Kontrollrummet

Marruschka/Ocean Music - Susanna

gäst · 12 · 2324

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
Jag gjorde en låt i "hemlighet" som Marr fick lyssna på. Det räckte för att hon skulle skriva text och melodi. Stuket är väl någon slags mix mellan 60-70tal. Lyssna och kommentera gärna!  :)

LÅTNAMN: Susanna
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3.52
KOMPOSITÖR: Ocean Music/Marruschka
PRODUCENT: OM
EV. MEDVERKANDE: Marruschka
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3   
« Senast ändrad: 25.09.2008, 20:34:49 by oceanmusic »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tjouhopp!

Jag gillar sången på denna. tycker nog dock att kompet känns lite slarvigt och tunt o trist? mer sköj! lite mer...fräschet önskas...typ. äh. :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Ja, det låter för "fritt" i början. Känns knappt som ni spelar/sjunger samma låt. När trummorna kommer in så blir det lite ordning på torpet. Jag gillar trumljudet, litet och sådär funkigt...

Sången känns även mer fokuserad på trumdelen, det är först på denna del jag tycker Maria kommer till sin rätt. Sen skulle jag sänkt ljudet på "jag saknar dig" i slutet, för högt nu.

Jam-igt och kul, flum-igt och lite gräs-igt. Bra jobbat :)




Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag tycker också bäst om andra halvan med trumkompet! Förutom lite strukturlöst i början är det också lite svårt att höra vad Marr sjunger. Kanske aningen låg volym på sången där? Men när stämmorna sätter in så är den helskön!  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Skojiga, oväntade harmonier och växlingar. Experimentell utan att vara utflippad. Kul låt rakt igenom. Första delen kanske kunde vara lite kortare, och Marrs sång är lite för lågt mixad. Skall vara lägre än normalt på en "sån här" låt iofs, där textens budskap kanske inte är det primära, men det blir några ord som försvinner.

Sången är säker, några stämmor överraskar med snärtiga inpass. Basen utforskar världen, gillas. Den distade guran kunde ha varit ännu mera fuzzad. Trummorna känns lite fel mot Byrdsgitarren först, men man vänjer sig snabbt. Fast vid andra lyssningen önskade man att det hade suttit en levande trummis bakom riktiga skinn.
DON'T PANIC


oceanmusic

  • Gäst
tjouhopp!

Jag gillar sången på denna. tycker nog dock att kompet känns lite slarvigt och tunt o trist? mer sköj! lite mer...fräschet önskas...typ. äh. :)


Tack för lyssning och återkoppling Emulator! :)

Det går att ordna, så småningom...

Ja, det låter för "fritt" i början. Känns knappt som ni spelar/sjunger samma låt. När trummorna kommer in så blir det lite ordning på torpet. Jag gillar trumljudet, litet och sådär funkigt...

Sången känns även mer fokuserad på trumdelen, det är först på denna del jag tycker Maria kommer till sin rätt. Sen skulle jag sänkt ljudet på "jag saknar dig" i slutet, för högt nu.

Jam-igt och kul, flum-igt och lite gräs-igt. Bra jobbat :)


Tack för lyssning och återkoppling Freddy! :)
Det är sant att det är lite fritt i början. Hela låtidén kom av ett D-dur ackord med ett c/a i botten... Men det är förmodligen ingen ko på isen, ska fixa det vad det lider. Sången som bara låg tillsammans med trummorna är helt enkelt kopierad till början, det blev bättre med än utan.  ;) Så länge det inte är gräsligt är det bra!  B)

Jag tycker också bäst om andra halvan med trumkompet! Förutom lite strukturlöst i början är det också lite svårt att höra vad Marr sjunger. Kanske aningen låg volym på sången där? Men när stämmorna sätter in så är den helskön!  :)

Tack för lyssning och återkoppling Plinka! :)
Har svarat Freddy och samma sak gäller för dig. Sången är högst avsiktligt låg men högst oavsiktligt otydlig, ska kolla på det. I den bästa av världar ska nog den första delen stuvas om med en "egen" text och sång.  :)

Hasch.

Nope, Epi Les Paul och Östersjöluft.... Tack Wernborg!  :)


Skojiga, oväntade harmonier och växlingar. Experimentell utan att vara utflippad. Kul låt rakt igenom. Första delen kanske kunde vara lite kortare, och Marrs sång är lite för lågt mixad. Skall vara lägre än normalt på en "sån här" låt iofs, där textens budskap kanske inte är det primära, men det blir några ord som försvinner.

