Kontrollrummet

"Bussmixning", angreppssätt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robert Höglund

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Det snackas en del om att dela upp mixen på olika bussar. Ex. Trummor, Gitarrer, Sång osv.

Hur tänker ni då? Mixar ni en bra helhet i nivåer och eq osv på de enskilda spåren som går till bussarna i sololäge, för att sedan på vidare processa ljudet på hela bussen? Lång mening, men jag tror ni fattar :)
/ Robban

iMac 24" | Apogee Duet | Logic Pro Studio


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Precis så tänker jag om man pratar om bussmixning.
Jag brukar inte göra så själv, men om man har väldigt många spår så kan det vara bekvämt att ställa den inbördes balansen mellan alla delar i trumsetet, för att sedan ha trumsetet som en helhet vid slutmixen, all körsång på en buss - och likadant med andra instrumentgrupper som passar att samla ihop.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Det snackas en del om att dela upp mixen på olika bussar. Ex. Trummor, Gitarrer, Sång osv.

Hur tänker ni då? Mixar ni en bra helhet i nivåer och eq osv på de enskilda spåren som går till bussarna i sololäge, för att sedan på vidare processa ljudet på hela bussen? Lång mening, men jag tror ni fattar :)

Exakt. Detta är Den Enda Rätta Vägen. Mixa allt i 6-10 bussar, gör ett mixfönster med bara dessa bussar och vips, har du ett effektivt arbetssätt.

Givetvis är råjobbet att dela i bussar, klippaklistralimma, gatera, etc. etc. etc, men det är döfött att "ta ner gitarrerna" om du måste dra i 8 reglar (eftersom det tar tid, och mixsoundet kommer att ändra på ett annat sätt). Dessutom sparar du insertar genom att köra buscompressorer istället för kompressorer på separata kanaler (bra regel som stärks av en hel del undantag förstås).

You are on the righteous path.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad RMX

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
    • Cut & Paste
Jag brukar göra så här när jag tillverkar mina remixer: BUS 1: baskagge, BUS 2: övriga trummor och percussion, BUS 3: bas(ar), BUS 4: alla övriga instrument, BUS 5: leadvox, BUS 6: backvox, BUS 7: ev. effekter, swoshar, blipp å blopp å bang å boom å sånt.
Det blir lättjobbat till tusen vid mixningen eftersom jag bussar alla spår rätt från början. Sparar mycket tid.
/ Fred

Låtskrivare, producent, remixare, A&R


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag brukar skicka nästan precis allt till bussar. Ett självklart exempel är trumset:

Bus 1 - OH
Bus 2 - Rum
Bus 3 - Pukor
Bus 4 - Kagge (om det är mer än en mik)
Bus 5 - Virvel
Bus 6 - Trumset (här landar bus 1-5 och övriga trumkanaler, ibland även olika trum-reverb, så att allt komprimeras tillsammans).
Bus 7 - Parallell attack-kompression
Bus 8 - Parallell grisig kompression (dvs nästan dist)
Bus 9 - Trumsummering, dvs bus 6-8, eftersom man inte gärna vill skicka tillbaka attack- och distbussen så de komprimeras igen på bus 6.

Skulle nog vilja säga att det är väldigt svårt att jobba smart och effektivt om man inte använder bussar när man mixar.
För mig brukar det resultera i väldigt många bussar (uppåt 30-35 stycken), men det är ju ändå inte fler än kanalerna.
En viktig och rolig grej som man ofta missar/inte orkar fixa med bussar i en DAW är att kunna EQa olika på vänster och höger kanal eftersom bussarna ofta är stereokanaler och man lägger en EQ på som bearbetar hela stereosignalen med samma kurva. Det går ju såklart att ordna, men är krångligare och man glömmer det ofta, jag brukar då gå direkt på kanalerna innan de går till bussen.
/E



Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Har börjat bussa mer också, speciellt för körer och gitarrer om man kör in fler samma
så vill man mixa dem emot varandra, panorera osv (se t.ex. Vallhagens tips om feta guror
här http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=9306.15),
då har man bara en regel att dra i som sagt.

Tack för tipset Elof, kanske skall prova det där med bus 6-8 med olika behandling av trumsetet,
jag antar du från Bus 6 plockar in sends till Bus 7 och 8 då förstås(?).

Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Har börjat bussa mer också, speciellt för körer och gitarrer om man kör in fler samma
så vill man mixa dem emot varandra, panorera osv (se t.ex. Vallhagens tips om feta guror
här http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=9306.15),
då har man bara en regel att dra i som sagt.

