Nu har jag lyssnat igen och ärligt talat så begriper jag inte varför inte arret skulle kunna vara så här på den här låten det funkar helbra på båda versionerna. Pianot om det nu överhuvudtaget behöver meckas med så gör man ju det lättast genom att dra ner och upp det på dom ställen det behövs, det behöver inte spelas om det är helt ok. Det är ju helt klart att hade det varit ett riktigt då hade det ju per automatik blivit en helt annan dynamik i spelet oavsett pianist. E det här är bra så mycket musik har jag hört i mina dagar så det behöver det inte råda nåt tvivel om.
Ang. mixen. Ett livesound på samma sätt som du skulle ha hört det framfört live i en lokal som akustiskt sett skulle fungera för den här typen av låt. Nån speciell plugg kan jag dessvärre inte ge tips om. En så naken och innerlig låt som den här behöver lite utöver det vanliga högupplösta tokrena ljudet som är nån slags mall idag, anser jag i alla fall. Det kan bli svårt det förstår jag och det blir förmodligen att vrida på frekvenser som en galning och testa och testa och testa till öronen ramlar av

och sen när man tycker att det gifter sig stoppa ditt pyttelite reverb av nån varm sort och akta så det inte blir för vasst.
Jag håller på och försöker att få till lite video där jag lirar och sjunger men iom att jag är i inledningsläget så har jag fixat väldigt billiga prylar bara för att testa. Där kör jag med en mick till allt, det är liksom ingen idé att micka upp mer iom att bilden ändå inte blir 100. Men på samma gång så passar jag på och tar några gamla låtar som jag aldrig spelat in och verkligen aldrig ens lirat live så dom är helt nya för världen så att säga så jag får två flugor på smällen lite gratis. Det är ju skoj och nyttigt oxå och svårt som fan även om det inte är några svåra låtar, man lirar ju som en kratta och sången ska vi inte tala om

. Nåt som jag har kommit på som är extra ovärderligt det är att man får svar på omedelbart om ens låt överhuvudtaget är nåt bra när man lirar in live från början till slut på det här sättet.
Men till saken då, oavsett allt så vill jag ju ändå fixa så bra ljud som möjligt så jag gör två kopior av ljudspåret. Originalet lägger jag i mitten samt en av kopiorna med lite delay till vänster, den andra kopian oxå med lite delay och även fasvänd lägger jag till höger. Sen meckar jag med volymer, panoreringar och en jäkla massa med QE för att få fram rösten i mitten och så mycket stereofeeling på allt som det går på alla tre kanalerna tillsammans för att få ett så trovärdigt sound som det bara går. Det här innebär ett jäkla rattande på EQ kan jag försäkra om för så fort du gör nåt på en så händer det nåt på dom andra oxå. Jag förstår ju att du inte har nån nytta av den här tekniken på den här mixen men det kanske kan vara ett tips om att man kan ha god hjälp av en EQ plugg för att få fram olika effekter i mixen och det kan innebära att man får vrida på ett sätt som inte står i läroboken, kort sagt det är bara att rocka loss på reglagen

. Jag undrar om du inte skulle kunna testa att dra av nån db eller ett par fyra runt 2-2600 på sång och gura för att få det lite mjukare nåväl då får testa. Lycka till