Kontrollrummet

Asti ft Marruschkka och Freddy - Mardröm

gäst · 69 · 9983

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
lyssnar.....super snygg början .ta bort pianot i början när sången kommer in och låt det komma in senare för att få mer fokus på sången pianot tar för mycket plats med sitt små plinkande. flumigt slut med ett riktigt pang slut
bra jobbat.
mvh 
https://soundcloud.com/olajegreus


asti

  • Gäst
Har nu gjort om slutet! Explosionen är borttagen, Marruschkka sjunger och låten slutar med fade out!
Tack för hjälpen Marruschkka!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det var så lite så ;)

Fin låt du, nöjet var på min sida :)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
klart mycket bättre slut nu, bra :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Jag strölyssnade på denna innan slutet gjordes om.

Jag tycker den var skitbra då, och ännu bättre nu.

Gitarriffet är bättre än bra. Direkt genialiskt. Sådär riktigt SKITSMART!

Om du vill göra låten MEGA så ska du på ett eller annat sätt fixa till ett ännu bättre gitarrsolo på slutet som svarar mot och bitvis överglänser Marruschkas sång.

Igen: Jävligt bra!
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jäpp, det bästa jag hört av dig asti, helt klart. Gillar starkt

Även marr sjunger bra i samspelet med guran.
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Jag strölyssnade på denna innan slutet gjordes om.

Jag tycker den var skitbra då, och ännu bättre nu.

Gitarriffet är bättre än bra. Direkt genialiskt. Sådär riktigt SKITSMART!

Om du vill göra låten MEGA så ska du på ett eller annat sätt fixa till ett ännu bättre gitarrsolo på slutet som svarar mot och bitvis överglänser Marruschkas sång.

Igen: Jävligt bra!
Kul att du gillar låten! Jag är själv ingen fena på elgitarrssolo, så jag håller med dig om att ett bättre sådant skulle förstärka!


asti

  • Gäst
Jäpp, det bästa jag hört av dig asti, helt klart. Gillar starkt

Även marr sjunger bra i samspelet med guran.

Verkligen roligt med allt beröm, men jag var i början osäker på om det kanske var pretentiös smörja! Underbart med möjligheterna till collab som finns här!
Nu har jag haft förmånen att få hjälp av två jätteduktiga sångerskor också, vilket gör att man kan komponera låtarna med mindre begränsningar än om man måste klara allt själv.  :wub:


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Bjooooootifoll Marruschkka :-)
Lite ylande satt perfekt där i slutet.

Asti, hoppas du inte tog illa upp över fnisset efter det bombastiska slutet, det var faktiskt inte helt fel när det låg där, men det kom som en liten chock  ;)
Lyssna på http://www.stensdotter.com


asti

  • Gäst
Bjooooootifoll Marruschkka :-)
Lite ylande satt perfekt där i slutet.

Asti, hoppas du inte tog illa upp över fnisset efter det bombastiska slutet, det var faktiskt inte helt fel när det låg där, men det kom som en liten chock  ;)
Jo, det var avgörande för mitt beslut att sluta upp med allt som har att göra med musik! :D
Nejdå, det är ju bara överraskande en gång, så jag tror att det blev betydligt bättre så här! Det håller bättre i längden och Marruschkkas sång tycker jag sitter fint!


asti

  • Gäst
Har fått hjälp av Freddy med ett fint gitarrsolo i slutet, som förstärker och kompletterar Marruschkkas uttrycksfulla sång.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jajjemän! Där satt den! Helt rätt elgure-solo och Freddy lirar ju som vilken furiös guitar-hero från rockhistorien som helt. Mycket bra!
Gillar Marres röst bäst när hon tar i på slutet. Om jag skall vara petimetrisk tycker jag inte andrastämman vid 03:11 funkar riktigt men som sagt de mer Sanne Salomonsenaktiga tongångarna är super och gärna mer av den varan!  :rolleyes: Bra!
« Senast ändrad: 17.09.2008, 00:18:00 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 B) Mäktigt slut! Riktigt drag, snyggt rockigt sjunget av marre och skitbra spelat av Freddy! "furiös guitar-hero från rockhistorien" tycker jag var en bra beskrivning eq!  :D

Hela låten sammantaget då -en av dina absolut bästa asti!
« Senast ändrad: 17.09.2008, 00:27:36 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Tack Eq och Åsa för fina ord, och..Sanne S. är inte illa att bli jämförd med, men har faktiskt hört det nån gång förut, när jag trycker på lite då ;)

Freddy: Vilket ur-häftigt gitarrsolo, sånt gör mej svag i knäna :wub:

Jag tokdiggar den här låten, det var så kul att göra detta Asti, att få råkka lite, det tackar jag för, för det behövs oxå.

