Kontrollrummet

MICTEST !

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jo, men som jag skrev innan, så lär ju inte studios ha 50 olika mickar beroende på vem som ska sjunga ?

jag menar säg christer sjögren, skulle aldrig kunna sjunga i en TLM103, för den har så mkt basupptagning ?  hehe

MEn å andra sidan finns det nt som heter EQ :D
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag har lyssnat, inte läst svaren och tror:

1. neumann
2. genetics
3. röde

2an lät verkligen bandpassad, 3an hade hemsk diskant, 1an lät absolut trevligast...

Jag hoppar verkligen att det är såhär, annars är världen skev :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tänk om Perrra jävlas med oss...var det inte någon som gjorde samma inspelning med två olika preampar. Och lade upp dem. Sen när svaret kom så vände han på dem. Och folk tyckte att den dyra lät bäst, men det var egentligen behringer.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Isåfall blir jag glad och springer till thomann och köper en NT1-a.  :)

Men som redan sagts så är det svårt att uttömma hela sanningen i såna här tester. Personligen vill jag använda prylarna i fråga under en tid innan jag märker vad dom gör.. Jag kan t.ex. knappt höra nån skillnad alls på mickarna på Claes sida så det är inte till mycket hjälp för mig.  :(
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag ljuger inte ;)  inte för er mina sockersnäckor ;)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag ljuger inte ;)  inte för er mina sockersnäckor ;)

Oj din lille filur. Det jag sa var på skämt, men nu blev jag osäker.  :rolleyes:


freddy

  • Gäst
Jag fattar inte riktigt det här. Så en 7000 kronor dyrare mick kan i värsta fall låta sämre om man inte har en sångröst som passar för den micken? Jag tycker det verkar lite väl konstigt. Borde inte en mick i den prisklassen kunna uppvisa bättre ljud i de flesta fallen?

Köper jag en gura för 1500 och en gura för 8000, så är det som natt och dag...

Jag förstår att det inte är enkelt eller rätt att jämföra i ett enstaka fall, men samtidigt så känns det lite som att vissa överdriver skillnaderna... dom så kallade mickbögarna :D


« Senast ändrad: 12.10.2008, 23:03:28 by freddy »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag fattar inte riktigt det här. Så en 7000 kronor dyrare mick kan i värsta fall låta sämre om man inte har en sångröst som passar för den micken? Jag tycker det verkar lite väl konstigt. Borde inte en mick i den prisklassen kunna uppvisa bättre ljud i de flesta fallen?

Köper jag en gura för 1500 och en gura för 8000, så är det som natt och dag...

Jag förstår att det inte är enkelt eller rätt att jämföra i ett enstaka fall, men samtidigt så känns det lite som att vissa överdriver skillnaderna... dom så kallade mickbögarna :D

Det är ju inte säkert att alla gillar färgningen i en 20000:- mic bättre än färgningen i en för 500:-. Det kan bero på sammanhanget, ljudkällan och vad man vill uppnå.
Visst finns det stora skillnader, men det är också så, att förhållandet mellan pris och prestanda är exponentiellt. När man håller sig i låga prislägen, så får man en rejäl förbättring vid en fördubbling av priset - men när man kommer upp en bit, så ger en fördubbling av priset en väldig tliten skillnad. Sedan ger alla micar olika färgning av ljudet, så väldigt ofta är det till stor del en smaksak.
Man ska sedan inte underskatta lyssningens betydelse för bedömningen och att micen kunde ha låtit annorlunda med en annan micpreamp etc. Lyssnar man i ett par datorhögtalare för ett par hundringar, så kommer man kanske inte att märka någon särskild skillnad mellan två micar - men om man lyssnar i ett par bra monitorer så kan samma inspelningar nästan vara som natt och dag.



Jag har gjort min testsite just för att man ska kunna jämföra olika micar i samma rum under samma förutsättningar, med samma ljudkällor, transparent micpreamp och högkvalitets A/D-omvandlare, så att alla detaljer ska ha en chans att komma med i inspelningen. Sedan är det som sagt väldigt svårt att göra riktigt bra testinspelningar - och jag är den förste att erkänna att mina testinspelningar inte är optimala, men de kan åtminstone ge lite hum om skillnaderna mellan de olika micarna och därför ge lite grand hjälp på vägen. Tyvärr kommer förutsättningarna att ändras från nästa omgång av mina testinspelningar (precis det jag egentligen har velat undvika...), eftersom jag har skaffat ännu bättre prylar på senare tid... :wacko:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tyvärr kommer förutsättningarna att ändras från nästa omgång av mina testinspelningar (precis det jag egentligen har velat undvika...), eftersom jag har skaffat ännu bättre prylar på senare tid... :wacko:

Jäkla I-landproblem. :D


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Jag tyckte mer om Röde när jag lyssnade än Neumann. Blev förvånad när jag sedan såg resultatet! :o
Genetics lät konstigt.

