Kontrollrummet

Mid evil

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Introt är så snyggt att det är värt en egen låt. Ruggigt nylongure-solo av Al Dimeola-kaliber både i början och slutet. Riffet känns mjukare nu och inte lika Kornet- (gruppen alltså med Stefan Nilsson) aktig som tidigare. Sången är helt ok. Klar förbättring i mina öron av en redan bra låt. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Detta va jävligt snyggt!

Gillar alla gitarrer skarpt, och va är det för trummor?  allting låter jävligt snyggt proddad.
Cleana ljud, allt ligger helt korrekt i ljudbilden tycker jag.

Skitsnyggt!


/Perrrararara
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inte läst någon kommentar. Istället postar jag en sjukt lång comment själv, med tveksamt underbyggda teorier om att detta funkar!
Dragit mig lite för att kommentera. Inte för att den var krävande att ta till sig, egentligen. Men det tog mig ca 3 lyssningar på varje verre (tror jag) för att tycka om den, altlså 3+3.

Lite tankar/associationer:
Alltså det är jäkligt bra! Lite black sabbath,  eller i sabbat-territorium ialla fall, vad gäller de protometal-liknande riffen (jävla ord, men musiken var ju inte densamma efter BS så värt att nämnas) Och jag gillar black sabbath, här finns en del annat som känns igen, men inte så värdefullt att nämna för jag brukar inte analysera låtar så värst.  (Btw hur tonalt är detta? Jätte? Känns som om vissa prylar inte vore det under låtens gång. Nog mitt misstag, bara lyssnat ca 6 ggr, hälften i bakgrunden. :)
För att ändå falsk-analysera, så hör jag lite medeltida påhitt också och nåt som påminner om nån dream theaterlåt, är inte säker alls, bara som om det kunde VARA så. Alltså ang. medeltiden undras om det finns nån strömning (t ex någon innan-barocken-musiker), du efterliknar, eller det kanske bara är titeln som gör att jag tror det.  :unsure:
DEt är en bra blandning! Lärde mig ett nytt ord häromdan; Eclecticism (eng.), som betyder att man sammanför influenser till något nyskapande. (Det är inte det enda sättet att hitta på nåt nytt, men i vilket fall är du nog sjutton mästare på det! Småjazz, med metal/punk och andra prylar... Känns ändå eget. Låt oss kalla det "Wernborg".)

 HElt ok sjunget också (om det är du?)...


Öht schysst gura, du känns igen. Karakteristisk!
Jag skulle kunna skriva hur många sidor som helst om hur bra låten är, men nä...
Väldigt imponerad av denna! Har inte haft tid att tänka igenom teorierna ovan, naturligtvis :D I vilket fall är det inte så intressant att höra om du låter influerad av en munk från 1500-talet som jag tror  :unsure: Bara tankar.

This is tha shit!

/Per
edit: ser nu att jag faktiskt kommenterat mitt "första intryck" tidigare i tråden. DEt hade jag glömt. Då fick du två inlägg istället :)
« Senast ändrad: 30.10.2008, 17:11:38 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Detta va jävligt snyggt!
Gillar alla gitarrer skarpt, och va är det för trummor?  allting låter jävligt snyggt proddad.
Cleana ljud, allt ligger helt korrekt i ljudbilden tycker jag.
Tackar tackar. Trummorna är Independence Free från Yellowtools. Gratis är gott. Och djävlig bra i detta fallet. Kul att du diggar.

För att ändå falsk-analysera, så hör jag lite medeltida påhitt också och nåt som påminner om nån dream theaterlåt, är inte säker alls, bara som om det kunde VARA så. Alltså ang. medeltiden undras om det finns nån strömning (t ex någon innan-barocken-musiker), du efterliknar, eller det kanske bara är titeln som gör att jag tror det.  :unsure:

DEt är en bra blandning! Lärde mig ett nytt ord häromdan; Eclecticism (eng.), som betyder att man sammanför influenser till något nyskapande. (Det är inte det enda sättet att hitta på nåt nytt, men i vilket fall är du nog sjutton mästare på det! Småjazz, med metal/punk och andra prylar... Känns ändå eget. Låt oss kalla det "Wernborg".)
Tokigt långt inlägg ja. (för att va i en demotråd.) Tack för engagemang.

Låten och texten är skrivna var för sig. Jag gjorde låten och letade sedan igenom textlådan ifall jag hade nåt som passade. Även om jag inte tänkte medeltid när jag skrev musiken så jag kan nog tycka att det blev ovanligt passande på nåt vis.

Kul att du noterar blandningen. Det är nog också så att denna gång har jag själv varit medveten om att det blev nån slags blandning. Av vad vete fan....  :D

Jo just det. Jag sjunger på denna. Däremot är en kompis på gång att testa lead på denna. Vi får se vart det landar.

