Kontrollrummet

Gitarrmikrofonens nerviga surr

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan!

Frågan gäller inspelningar med gitarrer. Mycket surr o durr! Är ingen höjdare på elektronik, men har förstått att störande ljud kan komma från andra el. equipments.

Sitter i min widehomestudio mod3x3 (utrymmets storlek 3x3m). Inget mixerbord, kör allt genom Cubasen. Som försteg anväder jag StudioV3 och därifrån i via ljudkortet till nån guitarplug. Använder en gammal Technics hemstereo till lyssningen, alltså vanliga hemhögisar. Kör med dubbla monitorer, COMPAQ 9500. Under bordet står PC.n

Nya högisar? Nya monitorer, är LCD mindre surrigt...anrda goa knep?

Hjälp en amatör :)

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Skärmarna är alltså CRT?
Då får du det betydligt trevligare om du byter till TFT. CRT-skärmarna har nämligen ett stort störfält som gitarrmikrofoner äter upp med hull och hår och skickar rakt in på inspelningen...

Ett alternativ är annars att stänga av skärmarna under inspelningen, men det kommer du att tröttna på ganska snabbt...

Man ska kanske nämna att det är risk för störningar även med lysrör, lågenergilampor och dimmers - så sådant bör också undvikas.
« Senast ändrad: 04.04.2007, 17:08:26 by Claes »
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Skärmarna är alltså CRT?
Då får du det betydligt trevligare om du byter till TFT. CRT-skärmarna har nämligen ett stort störfält som gitarrmikrofoner äter upp med hull och hår och skickar rakt in på inspelningen...

Ett alternativ är annars att stänga av skärmarna under inspelningen, men det kommer du att tröttna på ganska snabbt...


Tackar Claes!
Jovisst, CRT var det här, i mitt lilla utrymme kommer jag 1,5m max bort från dom. :(  Men din idé att stäng dom ska definitivt testas. Då klarnar det ju om set blir investering på skärmsidan :)
Hur kan man vara så förb.......ok, det var just såna här goda ideér jag söker  :D


h.   mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hur låter gitarren i en vanlig förstärkare?
Vad har den för mickar? Single coil plockar upp mycket mer störningar än humbuckers. Gitarren kan vara dåligt skärmad inuti oxå. O dåligt gjordad.
T o m en dålig kabel kan ställa till det, det finns mycket som kan störa när du kopplar in just gitarr eller bas.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Skulle precis skriva det där om singlecoil vs. humbuckers, men MrPhil hann före. ("Hum" = brum, "buck" = motstå, motverka)

Kan ju tillägga då att ägglägena (mellanlägena) på mikrofonswitchen, dvs där två mickar är på samtidigt kan brumma mindre än en ensam singlecoil.

Du kan också testa att vända dig och gitarren åt olika håll i rummet för att hitta ett läge där det är tyst.

EDIT: Kan också tillägga att dist och kompressor förvärrar brummet, medan en gate släcker ut det då du inte spelar.
« Senast ändrad: 04.04.2007, 17:25:09 by Linkowich »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hur låter gitarren i en vanlig förstärkare?
Vad har den för mickar? Single coil plockar upp mycket mer störningar än humbuckers. Gitarren kan vara dåligt skärmad inuti oxå. O dåligt gjordad.
T o m en dålig kabel kan ställa till det, det finns mycket som kan störa när du kopplar in just gitarr eller bas.

Tackar MrPhil!

Javisst, har ju en grym styrkare, CUBE30, clean låter allt rätt ok, men lite gain o dist med i spelet så e de kört. Nya snoddar från Thomann (kanske innehåller gammalt tysk surr) Guitarren Hagström Super Swede, Humbucker även med single coil switch, som ökar surret ännu mer. Samma problem dock med Stratocastern.

Det där med hjordningen måsta jag kolla, ett vanligt radhusrum men utan jordade uttag...yess där har du säkert en god point. :) Kanske skulle vara bra att dra in ny jordad kabel ända från huvutavlan.

h.   mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Skulle precis skriva det där om singlecoil vs. humbuckers, men MrPhil hann före. ("Hum" = brum, "buck" = motstå, motverka)

Kan ju tillägga då att ägglägena (mellanlägena) på mikrofonswitchen, dvs där två mickar är på samtidigt kan brumma mindre än en ensam singlecoil.

Du kan också testa att vända dig och gitarren åt olika håll i rummet för att hitta ett läge där det är tyst.

EDIT: Kan också tillägga att dist och kompressor förvärrar brummet, medan en gate släcker ut det då du inte spelar.



