Kontrollrummet

Hörlursutgång -> Monitorer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Hejhej!

Hur smart är det att ansluta sina monitorer till en hörlursförstärkare? Vad skiljer en "hörlurs-signal" från en line-dito?


Utloggad tsmalmbe

Ohm och volt :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hejhej!

Hur smart är det att ansluta sina monitorer till en hörlursförstärkare? Vad skiljer en "hörlurs-signal" från en line-dito?


det ska väll bara gå bra att ansluta ...
hörlurssignalen kan vara starkare (beroende på volyminst.) men det ska väll funka finnemang....typ :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Nej - det är inte en bra koppling. Eftersom hörlursutgången är en effektförstärkare som är avsedd att driva högtalare, så är det fel impedans och fel nivå. Signalen har gått genom fler förstärkarsteg och om man skruvar ner för att monitorernas ingång inte ska dista, så gör man samma sak två gånger - i stil med att koppla en preamps lineutgång till en micingång i stället för till en lineingång; dvs förstärker upp till högtalarnivå och sänker - för att sedan förstärka igen i monitorernas slutsteg. Violá: instant brusgenerator... :mellow:
Använd alltså alltid en lineutgpng för att koppla till de aktiva monitorerna.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
ja om det finns, som på tex alto hpa6, att man kan länka vidare en line signal opåvärkad så går det. detta för att få ljud i både hörlurar och monitorer.
skillnaden är att hörlurs-signalen är högnivå och line är lågnivå. altså blir det "tårta på tårta", altså 2 försärkarsignaler på rad.


Utloggad brynolf

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 156
  • Ko
    • Visa profil
Citera
Nej
Ok, kunde tänka mig det. Men hur är det med t.ex iPods och laptops som man kopplar in i mixern? Där är det ju också hörlursutgången man normalt använder...


Utloggad tsmalmbe

Citera
Nej
Ok, kunde tänka mig det. Men hur är det med t.ex iPods och laptops som man kopplar in i mixern? Där är det ju också hörlursutgången man normalt använder...

Utgångspunkten är väl lite annan om man har en iPod med mp3:or man slölyssnar på, eller om man har en slutmix på gång.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.