Tackar ödmjukast.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Wernis!
Och GRATTIS dagen till ära! :wub:
Och grattis även till denna nya fina version!

Toppen arr på det nu, jäkla snygg  acke!
Stor njutning att lyssna nu, tycker inte att du ska ge bort din sång, sitter som fan och snygga stämmor dessutom! LAIKIT!

Några små detaljer som kunde funderas på:
- sångnivån kunde lite sänkas
- trummsoundet, både virveln o baskaggen, låter lite paffiga, smaksak förstås.... men dom kunde åxå dras lite ner på nivån.
- och i det fantastiskt snygga outrot kunde du sätta en stämma till i andra örat, nu låter den ensamma stämman lite borttappad ;)

Lite mixjobb till och  Obbnäsgubben är nöjd! :rolleyes:

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Småprogressiv..ja då blir man intresserad! :) Hör att du lagt ner jobb på denna..introt är snyggt gillar när distgurran kommer in och spelar lite toner i bakgrunden..för tankarna lite åt Pink Floyd...snyggt och stämningsfullt över lag...tycker dock att mixen är lite "bumlig", känns som "nylon akken" tar lite väl mycket energi nånstans..proggsolot i slutet skulle jag gärna höra mer av "Pink Floyd" guran i stället för nylon gitarren
Skulle dessutom vilja att det lyfter till någonstans..kanske just i slutet och att du får till ett öppnare ljudbild just där... annars skitbra låt! :)


Utloggad bi2kima

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil

Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Tjenare Wernborg!

Gott stycke musik och inte helt lättsmält för alla tror jag. Ruggigt snyggt lirat på alla gitarrer! Jag tycker faktiskt nylonaren ligger lite för nära   - och att trumslagarn sitter för långt bort när det börjar "dra på". Bra proddat mastodontverk som helhet. Tycker ändå att sången bör ses över både i volym och själva sångtagningen/tagningarna- det skevar och svajar onödigt mkt när du tar i. Lite svengelskt har någon nämnt (men där kastar jag pil i gummibåt). Kanske lite mkt reverb med? Såg iofs att du hade en polare på gång för sång - så det är en randanmärkning. 

Summa summarum: Jävligt musikaliskt framfört ändå!   
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ruggigt snyggt nylonsolo du fått till där Wernis - det enda jag klagar på är slutet på fel harmoni men varför ska man vara traditionell?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Pingel

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sjunga? :blink:..... -_-..... :D Jättegärna! Skulle va kul å testa! När??

När du vill.  :D

Har installerat extra hårddisk så din stora röst får plats.  B)


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Fint hantverk. Tycker ackeguran låter lite väl mycket low mid. Den tar liksom över hela den regionen i ljudbilden.
Sången ligger kanske något snäpp för högt, eller kanske bara omotiverat hårt sjungen på vissa ställen. I övrigt är den bra sjungen.

Musikstilen är inget som tilltalar mig, så därför vill jag nog inte uttala mig om låten, men hantverket är det som sagt inget fel på =)
blargh


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
hej mr W

gillar meloditemat mycket . sången (skulle nog vilja ha lite tidiga reverb reflektioner på ljudet) är för hög äter låten lite när den kommer in.
braken i solot mycket fina på drumsen.

en berättelse med stora bokstäver.


ps lyssnade på #2

återkommer nyto
att leva är att dö


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjaba Wernis lyssnade igen för jag vet inte vilken gång i ordningen - vill bara säga att detta är helt suveränt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fint hantverk. Tycker ackeguran låter lite väl mycket low mid. Den tar liksom över hela den regionen i ljudbilden.
Sången ligger kanske något snäpp för högt, eller kanske bara omotiverat hårt sjungen på vissa ställen. I övrigt är den bra sjungen.

Musikstilen är inget som tilltalar mig, så därför vill jag nog inte uttala mig om låten, men hantverket är det som sagt inget fel på =)
Sången har jag sänkt i version 3. Tack.

hej mr W

gillar meloditemat mycket . sången (skulle nog vilja ha lite tidiga reverb reflektioner på ljudet) är för hög äter låten lite när den kommer in.
braken i solot mycket fina på drumsen.

en berättelse med stora bokstäver.


ps lyssnade på #2

återkommer nyto
en berättelse med stora bokstäver.  :wub:


Tjaba Wernis lyssnade igen för jag vet inte vilken gång i ordningen - vill bara säga att detta är helt suveränt.
Eko
:wub: :wub: Jättekul att det smakar.



