Kontrollrummet

Bygga radhusanpassad gitarrbox

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krull

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Men spånskiva är lättare och har lägre densitet än MDF. Det svänger väl mer vid ljudtryck än MDF?! Och det finns väl en anledning till att man använder MDF till dom flesta högtalarlådekonstruktionerna?

/fredde


Utloggad tsmalmbe

Lägger upp en par bilder nu, efter dagens jobb.



.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Någonslags rekommendation för hur jag skall lägga fast det där ljudisoleringsmaterialet? Jag har alltså skaffat det från Blitztema, som rekommenderades tidigare i tråden. Lim? Isåfall vilket?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Jag har bara kastat in grejerna i lådan nu. Får köpa en till skiva dämp i Biltema imorgon, så jag får bottnet och locket + alla små "kryphål" täta. Men skillnaden är enorm redan nu med locket på och av. Och Celestionen låter i princip helt lika som min Marshall 4x10".





.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
fan va läckert.. ska fan bygga en sån ja me..
ska bygga en datorlåda först..
mina tröskverk låter på tok för mkt!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad krull

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Någonslags rekommendation för hur jag skall lägga fast det där ljudisoleringsmaterialet? Jag har alltså skaffat det från Blitztema, som rekommenderades tidigare i tråden. Lim? Isåfall vilket?


Med lite PL400 lär det nog inte lossna i första taget iaf...

/fredde


Utloggad tsmalmbe

Den sidan som skall limmas fast är alltså flimsigt skumgummi.

Jag vet inte vad PL400 är?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad krull

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
PL400 är ett sättlim, precis som Superset eller Cascoset...

/fredde


Utloggad tsmalmbe

exempel på lim ur biltemas urval?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Nåja, det bliv Biltema lim X. Får se hur detorkar hålla de relativt tunga skivorna. Mitten av skivorna är ju bitumen, så skumgummiytorna kommer npg att få tåla en hel del då det limmas.

Anyway, angående kopplingen. Först ansåg jag att jag skulle koppla elementen som stereo, i väntan på nånslags stereo-pre eller annat fanskap. Men nu har jag tänkt om. Jag kör ut mono, och mickar upp det med två olika mickar istället för att få en begränsad stereoeffekt.

Frågan: skall jag koppla elementen i seria eller parallelt? 4 eller 16 ohm? Idag har jag en MOSFET, men i framtiden vill jag ha en röramp. Vilket är då att föredra, för att inte bränna rörern?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

http://www.bcae1.com/spkrmlti.htm
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe



.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Nåja, det bliv Biltema lim X. Får se hur detorkar hålla de relativt tunga skivorna. Mitten av skivorna är ju bitumen, så skumgummiytorna kommer npg att få tåla en hel del då det limmas.

Anyway, angående kopplingen. Först ansåg jag att jag skulle koppla elementen som stereo, i väntan på nånslags stereo-pre eller annat fanskap. Men nu har jag tänkt om. Jag kör ut mono, och mickar upp det med två olika mickar istället för att få en begränsad stereoeffekt.

Frågan: skall jag koppla elementen i seria eller parallelt? 4 eller 16 ohm? Idag har jag en MOSFET, men i framtiden vill jag ha en röramp. Vilket är då att föredra, för att inte bränna rörern?

Det beror på vad slutsteget orkar driva. Lägre impedans innebär högre ström och alltså jobbigare för slutsteget att driva - men samtidigt blir det högre effekt. Vill man vara snäll mot slutsteget, så är alltså 16 ohm mildare, eftersom det blir lägre ström genom sluttransistorerna (rören) - men du får leva med att få ut lägre effekt samtidigt...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Nu saknas mikrofonfästen och så är det klart. Möjligen att inskaffa en SM57. Finns det andra rekommendationer? Jag kommeralltid att köra  två mikrofoner, resultatet med mina SM58:or ger redan såpass lovande stereobild att jag hoppas kunna få tilldet ännu bättre med två mickar av olika karaktär. Kanske SM58 och SM57 tillsammans ger det jag är ute efter? Eller så måste jag köra det genom min ART TPS med olika inställningar för att få olika färgning.

