Mycket kloka saker du skriver här! Jag kom att tänka på en sak vad gäller komponerandet. Jag hade problem med trumpetspelet på en låt, tanken var ju att det skulle låta barock, och på den tiden hade ju trumpeterna inga ventiler, så då var det ju posthornsmelodier (naturserien) som gällde bara! Men jag ville ha flera toner med i skalan... Men på youtube hittade jag flera videos med barocktrumpeter där de klarade av att spela mycket mera varierat än reveljen i lumpen, men naturligtvis med vissa begränsningar. Det visade sig att det gick att ta toner emellan naturtonerna genom en teknik som kallas "läppning" som gav en litet mer fladdrande attack. Så genom att studera detta och experimentera lite med korta små "fladdertoner" innan själva tonen började tror jag att mitt trumpetspår till slut blev ganska bra. Så att lära sig så mycket som möjligt om enskilda instrument är nog riktigt nyttigt.
Ja, man måste veta åtminstone lite om de instrument man använder (vad gäller spelteknik), vilka intervall osv.
Valthornet Movitz bär på i Bellmans visa Stolta stad, såg möjligtvis ut som dagens valthorn, men kunde inte spela samma intervall! OCh låter förmodligen inte lika bra.
Tillägger dock att det är möjligt att spela väldigt långa slingor på blåsinstrument om man byter den utmattade mot en annan. så görs också (dock ovanligt).
Just där bytet sker är det bra att övergången sker utan att det märks.
Dock, om alla hornblåsare blåser samtidigt i en Grand Finale, är det inte möjligt. Pauser blir då nödvändiga.
MAN SKALL INTE i en final låta ALLA horn, tromboner, trumpeter samtidigt spela en lång fras utan paus. (För de kan byta med varandra. T ex tromboner spelar nåt kort 1-2 takter, medans valthornen fikar, sen blåser de vidare...) Jag talar t ex om mitt stycke Kursk, som innehåller en massa konstigheter.
Den är faktiskt inte ens velocityjusterad

Dock slumpas velocity +-10 runt 100. Brydde mig inte om det eftersom den valdes som den var, med ett "ospelbart" arr vad gäller blåset, såvida inte orkestern som spelar är ofantligt stor. (minst 4 hornsektioner om ca 6 pers vardera, osv)
Jag ville alltså inte ändra i instrumenteringen, och definitivt inte ändra en enda not i något instruments stämma, för risken att känslan av ryskhet/krig/osv skulle förändras. Fick dock instrumentera om, och det blev bättre (inget dist, mer marsch-rytm, etc) och jag de-kvantiserade den.
Kan också nämna att kvantiserade låtar, kan slumpas ett midi-ON och OFF för två punkter i tiden, då instrumentet börjar spela och där det slutar.
Finns inbyggt i alla vettiga sequencers. I Cubase kan man använda swing med quantizern, som (jag har för mig) normalfördelar sannolikheten för var punkterna placeras. (Detta betyder bara att sannolikheten är störst att startpunkten hamnar precis där den är klickad (eller spelad för er som föredrar det sättet) och att sannolikheten är låg att punkten hamnar långt ifrån.)
Nån fördel med att spela ser jag alltså inte alls - SÅ LÄNGE man vet instrumentets begränsningar (ja jag har luckor jag med, visste t ex inte det Rattle skrev ovan om barocktrumpeter. Så klart medhåll om att kunskap om instrumenten man vill använda är viktiga, tja det är t o m det grundläggande.