TnkX  LW!

Problemet är just det att utrymmet e så förb... litet att rör jag på mej så söndrar jag gitarren eller monitorerna. Gaten funka vid "pauserna" men int vid spelandet, testade det. :)

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hur låter gitarren i en vanlig förstärkare?
Vad har den för mickar? Single coil plockar upp mycket mer störningar än humbuckers. Gitarren kan vara dåligt skärmad inuti oxå. O dåligt gjordad.
T o m en dålig kabel kan ställa till det, det finns mycket som kan störa när du kopplar in just gitarr eller bas.

det där med hjordningen måsta jag kolla, ett vanligt radhusrum men utan jordade uttag...yess där har du säkert en god point. :) Kanske skulle vara bra att dra in ny jordad kabel ända från huvutavlan.

h.   mahan
Nej!  :)
Jag menade inte jordningen så, utan jordningen i gitarren!

Att metalldelarna (stall etc) är knutna till samma punkt som elektronikens jord (eller minus om man så vill)
(Rätta mig Linko om jag cyklar här! :) )

Blir det mindre störning om du håller i strängarna än om du släpper dem?


Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
crt-skärmar ger enormt mycket brum om man sitter framför den och spelar, men testa att vrida dig 90 grader. Ibland kan det bli en enorm skillnad om magnetfältet hamnar annorlunda, eller backa en meter från skärmen bara. Självklart ska du ju skaffa plattskärm så fort du kan.
The power of the Riff compels me!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
crt-skärmar ger enormt mycket brum om man sitter framför den och spelar, men testa att vrida dig 90 grader. Ibland kan det bli en enorm skillnad om magnetfältet hamnar annorlunda, eller backa en meter från skärmen bara. Självklart ska du ju skaffa plattskärm så fort du kan.
Pratas mycket om att just CRT-skärmar är stora bovar. Själva har vi två-tre st o det är inget som helst problem. Likadant lysrör o spotar.
Allt är iofs jordade uttag i studion, så kanske därför.
 :wacko: Tillförde visst inget...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hur låter gitarren i en vanlig förstärkare?
Vad har den för mickar? Single coil plockar upp mycket mer störningar än humbuckers. Gitarren kan vara dåligt skärmad inuti oxå. O dåligt gjordad.
T o m en dålig kabel kan ställa till det, det finns mycket som kan störa när du kopplar in just gitarr eller bas.

det där med hjordningen måsta jag kolla, ett vanligt radhusrum men utan jordade uttag...yess där har du säkert en god point. :) Kanske skulle vara bra att dra in ny jordad kabel ända från huvutavlan.

h.   mahan
Nej!  :)
Jag menade inte jordningen så, utan jordningen i gitarren!

Att metalldelarna (stall etc) är knutna till samma punkt som elektronikens jord (eller minus om man så vill)
(Rätta mig Linko om jag cyklar här! :) )

Blir det mindre störning om du håller i strängarna än om du släpper dem?


OK, Tnkx
Alltså jordningen o inte jordningen... :D

Seriöst igen, javisst surret minskar då jag håller i strängarna. Men detta med elektronik...oj oj,  kunskapen e väldigt liten :)

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
crt-skärmar ger enormt mycket brum om man sitter framför den och spelar, men testa att vrida dig 90 grader. Ibland kan det bli en enorm skillnad om magnetfältet hamnar annorlunda, eller backa en meter från skärmen bara. Självklart ska du ju skaffa plattskärm så fort du kan.
Pratas mycket om att just CRT-skärmar är stora bovar. Själva har vi två-tre st o det är inget som helst problem. Likadant lysrör o spotar.
Allt är iofs jordade uttag i studion, så kanske därför.
 :wacko: Tillförde visst inget...


Yess
Tror att starkströmsidan kan va boven. Har nångång utbildat sig till el.mont. och så sitter man o jamar med elektronik i ett rum med ojordade uttag..... :lol:

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Det finns en bra guide för hur du moddar jordningen på en strata (eller en snarlik gitarr) som heter Quieting The Beast –The Proper Way To Shield A Strat.

Mindre snygga trix att ta till när inget annat hjälper är 50Hz-släckning och brumreducering med hjälp av noiseprint:
Den förstnämnda funkar så att du med en EQ eller brant filter drar ner exakt vid 50Hz (där vårt nätbrum ligger).
Den andra är att du låter en plugg analysera brummet (dvs en bit av ljudspåret där du bara har brum och inte spelar) för att sedan identifiera och ta bort det i resten av ljudspåret. Båda de här påverkar soundet (till det sämre) men kan funka i nödfall.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Det finns en bra guide för hur du moddar jordningen på en strata (eller en snarlik gitarr) som heter Quieting The Beast –The Proper Way To Shield A Strat.