Sången är säker, några stämmor överraskar med snärtiga inpass. Basen utforskar världen, gillas. Den distade guran kunde ha varit ännu mera fuzzad. Trummorna känns lite fel mot Byrdsgitarren först, men man vänjer sig snabbt. Fast vid andra lyssningen önskade man att det hade suttit en levande trummis bakom riktiga skinn.

Tack för lyssning och återkoppling Rattlesnake! :)
Sången ska fixas, se även ovan. Det finns en levande trummis kontaktad på andra Östersjön redan. :) Gitarrerna har jag kört genom en Tonelab. Acoustic för akkeguran och två andra presets för elguran. Jag är själv förtjust i det fuzziga och diskanfattiga ljudet bla Mike Oldfield kör med så det blev ett sådant. Den andra presetet är en telecaster preset som också är kalas.

Låten kan och kommer att utvecklas, var så säker. Dock så är det annat som gäller ett tag, så den får ligga till sig.

Samarbete är så rackarns kul, så det rekommenderas varmt!  :)


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
känns lite mer som en ljudinstallation än en låt, i alla fall i början. Sedan är det en mysig sådan.
Gillar när en låt tar en framåt liksom men här känns det lite som den stampar. Andra delen är det mer flyt i.
Sången vid tex 2.05 och framåt ligger lite utanpå smälter inte ner i mixen riktigt.
lite flummig för mig :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Neutralt:
Har lyssnat ett par gånger på denna, försöker bortse från texten och bara lyssna till musiken. Lite röriga trummor på nåt ställe, men det är väl i linje med helheten. Inget fel med rörighet (= oväntade infall, utvecklande passager osv), när den har ett syfte. Försöker hitta något att associera till. Låter mycket improvisation.

Positivt:
Marr's sång tonsäkert, med känsla,  som om hon menar vad hon sjunger. Vad nu det är.
Vissa improviserade (?) notsekvenser funkar
Arret i övrigt är bra. Kanske puts på trummorna dock. (INte va gäller rörighet, utan vad gäller val av ljud, men det är jag)

Negativt:
Brant inlärningskurva. Lite "hasch"-känsla första gången jag lyssnade noga.
Höj Marr.
Träna mer på att improvisera (Det har du säkert gjort så fingrarna blöder). Det är några gånger det inte funkar 100% (i mina öron). Kanske det rattle kallar "snärtiga inpass" iofs.
INgen expert på denna musik. MEn lyckades ändå förstå det, tror jag.



« Senast ändrad: 26.09.2008, 18:09:41 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


oceanmusic

  • Gäst
Neutralt:
Har lyssnat ett par gånger på denna, försöker bortse från texten och bara lyssna till musiken. Lite röriga trummor på nåt ställe, men det är väl i linje med helheten. Inget fel med rörighet (= oväntade infall, utvecklande passager osv), när den har ett syfte. Försöker hitta något att associera till. Låter mycket improvisation.

Positivt:
Marr's sång tonsäkert, med känsla,  som om hon menar vad hon sjunger. Vad nu det är.
Vissa improviserade (?) notsekvenser funkar
Arret i övrigt är bra. Kanske puts på trummorna dock. (INte va gäller rörighet, utan vad gäller val av ljud, men det är jag)

Negativt:
Brant inlärningskurva. Lite "hasch"-känsla första gången jag lyssnade noga.
Höj Marr.
Träna mer på att improvisera (Det har du säkert gjort så fingrarna blöder). Det är några gånger det inte funkar 100% (i mina öron). Kanske det rattle kallar "snärtiga inpass" iofs.
INgen expert på denna musik. MEn lyckades ändå förstå det, tror jag.

Dividend, supertack för kalasbra feedback! :)

Satt precis och lyssnade på låten och kände att det finns en hel del att arbeta med. Några tips finnes här ovan och andra tips har kommit från andra håll.  ;)

Den får ligga till sig lite till sedan får vi se vilken riktning den tar.  :)


Utloggad Robert Höglund

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Skriver madan jag lyssnar.

Assnyggt Rhodes.
För låg sång. Skulle kanske fimpat trumloopen, skulle låta mer "äkta" med andra trummor. Känns som trummorna kommer från en annan låt.

Annars tyckte jag den var rätt bra, lite för flummig för mig kanske.

/ Robban

iMac 24" | Apogee Duet | Logic Pro Studio


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hihi...Hasch..säjer WErnborg..och jag säjer..que´? För jag lyssnade aldrig på proggen så noga, så jag vet faktiskt inte...jag lyssnade på soooooouuuul......och pop, när det begav sej ;)

Hur som helst, tack Divi,Rattlesnake , Stajo, Plinka,Freddy, samt Höglund, för bra kommentarer, den här skall nog styras upp snart :D

/Marr
« Senast ändrad: 01.10.2008, 00:26:34 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan