Kontrollrummet

karl-The Spring

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN: The Spring
GENRE: easy listening
KOMPOSITÖR:karl
PRODUCENT: karl
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
LÄNK:The Spring
LÄNK:The Spring mindre reverb
En låt som kom ikväll....tar gärna kritik från lågt till högt om allt och inget...
Allt gott / karl
« Senast ändrad: 11.10.2008, 15:28:26 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bra låt det här. Tycker du fått till ett bra och intressant arr som gör att man vill fortsätta lyssna.

Några saker som kommer i mitt huvud när jag lyssnar.

mycket diskant på sången, den låter vass och skär lite i öronen.

Andra bastonen (bouu i bo-bouuu) låter otajt. Det händer någon gång mer med basen.

marschtrummorna är jag inte riktigt kompis med. det låter mer skramligt "stökigt" än skramligt "intressant". När de startar får man också nån off-beatkänsla.

mixen känns het i de lägre registren mot slutet, låter som något klipper.

Sången känns lite wide i stereobilden ibland.

I övrigt tycker jag om den. jag tycker du fått till en kalasprestation röstmässigt, och som sagt, arret är lysande.



my 2.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx Emu...DU har förmodligen rätt i allt och tar mig en titt på det nästa gång jag är i studion...men kul att du gillar arret.... B)  /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Överlag bra arr och sång men jag störde mig lite på han kör-killen ute till höger ibland. Lite väl ansträngt och svajjigt stundtals. Överlag gillar jag nog ditt låga sångregister bättre än det höga. Inledningen känns riktigt riktigt bra men sen tappar jag fokus på låten lite någonstans vid mitten. Då börjar det låta lite spretigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tråkig kommentar kanske men hinner inte mer -> Good!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fin låt. Gillar den väv gitarr och piano väver och din sång. Twin Peaksbasen är helt ok. Ja allt är ljuvligt fram till marschtrummorna och de hamrande basen då det blir grötigt och har jag nånsin haft nåt taktsinne har jag förlagt det. Reverbet gör att jag saknar den närhet du hade en period i dina låtar. Orgeln är väldigt dominant. Förstår att du vill öka intensiteten i mellanpartiet men kan inte det göras på ett mer avskalat sätt? Harmonierna där är annars väldigt sköna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Stolle...funderar på att ta ner den ett tonsteg kanske men jag gillar också när jag får ta i även om det blir aningen ansträngt ibland ( det är från dag till dag)...får ta ett snack med körkillen till höger  B)

Max B...tnx Max

equality ...Twin Peaks...nu när du säger det så...hade en ståbas först men den ville inte vara med när jag skulle audiomixdown:a...får väl försöka nyansera i mellandelen och reverbet känns ovant kan jag hålla med om ...se vad som händer nästa gång...tnx
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


asti

  • Gäst
Väldigt fin låt, sköna harmonier! Håller med Equality vad gäller reverbet och marschtrummorna! Det känns lite överarrangerat i mellanspelet, det blir lite grötigt och svårt att hänga med! Skulle man inte kunna tänka sig trummor och bas där som spelar mer taktfast, snabba slag/toner, och betoningar i trumslagen som ger ungefär samma prägel som det jag tror du är ute efter? Pianoslingan kanske kunde tonas ner lite ibland för mer variation..? Det här blir säkert skitbra när du skruvat färdigt!  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker att arret är lite för stort i inledningen. Kanske spara nåt instrument ett litet tag? Trummorna kändes lite konstiga när dom kom in, men sedan vande jag mig och det tuffade på. Är lite tveksam till trumarret, det tar lite fokus från låten när det tar så pass stor plats som det gör.

Snygga harmonier och en skön låt. Du sjunger bra som alltid, nån fras i mitten "Hold you in my aaaaarms" i högt register som kändes lite pressad. Riktigt bra närvaro i rösten.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag tycker det är en lovande låt men produktionen... det något som känns lite för luftigt och fluffigt för min smak. hade nog diggat den mer som en rakt på på låt. Inte ösig kanske men lite mer... rakt på. Men den är skön på något det är den.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
vilken början..skitfint med det akustiska ljudet
sedan kommer sången..där känns det som att man skulle önska ett annat sound på rösten, det är någon typ av burkighet över ljudet
kanske det är så enkelt att det bara är att testa en annan rumsklang?

trummorna..hmm man skulle önska mer skrammligare typ håkan hellströms trummis aktigt spel.. men
det är ju lätt att säga men inte att återskapa, särskilt om du lixom jag gör trummorna på en midikeyboard

sången är svinbra som vanligt..grymt när du går upp och tar i
låten är åxo toppen..

disten på orgeln kanske kunde sänkas..nu låter det som det distar om inspelningen..vilket jag inte tror det gör..

men absolut bra låt..det känns som att med lite småputs är du i hamn!