Jättenice collab det här :P

/Marr
« Senast ändrad: 17.09.2008, 07:32:42 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Jajjemän! Där satt den! Helt rätt elgure-solo och Freddy lirar ju som vilken furiös guitar-hero från rockhistorien som helt. Mycket bra!
Gillar Marres röst bäst när hon tar i på slutet. Om jag skall vara petimetrisk tycker jag inte andrastämman vid 03:11 funkar riktigt men som sagt de mer Sanne Salomonsenaktiga tongångarna är super och gärna mer av den varan!  :rolleyes: Bra!
Jag är beredd att hålla med om andrastämman, den är nog lite malplacerad där!
Är supernöjd med Marruschkkas och Freddys bidrag till låten, det blir med en gång riktigt drag i slutet!
Upptäckte dock att när jag la på gitarrsolot blev det svårt att få en bra mix! Trummorna mer eller mindre försvann! Vet inte om det hjälper att eq:a lite mer för att få en klarare mix!?
Tack för genomtänkta synpunkter! Har du förresten fått någon reaktion efter "Felicia"?
/Peter


asti

  • Gäst
B) Mäktigt slut! Riktigt drag, snyggt rockigt sjunget av marre och skitbra spelat av Freddy! "furiös guitar-hero från rockhistorien" tycker jag var en bra beskrivning eq!  :D

Hela låten sammantaget då -en av dina absolut bästa asti!
Tack Åsa för alla fina ord!
Ja, jag är jättenöjd med deras bidrag, verkligen! Nu känns låten färdig! (Förutom möjligen mixen)



asti

  • Gäst
Tack Eq och Åsa för fina ord, och..Sanne S. är inte illa att bli jämförd med, men har faktiskt hört det nån gång förut, när jag trycker på lite då ;)

Freddy: Vilket ur-häftigt gitarrsolo, sånt gör mej svag i knäna :wub:

Jag tokdiggar den här låten, det var så kul att göra detta Asti, att få råkka lite, det tackar jag för, för det behövs oxå.

Jättenice collab det här :P

/Marr

Är jättetacksam för din medverkan! Tycker att slutet nu är bra drag i och din sång förstärks ytterligare när Freddys fina gitarr kommer till! Den här typen av rockig, "ösig" musik pysslar jag inte så ofta med eftersom jag varken klarar att sjunga så eller är någon "överdängare" på elgitarr! :) Men det är skitkul!
Så kan man då få hjälp, som här av dig och Freddy, så kan man ju snegla lite mer åt den sortens musik!
Ser fram emot fler collab! :)
/Peter


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Nu serru har du ju fått till det klockrent! Freddys gitarr fyller ut precis det där sista som liksom bara skulle dit! Gott!

Hehe, men nu har jag åsikter om mixen, är det ok?

Till och börja med så tror jag att du blev så glad av Freddys gura så att du har lagt den för dominerande. Det händer "för mycket men ändå inte" med låtens ljudkaraktär när den kommer in. Jag ger dig två val: Antingen så smaskar du i med ännu mer bakom gitarren (fetare trummor framför allt) för att ge en seriös kontrast till de tidigare låtpartierna, eller så sänker du guran i volym och kanske EQ-ar (skär) den en del. Jag skulle gå på alternativ två.

Sen tycker jag oxå att stråkarna (när de kommer in och tar över gitarriffet) ligger lite högt. Det kan oxå bero på att det är midistråkar, det blir lite plast mot den levande gitarren. Men jag gillar idén och det är snyggt arrat:)

Det här är petitesser Asti (dont get me wrong som vi säger). Tycker du att låten är klar som den är, så är den det. Låten är kanon. Du ligger fan i klass med min andra forumfavorit Equality i genren mogenvisa.

tjing
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


asti

  • Gäst
Nu serru har du ju fått till det klockrent! Freddys gitarr fyller ut precis det där sista som liksom bara skulle dit! Gott!

Hehe, men nu har jag åsikter om mixen, är det ok?

Till och börja med så tror jag att du blev så glad av Freddys gura så att du har lagt den för dominerande. Det händer "för mycket men ändå inte" med låtens ljudkaraktär när den kommer in. Jag ger dig två val: Antingen så smaskar du i med ännu mer bakom gitarren (fetare trummor framför allt) för att ge en seriös kontrast till de tidigare låtpartierna, eller så sänker du guran i volym och kanske EQ-ar (skär) den en del. Jag skulle gå på alternativ två.

