Kontrollrummet

Ny låt(sammarbete)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
http://www.theikenband.se/All%20In%20Love-The%20Final%2016bits.mp3
En låt skriven av min gode vän Janne,vi har haft kul när detta projekt har rotts i land.
Vem har gjort vad då?
Janne har skrivit låten,sjunger,lirar akustisk gitarr,12 strängade dubbelhalsad Epifhone,Solot.
Jag har lagt bas,Trummor (klaga på ni..... :lol:  )Hammond ,sång och Slide mellanspelet.
Jag har även arrat,proddat och mixat,kul har vi haft,mer lär det bli,bra för er,mer att såga då.....
Vi själva betraktar denna som klar,ville bara lägga upp den här för lyssning och sågning,det kan ni.... :D Vi tänker altså inte göra om ett skit......för att vara tydlig. :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad johan s

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
  • amatör sångare ,trummis o gitarrist
    • Visa profil
fick mig att öppna en bira direkt o de e ett jävligt bra betyg


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
fick mig att öppna en bira direkt o de e ett jävligt bra betyg
:lol:
okidoki!!
tack för lyssning i alla fall...... :)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Titta han rör sig! Kul Iken och det lyser igenom att ni haft roligt också - jag behövde något som fick mig att vakna upp denna sega söndags eftermiddag och det lyckades denna låt verkligen med. Tycker det är en alldeles utmärkt fullfartsbluesrock med bra bas och gitarrer och ett himla bra ljud på rgeln. Oom man nu måste såga något så är det väl att du kommer in lite sent på vissa sångstick men det gör det hela mer Live-likt så mig stör det inte i alla fall.
Det kanske blir ytterligare låtar med Janne?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
:D Titta han rör sig! Kul Iken och det lyser igenom att ni haft roligt också - jag behövde något som fick mig att vakna upp denna sega söndags eftermiddag och det lyckades denna låt verkligen med. Tycker det är en alldeles utmärkt fullfartsbluesrock med bra bas och gitarrer och ett himla bra ljud på rgeln. Oom man nu måste såga något så är det väl att du kommer in lite sent på vissa sångstick men det gör det hela mer Live-likt så mig stör det inte i alla fall.
Det kanske blir ytterligare låtar med Janne?
Eko
Jooda,vi har mer på ''G''.....
Jag kommer in sent pga att det inte fanns någon medhörning,det skulle ha varit tvåstämmigt,men vi fick inte upp volymen på i jannes dator,så det blev vad det blev........samma tonart,med vissa fördröjningar.....det har vi lärt oss och tar med till nästa projekt... ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Härlig låt! Otajtheten i den unisona sången har ju kommenterats, men den ger ju faktiskt lite mer livekänsla! Härligt orgelsolo och akkesolo. Trummorn tycker jag var lite tråkiga.

Bralåt!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Man får tacka för alla varma värmande ord kring låten....
Utan Ikens stora engagemang hade inte mycket blivit gjort  ;)
Dessutom lirar han bas, orgel samt slide  :)
« Senast ändrad: 28.09.2008, 22:09:37 by badlands »
Nobody sings Dylan like Dylan


oceanmusic

  • Gäst
Badlands, välkommen hit!  :)

Jädrans gott mos i låten, gillas!  :) Iken, är det Ricken? Det känns som det är gjort i gammal god anda med mycket hjärta och en rackarns fart. Får assoctionarier till både Credence och framförallt Dire Straits.

Enda negativa/det som stör mig lite,  är att akkesolot ligger lite utanför ljudbilden men annars som sagt, rackarns bra.  :)


PS. Iken trodde du fortfarande var ute och cyklade...  ;) DS


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Badlands, välkommen hit!  :)

Jädrans gott mos i låten, gillas!  :) Iken, är det Ricken? Det känns som det är gjort i gammal god anda med mycket hjärta och en rackarns fart. Får assoctionarier till både Credence och framförallt Dire Straits.

Enda negativa/det som stör mig lite,  är att akkesolot ligger lite utanför ljudbilden men annars som sagt, rackarns bra.  :)


PS. Iken trodde du fortfarande var ute och cyklade...  ;) DS
Rickenbacker ja,dock jävligt nedtonad......
och Ocean,visst faan är jag ute och cyklar.... :lol:
Badlands,din filur,välkommen till det enda forum som räknas..!!
Denna låt har varit en resa,lång,full av gropar och stenar,Vi har lärt av varandra,det lär komma mer från oss.....eller hur Badlands..... :D
Det har tagit ''förhållandevis'' kort tid att sätta denna lilla visa i sjön....
Jag, rent personligen,är mer än nöjd,vårt första projekt,vi har inte träffats sedan grundskolan,men,tjaa,det klickade direkt 30 år senare......
Tack  ''Stayfriends''....
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Klart det kommer mera grejjer från våra "pennor".
Ska kasta mig över lite ideer som förhoppningsvis lyfter.... B)
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Robert Höglund

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Tjing!
Låter finemang det här.