***************************

Ny version, nr 3 längst upp.
Stick och refräng tillagt på slutet efter solot. Tycker inte om att sluta med gitarrsolo och så ska ju proglåtar vara långa också.....  :D


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Wernis!
TRedje gången gillt, allt börjar ju  hitta sina platser, enda som jag kan såga på mer är trumsoundet, och i nåt skede har jag väl kommenterat att trumnivån e för hög. Lite vassare ljud på virvelkaggen och lite mer dämpat click på baskaggen.....

fast va fan.. måste sluta med mina småpetigheter nu, låten e ju bra som är !
Najs work!

h. johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjou Wernis!
TRedje gången gillt, allt börjar ju  hitta sina platser, enda som jag kan såga på mer är trumsoundet, och i nåt skede har jag väl kommenterat att trumnivån e för hög. Lite vassare ljud på virvelkaggen och lite mer dämpat click på baskaggen.....

fast va fan.. måste sluta med mina småpetigheter nu, låten e ju bra som är !
Najs work!

h. johan
Tack. Lite halvmarigt att detaljmixa trummorna då dom ligger i Independence Free. Är inte riktigt kompis med det gränssnittet även om jag gillar sounden. Får lägga några timmar på att utforska mixmöjligheterna där.

Hör nu att jag råkat tysta gitarrsolot i slutet bara.  :wacko: Får fixa till det sedan.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
*BUMP* på bästa "hårdare" låten under halvfärdiga under det senaste halvåret ;)


Hur går det med denna? Är den färdig? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
*BUMP* på bästa "hårdare" låten under halvfärdiga under det senaste halvåret ;)


Hur går det med denna? Är den färdig? :)

Tack för det härliga omdömet. Nej inte färdig. Jag väntar att jag och kompissångaren ska få till ett inspelningstillfälle. Dessutom ska solot tillbaka på plats i slutet. Där är ju helt tomt nu tyvärr.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bara så du vet så har jag varit här och lyssnat ett par gånger  :)

Gillar det jag hör,iofs blir det ett annat uttryck med en annan sångare,men så pjåkigt tycker jag inte att du sjunger.
Arret hur bra som helst,samma med liret.

Då inväntar jag final sångtagningen för att ge mig på mixen,skojar bara - den låter helt ok.

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bara så du vet så har jag varit här och lyssnat ett par gånger  :)

Gillar det jag hör,iofs blir det ett annat uttryck med en annan sångare,men så pjåkigt tycker jag inte att du sjunger.
Arret hur bra som helst,samma med liret.

Då inväntar jag final sångtagningen för att ge mig på mixen,skojar bara - den låter helt ok.

Mvh
Micael

 :wub: tnx


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nya trummor.
Gitarrsolot i slutet.
Nån ny sångare blir det nog inte.

Färdig?


Avslappnad

  • Gäst
Underbart stycke! Jäkligt bra sammanhållet, omväxlande och framåtdrivande. Som vanligt dessutom rackarns bra trakterande av instrumenten. :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nya trummor.
Gitarrsolot i slutet.
Nån ny sångare blir det nog inte.

Färdig?
Färdig? Ja det tycker jag nog -la inte märke till 32-taktaren i slutet dock men det var säkert bra  - fast jag är väl en sån där som lyssnar på låten i sin helhet - och ska ärligt ska säga att jag inte hör att det är nya trummor heller. Upplever att låten är bra, bra framförd och bra arrad-  Att det sedan blir en helt annan låt med annan sångare är ju sjålvklart men tycker att din röst duger bra till denna - hade Sting gått med på att sjunga så hade jag självklart föredragit det. Men han kanske är upptagen med nåt. Din röst duger gott.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Gott gung ! :) Lite pulserande folkmusikfeeling - kommer att tänka på Kebnekajse, fast det kanske någon redan skrivit? Orkar inte läsa alla sidor!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Underbart stycke! Jäkligt bra sammanhållet, omväxlande och framåtdrivande. Som vanligt dessutom rackarns bra trakterande av instrumenten. :)
Tack.
Nya trummor.
Gitarrsolot i slutet.
Nån ny sångare blir det nog inte.

Färdig?
Färdig? Ja det tycker jag nog -la inte märke till 32-taktaren i slutet dock men det var säkert bra  - fast jag är väl en sån där som lyssnar på låten i sin helhet - och ska ärligt ska säga att jag inte hör att det är nya trummor heller. Upplever att låten är bra, bra framförd och bra arrad-  Att det sedan blir en helt annan låt med annan sångare är ju sjålvklart men tycker att din röst duger bra till denna - hade Sting gått med på att sjunga så hade jag självklart föredragit det. Men han kanske är upptagen med nåt. Din röst duger gott.

Jag lovar att göra en ny version när Sting anmäler sig.

Gott gung ! :) Lite pulserande folkmusikfeeling - kommer att tänka på Kebnekajse, fast det kanske någon redan skrivit? Orkar inte läsa alla sidor!

/Jocke
Tack så mycket.

Kan tipsa om att Kebnekajse spelar på Nefertiti i Göteborg ikväll. Det hade varit kul om inte annat var bokat.