Det känns som om en av de grejor som gjort mig lite extra stolt över att vara svensk är på väg till de sälla jaktmarkerna: Clavias Nord Modular G2. G2x:en försvann för ett tag sedan, och Engine följde därefter. 3-oktavs är inte officiellt dumpad, men man hittar den inte längre på Jam eller 4Sound (Musikbörsen finns den på), och vad man hör från USA och andra ställen är det grymt svårt att få ta på den där också. Nåt business case för en tredje generation finns det väl inte heller, när de tjänar så bra på stagepianon och orglar.

Alla instrument försvinner så småningom, jag tycker bara det är tråkigt att det här konceptet inte dominerar planeten på det sätt som det borde. Och då menar jag inte som softsynth i plåtburk med DAC:ar, utan interfacet med grund i traditionell modularsynt fast med några väl avvägda steg till de praktiska fördelar som en DSP ger. Har inte spanat så jättenoga, men vad jag sett av liknande produkter så verkar Reaktor för meckigt och Tassman för bloatat. Nån nämnde Eventide H8000, men då försvinner vi ur mitt budgetuniversum (vilket även gäller en redig modularstapel).
Några andra som har någon koll på alternativen eller känner som jag?
/Stefan