Sen tycker jag oxå att stråkarna (när de kommer in och tar över gitarriffet) ligger lite högt. Det kan oxå bero på att det är midistråkar, det blir lite plast mot den levande gitarren. Men jag gillar idén och det är snyggt arrat:)

Det här är petitesser Asti (dont get me wrong som vi säger). Tycker du att låten är klar som den är, så är den det. Låten är kanon. Du ligger fan i klass med min andra forumfavorit Equality i genren mogenvisa.

tjing

Jag tror du har helt rätt! Tyckte att mixen var svår att få till när jag la dit gitarrsolot. Det ska ju höras, men dränker lite av det övriga, t.ex trummorna. Tanken är ju att det ska spegla kaos, men det blir lite grötig ljudbild. Ska testa att göra som du säger att eq:a solot lite grann och ev sänka det lite.
Stråkarna kan nog också sänkas lite! Bra synpunkter, tack för det! Jättekul att du gillar låten!
/Peter


freddy

  • Gäst
Tack tack för alla fina kommentarer. Det var kul att rocka på lite.

Marre - lova mig att du sitter ner när du lyssnar, vi vill inte ha några personskador :D

Solot ska ner i mixen en bit, nu är det lika högt som när jag skickade mitt "test". Ner med det en bit, så sitter det bättre i mixen och sen hör man nog marre mer också. :D

Kul att jag fick lira asti, bra låt.  


asti

  • Gäst
Tack tack för alla fina kommentarer. Det var kul att rocka på lite.

Marre - lova mig att du sitter ner när du lyssnar, vi vill inte ha några personskador :D

Solot ska ner i mixen en bit, nu är det lika högt som när jag skickade mitt "test". Ner med det en bit, så sitter det bättre i mixen och sen hör man nog marre mer också. :D

Kul att jag fick lira asti, bra låt.  

Ska sänka volymen lite och eq:a lite också! Trummorna ska nog höras lite mer tror jag.
Jättesnyggt solo du fick till!  :wub: Det gör också att Marruschkkas sång kommer mer till sin rätt!
Ett stort tack för din insats! Nu börjar låten kännas klar!
/Peter


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag får gåshud då jag lyssnar på solot och Marre på slutet av låten!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Jag får gåshud då jag lyssnar på solot och Marre på slutet av låten!


Ja, det blev riktigt bra! :wub:


asti

  • Gäst
Har nu efter lite tips och synpunkter ändrat en del på slutet! Sänkt elgitarrsolot lite och höjt trummorna! Tycker det är riktigt bra drag nu!


oceanmusic

  • Gäst

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Perfekt!
Skicka nu detta vidare till skivbolag, radioprogram, M. Wiehe inte minst.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Otroligt bra, och skönt annorlunda.
Älskar introt och det luftiga Jefferson Airplane-liknande akustiklandskapet som målas upp - "oj proffsklass" hinner man tänka. När så sången kommer in låter det inte riktigt lika bra om ljudet, lite burkigt med för mycket av rummets egen klang, och möjligen en inte alltför högklassig mick? Texten är bra och gripande, även om jag tycker det är för mycket Wiehe om sångstilen (inte bara dialekten)för att det skall låta riktigt eget.

Låten växer, har oväntade passager, och blir riktigt fin när stråkarna kommer in. Låter riktigt naturligt om detta, man hör nästan taglet damma från stråkarna.

Tycker att låten får punktering i slutpartiet, trummorna har inget klös, bara Ez, digitaldist som sprakar och för många upprepningar. Just nu känns inte låten färdig, om sista delen skall hålla lika hög klass som början!

DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Otroligt bra, och skönt annorlunda.
Älskar introt och det luftiga Jefferson Airplane-liknande akustiklandskapet som målas upp - "oj proffsklass" hinner man tänka. När så sången kommer in låter det inte riktigt lika bra om ljudet, lite burkigt med för mycket av rummets egen klang, och möjligen en inte alltför högklassig mick? Texten är bra och gripande, även om jag tycker det är för mycket Wiehe om sångstilen (inte bara dialekten)för att det skall låta riktigt eget.

Låten växer, har oväntade passager, och blir riktigt fin när stråkarna kommer in. Låter riktigt naturligt om detta, man hör nästan taglet damma från stråkarna.

Tycker att låten får punktering i slutpartiet, trummorna har inget klös, bara Ez, digitaldist som sprakar och för många upprepningar. Just nu känns inte låten färdig, om sista delen skall hålla lika hög klass som början!


