Kontrollrummet

Vad har ni för tips om midi-orkestrering?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Dividend och jag har haft lite diskussioner i hans och mina demotrådar om hur man får en samplad symfoniorkester att låta så naturlig som möjligt. Ett riktigt kul ämne, så därför tänkte jag att det kan vara värt en egen tråd. Dessutom har vi ju ibland lite olika uppfattningar... ;)

Så, hur skall man göra för att få sin orkesterplugg att låta så naturligt som möjligt? Skaffa värsta grejerna förstås... Visst, olika pluggar låter lika bra, beroende på pris och hur många GB samplingar de består av, men om vi lämnar det och antar att vi har det vi har och försöker få ut det bästa av det, så...

Hur skall man använda sin plugg?

Själv tycker jag det blir en stor skillnad om man spelar stämmorna på ett keyboard, jämfört med att klicka in tonerna i pianorullen. Okej, man spelar inte alltid rätt, så man får ju gå in och peta efteråt, men jag tycker det blir naturligaste resultatet.

Och om man gör ett klassiskt stycke, så låt tempot variera!

Vad har ni för tips?  :)

Edit: jo, jag vet att MIDI-diskussioner har förts förut, men jag vill denna gång rikta in den på just symfoniorkestern, där det sällan finns något annat val än att använda midi...
« Senast ändrad: 19.09.2008, 10:07:29 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


oceanmusic

  • Gäst
Jag kan direkt rekommendera min tråd om "kokbok för samplesymfoniker" där det finns en hel del mycket bra länkar.  :)

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=12359.0


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Intressant tråd Rattlesnake! :)

Jag tycker du redan nämt två väldigt bra saker, nämligen att splea in med keyboard istället för att klicka samt att variera tempot.

Sedan är ju dynamiken viktigt tycker jag, att arbeta med velocityn på de olika tonerna vilket bidrar till realismen, och även på totalvolymen kan man jobba lite med, lite starkare vid pampigare delar osv.

Sedan tycker jag det ligger en del i själva komponerandet. Att göra melodier och stämmor som låter naturligt utifrån vad som går att spela på instrumenten i verkligenheten. Då menar jag tex. hastigheten, att inte göra grejor som man inte skulle hinna med på riktigt. Och tonhöjden, att helt enkelt inte gå utanför intrumentets register, det hör man ibland folk gör, en nackdel med samplingar vilket ger den möjligheten.

Sedan att använda artikulationer gör ju mycket, har själv inte kommit igång riktigt med det. Att lägga vibrato på bara vissa toner etc.

Mvh
Memphis
« Senast ändrad: 19.09.2008, 11:16:25 by Memphis »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag kan direkt rekommendera min tråd om "kokbok för samplesymfoniker" där det finns en hel del mycket bra länkar.  :)

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=12359.0

Mmm, det gör det. En helt klart viktig dimension är ju att lära sig instrumentens omfång och hur de fungerar i grupp, rollerna de har i en orkester osv. Själva arret.

Men man kan ju vara duktig på arrangera utan att midispåren låter bra för det... Det är ju bara att lyssna på olika MIDI-versioner av klassiska verk så inser man det. Arrangemanget är detsamma, men varför låter det bra för om del, Midi om andra...?

DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Intressant tråd Rattlesnake! :)

Jag tycker du redan nämt två väldigt bra saker, nämligen att splea in med keyboard istället för att klicka samt att variera tempot.

Sedan är ju dynamiken viktigt tycker jag, att arbeta med velocityn på de olika tonerna vilket bidrar till realismen, och även på totalvolymen kan man jobba lite med, lite starkare vid pampigare delar osv.

Sedan tycker jag det ligger en del i själva komponerandet. Att göra melodier och stämmor som låter naturligt utifrån vad som går att spela på instrumenten i verkligenheten. Då menar jag tex. hastigheten, att inte göra grejor som man inte skulle hinna med på riktigt. Och tonhöjden, att helt enkelt inte gå utanför intrumentets register, det hör man ibland folk gör, en nackdel med samplingar vilket ger den möjligheten.

Sedan att använda artikulationer gör ju mycket, har själv inte kommit igång riktigt med det. Att lägga vibrato på bara vissa toner etc.