Dämpningsfaktorn är ganska enormt stor. Klockan är mitt i natten och jag spelar med mastern vid 4/10. Ingen störs.






.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Ungefärligt prisestimat:

- Högtalare 45€
- Spånskiva 30€
- Pluggar och sånt för koppling 40€
- Dämpmaterial 50€
- Lim 20€
- Mikrofonställningarna 60€ (!!)

Det bästa limalternativet var definitivt värmelim - allt annat drog in i skumgummit och gav relativt dåligt fäste. Värmelim hinner inte dra in, utan fäster otroligt bra.
« Senast ändrad: 23.03.2007, 01:27:14 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Ungefärligt prisestimat:

- Högtalare 45€
- Spånskiva 30€
- Pluggar och sånt för koppling 40€
- Dämpmaterial 50€
- Lim 20€

Det bästa limalternativet var definitivt värmelim - allt annat drog in i skumgummit och gav relativt dåligt fäste. Värmelim hinner inte dra in, utan fäster otroligt bra.


sjukt att dämpmaterialet kostar mer än högtalarna  :rolleyes: bra jobbat! lite osäker på mick/kon placeringen men det är ju bara å flytta runt lite tills du hittar det bästa positionen.. mitt tips för att spela in förstärkare med två koner är att sätta olika mickar på konerna. t.ex b&o bandmick på ena och en dynamisk på den andra för att få två karaktärer att mixa med..

a
 :ph34r:


Utloggad tsmalmbe

Ja det som fattas är ju nu de där svanhalsarna så jag kan placera mickarna fritt. Den där tröjan (som inte heller ingår i kostnadsestimatet :) ) är ju inte så professionell. Så det tillkommer några tior för det.

Angående elementens pris, så bör tilläggas att inköpet skedde på ett audio-lopptorg jag råkade besöka. Eftersom Celestions högtalare allmänt är ganska dyra, var det just det som hela bygget hängde på. När jag sen hittade passligt prissatta element, så var det bara att bygga. Att det blev två, var också helt oigenomtänkt, men de var fastskruvade i varandra på lopptorget så det var take it or leave it just då.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

En ny tanke jag har är att köra basen genom det här också. Inne i burken är det ju inte konstruerat för basåtergivning, men annars är soundet bra. Utanför lådan är dock basen mycket angenäm. Så en par mickar inuti, en utanför, så kanske man skulle kunna få intressanta bassound.

Men min gitarrförsärkare tror jag inte tycker om basen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe







Done.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Nu gick det så, att jag råkade bränna upp clean-kanalen på min marshall. och därmed verkar det som om eq:n också fattas. Så nu har jag en dist-kanal utan eq. Smaskens. Så ljudexemplet är inte rått. Gitarren som sådan låter också uselt. Men poängen var att få till ett bra grundsound som fungerar att jobba med, och det lyckades jag med i min smak. Nu får ni höra det processerade. Spelat och mixat på en halv timme. Mickat med en SM58 och en TBone SC450 kondensator (ungefär som på bilden ovan). I mixen har jag lagt på simulAnalog JCM900. Gainen ligger på 5 på Marshallen, och på "hälften" på JCM:en. Inspelningen är inte dubbad, utan stereobilden är lite breddad genom att ha pyttelite olika inställningar på JCM900-pluggarna.

Inte vet jag vad detta ljudexempel nu egentligen demonstrerar, annat än att jag uppnådde det jag ville ha. Klockan 12 på natten. Nu vet jag att det inte kan bli sämre då det med tiden kommer bättra mickar, rörstärkare och en Les Paul.

http://www.zeniitti.net/~tsmalmbe/temp/heavyslask.mp3

Dödssoundet, det där som får det att bli rundgång när man tittar på strängarna finns också att få.