Tack för tipset Elof, kanske skall prova det där med bus 6-8 med olika behandling av trumsetet,
jag antar du från Bus 6 plockar in sends till Bus 7 och 8 då förstås(?).



Tja, det beror ju på vad man vill ha extra attack eller fläsk i. Jag brukar oftast skicka bara virvel och kagge till attackbussen och mest virvel, kagge och pukor till fläskbussen, men också lite OH. Om man skickar hela trummixen (från bus 6) till attack och fläsk, så får man ofta ett väldigt pumpande i cymbaler från fläskbussen eftersom de brottas om kompressionen med kaggen. Det kan dessutom hända otrevliga grejjer med hihat och ride på attackbussen, att de tex "klickar till" vid anslagen, vilket kanske inte är så kul.
Men det är ju bara pröva på, så gjorde jag. Vissa trummixar/låtar behöver ju inte alls den här behandlingen.


Utloggad Robert Höglund

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Elof:
Visst använder man sendarna när man skickar det till bussen? (...och på den bussen finns en kompressor som insert)
/ Robban

iMac 24" | Apogee Duet | Logic Pro Studio


Utloggad tsmalmbe

Jag brukar ha en kompressor som en send-effekt i Cubase (jag vet, terminologin är lite olika beroende på program, allt är ju i princip bussar, men i C kallas det grupper och sends) och styra den till mastern.

Styr du mycket olika element/kanaler till send-kompressor, akta så det inte överstyr och kolla att kompressorn jobbar klokt (att den tar rätt, och inte bara paserar rakt igenom t.ex). Kom ihåg att senden i princip styr ingångsnivån till kompressorn, och nivån av utgående signal ställer du med bussens regel. Kan vara trixigt.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Elof:
Visst använder man sendarna när man skickar det till bussen? (...och på den bussen finns en kompressor som insert)

O ja, det gör man :) (iaf i de mjukvaror jag känner till). Om du snackar mixerbord kan det finnas andra vägar.


Utloggad Robert Höglund

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Elof:
Visst använder man sendarna när man skickar det till bussen? (...och på den bussen finns en kompressor som insert)

O ja, det gör man :) (iaf i de mjukvaror jag känner till). Om du snackar mixerbord kan det finnas andra vägar.

:) Sorry! Ja, mjukvara. Jag använder Logic.
/ Robban

iMac 24" | Apogee Duet | Logic Pro Studio


Utloggad orjankarlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
    • Visa profil
    • slide songs
Elof:
Visst använder man sendarna när man skickar det till bussen? (...och på den bussen finns en kompressor som insert)

O ja, det gör man :) (iaf i de mjukvaror jag känner till). Om du snackar mixerbord kan det finnas andra vägar.

:) Sorry! Ja, mjukvara. Jag använder Logic.


Logic - the way to go... :-) Jag kör alltid ner olika kategorier till olika auxar, backing vocals, elguror, körer, trummor osv...
http://www.myspace.com/slidesongs http://www.myspace.com/svenorjans
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
the only righteous way etc  :D jojo, men man kan faktiskt göra på andra sätt också...

Ok, ibland tycker jag det räcker med att ha mixat och komprimerat etc vissa spår möjligtvis in och ut genom sin DAW och bara få allt att låta bra inbördes, utan att bussa hit och dit, vart går bussen till slussen förresten???

Light kompression på hela paketet eller möjligen ett par paket då, i form av bussar, detta säger jag inte som en kategorisk regel för det finns inga sådana och kommer aldrig att finnas däremot finns miljarder undantag, ingen väg är rätt utom din egen!!!

Vill man ha en nice retrofeel så kör man givetvis  hela trumpaketet genom en skön färgkompressor à la Neve/Vintage design etc eller Summit rör osv så att cymbaler och hi-hats studsar i takt med pumpet, för i helsike detta var ju hela grejen förr, inte så farligt som många tror...

 B)



Utloggad Bulldog

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Bör bussarna vara i stereo? Har funderat kring detta då jag t.ex. vill att alla trumspår som
är i mono ska bli stereo i de olika bussarna.

Men det går även välja mono, har jag sett. När använder man mono bussar?  :mellow:

Använder mig av Cubase.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Om du gör en buss för mono ljud så räcker det med en mono bus ex. bas eller virvelbus o.s.v. Är det ljud som ska panoreras eller är i stereo blir det en stereobus.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Bulldog

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil

Utloggad Bulldog

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Förresten, tänkte på en annan sak angående det här med bussar...

I varje kanals inputmätare så finns det ju ett litet fönster, tror det heter
output routing. Där kan man (har jag märkt) välja om man vill sända en kanal
via en buss och då undrar jag om det är där eller via sändarna till vänster (den
med pre/post faders) som ska användas.