Lite personliga synpunkter på mix:

• Tycker akkegurorna ska sänkas lite, sticker ut lite för mycket.
• Kanske jobba lite mer med trummorna. Känns aningen enformiga och överkomprimerade i mina öron.
Lite svängigare komp skulle inte skada. Sen stör mig enormt på det vassa hajhatten.

Annars en bra låt.
Bra jobbat.
/ Robban

iMac 24" | Apogee Duet | Logic Pro Studio


freddy

  • Gäst
Aldrig fel med lite gubbrock. ;)
Sången är bra, bra lirat med. Trummorna skulle kunna vara lite skitigare, nu låter dom studio verkligen, alltså mycket kompressor och "snälla" i ljudet - speciellt virveln. Sen känns vissa trumfillar lite för mycket hårdrock på något vis, sextondelar på baskaggen i en fill kändes overkill. Men bra jobbat överlag.

Sen så får du allt skriva "IKEN" i låtnamnet när du postar, för nu ser man bara "Ny låt(samarbete)", en aning diffust va? ;)   


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Charmigt men lite spretigt. Trummorna känns charmlösa och monotona, speciellt hihatten.
Tycker att hela mixen är lite vass och gitarren är väldigt diskant på ett lite läskigt sätt.
Fattar mig inte på sångarret heller. Det är på sätt och visst fräckt, men det blir lite för o-unisont och skräpigt. Tänker att det skulle vara lite mer punkigt sjunget om det skuille funka med fotbollskörerna. Ta i lite mer, ibland blir det nästan släpigt :)

edit: glömde säga att jag faktiskt tyckte det var bra.  :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Det här var verkligen en sådan låt som man blir på bra humör av!  Skön att "drabbas" av så här en regnig tisdag.

Jag håller med Robert till fullo om trummorna. Det blir en lättnad senare i låten där high-haten försvinner ett tag, men så fort de kommer tillbaks, så får jag den där störande vassa tonen igen.  Prova att skära en liten aning på dem kanske?

Att det är otajt är ju många som kommenterat, men jag tror inte att ni var ute efter "studiosound" heller utan medvetet ville få mer kul livekänsla i det hela. "Kom igen gubbar, nu jädrar kör vi...."  typ.  Och det svänger sannerligen.    :)
Me, Myself & I


Utloggad Robert Höglund

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Nu skriver du ju att du inte kommer att ändra nåt i låten men...
Tror det skulle passa bättre med Vintage-setet i EZ Drummer på denna låt.
Skicka midit så kan jag exportera ett spår om du inte redan har den.
/ Robban

iMac 24" | Apogee Duet | Logic Pro Studio


Aettan

  • Gäst
Jo det är nog Country det här men den går på tok för fort det blir för stressigt, så ska ni göra mer sånt här så lira in en demo av den akustiskt live först så känner ni in vilket tempo det ska vara. Missförstå mig inte nu jag tycker det är bra men iom att jag själv oxå håller på med ett par Countrylåtar så har jag funderat en del över just det här med tempo och sånt. Country är en musikform som jag upplever är ganska låst på nåt sätt så man åker på att hålla sig till formen om det ska funka 100%. Skoj lyssning ändå mer sånt här.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En bra låt som hade kunnat bli ännu bättre med lägre tempo, bättre stämda instrument och lite tamare spel på bas och trummor. Blir lite väl mycket teknikuppvisning.  Ackarna låter lite väl mycket piezo också.

Sången är skön, påminner lite om Gene Clark. Visst, lite glitchar på dubbningen men jag tycker det är rätt charmigt. Dock blir det lite väl lågmält ibland.

Om ni inte tänker göra en re-make på denna så hoppas jag vi får höra fler låtar i samma stil, här finns potential till något riktigt bra!
DON'T PANIC


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Som nykomling på detta eminenta forum tackar jag för det respons som inkommit  :D
Låten är vad den är, no more !

Nya grejjer är redan på väg att analyseras av IKEN för vidare arbete....
Ha tålamod  B)
Nobody sings Dylan like Dylan


Aettan

  • Gäst
 :D Jag såg det där nere om Dyland jag har en polare som motbevisar den tesen :D . Han låter mer Dyland och Cohen än dom själva, bara skojar lite men det är faktiskt sant.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou i spiltan!

Här går det undan, här gåre fort,
trummorna kanske smaker lite lort,
ty dom knackar på i en enformig takt
som gör hela låten aningen kompakt!

lämna bort lite orgel på nån station
för att få till stånd en smula variation.
Acken kunde göras lite tydligare sen,
nu kör den lätt ihop med stora orgelen.

Sången den sitter och löper finemang,
man hör att ni trivs med ert arrangemang.
Basen går och solot körs med riktigt gott betyg
ackesolot kunde övas lite sådär i smyg.