Som mickpreamp använde jag Motuns inbyggda preampar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Det går framåt för de händiga, heja!
Själv har jag inte kommit nån vart med min gitarrbox. Men jag har den färdig i huvudet  ^_^
Vilken otur på din marshall.
Det skulle vara riktigt kul att höra om det går att få fram ett riktigt lååångt feedbackljud.
Måste du stå nära boxen för att det ska funka måntro?
Posta gärna mer ljud när förstärkarproblemet är fixat.
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad tsmalmbe

Det skulle vara riktigt kul att höra om det går att få fram ett riktigt lååångt feedbackljud.
Måste du stå nära boxen för att det ska funka måntro?

Om man lämnar gitarren liggande på lådan, blir det rundgång och feedback. Så ganska nära måste man nog vara. Är säkert lättare att sätta monitorerna på, och låta det runda via dom, fast det blir ju inte samma sak förstås då heller.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Nu vet jag att det inte kan bli sämre då det med tiden kommer bättra mickar, rörstärkare och en Les Paul.

Skaffa dig en lågwattig rörförstärkare som du pressar hårt. T.ex Orange Tiny terror (7-15w top) eller Epiphone valve junior (5w top). Vill du lägga lite mer har du alltid Marshall 2061x (20w top) eller Fender deluxe reverb '65 reissue (22w combo).

Skillnaden mellan enbart förstegsdist och för/slutstegsdist är enorm.
Jämförelsevis kan man säga att försteget komprimerar och surrar medan slutsteget öppnar upp och skäller.

Om du skaffar en förstärkare med mastervolym, ställ den då på max och möt upp med kanalvolym/gain.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad tsmalmbe

Intressant. Men med tinyterror och med epiphone måsta jag säkert söka disten via pedaler,

eftersom de verkar ha ganska fattigt med inställningar. Eller har jag helt fel?

Marshallen går utanför budgeten tyvärr.

För 600-800€ kan man få en begagnad JCM 800 eller 900, är det något att ha?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Det beroro såklart på hur mycket dist du vill ha men Tiny Terror har inbyggd gain PLUS att du nu har en "radhusanpassad gitarrbox" vilket innebär att du kan pressa förstärkaren till slutstegsdist utan att riskera tinnutus och/eller vräkning.

Epiphonen med sina 5 watt självdistar också rejält. mellan 1-5 ungefär ökar volymen medan mellan 6-10 ökar mängden dist. volymen är i stort sett densamma.

JCM 8/900 har jag inte själv men den allmänna uppfattningen är ju att JCM 800 är riktigt bra grejer.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Om man vill pressa sina rör till max så är alltid en attenuator vägen att gå.
Kolla in thd Hotplate. Man kan maxa förstärkaren fullt ut så rören får tokarbeta och med Hotplate så reglerar du enkelt outputen till precis den nivå du vill ha. http://www.amptone.com/thdhotplate.htm
Bland det bästa jag köpt och något som verkligen rekommenderas om man måste tänka på volymen :)
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Enl. min begränsade erfarenhet av attentuators (marshall powerbrake) tunnar de ur ljudet för mycket. Dyra utav helvete är de också!

Jag a/b testade uppmickat en gång:
a = stärkaren på 10 utan attentuator.
b = stärkaren på 10 och attentuatorn på max, alltså ingen volymsänkning.
Även om den stod på fullt ställ, alltså inte "attentuerade" alls, hände något obehagligt med signalen. Den smalnade av, tappade både bas och diskant.

Men "the core issue" är väl ändå att man bygger en radhusanpassad gitarrbox för att man ska kunna micka upp sina stärkare vid den verkningsgrad de låter som bäst utan att det blir olidligt högt i rummet. Boxen är ju attentuatorn.

Dolphins are gay sharks.


