Kontrollrummet

Intresse för köp/sälj-avdelning?

Omröstning

Finns det intresse för en köp/sälj-avdelning på kontrollrummet?

Ja, det behövs.
39 (83%)
Egentligen helt samma.
4 (8.5%)
Nej, det behövs inte.
4 (8.5%)

Antal personer som röstat: 44

Omröstningen har avslutats: 08.03.2007, 02:09:57

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Såja. Tänkte höra mig för om det här då. Tyck till, denna gång publiceras resultaten senare.

Vi kör i 10 dagar så alla  hinner med.

Kommentera och tyck till om ämnet,
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
vore inte fel faktiskt bara det inte ger en massa mer jobb att kolla för er...
att leva är att dö


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
finns kanske risk för att få in drygt folk på det sättet?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
kan vara skoj på ett sätt.. men kan man inte helt enkelt bara ha en tråd som innefattar annonser och inget annat!?
altså, som man får diskutera osv. varan?

på "deförra" forumet var det ju strikt förbjudet.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Tycker absolut att man skulle kunna ha en avdelning där man kan lägga ut sin annons men att man sedan kanske sköter den ekonomiska biten via pm...eller via en annan sida...t.ex. blocket. Forumet hade då kanske kunnat fungera som en upplysning för de som man tror skulle kunna vara intresserade av den vara som man vill sälja.
« Senast ändrad: 26.02.2007, 03:04:45 by djonas »
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Visst - varför inte?
Det är alltid någon som vill köpa eller sälja något - och då är det ju kul att kunna göra det i samma forum som man håller till mycket i.

Bäst är väl egentligen att ha en avdelning för säljes-trådar och en för köpes-trådar, eller...?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Bäst är väl egentligen att ha en avdelning för säljes-trådar och en för köpes-trådar, eller...?

Just så, jag utryckte mig kanske oklart med "avdelning", men alltså en egen kategori med subforum för detta. Icke blanda ihop det med daglig diskussion.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Giev a köp sälj avdelning. gogo.
http://pingvinfilm.se


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jo, absolut.
Det har funkat kanon på 99musik, så varför skulle det inte funka här?
Det är ju tryggare att handla av folk som man nästan känner... :)


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
Bra grej, men förbjud folk att ha sina säljesannonser / länkar till sina säljesannonser så dom syns på andra delar av forumet. tycker jag...
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
vore inte fel faktiskt bara det inte ger en massa mer jobb att kolla för er...
+1!


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Jag tycker som Djonas! En underavdelning där medlemmar här kan "upplysa om" att man tänker sälja ex. en gitarr eller att man vill köpa en synt. Själva handeln kan medlemmarna sedan fixa via pm, mail etc
Lämna själva köpslåendet/handeln utanför så sparar forumet energi!
Självklart är det en bra idé att kunna sälja till eller köpa av "kompisar som man känner". Det skulle kännas tryggt! :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja, varför inte. Hur det skulle se ut vet jag inte men det gör säkert andra.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
Jag tycker det låter som bra grej. Håller med om idén att man sköter själva affärssnacket via PM.
Man kan ju alltid prova, om det inte funkar så är det bara att ta bort det  :).


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Tja, varför inte? Endast tiden kan utvisa om det blir lyckat. Helt klart värt ett försök
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Röstat men ser inget resultat. I vilket fall kan det vara en god tanke, bara det sköts bra och snyggt.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.




Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jag tycker det låter som bra grej. Håller med om idén att man sköter själva affärssnacket via PM.
Man kan ju alltid prova, om det inte funkar så är det bara att ta bort det  :).

Fast varför begränsa det?  :unsure:
Jag ser ingen som helst anledning, och ofta är det ju så att många vill fråga säljaren samma sak. T.ex. vart varan finns eller i vilket skick den är eller så kanske man bara vill påpeka att priset är alldeles för högt (Om man t.ex. tittar på blocket är det ju inte helt ovanligt med fantasipriser på lite äldre prylar.).


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Kan sammarbeta med min köp/sälj site? :)
http://www.peppetre.se
Ja, varför inte?

