Kontrollrummet

Kornstad - Spellbound

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Den ligger i halvärdigt av en solklar anledning....Jag behöver feedback innan jag kan komma vidare här.
Helt ny genre för min del, så det har varit en jädrans massa trixande och testande innan jag hittade en någorlunda ljudbild.

Nu sjöng jag in alltihop snabbt bara precis efter att jag skrivit klart texten, så det kan vara lite otakt och surt på nåt stället.
Skall även till stämmor sedan, men vill vara mer övertygad om jag är rätt ute eller ej, innan jag lägger ner mer tid på det.

Har nu några springande punkter i det här projektet...

1. Känns låten ok i uppbyggnad/helhet?
2. Tycker det borde komma ett gitarrsolo istället för vers vid 2.18, någon som vill göra ett test?
3. vad skall jag lägga på mer vid 2.53??  Vill ha kvar känslan av en höjning vid 3.20, så det får inte bli för mycket men
    det skall ändå låta refräng??    Nån som hänger med?....gör det knappt själv.   :unsure:
4. Är ju alltid självkritisk....men borde det inte vara en annan typ av sångröst också till detta?
Me, Myself & I


freddy

  • Gäst
Gillar låten och jag tycker du sjunger bra som vanligt. Den akustiska låter torr som fnöske ibland, tänkte på det i början, i slutet var det dock inte alls samma känsla, kanske luring.

Någon stämma på refrängen kanske?




Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det hr är en bra låt som kräver fler lyssningar innan man kan tycka till om den (i alla fall jag som är tondöv tydligen) så jag ber att få återkomma.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Snyggt. En ren och fin mix. Jag tycker inte du skall vara missnöjd med sången. Gör du den utan sura toner och så sp kommer det att låta kanon. Skulle vilja få fram lite mer av botten i din röst kanske. Det finns en del fina "undertoner" där som hörs lite för lite.

Låten känns bra uppbyggd. Arret är sparsmakat, men ändå inte tråkigt. Visst skulle man kunna dränka allting i stråkar, men jag gillar den lite akustiska känslan som du ändå har på det.
Jag tror att körer skulle göra susen. Ett fett körarrangemang med en tre fyra stämmor för att verkligen accentuera refrängen. Vill du lyfta den så möjligen lite höga stråkar och kanske en elgitarr som driver på lite där i det tomma partiet. Annars skulle jag stanna kvar med de akustiska gitarrerna och göra det feta körarret. En annan väg att gå är ju att förstärka rytmiken. Jag tyckte mig kunna höra en tamburin som slog så där lite såsiga sextondelar eller så i refrängpartierna.  :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Freddy: Har du sovit alls??    ;)  Lyssnade igen och tänkte på det du sade om ackeguran. Kanske ska till en aning mer
           reverb på denna.

Eko: Tondöv...du? Tror jag knappast.   :D   Ser fram emot att höra vad du tycker efter några lyssningar då.

Egghuvud: Jag tror att jag är lite trög idag...  SP?  SångPedagog...?  ;)  Vad skönt att höra! Då är jag inte helt ute och
               cyklar iaf. Har medvetet mixat bort en hel del lägre register på min sång. Finns så himla mycket energi där och
               jag tycker bara att det "sjunger" i högtalarna, typ resonans, om jag inte skär bort.

               Stråkar ja....är ju så otroligt lätt att lägga stråkar på och få det att låta skönt, men jag tänkte att det MÅSTE ju
               gå att få det snyggt även utan detta...  men stämmor, det skall vi ha!! Me like!!

Me, Myself & I


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Njaee host host.- "Sp" skulle egenligen varit "så",  å och p ligger bredvid varandra på tangentbordet ... host host  :wub:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Kornstad!

Detta har potential till vad som helst. Gillar särskilt arret med olika taktbyten, ger verkligen mer färg åt låten!
Sången låter kanske lite mosig stundom, inte vara så fössikti Andreas! :P
Låt den komma ut av hjärtans lust så att man hör och känner att du menar vad du sjunger, för en snygg röst har du!
Och defintivt behövs här åxå sångstämmor på rätta ställen, kunde lyfta hela låten med tre snäpp!

Introt med dom subbiga trummorna gillar jag inte, vet ju nog vad du söker efter, tror jag. Alla andra sound borde åxå få samma burkiga sound för att helhetseffekten med strutsoundet kan nås. Nu låter bara som om spelaren fått nåt fel. ;)

Jäkla snyggt jobbat här, lite skruva ännu så sitter den perrrfectus! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Lite småsura toner, men det var ju inspelat i all hast.

