Kontrollrummet

Eko The Crow

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LÅTNAMN: The Crow
ARTIST/GRUPP: Eko
GENRE: Musik
LÅTLÄNGD: 3:14
KOMPOSITÖR: Eko
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 10.04.2009, 11:10:54 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu gillar jag rösten igen! Du har hittat en hel del nerv och framförallt närhet i sången som du inte haft i tidigare inspelningar.

Vid 50 sekunder stressar sologitaristen före de andra. Kör så det ryker, skapa fler demos. Trummorna gör ibland lite för mycket känns det som då det virvlas in en ny textrad. Som om trummisen gör en extra kullerbytta eller stressar i onödan.

Skön nerv i sången! Kul med darren i rösten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hej hej!!

En personlig åsikt är att du borde plocka bort den synkoperade virveln som kommer på vartannat slag. Vid 144 (enligt KR's spelare) så kommer du in på raka fjärdedelar och då känns låten rätt. Synkoperna ger en snubbeleffekt och gör att det känns otight spelat gentemot resten av instrumenteringen. Speciellt som du kommer in i takten på synkopen så snubblar man direkt. Men du kanske gillar det så   :)

Annars ett jäkligt bra experiment må jag säga  :D :wub:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Du har en sån där fulsnygg Roger Waters-röst som kräver fler omtagning än du orkat med i denna. Gillar som sagt ditt uttryck, men tycker att du borde lägga mer krut på sångspåret för att minimera dom falska/sura raderna.

Elgitarren tror jag skulle må bra av mycket mindre dist och kanske dubbas i stället för att tjocka till.

Trummorna håller jag med Jonnerstone om. Raka virvlar. Sen skulle lite kvantisering inte skada heller för att ytterligare tajta till.

Skön låt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bästa jag hört av dig Eko.. Ligger numera i min lista.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Riktigt bra, men jag kan inte låta bli att hänga upp mig på att det är/upplevs så j-a otajt!

Lite mycket "overdrive" eller vad det är, på sången i bland.

En sak som jag saknar är drag. Det är ju rätt högt tempo, men draget uteblir.

Vet iofs inte vad jag själv skulle testa med för att få rätt driv. Hade nog börjat med att lugna ner basgången, köra med långre toner och färre. (T.o.m. försöka få basgången lite mer variationsrik och "spännande")

Lägg inte ner utan fortsätt, för detta kan bli jäkligt bra juh!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu gillar jag rösten igen! Du har hittat en hel del nerv och framförallt närhet i sången som du inte haft i tidigare inspelningar.

Vid 50 sekunder stressar sologitaristen före de andra. Kör så det ryker, skapa fler demos. Trummorna gör ibland lite för mycket känns det som då det virvlas in en ny textrad. Som om trummisen gör en extra kullerbytta eller stressar i onödan.

Skön nerv i sången! Kul med darren i rösten.

 :D Tack MaxB för underfundiga förslag. Trummorna har jag inte ändrat på i princip, lite mer raka takter dock, det var snarare miljön runt om som ställde till det. Gitarrsolona har slängts och ersatts med ett annat som förhoppningsvis harmoniserar mera. Ett av målen med låten var att komma fram till en så naturlig röst som möjligt att den sen är lite överpacad råkade det bara bli - darren är nog min högst naturliga variant av obefintligt vibrato - men tack för att du gillar.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej hej!!

En personlig åsikt är att du borde plocka bort den synkoperade virveln som kommer på vartannat slag. Vid 144 (enligt KR's spelare) så kommer du in på raka fjärdedelar och då känns låten rätt. Synkoperna ger en snubbeleffekt och gör att det känns otight spelat gentemot resten av instrumenteringen. Speciellt som du kommer in i takten på synkopen så snubblar man direkt. Men du kanske gillar det så   :)

Annars ett jäkligt bra experiment må jag säga  :D :wub:

Virveln är tänkt som att stoppa upp låten i väntan på just de raka slagen men jag var kanske lite väl avvaktande - har nu ändrat en del i det men inte hela vägen. Experimentet bestod av två delenheter - det ena att få fram rösten bättre utan en massa reverb - det andra var att försöka göra en låt med tre ackord som inte låter enformig. Och då inte de vanliga Tonika, Subdominant och dominanten utan något helt annat och nu blev det Molltonika, Subdominantens subdominant i dur (men med tersen som bas) samt Mollsubdominantens durparallell och jag tycker nog att det funkar bra, ingen har i alla fall klagat på enformigheten.
Tack för kommentarer och att du gillar  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du har en sån där fulsnygg Roger Waters-röst som kräver fler omtagning än du orkat med i denna. Gillar som sagt ditt uttryck, men tycker att du borde lägga mer krut på sångspåret för att minimera dom falska/sura raderna.

