Tjena Eko
Jag tycker det är bra att man är ärlig och det är ju inte alltid som det funkar för alla.
Gott också att du kommenterar texten som kanske ofta slinker igenom allt för lätt.
För mig är det viktigt att texten kan relateras till olika saker beroende på vem som lyssnar och därför skall den helst vara skriven lite tvetydig. Dock om man inte alls kan relatera den till något eller överhuvudtaget inte får något grepp om vad den handlar om då har ju såklart textförfattarna misslyckats

. För mig känns den faktiskt ganska tydlig nästan för tydlig...
"När du samlat dina tankar
Så känns det bättre än igår"
Dessa raderna handlar kanske om att man hade bråkat igår eller egentligen under en längre tid. Ett förhållande där man nöter på varandra. Där dagen efter inte känns bättre än dagen innan etc. Det kan vara ställt som en ironisk fråga men ibland kanske det också känns bättre än igår
"Vill vi glömma allt det andra
Små små saker om oss"
Detta är ju också en fråga, vill vi verkligen förändra oss och anpassa oss till varandra att göra det som krävs? Det är ju vår historia som gör oss till den vi är och förmodligen den som partnern blev kär i. Skall man förändra sig eller borde man då gå vidare istället etc.
Nåväl som refrängen säger:
"Om du stannar, om du väntar lite till
Då skall du aldrig mera önska dig någonting
Om du stannar, om du väntar lite till
Då skall jag aldrig mera svika dig igen"
så försöker man ofta man vill ju så gärna, kanske är man rädd för att bli ensam. Man lovar att förändra sig men innerst inne vet man hur svårt det är, rent av omöjligt. Någonstans där gömmer man ju sig ändå. Därav kommer nästa textrader:
"Och allt vi trodde var sant
Det var som sagornas land"
Ja allt man sa det var ju bara sagor, för om och om igen så upprepas samma tema.
"Våra drömmar var allt som fanns
En väg mot en andra chans"
Men ändå drömde man ju om att det skulle bli som innan för i början var det ju fantastiskt.
Nu är det över och nu får man typ en andra chans att dra nytta av sina erfarenheter

Självklart med det här vill jag inte säga att det är världens bästa text men att den dock hade någon tanke bakom sig.
Vidare tycker jag rim är överskattat. Ett nödrim kan ju faktiskt totalt döda en låt genom att förlöjliga den liksom. Nä leta efter flytet och häng inte upp sig på rim.
Det skall framkalla en känsla, det är det viktigaste.
Nog om texten

Slutet kommer lite plötsligt och kan göras bättre, kanske skulle man ha något instrumentalt outro där.
Vad gäller harmonierna så håller jag inte alls med dig. Grundackorden flyter på mycket bra tycker jag. Kanske finns det arr-mässigt mer att göra, vissa toner kanske krockar om det är det du menar. Basen är ju inte heller helt perfekt och kanske förvirrar lite?
Tack för kommentarerna. Det är gott att man skriver enligt sin första impuls. Det gör ju också att vi får tänka till lite och förklara vad och hur vi egentligen tänkt med det hela, sedan är man ju inte alltid överens och har samma åsikter om allt.
Gott
/Staffan