/Larsson
:)



http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hellpig...tack för lyssning, ska prova att dra ner på reverbet..
tnx /  karl
Edit: en ny version med mindre reverb ligger uppe ( 1:a inlägget i tråden)
« Senast ändrad: 10.10.2008, 12:33:34 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det är verkligen befriande att lyssna på din musik. Det är sån bra kvalitet på det du gör.
Men jag säger det igen (har tjatat om det) - ligg kvar på det låga registret! Där är din röst som bäst. Ligg kvar där hela tiden, och överstämmor i oktaver är ok men måste smälta in bättre, så att det låter som ett.
marschtrumman är väl inte ett så bra val - bättre vore nåt liknade men mjukare med vispar kanske? Skön låt, skönt producerat.


freddy

  • Gäst
Du har ingen falsett mannen?

Tycker det skulle vara bra mycket snyggare på vissa lugna delar när det låter krystat.



Utloggad Myrli

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
    • Myrli's sida
KARL!
Du är min idol!
Jag älskar din musik.

När jag skriver musik tänker jag ofta på att det ska vara en känsla över det,
men jag måste säga att du är för tusan expert på att förmedla känsla.

Jag ryser och blir tårögd. 

Bra..
Denna åker ner i mp3 spelaren direkt. 

Brukar du spela live någonting? Skulle vara najs att höra dig..
Kanske till och med spela tillsammans med dig.


//Anders


« Senast ändrad: 11.10.2008, 12:33:30 by Myrli »
Motsatsen till Kärlek är inte hat


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Larsson...du har rätt om orgeln men disten ligger i soundet (progressive) men kanske drar ner på den...sedan ligger en annan version uppe nu med annat sångljud i början och annan bas...kul att du gillar / k

Tokai...om jag bara skulle ligga i det lägre registret skulle det bli för mycket Choen kanske...men visst kanske en avvägning innan man bestämmer tonart så det inte blir för ansträngt...virveln ska jag jobba med velocityn så den kanske blir mer dynamisk...tnx / k.

freddy...min falsett är inte att leka med  B) / k.


Myrli...det är väl det man hoppas att något av det man gör kan beröra...blir skitglad av dina rysningar och tårögdhet...kommer sätta ihop en konstellation på fyra man + jag under senhösten för att spela live under våren...har en del förfrågningar så det vore nice att kunna framföra en del live och skulle vara skitroligt om det skedde samtidigt med dig nån gång...tnx / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Lyssnade lite på reverbmixen, men bytte raskt till den som med mindre reverb.
Fin låt, fina klassika harmonier som utvecklas på ett finurligt sätt. Sången är bra men har en hinna över sig. Låter bättre (om ljudkvalitén) när du tar i. Du kanske helt enkelt skulle behöva en bättre mick? Gillar din röst i högre läget, åt Gabrielhållet. Lite läspljud när du sjunger lågt, tror inte att det bara är micken.

Men trummorna  :wacko: Varför skall du förstöra låten på det här viset? Ta bort! De går inte att rädda med velocitypill, de är inte trovärdiga alls.
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har lyssnat några gånger nu och r som vanligt helt fascinerad av din röst - helt enkelt kanon. Hade svårt för att formulera resten av åsikterna men det har ju Rattlesnake gjort nu - håller helt med honom.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
kanske låter en polare spel trummorna där då...micken tror jag är Ok ( Röde K2) men sången kan vara aningen för mycket komprimerad...kanske kul att du gillar i stort../ karl
Lyssnade lite på reverbmixen, men bytte raskt till den som med mindre reverb.
Fin låt, fina klassika harmonier som utvecklas på ett finurligt sätt. Sången är bra men har en hinna över sig. Låter bättre (om ljudkvalitén) när du tar i. Du kanske helt enkelt skulle behöva en bättre mick? Gillar din röst i högre läget, åt Gabrielhållet. Lite läspljud när du sjunger lågt, tror inte att det bara är micken.