Tack för dina kommentarer och kul att du gillar låten! Åtminstone början..... :)
Sedan är det ju så att smaken är personlig och man får många väldigt skilda synpunkter om samma saker. Stråkarna t.ex, tyckte någon lät mycket midi och någon annan tyckte slutpartiet var bra ös i! :D Likadant tycker en del att jag låter som Afzelius och andra tycker Wiehe! Jag tror det beror mest på dialekten, som också en del gillar medan andra har svårt för!
Själv är jag nöjd med låten även om det naturligtvis finns saker som kunde förbättras, t.ex mixningen.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Väldigt bra samarbete.

För mig är det en helhet med tyngd. Genomtänkt, välgjord, och så två rackare som fulländar det hela.
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Väldigt bra samarbete.

För mig är det en helhet med tyngd. Genomtänkt, välgjord, och så två rackare som fulländar det hela.
Roligt att höra! Ja, det kändes som "pricken över i:et" när Marrusckkas sång och Freddys gitarrsolo kom till!
Här på KR känns det som att de flesta är mer hjälpsamma och angelägna att det ska bli något bra, oavsett upphovsman, än på t.ex Allears!
Det gör ju att man får större "ramar" att jobba inom när man komponerar eftersom man inte tvunget måste klara allt själv!
Fantastiskt inspirerande och givande site!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Asti!

Detta låter förträffligt bra, särskilt introt med jättefint ackelir o din snygga röst!
Tycker låten består av två delar, del 1 från 0:00-3:12 och del 2 från 3:12-4:41.
Gillar klart del 1 bättre, skulle gott kunna sluta där, den låter mer utfunderad och har mer känsla i sig.

Del 2 är en helt ny låt, en mera jammande grej med snygga 70-talsvibbar, snygga sologuralir och snygga sångfills.
Tror att det är trummorna i del 2 som gör det hela lite kaotiskt, dom "översnabba" trumfillsen på slutet
låter inte riktigt trovärdiga till låten. Och cymbalerna och crasharna saknas nästan helt...
BAsen e snyggt lirad o kunde därför höras lite tydligare...


Så här tyckte Obbnäsguben denna gång, riktigt bra jobbat allihoppa! :D


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


asti

  • Gäst
Tjou Asti!

Detta låter förträffligt bra, särskilt introt med jättefint ackelir o din snygga röst!
Tycker låten består av två delar, del 1 från 0:00-3:12 och del 2 från 3:12-4:41.
Gillar klart del 1 bättre, skulle gott kunna sluta där, den låter mer utfunderad och har mer känsla i sig.

Del 2 är en helt ny låt, en mera jammande grej med snygga 70-talsvibbar, snygga sologuralir och snygga sångfills.
Tror att det är trummorna i del 2 som gör det hela lite kaotiskt, dom "översnabba" trumfillsen på slutet
låter inte riktigt trovärdiga till låten. Och cymbalerna och crasharna saknas nästan helt...
BAsen e snyggt lirad o kunde därför höras lite tydligare...


Så här tyckte Obbnäsguben denna gång, riktigt bra jobbat allihoppa! :D


h.  johan
Tack Mahan för dina synpunkter!
Tanken med låten var att den skulle bestå av tre delar med ett återkommande tema, som spelas på akustisk gitarr och piano, stråkar resp elgitarr och där varje del var så gott som helt olika instrumentering! Texten var ursprungligen tänkt att handla om krigspsykos, men min fru sa "Vad vet du om krigspsykos?", så det fick bli en mardröm i stället!  :D
I vilket fall var idén att slutdelen skulle vara lite kaotisk och byggas upp till ett crescendo och avslutas med en explosion. Men har man hört det en gång är nog explosionen mest jobbig, så jag ändrade (efter diverse synpunkter, som ofta är bra och genomtänkta) till att bli ett "fadeat" slut i stället.
Som ett alternativ till den tredje delen skulle man i stället kunna avsluta med en vers ur första delen!
Men jag tycker slutdelen är bra som den är med värdefull assistans av Marruschkka och Freddy! :wub:


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Tänkte bara komma in och säga att även jag uppskattar det här spåret starkt. Har inga problem med upprepningar - tror det här skulle passa perfekt efter en annan låt, typ som ett nästsista spår på en skiva eller vinylsida. Man får känslan i början av att det är en fortsättning på något.

/Stefan


asti

  • Gäst
Tänkte bara komma in och säga att även jag uppskattar det här spåret starkt. Har inga problem med upprepningar - tror det här skulle passa perfekt efter en annan låt, typ som ett nästsista spår på en skiva eller vinylsida. Man får känslan i början av att det är en fortsättning på något.

/Stefan
Ja, idén är inte dum! Har ändå tänkt att denna ska ligga sist. Ska fundera på det!
Tack för synpunkter!