Mindre snygga trix att ta till när inget annat hjälper är 50Hz-släckning och brumreducering med hjälp av noiseprint:
Den förstnämnda funkar så att du med en EQ eller brant filter drar ner exakt vid 50Hz (där vårt nätbrum ligger).
Den andra är att du låter en plugg analysera brummet (dvs en bit av ljudspåret där du bara har brum och inte spelar) för att sedan identifiera och ta bort det i resten av ljudspåret. Båda de här påverkar soundet (till det sämre) men kan funka i nödfall.



Vielen dankken, LW
Det där med 50Hz testas omedelbart o sen får jag söka fram läsglasen o introdusera mig i Stratologi :)

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
crt-skärmar ger enormt mycket brum om man sitter framför den och spelar, men testa att vrida dig 90 grader. Ibland kan det bli en enorm skillnad om magnetfältet hamnar annorlunda, eller backa en meter från skärmen bara. Självklart ska du ju skaffa plattskärm så fort du kan.

Tnkx Ahab!
Tillsvidare har CRT varit bättre, skarpare bild än nån av mellanklassens plattor, men med dessa råd o kall fakta så e de väl bara att övergå till plattavdelningen :)


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ännu en fråga om CRT, räcker det med att stänga av dem (on/off knappen) eller ska dom pluggas ur 220-nätet för tystna (sluta ge brum)


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Har spelat in framför en gammal CRT-skärm i alla år. Har både humbucker och singelcoil gitarrer.
Som någon skrev innan så är den gyllene regeln, vinkeln. Testa att vrida dig till höger eller vänster i förhållande till skärmen. Eftersom jag spelar på en högerhänt gitarr så är det mest naturligt att vrida mig till vänster. När du träffar precis rätt vinkel så försvinner brummet så gott som helt. Det är dock en väldigt smal marginal så om du vrider dig för mycket så kommer det tillbaks. Det blir då viktigt att sitta absolut still när du spelar in.
Det har alltid funkat för mig.
Lycka till!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Har spelat in framför en gammal CRT-skärm i alla år. Har både humbucker och singelcoil gitarrer.
Som någon skrev innan så är den gyllene regeln, vinkeln. Testa att vrida dig till höger eller vänster i förhållande till skärmen. Eftersom jag spelar på en högerhänt gitarr så är det mest naturligt att vrida mig till vänster. När du träffar precis rätt vinkel så försvinner brummet så gott som helt. Det är dock en väldigt smal marginal så om du vrider dig för mycket så kommer det tillbaks. Det blir då viktigt att sitta absolut still när du spelar in.
Det har alltid funkat för mig.
Lycka till!



Jojomen... nog går det bra en stund att stå stilla o spela, men är det en svängit låt såå....o sitta o spela gitarr tycker ja e tyngre :)


h. mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Det finns en bra guide för hur du moddar jordningen på en strata (eller en snarlik gitarr) som heter Quieting The Beast –The Proper Way To Shield A Strat.

Mindre snygga trix att ta till när inget annat hjälper är 50Hz-släckning och brumreducering med hjälp av noiseprint:
Den förstnämnda funkar så att du med en EQ eller brant filter drar ner exakt vid 50Hz (där vårt nätbrum ligger).
Den andra är att du låter en plugg analysera brummet (dvs en bit av ljudspåret där du bara har brum och inte spelar) för att sedan identifiera och ta bort det i resten av ljudspåret. Båda de här påverkar soundet (till det sämre) men kan funka i nödfall.
Åh, den här hade jag missat! Fanns för tele också. Ska göra den på min lilla sötnos!  :wub:
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tackar innerligt för alla goda råd!


Filtrera bort 50Hz, skaffa nya LCD, näe TNT, äh platta monitorer i varje fall, svetsa på Straton, jorda mitt rum, svänga runt åt vänster,...

Det ser ganska finurligt ut så här komprimerat :)
men seriöst så skall allt prövas :)

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Jag har testat två saker (förutom allt det som nämnts ovan)

- Behringers denoiser/expander. Fungerar mycket bra och  mycket förmånligt. Lite mycket rattar att skruva på, vilket kan ta kål på spelivern. Problem? Har inte funnits att köpa på ett flertal år.
- Hush. Hush trodde jag inte på alls. Hur kan något med endast en knob fungera? Men det gör det. En patenterad Hush-grej i signalvägen, och vips, allt surremurr är borta. Jag har en RSP 2400, men det finns andra alternativ:



Alexi Laiho från Children of Bodom använder RSP 2400.