Men trummorna  :wacko: Varför skall du förstöra låten på det här viset? Ta bort! De går inte att rädda med velocitypill, de är inte trovärdiga alls.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Måste säga att det här faller mig i smaken..kanske för att den känns lite progressive.. Kanonlåt med rysarharmonier..kan det bli bättre ? :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Enastående - som vanligt!  :) Det där med trummorna, bara... Jag tror att jag anar vad du vill åstadkomma men även om det här partiet skulle kunna vara intressant på egen hand så känns det som ett abrupt avbrott. Tror att det finns två saker som skulle få det att funka ihop. Antingen en allmänt högre intensitet (på allt) i det här partiet eller en halvering av virveln. I vilket fall som helst - strålande!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Klart bättre! Jag hade separerat gitarr och piano i stereobilden och sången är helt torr nu? Ljudet på den ger lite garderobskänsla. Är det verkligen K2:an? Tycker marschtrummorna kommer mer till sin rätt nu också men de är lite för dominanta i styrka och spel. Testa med 1/2-takt? Väldigt vackert annars med intressanta moduleringar som du är mästare på.
Skaru spela live? Jag kommer som ett skott!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
skitbra låt. Blev klart bättre när du minskade reverbet.
Tyckte det var coolt med marschtrummorna :), kändes lite plötsligt bara när de kom in men sedan satte de sig
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Lyssnar på mindre reverb-versionen.

Vackert, snygga harmisar och trevlig sång. Kanske att sången ligger lite starkt? Tycker dessutom att kören är för hårt panorerad, dessutom låter den för "processad", tror den ligger bättre om den ligger mer i center.

När trummorna kommer in tar de för mycket fokus och sången hamnar plötsligt i bakgrunden. Detta stör mest eftersom de låter för mycket midi, pappigt. Trummorna måste i mitt tyckte låta mycket mer levande och stora, och ha ett mjukare sound? Förstår vad du e ute efter, men nu låter de för mycket trummaskin, försök maskera dem om du kan.

Trevligt i övrigt

/Jon
« Senast ändrad: 12.10.2008, 19:25:36 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Väldigt bra, och jag får grymt mycket Peter Gabriel-vibbar, både på det höga och det låga - inget fel alls på sången. Jag tycker personligen att det är lite allmän överdos på skimrande strängar och reverb här på KR, så för min del hade det gärna fått torka in lite. Trummorna reagerar jag inte på alls - tycker det låter ok.

/Stefan



Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Clemens ...kul att du gillar / karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Jocke...Det mesta går på inspiration och jag skrev versen kvällen innan hemma och dagen efter i studion hade jag bara versen till en början och sen kom B-temat som jag inte egentligen tyckte passa förrän trummorna kom dit men visst dom kanske är lite för på...men tror också dom kan sätta sig efter x antal lyssningar...ska testa halvtempo om det finns en knapp i addictive drums annars pallar jag inte hålla på  :huh: tack för lyssning och jag är glad att du gillar i stort  B) / karl

equality...Ja det är K2:an men jag kör med ett ganska skumt reverb emellanåt...inte alls samma öppna sound som du gör så bra...ska nog spela in mer i sångbåset men det blir bekvämt att bara sitta framför datorn och gala...."live" jag skriker till / karl

tack stajo....då är det du och jag mot alla andra som inte tycker trummorna funkar... :unsure:  :rolleyes:/ karl


Yllet...tack för lyssning,önskar jag kunde få till dina prodds i mina låtar iaf få koll på nivåer och dyl. nu är det som det är...ska nog lägga om sången fast då i sångbåset och få med en polare på virveltrumma så det blir the real thing.../  karl

Antimon...juste namn du har,välkommen förresten....har fått kommentaren förut och tar det mer som en komplimang....hellre honom än Gessle...vilken version lyssnade du på? den första med mycket reverb var det mycket av dränkta strängar men lite mer sparsamt på den med mindre...kul att du gillar..../ karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se