Utloggad Magpie

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 59
  • Sillstryparslaktarn
    • Visa profil
Jo det är klart att boxen ska fylla samma funktion, men i vissa fall kanske boxen inte kan dämpa tillräckligt beroende på vad som används, såklart beroende på hur bra box man har. I kombination kan de nog komplettera varandra. Det finns några olika attenuators på marknaden och vissa får dåligt betyg då de förändrar ljudet mycket, hotplate har jag bara läst gott om och jag gillar den skarpt. Beroende på om man dämpar extremt mycket eller lite dB så kan man justera den för frekvener samt den har även inbyggt noisegate som tar bort förstärkarbrumm. Om jag har den ikopplad utan dB dämpning så låter det precis som om den inte vore ikopplad.
« Senast ändrad: 27.03.2007, 23:20:22 by Magpie »
Ljudexempel med min stratocaster och pod-xt: http://www.speedyshare.com/523743472.html


Utloggad tsmalmbe

Exakt. Har  kört min transistormaskin med redboxen. För där behövs ju ingen attenuator. Ljudet - OK, fullständigt noiseless - men inte vad jag varute efter. Och just nu är lådan attenuatorn. Poängen är att kunna köra så fullt ut man täcks. Dagtid kan man säkert köra jävligt mycket hårdare än nattetid dessutom. Nåndag i framtiden kanske jag har tid att pyssla dagtid också! Så nån hotplate, eller palmer (vilket väl skulle vara mitt val) blir det inte.

Varför är rörstärkarna 20W och transistorerna 100W (motsvarande kategori, prisklass etc.)? Är det något magiskt med rörwatter?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Vad skulle ni säga om en JCM900 dual reverb, 100W rörgrunka?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
100 watt är mycket.. Det blir ett rejält headroom innan du får en sådan stärkare att vika sig (dista). Den låter säkert bra rent men du lär få skaffa pedaler till den för att få någon form av dist ur den utan att din låda skakar sönder.
Dist eller overdrive alt. någon form av boostpedal.

Jag hade som sagt satsat på något lågwattigt, du ska väl ändå inte ha förstärkaren till att gigga med?
Max 30 watt tycker jag. Om det är just Marshall du vill ha kan du ju kolla efter en beg jtm45.

[aha, nu upptäckte jag att jcm900 har gainkanal, ja då är det ju en annan femma! meeeen ändå..
slutsteget kommer stå och småputtra och disten kommer förmodligen låta rätt så surrig och "myggig".]

Hur som helst, här har du lite omdömen om jcm900 dual reverb head.
« Senast ändrad: 30.03.2007, 03:05:28 by basshole »
Dolphins are gay sharks.


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
100 watt är mycket.. Det blir ett rejält headroom innan du får en sådan stärkare att vika sig (dista). Den låter säkert bra rent men du lär få skaffa pedaler till den för att få någon form av dist ur den utan att din låda skakar sönder.
Dist eller overdrive alt. någon form av boostpedal.

Jag hade som sagt satsat på något lågwattigt, du ska väl ändå inte ha förstärkaren till att gigga med?
Max 30 watt tycker jag. Om det är just Marshall du vill ha kan du ju kolla efter en beg jtm45.

[aha, nu upptäckte jag att jcm900 har gainkanal, ja då är det ju en annan femma! meeeen ändå..
slutsteget kommer stå och småputtra och disten kommer förmodligen låta rätt så surrig och "myggig".]

Hur som helst, här har du lite omdömen om jcm900 dual reverb head.


Nu är jag själv inte proffs på det här med förstärkare men vad jag har hört av samtliga jag frågat så låter JCM 800 rejält mycket bättre än sin storebror 900. Sen är ju som sagt frågan om det rätt väg att gå med 100W om du vill kräma skiten ur förstärkaren för du kan ju spela sjukt högt med en JCM topp utan att den går i botten.
Tips på specifika toppar överlämnar jag till någon annan men om du går in i en musikaffär och testar en 30W äkta rörstärk så kommer du märka vilken jävulsk volym man får ur den trots sina 30W.
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad tsmalmbe

Kunde inte motstå frestelsen ändå. Kan vara att man byter ut den senare, vem vet. B-kanalens gain på 10, och mastern på 6. Hörs fortfarande mera i lurarna (K240) än från omvärlden. Ganska bra dämpning. Betydligt mera resonans dock från de låga strängarna.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Man får gratulera!  :D
P.s gör tvärtom istället: Gain på 4-6 och Master på 10 och ta i rejält när du spelar.
Där hittar du riktig ton!
Dolphins are gay sharks.