Eller varför? *griniggammalgubbe-smiley*
Inte för att jag har nåt emot dig och din säljsite Sounden, men jag ser faktiskt ingen anledning till det....  :unsure:

En alldeles vanlig forumavdelning, där säljaren startar en tråd och skriver vad han vill sälja, och där intressenterna svarar antingen direkt i tråden eller via PM, funkar finfint på många andra forum.
Så varför krångla till det med att blanda in en annan sajt?

Anledningen till att annonsera i ett sånt här forum är väl främst att man vill sälja till folk man känner lite grann och alltså kan lita mer på än nån helt okänd snubbe på blocket. Vill man nå ut till så många som möjligt lägger man ju ut annonsen på så många och stora ställen som möjligt( blocket, vendolin, musikmarknaden, m.fl).

Eller är jag dum nu?   :ph34r:


Utloggad tsmalmbe

Citera
Anledningen till att annonsera i ett sånt här forum är väl främst att man vill sälja till folk man känner lite grann och alltså kan lita mer på än nån helt okänd snubbe på blocket. Vill man nå ut till så många som möjligt lägger man ju ut annonsen på så många och stora ställen som möjligt( blocket, vendolin, musikmarknaden, m.fl).

Du är i kärnan för min ursprungliga tankegång.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


sounden

  • Gäst
Kanske man skall ha en avdelning som heter "Köp och Sälj-tips" istället då?

Där man kan fråga vad ett rimligt pris för bla bla bla är osv..
Vad som är prisvärt.. osv..

Själv gillar jag inte idén att blanda ihop ett forum som detta och en ren köp/sälj avdelning.

Min sammarbetsidé var väll mer att ha delvis genemsamma data på användarnivå.
Dvs att användaren som lägger upp en annons på PeppeTre får en viss symbol om man är med
i detta forumet. Och kanske alla svar som kommer in kan läsas både som PM här och Online på PeppeTre.

Det gemensamma skulle ju kunna vara ex. e-post adressen eller något annat dyl.
Och ev. en direktlänk till den publika profilen eller nått

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=107

På så sätt så får man ju det lite mer personligare...

//S


Utloggad Kirtaphus

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil

Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Röstade ja. Funkar utmärkt på drummersunited.
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Citera
Anledningen till att annonsera i ett sånt här forum är väl främst att man vill sälja till folk man känner lite grann och alltså kan lita mer på än nån helt okänd snubbe på blocket. Vill man nå ut till så många som möjligt lägger man ju ut annonsen på så många och stora ställen som möjligt( blocket, vendolin, musikmarknaden, m.fl).

Du är i kärnan för min ursprungliga tankegång.



Det här är väl motiveringen som jag också kan se för en köp/säljavdelning. Att den endast riktar sig till forummedlemmar och därmed ger en möjligen aningen mera avspänd och "skyddad" köp/säljmiljö.
Inte volym- utan "kvalitetsinriktat" alltså mot en bestämd begränsad målgrupp. Stora annons- och auktionssajter finns det ju hur många alternativ som helst om man så önskar.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Florian le Sage

  • Gäst
Jag tycker det låter bra, har dock aldrig fått något sålt härinne trots vettiga priser och bra beg. produkter (gamla forumet) men däremot hur snabbt som helst på blocket eller vendolin...kanske kan bli mer snurr på det framledes, man byter ju ofta upp sig när det gäller utrustning och då passar det ju bra för nytillkomna eller de som nöjer sig med grejor som kostar under 10-2000:- st, ett evigt kretslopp liksom...
 B)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Javisst, om det inte ställer till något extra jobb för er som driver siten...


Utloggad VS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • Various skies productions
Jag är på! Sign me up!
Peter Saverman, Various Skies Productions

RME Hammerfall HDSP 9652 till salu!! PM:a vid intresse.


Utloggad henning

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
  • Folkmusik är inte en musikstil, det är en livsstil
    • Visa profil
    • Draupner
Ja, jag tycker det skulle vara schysst. Däremot så kanske avdelningarna endast skulle synas för medlemmar (för att inte dra till sig hälare osv)? Också är det vara vettigt att ha vissa regler i ett sådant forum. Citerar lite regler från ett annat forum som man kanske kan stjäla vissa regler från.