Mvh
Memphis

Mycket kloka saker du skriver här! Jag kom att tänka på en sak vad gäller komponerandet. Jag hade problem med trumpetspelet på en låt, tanken var ju att det skulle låta barock, och på den tiden hade ju trumpeterna inga ventiler, så då var det ju posthornsmelodier (naturserien) som gällde bara! Men jag ville ha flera toner med i skalan... Men på youtube hittade jag flera videos med barocktrumpeter där de klarade av att spela mycket mera varierat än reveljen i lumpen, men naturligtvis med vissa begränsningar. Det visade sig att det gick att ta toner emellan naturtonerna genom en teknik som kallas "läppning" som gav en litet mer fladdrande attack. Så genom att studera detta och experimentera lite med korta små "fladdertoner" innan själva tonen började tror jag att mitt trumpetspår till slut blev ganska bra. Så att lära sig så mycket som möjligt om enskilda instrument är nog riktigt nyttigt.
« Senast ändrad: 19.09.2008, 11:28:14 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


oceanmusic

  • Gäst
Om du tittar lite djupare i länkarna bör du nog finna det även jag var ute efter. Hur dras en stråke på en Cello, hur länge kan en flöjtist spela utan att behöva andas osv, osv. Det finns även andra inställningar som tex lite slumpmässigt intonation som kan(bör?) användas lite försikigt för att få bort midikänslan. Dynamiken som Memphis nämner är mycket viktigt, precis som ljudförändringar vid olika attacker osv. Det krävs en hel del arbete för att avmidifiera en symfoniorkester men med dagens samplingsbibliotek, tror jag det är mödan värt.  :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
tex lite slumpmässigt intonation som kan(bör?) användas lite försikigt för att få bort midikänslan.
Ja, ta t ex bara att ett F# o ett Gb är samma ton på klaviaturen, men inte exakt samma på blås (iaf trombon, vet inte exakt hur det förhåller sig med ventilinstrument) o stråkar. Iofs oerhört liten skillnad så det kanske inte gör nåt.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Borde man väl kunna fixa i pluggen, intonation alltså..?
http://soundcloud.com/samsas-violin


oceanmusic

  • Gäst
Borde man väl kunna fixa i pluggen, intonation alltså..?

I Garritan Personal Orchestra som jag använder finns det en variationsinställning för just intonering. Min erfarenhet är att det gäller att hålla tungan rätt i mun för att det inte ska bli överdrivet illa...  ;)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag
Borde man väl kunna fixa i pluggen, intonation alltså..?

I Garritan Personal Orchestra som jag använder finns det en variationsinställning för just intonering. Min erfarenhet är att det gäller att hålla tungan rätt i mun för att det inte ska bli överdrivet illa...  ;)

I en sektion, speciellt stråkinstrumenten kanske, intonerar nog varje intrument lite olika. Ska man få det riktigt realistiskt bör man väl spela varje instrument var för sig, med olika samplingar och lite slumpvis intonering. Att spela samma violinstämma 16 gånger vet jag inte om det ger så mycket mer jämfört med att göra det 3-4 gånger, men det borde bli ett bättre resultat att köra flera solosamplingar jämfört med att använda en samplad sektion.

Någon som testat detta? Garritan är ju ganska resurssnål så där borde det gå att köra ganska många instrument parallellt, men frågan är hur det funkar med de större biblioteken.
DON'T PANIC


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Borde man väl kunna fixa i pluggen, intonation alltså..?

I Garritan Personal Orchestra som jag använder finns det en variationsinställning för just intonering. Min erfarenhet är att det gäller att hålla tungan rätt i mun för att det inte ska bli överdrivet illa...  ;)

Går det alltså att välja intonation då enligt vilka toner/skalor man spelar om det t.ex. ska vara ett Gb eller F#? Eller får man gå in och pitcha om varje ton "manuellt" isåfall?

Hmm..blev lite tillkrånglat där..så här istället: Bryr sig pluggen om vilken tonart man spelar i?
http://soundcloud.com/samsas-violin


oceanmusic

  • Gäst
Vad jag känner till är svaret nej. Den sätts på instrumentet som sådant. I GPO kan jag dels välja intonation och dels timbre att variera på ett slumpmässigt sätt. Ska se om jag kan presentera ett stycke med violin där det ena är helt rakt, det andra är slumpmässigt.


oceanmusic

  • Gäst
Här är ett exempel gjort med GPO. Först en rak violin och ett rakt horn (franskt?). Sedan samma toner men med bägga instrumentens variationer i intonering och timbre överdrivet uppvridna och till slut alla tillsammans.

Into Test


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
pizzen låter ju bra, faktiskt helt realistiska...

men ståket är ju inte ens i rätt kommun  :blink:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


oceanmusic

  • Gäst
Att stråket är i Alvesta någonstans beror nog mest på att jag inte orkat trampa stråke upp resp ner...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Att stråket är i Alvesta någonstans beror nog mest på att jag inte orkat trampa stråke upp resp ner...



har du nån lite stråktridulitt som du verkligen ansträngt dig med för att det ska låta bra ?
skulle vara kul att höra hur det blir :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


oceanmusic

  • Gäst
Ärligt talat nej. Det var också därför jag startade kokboksämnet, jag vet ju för bövelen inte hur en fela ska/kan uppföra sig. ;-)


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Ärligt talat nej. Det var också därför jag startade kokboksämnet, jag vet ju för bövelen inte hur en fela ska/kan uppföra sig. ;-)




fast jag lyssnade på demos på "garritan" hemsida... inte ens dem lyckas riktigt bra med att få det riktigt bra :)
har en känsla av att det typ är omöjligt att få ett vettigt fiolsound.... stråkorkester kan blir rätt bra... men solofiol går fetbort ....
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
[..har en känsla av att det typ är omöjligt att få ett vettigt fiolsound.... stråkorkester kan blir rätt bra... men solofiol går fetbort ....