SAmarbetet det är gott
och har jag riktigt nu förstått
så gör ni just ingenting,
med denna kommentering

Så kör hört boys,
jag gillar detta noise!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :lol: Jäklars vad mycket uppmärksamhet här blev...vi tackar för lyssning,kommentarer visslingar
och glada tillrop. :wub:
Basen är faktiskt lite ''over the top'',trummorna,håller delvis med där,tempot angav Badlands i hans slaskdemo till mej,det har liksom bara rullat på sedan,ärligt talat trodde jag inte att någon skulle lyssna alls....Sången,hmmmmmm :rolleyes: ,det var meningen att det skulle bli 2-stämmigt,men vi fick inte upp volymen på Badlands grundstämma,ja hörde bara mej själv,han hammnade långt i bakgrunden, så det blev som det blev....Nu vet vi vad som behövs för att fixa sången (som sattes i hans replokal..)
Ang. vasst ljud,jag börjar att bli jäkligt orolig för min hörsel nu,här låter det bra ...... ni skrämmer mej.... :o
Akkeguran är faktiskt en lajnad pietzo,har gjort vad jag kunnat med det ljudet,doch jag tror att nästa gång får min kompis testa att lira in via en kondensatormick i stället.... :D
Det här är en slags test på huruvida vi fixade (klasskamrater på 1970-talet)att göra musik tillsammans,era kommentarer,tips och Mahans fina vers  :D ,säger mej att ni får höra mer från
dessa 2 herrar...
extra kul för Min polare att det vart så här mycket svar i positiv anda......
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Gud vilket fint samarbete..männen ;)

..och jag som hatar country..gillar ju detta skarpt :P

Well done..and keep on!!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :) Tack som tusan!!!
Vårt första försök,har inte träffats på 30-år....... B)
Jag älskar country,om den låter som Dwight Yokam.......... :wub:
Fast ,jag tror att Badlands ville ha lite mer Dylan över detta,det är hans husgud,min heter Ritchie Blackmore......Få i hop det du... :lol:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Nå,har lyssnat med klara öron,Hi-Haten är faktiskt för hög/vass!!
Man blir hemma van antar jag,man hör inte ''skogen för alla träd''..... typ.... :)
Detta tar jag,som den som skruvat till ljud/låt med mej,ni är i sanning,en skarp-örad
samling människor...... :)
Tusen tack från både  IKEN och Badlands.
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Känns underbart med alla dessa positiva vibbar som haglar in om låten  :rolleyes:
Tänk att lilla jag kunde vara med om att få en slaskig idee till något så här stort !

Visst missar jag i acke-solot men det perfekta var inte tänkt här. En demo helt klart.....

Hoppas ni alla står ut att vänta ett tag på nästa grej, den kommer promis !
 
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att höra er "gubbar". Vilket röj!
Bra samarbete Iken och Badlands.
Ni saknar munspel, förresten  ;)

Show us more!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hej Max!
Long time ,no ''C''.... :lol:
Ang munspel,fråga Badlands om det,låten är hans,jag har bara skruvat och lagt dit saker han inte har möjlighet att fixa.....Kul som faan har vi gamla klasskamrater haft,mer blir det tro mej..... :)
Så här kul har inte jag haft sedan du o jag gjorde den där tunga saken........ :D
För Badlands del,äran är hans.!
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Lite svar till Max om munspelet.
Det uteblir som det ser ut nu....
Har aldrig fått det där att funka, tro mig  jag har försökt i drygt 25 år och det blir bara anka...
Kan ju vara att man "sliter" in en gäst som hanterar instrumentet i framtida projekt.
Producenten IKEN bossar över det :-)
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Nu så tar jag mig tid att lyssna på den här låten, country är inte min grej så jag har avvaktat.. :D
Måste ju lyssna och se vad som kommit ur denna spelglädje som lyser i tråden, himla kul att läsa att ni råkade på varandra nu och fann varandra igen :)

Det hörs att ni har kul, och lite bråttom  ;) Och låten läste jag är klar som den är så det behövs ju egentligen inte kommenteras så mkt om ljud och otajta grejer, det där har ni redan fått höra. Det här är första glädjeyran, förstår att det kommer fler låtar från er, blir kul att höra! För det är rätt bra, tycker även jag som inte alls gillar country egentligen  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Man får tacka för alla dessa fina ord  :)
Vi kommer med all säkerhet att släppa nya grejjer.... Dock inte inom samma stil (tror jag  :wub:).
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Tack Åsa för lyssning och kommentar,jo,det gick kanske liite fort här i krokarna, det hände så fort på nått sätt.....,sången blev fel,men vi känner att den är tokrätt..... :lol:
Vi tar med oss en hel säck full med förslag,ideer,konkreta tips till nästa projekt.. (som redan rullat av stapelbädden..)Ang.Country,detta är lite av varje,Dylan,Petty,Travelling Wilburys blandat med våre egna referenser,i mitt fall Blackmore vad gäller slide,Chris Squire/Geddy Lee vad gäller bas,för Badlands del är det Lennon,Petty,Dylan och Hendrix.
Skal det nu vara country så är det Dwight Yokam som gäller.......
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972