Elgitarren tror jag skulle må bra av mycket mindre dist och kanske dubbas i stället för att tjocka till.

Trummorna håller jag med Jonnerstone om. Raka virvlar. Sen skulle lite kvantisering inte skada heller för att ytterligare tajta till.

Skön låt.

 :D Roger Waters-röst jo jag tackar jag. Körde en analys på sångspåren men hittade inget dramatiskt alls där faktiskt så det är nog så att min röst med automatik ger en osäkerhetskänsla vilket jag troligen inte kan göra något åt. Tror i alla fall inte att det hjälper med att sjunga flera gånger möjligen kan någon tvåstämmighet dölja ev. sura toner - nåväl till denna version slängde jag på G-snap i alla fall. Så låter det fortfarande surt är det inte så mycket att göra åt. Jag har bytt ut stora delar av de otajta basgångarna och kvantifiserat  en del - vet inte om det räcker men.... Tack för kommentarer och lyssning Wernis och att du gillar låten.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bästa jag hört av dig Eko.. Ligger numera i min lista.

 :D :D :D Jag blir så glad Div. Kanske platsar nya verren bättre på listan, hoppas det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Riktigt bra, men jag kan inte låta bli att hänga upp mig på att det är/upplevs så j-a otajt!

Lite mycket "overdrive" eller vad det är, på sången i bland.

En sak som jag saknar är drag. Det är ju rätt högt tempo, men draget uteblir.

Vet iofs inte vad jag själv skulle testa med för att få rätt driv. Hade nog börjat med att lugna ner basgången, köra med långre toner och färre. (T.o.m. försöka få basgången lite mer variationsrik och "spännande")

Lägg inte ner utan fortsätt, för detta kan bli jäkligt bra juh!

 :D Tack Ljushuvud. När det gäller sången så blev den från början "fel" så det går inte att rätta till, "problemet" är att jag kommit att gilla det på den här låten så det får bli kvar.
Jag testade att lägga om basen till halvtakt med längre toner men det lät jäkligt ointressant möjligen ska man göra om den helt men det får bli en framtidsfråga i så fall, alltså komponera lite justa basgångar, det kanske inte är så dumt faktiskt. Tills vidare så har jag faktiskt kvaniserat i nya verren så lite bättre hoppas jag att det låter.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EKO!

Riktigt gott stuff detta. Har egentligen inget att klaga på.... utom trummorna ;)
Dom måste du sätta straightare, det där med ett väntande bakslag har för mig åxå den redan tidigare nämnda "snubbeleffekten".
Och kör hällre med lite lugnare trumfills, nu låter dom lite för nerviga och inte riktigt passande för resten av det annars snygga kompet.
Sången gillas trots att den verkar dista lite på sina ställen, kanske meningen kanske ej...
Gurasolot åxå helt okei, lite kankse ner på nivån där!


Bra jobbat,  :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad blunderhead

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
Schysst sång!

Bra spelat och det låter bra mixat i mina lurar.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bästa jag hört av dig Eko.. Ligger numera i min lista.

 :D :D :D Jag blir så glad Div. Kanske platsar nya verren bättre på listan, hoppas det.

Det gör den :)



Skitbra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Bästa jag hört av dig Eko.. Ligger numera i min lista.

 :D :D :D Jag blir så glad Div. Kanske platsar nya verren bättre på listan, hoppas det.

Det gör den :)
Skitbra!

Jag håller med..super..men kanske guran ska ner en aning..annars..wow..bra du sjunger :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj nu har det samlat sig en massa kommentarer igen - kul!!!!

Johan: Tack ja trummorna ja ... ok förstår att du inte klagar på EZ denna gång hm.. får väl straighta upp lite till så får vi se om det hjälper. Guran ner, ja jag tror til och med att jag lägger om den så det blir lite bättre flyt men disten vill jag ha där som en symbol för kaoset.

Blunder stort tack ang. sånghyllningen ett par mil från din egen men men... jag försöker.

Marr  :wub: ja vad ska man säga om betyget WoW jag rodnar eller nåt. Och guran ja ska fixas.

Div  :D :D :D :D så glad blir jag av det omdömet - "skitbra" - det ska jag använda i mina memoarer om jag skriver några hehe.

Eko


Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se