Citera
Grundregel: Endast annonsering av enstaka produkter är tillåtet. Ingen systematisk försäljning av karaktär som är/liknar affärsverksamhet får förekomma.

Glöm inte nämna i tråden när objektet/objekten är sålda, eller när du funnit en produkt att köpa!

När du skall sälja något
- Endast produkter/content som du personligen eller genom ditt företag äger får utannonseras för försäljning.
- Produktens pris skall anges i annonsen tillsammans med information om den säljs som privatperson eller företag.
- Beskriv produkten eller innehållet i det som säljs så bra som möjligt, gärna med bild eller illustration.
- Tänk på upphovsrätten, försäljning av content är enbart tillåtet om du själv framställt materialet.
- Ingen försäljning i tredje part, den som skapar inlägget skall vara säljaren.
- Tjänster får på inga villkors vis utannonseras till försäljning.
- Posta ALDRIG i någon annans tråd, även om ni säljer samma sak.

När du önskar köpa något
- Beskriv varan/produkten så ingående som möjligt
- Posta ALDRIG i någon annans tråd, även om ni söker samma sak.

/H.
Folkmusikgruppen Draupner - http://www.draupner.nu


Utloggad tsmalmbe

Bumpar igen bara för att få resultat, röstningen tar slut på torsdagen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Tycker inte det behövs av flera anledningar. Dels finns det flera siter som hanterar försäljning och man behöver inte ha en till. Dels så blir det extra administration som man kan vara utan, t.ex. borttagande av gamla annonser eller liknande. Och dels så är det förbannat tråkigt att bli indragen i tvister när folk levererat fel/trasigt/inte alls resp. betalat fel/inte alls.

Däremot tycker jag gott folk kan slänga upp en länk och tala om att de säljer på vendolin/blocket/gmf eller var de nu håller till. Jag känner mig rätt bekväm med flertalet här inne och skulle ha lättare att handla med dem än med andra. Med en köpsida så finns risken att man får en massa idioter till medlemmar som bara hoppar in här för att kränga prylar och sedan inte syns igen. Och i värsta fall kränger luft...


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Fast varför skulle en köp/sälj-avdelning behöva innebära mer moderering än en vanlig forumtråd?
Sålda objekt behöver ju inte tas bort, de försvinner ju helt naturligt nedåt i historiken när nya trådar läggs till, och de kan dessutom vara bra att ha kvar som en "uppslagsbok" över hur mycket olika saker brukar säljas för.

Och som jag redan skrivit så är det ju för att kunna handla av folk man känner och litar på som det här är vettigt. Om man då ser att nån registrerat sig här enbart för att sälja nåt, så får man väl helt enkelt använda samma "sunda förnuft" när det gäller betalning och leverans som när man köper av någon annan okänd person.

Har svårt att se hur en köp/sälj-avdelning skulle kunna vara negativ för någon här på forumet. -Vill man inte, så är det väl bara att man struntar i att läsa vad som postas där. :)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Nja, mina argument är mer av typen "färre idioter" och "mindre kontakt med polisen". Annars får ts börja samla in IP-addresser och skit på folk bara för att kunna svara polisen om de frågar. (De brukar vara väldigt nitiska på blocket. Nåja, de har blivit bättre på att jaga...)


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag har mycket goda erfarenheter av köp- och säljsidor i forum. Har gjort mina bästa dealar genom forum!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Annars får ts börja samla in IP-addresser och skit på folk bara för att kunna svara polisen om de frågar.

Det sker redan idag. IP-adresser loggas på varenda post i detta forum. Inte för att det kanske avhjälper risken att få hit idioter, ville bara klargöra.

Personlig åsikt ang topic: Kan nog funka med en köp/sälj-avdelning. Att slänga in i en ny avdelning är ju inga konstigheter. Får man ökad belastning avseende moderering så har vi en nätt liten lista på folk som uttryckt intresse för just sådana sysslor här på forumet. Man kan ju alltid testa... Skulle det inte funka är det ju bara att lyfta bort avdelningen.
« Senast ändrad: 07.03.2007, 22:04:31 by ChromaWoods »