Men det är bra! För röde passar min plånbok mycket bättre!  :D


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Spelade in 2 låtar igår med Röde micken och det blir väldig skillnad mot min billiga mick faktiskt .

Och som nån sa att Röde gjorde allt för hand, dvs inga kinaprodukter i deras prylar och det kanske finns en anledning till dess pris?  att väldigt mkt folk köper dom och på så vis så går ju självklart priset ner.
Det är ju inte alla amatörer direkt som tänker aaah.. fan jag drar o köper en Neumannmic för min lön så blir det nog bra.

Utan folk letar ju verkligen efter BÄSTA mic till BÄSTA pris såklart.
och jag är överträffligt nöjd med denna mikrofon alltså!  :rolleyes:
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag fattar inte riktigt det här. Så en 7000 kronor dyrare mick kan i värsta fall låta sämre om man inte har en sångröst som passar för den micken? Jag tycker det verkar lite väl konstigt. Borde inte en mick i den prisklassen kunna uppvisa bättre ljud i de flesta fallen?

Köper jag en gura för 1500 och en gura för 8000, så är det som natt och dag...

Jag förstår att det inte är enkelt eller rätt att jämföra i ett enstaka fall, men samtidigt så känns det lite som att vissa överdriver skillnaderna... dom så kallade mickbögarna :D


Idag valde jag en AKG 414 (går att få för dryga 5.000 beggad) framför en mick i 20.000 kronorsklassen, det lät helt enkelt bättre på sångaren och passade bättre in i ljudbilden, det är ju bara det som spelar roll. En mick kan inte låta bra på precis allt, precis som en bra sångares röst inte passar in i all musik.
Jag har även valt en riktigt risig repa-mick med tuggummi på grillen (som jag fått gratis) istället för samma 20.000 kronorsmick, den förmedlade känslan bättre helt enkelt. Min definition av "bra ljud" är ett ljud som passar in i ett sammahang på bästa möjliga vis, och det behöver inte alls låta kristallklart eller ens i närheten av hur källan låter när man står i rummet och lyssnar på den.





olofd

  • Gäst
Ni glömmer det mest relevanta.

MICPREAMP.

vad använder du för preamp?
Jag har en Nuemann U87, den låter piss genom dåliga preamps, men använder du den tillsammans med
ett Neve preamp eller Universal Audio prylar så blir det en helt annan femma!

Därför är det omöjligt att göra ett rättvist mikrofontest utan att testa dem i olika preamps
samt testa hur de reagerar på en kompressor.

Har du ett bra Preamp så kan dåliga micar elelr billigare mickar också börja låta fantastiskt.
Flera gånger om har jag valt att spela in sång genom en billig Shure mick stället för dyrgriparna
då jag använt dyrare preamps istället.

Mikrofonen är som sagt bara halva sanningen och för er som vill ha en bra signalkedja för en
billig peng, rekommenderar jag att satsa på ett RIKTIGT bra preamp och en BRA KOMPRESSOR
sedan en billig mick. Ett av mina favoritval är Universal Audio LA-610 -> Shure SM57 (Med puffskydd)

Där har ni en kedja som kostar 15000:- och det låter bra mycket dyrare än vad en Neumann genom ett dåligt preamp gör
Dåligt, då menar jag Presonus, Motu, Mackie etc. och de kan förvisso passa vissa mickar, men
ett bra rörpreampo slår det mesta i de flesta situationer.

Det råder stor förvirring ang. detta, dyra mickar är sämre än billigare kina-mickar.
men en mick är som sagt inte bättre än det den kopplas till, glöm inte det.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Denna tråden har jag missat helt. Men utan att ha läst svaren:

1. Neumann
2. Den där andra vad den nu hette...
3. Röde

1:an var ju helt klart varmast i ljudet,
2:an lät för jävligt
och 3:an hade väsande diskant

Gillar 1:an bäst.

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


DåligtGehör

  • Gäst
Såg resultat innan jag lyssnade. Men tyvärr föredrar jag den dyraste på tal. Ingen av de andra skulle vara lika sköna att lyssna en längre stund på som t.ex. en uppläsning av en roman. Röde låter visserligen tydlig men även lite "fisslig" och skarp.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
ett bra rörpreampo slår det mesta i de flesta situationer.

En sanning med modifikation, eftersom det är en smaksak om man vill ha en färgande eller transparent preamp. Med en färgande preamp är risken förstås större att den inte fungerar bra ihop med alla mikrofoner, men med en mer transparent preamp, så låter micen som den låter, helt enkelt.

