Kontrollrummet

Stefan Blixt - Talon

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
ARTIST/GRUPP: Stefan Blixt
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3.10
KOMPOSITÖR: Stefan Blixt
PRODUCENT: Stefan Blixt
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg


Den här kröp in i mitt huvud när jag gick till jobbet igår morse. Började med refrängen, sen kom basgången i versen, sen byggde jag på. Gillar att gå - det tar väl en 40 minuter i Lund - så jag hann planera upp det mesta. Sen var det mest en fråga om jag skulle kunna komma ihåg alltihop över en arbetsdag innan jag kom hem på kvällen. Har tappat alldeles för många idéer på det sättet - man minns att man gillade det man kom på på morgonen men har ingen aning vad det var. Nynnade för mig själv, plitade ner några noter (fel tonhöjder men rätt rytm).

Det funkade i alla fall. Jag är ganska säker på att det jag spelat in idag till största del bygger på gårdagens idéer. Nu behövde jag ju inte hålla en symfoni i huvet, snarare en tuggummi-bagatell som dessutom har snott en del av strukturen från en Magnetic Fields-låt. Och inga konstiga trummor ;)

Jag planerade redan från början att lägga upp låten här på kontrollrummet, och lade upp arbetet efter det - intressant att se om ett sånt mål påverkar det man gör. Jag tror det är därför det blev lite less-is-more.

/Stefan



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Detta gillar jag fick t.o.m. lite Paul Young-vibbar där ett tag. Kanske lite väl minimalistiskt men ändå inget som jag kan peka på saknas (bortsett från ljudet på grejerna då).

Ska bli kul att se vad de andra tycker. Låten är i alla fall bra :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Aettan

  • Gäst
Minimalistisk pop = right up my alley, kanske skulle du mecka till basljudet lite ändå det känns inte helt 100.


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Tack för kommentarer :)

Paul Young, ja jisses! Menar du det där ho-o-o-o-omeandet?  :D

Angående basspel, så är det nog en kombination av dassig teknik och dassig basgitarr - men jag kunde kanske joxat lite mer med inställningarna - vad är det du särskilt tycker inte blev helt 100?

/Stefan