Ojordade kontakter och problematiken med skitig ström går ju att lösa med en begagnad UPS (batterierna kan vara döda, det kvittar). När strömmen går igenom den, renas den. Voila. Inget skit.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jag har testat två saker (förutom allt det som nämnts ovan)

- Behringers denoiser/expander. Fungerar mycket bra och  mycket förmånligt. Lite mycket rattar att skruva på, vilket kan ta kål på spelivern. Problem? Har inte funnits att köpa på ett flertal år.
- Hush. Hush trodde jag inte på alls. Hur kan något med endast en knob fungera? Men det gör det. En patenterad Hush-grej i signalvägen, och vips, allt surremurr är borta. Jag har en RSP 2400, men det finns andra alternativ:



Alexi Laiho från Children of Bodom använder RSP 2400.

Ojordade kontakter och problematiken med skitig ström går ju att lösa med en begagnad UPS (batterierna kan vara döda, det kvittar). När strömmen går igenom den, renas den. Voila. Inget skit.




Om engång både Ts o Alexi intygar att det funkar så...va hamnar man att pröjsa för en sådan surrförstörare?
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

130€ kanske? Köpte min RSP begagnad för under hundralappen. Men som sagt, jag tror det finns pedaler med inbyggd Hush etc. etc. Med det nyckelordet kan man säkert hitta både billigt och bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
130€ kanske? Köpte min RSP begagnad för under hundralappen. Men som sagt, jag tror det finns pedaler med inbyggd Hush etc. etc. Med det nyckelordet kan man säkert hitta både billigt och bra.



Tackar för det Ts!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Aha,
är det det man ska ha en expander till? Jag har länge tänkt jag skulle ta reda på det...

Apropå nätbrum, så har jag erfarenhet av att det kan ligga på 100Hz också. Jag har förträngt det mesta man lärde sig på el/tele-grenen, men det har väl med överlagring att göra (Snälla, be mig inte förklara vad det betyder  :ph34r:)
DON'T PANIC


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Aha,
är det det man ska ha en expander till? Jag har länge tänkt jag skulle ta reda på det...

Apropå nätbrum, så har jag erfarenhet av att det kan ligga på 100Hz också. Jag har förträngt det mesta man lärde sig på el/tele-grenen, men det har väl med överlagring att göra (Snälla, be mig inte förklara vad det betyder  :ph34r:)
nätbrum e väl 50/60 Hz!?!?!  :huh:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Aha,
är det det man ska ha en expander till? Jag har länge tänkt jag skulle ta reda på det...

Apropå nätbrum, så har jag erfarenhet av att det kan ligga på 100Hz också. Jag har förträngt det mesta man lärde sig på el/tele-grenen, men det har väl med överlagring att göra (Snälla, be mig inte förklara vad det betyder  :ph34r:)
nätbrum e väl 50/60 Hz!?!?!  :huh:
50Hz här - och 60Hz i USA.
Har du en störning som ligger på 100Hz, så kan det komma från något lysrör eller lågenergilampa i närheten - eller ligga som "bonus" på nätspänningen, om du har en dimmer någonstans.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Japp, så måste det vara. Elektriska lyskällor "blinkar" ju i 100Hz.
DON'T PANIC


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
gamla lysrör är väl 50 Hz svängningar på??
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En hz är både en uppgång och en nedgång på sinuskurvan, dvs plus- och minusspänning i detta fall. Och en glödlampa tänds ju upp på både plus och minus. Men hur det kan ge ljudstörningar hajar jag ju inte...

Eller har du rätt ändå IDF? Gamla lysrör kunde man ju få stumfilmseffekter av om man viftade med händerna framför...
DON'T PANIC


Utloggad Ahab

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
    • Visa profil
gamla lysrör är väl 50 Hz svängningar på??

Nej, lysrör brummar med 2xnätfrekvensen, alltså 100Hz här och 120hz i Amerikat.

edit: har för mig att det är för att de "tänder" vid nollövergången, alltså 2 gånger på en svängning.
The power of the Riff compels me!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
gamla lysrör är väl 50 Hz svängningar på??

Nej, lysrör brummar med 2xnätfrekvensen, alltså 100Hz här och 120hz i Amerikat.

edit: har för mig att det är för att de "tänder" vid nollövergången, alltså 2 gånger på en svängning.
ahh ok.. !!! bra svar.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Eg så borde det räcka med att dra en bra kabel från köket till sovrumstudion? från jordat uttag maO:)


??
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)