Jag gillade inte att du fick med grannens trummor vid 0.45...  klart mycket bättre när du öppnade så att han fick vara med.

Det är rent och snyggt, men tenderar att bli lite lite tunnt, dock är det ändå snyggt och rätt befriande med en "enkel" ljudbild.

Vill höra fler versioner!!

Bra jobbat





Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är en bra och finstämd låt och din röst passar alldeles utmärkt men du skulle få till det hela mer med en kompletterande sjungerska och jag saknar en matta på vissa ställen vilken med fördel skulle kunna göras med en halvdistad gura - solo är aldrig fel men det får inte bli för mycket i denna snygga låt.

Ja det var Dr Eko´s recept som jag misstänker inte alls kommer att användas :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Snygg låt. Värjer mig något för tonartshöjningen men bara något.  Tycker mixen låter mycket bra och genomarbetad. Det enda som jag kan komma på är att den möjligen är något torr. Liite mer reverb alltså? Arret är också välavvägt. U2-guran sitter bra. En rivig elgura vid 03:27 kanske? Sången är som vanligt lysande. Usch vad avis jag blir!  :angry: :P
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


oceanmusic

  • Gäst
Rackarns bra poplåt!  :) Känns västkustskt fluffigt på något sätt. Amerikanska västkusten alltså.

Låter som något som skulle kunna vara titellåten i någon ungdomsserie, med massa leende killar och tjejer!

Bra! Möjligen saknas en liten stringens gällande reverberiet men det är en petitess...


freddy

  • Gäst
Freddy: Har du sovit alls??    ;)  Lyssnade igen och tänkte på det du sade om ackeguran. Kanske ska till en aning mer reverb på denna.


 haha jovars :blink:


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mysig låt, och du har en bra röst!
Tycker främst om introt. Annars lite slätstruken, vilket balanseras upp med lite takt- och tonartsbyten. Snyggt jobbat!
Plinkar på en låt...


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Egghuvud:  Jag vet...kunde bara inte låta bli att retas.   Sorry.   ;)

Mahan:  Jo det där med trummorna i början håller jag med om fullt ut. Gjorde bara enklast möjliga och skar bort typ all
            diskant med EQ, för att känna på själva grejen om det kan va nåt. Kommer att bli andra trummor..jag lovar.
            Problemet när jag tar i med sången är bara att jag har svårt att kontrollera rösten i dagsläget. Men jag tränar på
            och skall försöka få lite mer känsla i det till den "riktiga" sången....

Light Head: Jopp så är det...grannen skall inte få sitta i lägenheten intill och trumma sedan. Men det kommer nog bli ngn typ
                av LoFi trummor ändå.
                Tunnt ja... Har brottats lite med det där. Börjar bli lite less på dagens "ljudmattor" med 500 olika instrument som
                man inte hör. Men samtidigt så vill man ju lägga på en massa hela tiden för det låter gött.... :blink:

Eko:   Jo, lite mer elguror skall nog till som du säger och även körer. Skall nog även ta hjälp av en tjej jag känner för att
         lägga lite extra stämmor med annan klang också i refrängerna. Och jag kommer nog att använda även sista delen i
         ditt recept och bara köra halva 3:e versen gurasolo och sedan andra halvan men en lite omgjord versmelodi på sång.

Equality:  Å jag som tyckte det var kul att ta höjningen först där och i slutet gå ner en ton istället... :unsure:
              Har en vän som jobbat med musik som tjatar hål i huvudet på mig...."det skall låta snyggt redan från början,
              annars kan du skita i det..."  Typ man skall knappt behöva mixa om man gör rätt direkt.  Är ju en låååång bit kvar
              men detta som nu är omixat ännu, är ju mil bättre än det jag spelat in för ett år sedan och mixat som bare den.
              Går sakta framåt iaf.    ;)

Oceanmusic:   Hahaha...Tack!   Gör det ngt om stringen saknas?    :rolleyes:

Freddy:   :D

Plinka:  Jo, jag hoppas på att få den lite roligare med körer och så. Har också en idé om att halvera pianointrot och ta bort
           sticket innan första refängen för att spara det till andra. Kommer nog att ändra slutet också så att jag slutar med
           introackordet (1st), fast utan sista tonen för att ge känslan av att ngt saknas så man vill sätta på låten igen.
           Jag hoppas att det kan ge lite mer liv i låten.  Eller vad tros om det?
Me, Myself & I