Har du lyssnat på låt nr 6: SynfulSoloViolin.mp3
:)

Från http://www.synful.com/User%20Demos.htm :)

Edit, fixade om me länkar o grejor. .
« Senast ändrad: 20.09.2008, 01:16:44 by Memphis »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
[..har en känsla av att det typ är omöjligt att få ett vettigt fiolsound.... stråkorkester kan blir rätt bra... men solofiol går fetbort ....

Har du lyssnat på låt nr 6: SynfulSoloViolin.mp3
:)

Från http://www.synful.com/User%20Demos.htm :)

Edit, fixade om me länkar o grejor. .
Synful orchestra har jag varit sugen på länge, tycker både solofiolen och trumpeterna* låter kanon. Framför allt finns det någon typ av inbyggd intelligens i programmet som rättar till de onaturligheter som blir när man spelar monofoniska instrument på ett klaviatur. I realtid låter det bra, men spelar man upp ett redan inspelat spår låter det ännu bättre då den läser vad som komma skall, och väljer attack etc utefter hur långt tonen hålls ut. Har installerat demon i tre olika datorer, och gråtit varje gång testperioden har gått ut. Snart dags att pynta de tre lopporna...  :P


* använde dessa här: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=3156.msg36172#msg36172
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
David citerad:

Citera
fast jag lyssnade på demos på "garritan" hemsida... inte ens dem lyckas riktigt bra med att få det riktigt bra :)

Det funkar bättre i ett sammanhang (andra instrument). Vet inte om din lyssning var instrumentet ensam, eller i ett sammang.
Funderar på at fixa garritanfiolen och cellon. Nån som vet om de har en valtfiol (viola) också ;)

Citera
har en känsla av att det typ är omöjligt att få ett vettigt fiolsound.... stråkorkester kan blir rätt bra... men solofiol går fetbort ....

Detta är helt sant. Svårigheterna är enorma.
Bara i yttersta nödfall jag använder solo-patchar av sträng typ. För länge sedan visste jag inte det.  :rolleyes:

Tycker dock vissa solo-blås låter bra. T ex ewql flöjt, men inte jämfört med riktig, så ta inte vad jag säger som lag. En riktig flöjtist kan ju spela på massa olika sätt med sin flöjt, så helst skall man ju ladda alla patchar som man vet kommer att passa i olika partier av låten.


MINNE! JAG VILL HA MINNE!!
« Senast ändrad: 20.09.2008, 12:50:48 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Citera
har en känsla av att det typ är omöjligt att få ett vettigt fiolsound.... stråkorkester kan blir rätt bra... men solofiol går fetbort ....

Detta är helt sant. Svårigheterna är enorma.
Bara i yttersta nödfall jag använder solo-patchar av sträng typ. För länge sedan visste jag inte det.  :rolleyes:

Men hörni,
har ni hört på solofiolen i Memphis' länk? Jag hörde den för första gången nu och är helt för :wacko:stummad... Hur fanken får man det att låta så bra...?  :blink:

Skulle vara extra kul att höra Davids comment på det, som ju spelar på en sån där träbit. ;)
« Senast ändrad: 20.09.2008, 15:27:00 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Men hörni,.. [..] Hur fanken får man det att låta så bra...?  :blink: [..]

Bra fråga, jag har också testat demon men tyckte det inte alls lät så bra..  :blink: Men kanske om man lär sig pluggen helt och vet hur man skall tweaka ljudet och använda sig av alla artikulationer. Eller så var det en riktig fiol..  :rolleyes: :D 



Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Jag har försökt mig på att leka lite med orkestersamplingar. Både spelat på klaviatur och klickat in noter. En sak som jag inte riktigt har hajat än är hur man kan ändra styrkan på en lång ton. Alltså få ett starkt stråkdrag att bli svagare. Nån som kan lära mig ett o annat? :)

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Du kan använda dig av MIDI-automatisering för att sänka volymen (CC#7 är MIDI-kommandot för volym).
www.akoume.com


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag har försökt mig på att leka lite med orkestersamplingar. Både spelat på klaviatur och klickat in noter. En sak som jag inte riktigt har hajat än är hur man kan ändra styrkan på en lång ton. Alltså få ett starkt stråkdrag att bli svagare. Nån som kan lära mig ett o annat? :)

Det där kan bero på program också. Garritan t ex använder sig av modulationshjulet som en styrkekontroll(inte riktigt samma sak som volymskontroll), och det som händer när man trycker ner en tangent är att både anslagsstyrkan och modulationshjulets position styr hur stark attacken blir. Minskar man sedan på modulationshjulet så blir tonen svagare, inte bara lägre. På stråk märks det väl inte så stor skillnad mot en volymsändring, men t ex valthorn får ju mera prutt om man höjer styrkan i slutet av en lång ton.

