OK jag är med Marcus, det är på ett sätt en hysteri/hype kring det mesta som rör high-end gear samtidigt som det faktiskt är och finns skillnader, så kommer det alltid att vara...samma sak med allt som vi konsumenter vill lägga vantarna på i vår jakt på materiell & artificiell prana ;-)
Visst fasen hör inte Svensson eller för den delen andra mer krävande öron heller skillnaden på slutresultatet om det inte är inspelat på rent smäck förstås och helt felanvänt på alla sätt...
Dessutom dithras ju allt ner från tex 96 khz till 16 på CD i slutändan!
MEN...vi som är "lite sjuka" och lägger top dollars på superprylar för att känna oss safe med insikten om att hela resan fram till CD sker på högsta nivå (signalmässigt) och som älskar att lyssna på
fulländade skivor både musikaliskt och tekniskt OBS vi snackar
inte om majoriteten av plattor på majorbolag (läs loudness-wars etc) idag som släpps snarare tvärtom...
ja vi tycker oss ju veta att allt blir bättre om ovanstående kriterier är uppfyllda och kan med lätthet höra skillnader på dessa produkter men då har vi också topstudio/hi-fi i lyssning vårt vardagsrum som njutnings och analysverktyg!!!
Säg att en platta är inspelad med 50-100 tracks som är rätt vanligt idag (allt ovanför 8-24 är overkill i mina öron oavsett genre) och du har en budget pre + budget AD/DA...summerat och inspelat/trackat, utplockat genom outboards och in igen i DAW osv osv så blir additionen om inte helt superpåtaglig för Svenne men ack så stor för den med rätt verktyg och inte minst med rena/oförstörda öron att kunna höra och förstå skillnaden vilket också är rätt givet.
Jag skulle vilja kunna dema detta genom exempel på plats i mitt hem för alla "antagonister" fast det kommer aldrig att ske naturligtvis, men jag önskar att fler kunde få uppleva detta som inte handlar om hokus-pokus eller någon esoterisk religion etc utan bara med schyssta och givetvis dyrare prylar så får man ett bättre eller åtminstone renare resultat***
Samma sak och nu slänger jag in ytterligare en pinne i brasan som ständigt kommer att flamma upp i vår debatt om ljud och vad som är bra eller dåligt för ljudets fortlevande i musikaliskt och lyssnarmässigt perspektiv, jo samma sak gäller VINYL v. CD...
Summering:
HIGH-END pre's + AD/DA's skadar absolut inte...
LOUDNESS WARS produkter = merparten av kommersiella CD's som framställs skadar...
VINYL kommer tillbaka sedan länge vilket inte skadar alls...men köp inte vinylspelare på RUSTA...