Kontrollrummet

Nått konttigt gojs ligger som ett lager på min akustiska

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Hej!

Märkte för ett tag sedan att det såg ut som att jag hade repat greppbrädan (halsen kanske det heter? jag vet inte :P) vid några högre band eftersom jag ibland hamnar med plektrumet där. Tänkte inte så mycket emr på det men idag så kom jag dit igen och liksom skrapade bort vad-det-nu-är från greppbrädan och märkte att det inte alls var några repor på greppbrädan utan att det ligger ett lager av någonting där. Syns inte så bra på bilderna, tyvärr. Det som syns är där jag har skrapat.







Det jag undrar är alltså vad det är och hur jag får bort det på bästa sättet? Bara att skrapa?

Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Skulle tro att det är hudavlagringar och svett och annat trevligt från händerna... brukar bildas sånt på greppbrädan. Jag skulle inte rekommendera att skrapa med plektrum. Jag fick samma tips från någon när jag skulle rengöra min Les Paul och upptäckte efter en liten stunds gnidande att jag repade träet!!!  :(  Det beror väl på hur mjukt träet i g-brädan är i och för sig men jag skulle som sagt inte rekommendera det. Istället... en mjuk trasa, kanske liiiite vatten på, bara så att det precis är fuktigt. Somliga menar att det är bra att olja in efteråt också men jag har aldrig gjort det dock.



Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Fiiin svinto i så fall!

Jag brukar alltid göra rent greppbrädan när jag byter strängar. Fuktad trasa är det som gäller och inte något diskmedel eller kemikalier. Eventuellt lite olka (helst för gitarrhalsar) för att göra rent.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Svinto verkar lite repigt kanske. Men det är tanken som räknas! :D

Du ledde mig in på en annan fråga nu Torwald; hur ofta behöver man byta strängar? Har haft gitarren i drygt ett år och inte bytt strängar, kanske är dags? :P
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad kaffe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Strängar bytes när det behövs. Jag tycker att det känns när det är dags, de börjar stämma ur sig, känns som ståltråd, greppbrädan ser ut som på bilderna häruppe. Spelar man mycket byter man ofta, spelar man lite klarar man sig längre.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Svinto verkar lite repigt kanske. Men det är tanken som räknas! :D

Du ledde mig in på en annan fråga nu Torwald; hur ofta behöver man byta strängar? Har haft gitarren i drygt ett år och inte bytt strängar, kanske är dags? :P
Det är FETT med dags! Haha. Om du tar tag i en lindad sträng vid resonanshålet och drar längs strängen med båda fingrarna längs med halsen så kommer du märka att det är mängder med skit och hud som fastnat. Ett mycket effektivt sätt att döda tonen i en gitarr.

Mina favoritsträngar för Akustisk är Elixir (de är rätt långlivade också!). De kan kännas lite slippriga om man är ovan, eftersom de är behandlade, men diggar man det är de kanonsjyssta. Standardsträngtjocklek är, såvitt jag minns just nu, 011-52 för akustisk. Eventuellt 012? Tror inte det dock.

Som sagt, se upp för att använda diskmedel eller andra kemikalier eftersom det torkar ut greppbrädan.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Du ledde mig in på en annan fråga nu Torwald; hur ofta behöver man byta strängar? Har haft gitarren i drygt ett år och inte bytt strängar, kanske är dags? :P

Om du haft dem ett år så byt ... jag lovar att du kommer att höra skillnad på så gamla och nya. Förutsatt att du använt de som suttit på i ett år, så klart. Ett gammalt tips för att förlänga livet på strängarna är att alltid vara ren om tassarna innan man spelar, samt att tork av strängarna med en torr bomullstrasa när man spelat klart. Brukade själv köra med trasa tidigare men min motivation dog någon gång på 90-talet. Det är enklare att bara köpa nya strängar då och då.  :P


Utloggad tsmalmbe

Jag har rengjort med brukar det står Dunlop 01 och Dunlop 02. Den ena är sprit, och den andra nånslags conditioner.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Eftersom allt trä torkar ut med tiden så är det bättre att återfukta det med lite skonsam olja än med handsvett. Dvs efter rengöringen.

Antingen går man på fina gatan och köper Fretboardsmorsel Deluxe - Yngwie Edition för 295:- flaskan, eller så går man på Konsum och köper Gripens paraffinolja för en tia. Snällt mot trät och fingrarna, luktar inget och är till och med godkänt av livsmedelsverket (ifall du skulle få för dig att spela med tänder och tunga  :lol: )


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Fin stålull möjligtvis till att använda på banden så att de skiner, men inte på greppbrädan.
Allt som behövs är en fin trasa och lemon oil (eller likvärdig gitarrvänlig olja). Om det är massor med avlagring så kan du först ta bort det värsta med ett gammalt slätt plastkreditkort av standardmodell som böjer sig lätt (använd INTE plektrumet). För försiktigt i en riktning åt gången från band till band. Sedan gäller trasan, antingen blås/flåsa på trasan eller greppbrädan (eller dutta lite lemon oil på trasan) och se hur skiten försvinner. Överbliven olja på greppbrädan torkas sedan av. I länder som drabbas av torrt vinterklimat med låg luftfuktighet så kan oljan vara nödvändig ett par gånger om året så att den inte torkar ut. Bra länk här:
http://www.larrivee.com/flash/features/education/humidity/humidity.html
En bra fin pensel till att få bort skiten närmast banden kan fungera utmärkt.  :)

Det blir nästan som att lyssna på en ny gitarr efter så lång tid utan strängbyte  ^_^
Här är en bra steg för steg guide till hur man sätter på nya strängar på ett smart sätt:
http://www.uncletim.com/setup.htm

En till bra gitarrtipssida:
http://www.fretnotguitarrepair.com/Electric_Guitar_Intonation.htm

« Senast ändrad: 05.04.2007, 00:50:51 by Magpie »
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad Jarnis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Haha, vilken rolig rubrik.