Har man en mic som i sig ger en snygg färgning så kan det bli hur fel som helst när man kör den genom en preamp som färgar på fel sätt och kanske motverkar det snygga i micen eller betonar något som är mindre snyggt...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Börjar förstå studios hyllning till Röde NT-2A.
Någon som har arbetat med den?
Jag har två, de är helt underbara till sång, trummor och allt. Jag har ett jäkla problem nu, jag ska skaffa en eller två mickar till, jag har redan pröjsat för två sE1000A på Börsen men ska lämna tillbaka dem, de lät skrälligt och skit, nu förstår jag vad kinadiskant är, och det är inget vackert. Jag har läst om allt möjligt i mickväg, bandmickar är jag också sugen på, men för att få en sån som inte är helt tom på diskanten så måste man kanske slanta upp 10.000 kr och det funkar inte.
Jag ger mig fan på att innan det är klart byter jag åt mig antingen två NT1-A eller en tredje likadan NT2-A! Fast det känns ju typ lite tråkigt, men jag har också ställt frågan om det finns nån mick som ger mer för pengarna än en NT2-A. Kapseln i NT1-A är enklare gjord har jag förstått efter mkt luskande, det är inte bara den skillnaden att det är två membran i NT2-A.
De här två sE1000a jag tog hem var väldigt känsliga för fotljud på golvet. NT2-A är väldigt okänsliga för tom om man knackar på stativet. Är man bara lite försiktig kan man hålla den som handmick, med en sE1000a brakar det och bummeldånar nåt hemskt.

Eftersom alla (nästan) i det här testet tycker NT1-A låter bättre än en Neumann så blir jag på nytt sugen att skaffa två såna. Har läst vissa kommentarer att den ska låta en hel del mkt sämre än NT2-A, men å andra sidan har jag ju två såna redan. Jag var Rödefantast förr och det minskade inte efter denna tråd. Sitter med bara laptopen i knät så jag har inte lyssnat själv. Jag skulle vilja använda ett par NT1-A på var sida om ett Bonhamset, den ena så den tar hihat och hängpuka, den andra vid bakre golvpukan. En omnikopplad NT2-A precis ovan kaggen, mkt nära virveln och mitt emellan häng och förstya golvpukan skulle ta virveln i första hand, men även funka som avståndsmick för både baskaggen och pukorna. Känner på mig att de skulle bli svinbra på bara fyra kanaler (kaggemick som fjärde).

Men att bestämma såna härna grejer kan väl göra vem som helst helt hispig. Nyss var jag inne på en bandmick som mono oh på trummorna för att få fint tryck ihop med de bägge NT2-A, men nu vete fan. En bra bandmick kostar nog nio eller tio papp...

Jag har haft fördomar mot kinamickar, de har ökat efter det lilla test jag gjorde nu med de billiga sE1000a.

Röde Rules!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag en GA rördriven bandmick hemma på prov. Gillade den inte alls, bandmick är nog inget för mig alls. Va f-n ska jag ha? Jag vill ha nåt man kan omnikoppla när andan faller på.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Aettan

  • Gäst
Ni glömmer det mest relevanta.

MICPREAMP.

vad använder du för preamp?
Jag har en Nuemann U87, den låter piss genom dåliga preamps, men använder du den tillsammans med
ett Neve preamp eller Universal Audio prylar så blir det en helt annan femma!

Därför är det omöjligt att göra ett rättvist mikrofontest utan att testa dem i olika preamps
samt testa hur de reagerar på en kompressor.

Har du ett bra Preamp så kan dåliga micar elelr billigare mickar också börja låta fantastiskt.
Flera gånger om har jag valt att spela in sång genom en billig Shure mick stället för dyrgriparna
då jag använt dyrare preamps istället.

Mikrofonen är som sagt bara halva sanningen och för er som vill ha en bra signalkedja för en
billig peng, rekommenderar jag att satsa på ett RIKTIGT bra preamp och en BRA KOMPRESSOR
sedan en billig mick. Ett av mina favoritval är Universal Audio LA-610 -> Shure SM57 (Med puffskydd)

Där har ni en kedja som kostar 15000:- och det låter bra mycket dyrare än vad en Neumann genom ett dåligt preamp gör
Dåligt, då menar jag Presonus, Motu, Mackie etc. och de kan förvisso passa vissa mickar, men
ett bra rörpreampo slår det mesta i de flesta situationer.

Det råder stor förvirring ang. detta, dyra mickar är sämre än billigare kina-mickar.
men en mick är som sagt inte bättre än det den kopplas till, glöm inte det.

Nja det behöver inte vara så det beror oxå lite på vad den ska ta upp. Jag har kört en U87a med bra preamp i en jävligt bra studio på tex distad elgura och det bidde inte så bra kan jag informera om. I samma studio körde vi ett blindtest av ett gäng mickar (varav en U87 och en Sure sm 58 + ett gäng som jag glömt) på sång (kvinnlig) bäst mick i det testet blev enligt alla närvarande Sure sm 58.