Kontrollrummet

Robert Höglund - Hoppas

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robert Höglund

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
En gammal låt som jag är halvnöjd med.
Eftersom den legat och dammat i ett par år så är det kul att spela upp den för någon :)
Det finns många brister men what the heck :)

http://www.southpawlegends.com/Hoppas.mp3
/ Robban

iMac 24" | Apogee Duet | Logic Pro Studio


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Robban!

Jisses vad produktiv mannen är!
Hittar för tusan inget att såga, kanske lite vasst "ess" på sången här o där, en deesser kanske kunde behövas.

Hoppsan och ojdå, den sångdelen vid 2:15 stack ut, den med autotunern, den måste du skippa. Sjung hellre om det stället!
Annars snyggt och stämningsfullt, balanserad mix, well..LIKEIT! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Riktigt snyggt :)

Du skulle haft nån som spelade in riktiga guror på denna .. det är Virtual Guitarist nu ;) och jag hör det väl, skulle bli skiitbra med riktiga guror.. dubbade ackeguror hade vart asfint :D

Riktigt snyggt piano, va är det för nån plugg?
Stämmor svinbra.

Alles gut ;)
/Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Robert Höglund

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Riktigt snyggt :)

Du skulle haft nån som spelade in riktiga guror på denna .. det är Virtual Guitarist nu ;) och jag hör det väl, skulle bli skiitbra med riktiga guror.. dubbade ackeguror hade vart asfint :D

Riktigt snyggt piano, va är det för nån plugg?
Stämmor svinbra.

Alles gut ;)
/Marcus

Hej Marcus!
Kul som attans att du gillar den. Du hörde, såklart, rätt. Det är VG! :) Låten är ju ungefär fyra år gammal så jag har bara svaga minnen.
Om jag inte minns helt fel nu så är pianot The Grand.

Kul att ni tar er tid!


/ Robban

iMac 24" | Apogee Duet | Logic Pro Studio


Utloggad Myrli

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
    • Myrli's sida
Hej Robert..

Först vill jag bara säga att jag personligen inte gillar denna sortens pop musik och kan därmed inte
kommentera om själva låten är bra eller dålig, det får någon annan göra som har koll på denna musik stil.

Men jag kan ge lite konstruktiv kritik när det gäller ljud och mix.

1. pianot, ganska bra ljud på detta, men det det låter som om det är en plugg, och det är inte lätt att få till
ett bra piano ljud med pianopluggar. Vilket använde du? Min gissning (The Grand)

2. Gitarren, hörs tydligt att detta också är en plugg, (viritual guitarrist, tror jag) vilket iofs inte behöver vara dåligt, ljudet är bra och så, men det skulle kännas mera äkta om det var två riktiga akustiska gitarrer.

3. Sången är bra, kanske lite offpitch ibland., gillar din röst. Men.. det kommer alltid ett men. Sången låter ansträngd, som om det är alldeles för hög tonart, samt autotune grejen är inte bra alls.. den sticker ut som tusan.

Mixen, alldeles för mycket diskant, sången ligger lite för långt fram och ev för mycket åt höger, stämsången är lite låg.
Det är brus på hela spåret, det hörs tydligt i början och på slutet. Tror att det är på sången. Delayeffekten förstärker brusen.
Motsatsen till Kärlek är inte hat


Utloggad Robert Höglund

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Hej Robert..

Först vill jag bara säga att jag personligen inte gillar denna sortens pop musik och kan därmed inte
kommentera om själva låten är bra eller dålig, det får någon annan göra som har koll på denna musik stil.

Men jag kan ge lite konstruktiv kritik när det gäller ljud och mix.

1. pianot, ganska bra ljud på detta, men det det låter som om det är en plugg, och det är inte lätt att få till
ett bra piano ljud med pianopluggar. Vilket använde du? Min gissning (The Grand)

2. Gitarren, hörs tydligt att detta också är en plugg, (viritual guitarrist, tror jag) vilket iofs inte behöver vara dåligt, ljudet är bra och så, men det skulle kännas mera äkta om det var två riktiga akustiska gitarrer.

3. Sången är bra, kanske lite offpitch ibland., gillar din röst. Men.. det kommer alltid ett men. Sången låter ansträngd, som om det är alldeles för hög tonart, samt autotune grejen är inte bra alls.. den sticker ut som tusan.

Mixen, alldeles för mycket diskant, sången ligger lite för långt fram och ev för mycket åt höger, stämsången är lite låg.
Det är brus på hela spåret, det hörs tydligt i början och på slutet. Tror att det är på sången. Delayeffekten förstärker brusen.


Tack för att du tar dig tid.
Håller inte med om pianot. Tycker inte att det gör nåt att det låter "plugg" i en låt som denna. Men allt annat håller jag med om såklart.
Dock är denna låt snart 4 år gammal vilket gör att jag har lite svårt att försvara den, tror och hoppas att jag blivit en bättre mixare, sångare och inspelningstekniker (! :)) sedan dess.

Men jag är jätteglad att jag får feedback på den. Detta är heller inte min musiksmak. Tanken en gång i tiden var att någon kanske vill spela in den, ev. något dansband.
/ Robban

iMac 24" | Apogee Duet | Logic Pro Studio


freddy

  • Gäst
Jag gillar också låten, funkar fint till förmiddagskaffet :)

Kanske ett byte av gitarren då, annars har jag inte så mycket att tillägga. Kul med massa musik från dig. 


Utloggad Robert Höglund

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Hade det varit idag hade jag nog spelat in gitarren själv. Kunde inte spela gitarr då!
/ Robban

iMac 24" | Apogee Duet | Logic Pro Studio