Jag har också en del gojs på min gitarr. Tänker alltid att jag ska göra rent när jag byter strängar men sen blir det inte av.


Utloggad Blodis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Vad ni än gör. Använd INTE Teakolja!!!

Det gjorde jag på basen en gång.. Luktade Teakolja i ett halvår om mina fingrar  :lol:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
citronolja ( har jag för mig att de heter) brukar jag använda.. luktar finfint me..  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
citronolja ( har jag för mig att de heter) brukar jag använda.. luktar finfint me..  ^_^
Citronolja är finemang!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Svinto verkar lite repigt kanske. Men det är tanken som räknas! :D

Du ledde mig in på en annan fråga nu Torwald; hur ofta behöver man byta strängar? Har haft gitarren i drygt ett år och inte bytt strängar, kanske är dags? :P
Det är FETT med dags! Haha. Om du tar tag i en lindad sträng vid resonanshålet och drar längs strängen med båda fingrarna längs med halsen så kommer du märka att det är mängder med skit och hud som fastnat. Ett mycket effektivt sätt att döda tonen i en gitarr.

Mina favoritsträngar för Akustisk är Elixir (de är rätt långlivade också!). De kan kännas lite slippriga om man är ovan, eftersom de är behandlade, men diggar man det är de kanonsjyssta. Standardsträngtjocklek är, såvitt jag minns just nu, 011-52 för akustisk. Eventuellt 012? Tror inte det dock.

Som sagt, se upp för att använda diskmedel eller andra kemikalier eftersom det torkar ut greppbrädan.

Elixir är fina strängar  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
vilken bra tråd.

jag fick nu lust att se över alla mina sträng instrument
jag byter bara de strängar som går av,en gång om året gör jag rent halsarna
med en fuktig trasa..thats it

men nu ska jag skaffa mig lite citron olja,det är ju självklart nu med facit på hand
att det kommer kommer ge dem livet åter!!

tack för tipsen!
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gissa hur mycket skäll jag fick på gamla forumet för att jag rekommenderade citronolja. Passar er för det! ;)

 :lol: :lol: :lol: :lol:

Här finns mycket tjafs i ämnet: http://forum.studio.se/index.php?act=ST&f=69&t=32860


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Gissa hur mycket skäll jag fick på gamla forumet för att jag rekommenderade citronolja. Passar er för det! ;)

 :lol: :lol: :lol: :lol:

Här finns mycket tjafs i ämnet: http://forum.studio.se/index.php?act=ST&f=69&t=32860


bra tips kan vara farliga ibland  :lol: :lol:
fast jag tycker det funkar bra med sån olja  :rolleyes:
« Senast ändrad: 16.04.2007, 16:43:14 by berra_- »
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
På Planket rekommenderar ju gitarrnördarna ofta cintronolja, så jag har svårt att se varför det inte skulle fungera? Det enda man ska passa sig för är att använda lösningar som torkar ut greppbrädan (alltså är diskmedel no-no!). Ernie Balls speciella halsolja och andra liknande produkter tycker jag personligen är meningslöst hokuspokus.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad PerW

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
    • Wallins Blues
Jag har rengjort med brukar det står Dunlop 01 och Dunlop 02. Den ena är sprit, och den andra nånslags conditioner.

Verkar ju logiskt, först sprit, sen (re)konditionerare... B)

Själv brukar jag ta Turtle bilvax(tips från en Gibsontekniker), men då får det INTE vara grova ådringar i greppbrädan då lägger sig vaxet i dem och lyser vitt..., och borstar i bandkanterna med en nagelborste plus efterpolering med en ren tygtrasa.
/Pelle               http://www.wallinsblues.com


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag skulle behöva få den här tråden lite sammanfattad..
(orkar inte plöja igenom studio-tråden åxo)

är citron olja bra att använda eller inte?
om inte vad ska man man använda då?

måste pyssla om min 24år gammla aria pro II snarast!! :D
jag har gjort ren halsen ett dussintal gånger med våt trasa med diskmedel på
så olja borde rimligtvis ge den livet åter!
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284



Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag skulle behöva få den här tråden lite sammanfattad..
(orkar inte plöja igenom studio-tråden åxo)

är citron olja bra att använda eller inte?
om inte vad ska man man använda då?

måste pyssla om min 24år gammla aria pro II snarast!! :D
jag har gjort ren halsen ett dussintal gånger med våt trasa med diskmedel på
så olja borde rimligtvis ge den livet åter!
citronolja ska du inte rengöra med, utan "återfukta" träet..
rengöra kan du göra med en fuktig trasa, och i vissa fall ett rakblad att skrapa bort hudavlagringar o fett..

tänk dock på att det är trä du handskas med, alltså ett levande material, som inte vill bli för fuktigt eller för torrt.. lagom är alltid bäst ju!!  ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Jag har kört med vanlig jävla olivolja och det funkar fint.. blaska på, låt sugas in några minuter och torka bort...

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har kört med vanlig jävla olivolja och det funkar fint.. blaska på, låt sugas in några minuter och torka bort...
Jag kör med parafin, som jag köpte på apoteket. Det är egentligen till för att ge till förstoppade husdjur, men inget är fint nog för min gitarr.