DON'T PANIC


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Ja jag kom på att det nästan måste va så att det finns en funktion för det i programmet, med tanke på att samplingen i sig troligtvis är jämnstark. :rolleyes: Såvida det inte finns nån funktion för att morpha en stark ton till en svagare på nåt fiffigt sätt :)
Har testat att automatisera midispårets mastervolym nån gång (dock inte på stråk) och det lät inte så bra.

Dom orkesterpluggar jag har testat verkar reglera vibratot med modhjulet, men det kanske går att ställa in.

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tycker du redan nämt två väldigt bra saker, nämligen att splea in med keyboard istället för att klicka

Nonsens. :D
Man kan få till dynamiken lika bra genom att manuellt justera velocity. I cubase är det enkelt, tråkigt - speciellt med långa saker, men enkelt.
Därför jag anser att bara 3 orkesterstycken jag gjort är "färdiga".
Färdiga, utan citat-tecknen, blir de väl först om det blir spelat med riktiga instrument. (Det ligger många fler under färdiga av mig (många fler än 3) men det beror bara på att i min ordbok är färdig låt en synonym till "inte är värd den prykiska påfrestning det innebär att finputsa". Dvs lathet.


Citera
samt att variera tempot.
Tempo dock, där håller jag med, det måste skötas på ett genomtänkt sätt. Och det du skrev om artikulation är viktiga saker för realismen. Dessa två saker tänker jag ta tag i mer, just nu går jag bara på känsla vad gäller den biten av orkestrering. Känsla räcker ofta ganska långt dock.


https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Mycket kloka saker du skriver här! Jag kom att tänka på en sak vad gäller komponerandet. Jag hade problem med trumpetspelet på en låt, tanken var ju att det skulle låta barock, och på den tiden hade ju trumpeterna inga ventiler, så då var det ju posthornsmelodier (naturserien) som gällde bara! Men jag ville ha flera toner med i skalan... Men på youtube hittade jag flera videos med barocktrumpeter där de klarade av att spela mycket mera varierat än reveljen i lumpen, men naturligtvis med vissa begränsningar. Det visade sig att det gick att ta toner emellan naturtonerna genom en teknik som kallas "läppning" som gav en litet mer fladdrande attack. Så genom att studera detta och experimentera lite med korta små "fladdertoner" innan själva tonen började tror jag att mitt trumpetspår till slut blev ganska bra. Så att lära sig så mycket som möjligt om enskilda instrument är nog riktigt nyttigt.

Ja, man måste veta åtminstone lite om de instrument man använder (vad gäller spelteknik), vilka intervall osv.
Valthornet Movitz bär på i Bellmans visa Stolta stad, såg möjligtvis ut som dagens valthorn, men kunde inte spela samma intervall! OCh låter förmodligen inte lika bra.
Tillägger dock att det är möjligt att spela väldigt långa slingor på blåsinstrument om man byter den utmattade mot en annan. så görs också (dock ovanligt).
Just där bytet sker är det bra att övergången sker utan att det märks.

Dock, om alla hornblåsare blåser samtidigt i en Grand Finale, är det inte möjligt. Pauser blir då nödvändiga.

MAN SKALL INTE i en final låta ALLA horn, tromboner, trumpeter samtidigt spela en lång fras utan paus. (För de kan byta med varandra. T ex tromboner spelar nåt kort 1-2 takter, medans valthornen fikar, sen blåser de vidare...) Jag talar t ex om mitt stycke Kursk, som innehåller en massa konstigheter.

Den är faktiskt inte ens velocityjusterad  :blink: Dock slumpas velocity +-10 runt 100. Brydde mig inte om det eftersom den valdes som den var, med ett "ospelbart" arr vad gäller blåset, såvida inte orkestern som spelar är ofantligt stor. (minst 4 hornsektioner om ca 6 pers vardera, osv)

Jag ville alltså inte ändra i instrumenteringen, och definitivt inte ändra en enda not i något instruments stämma, för risken att känslan av ryskhet/krig/osv skulle förändras. Fick dock instrumentera om, och det blev bättre (inget dist, mer marsch-rytm, etc) och jag de-kvantiserade den.

Kan också nämna att kvantiserade låtar, kan slumpas ett midi-ON och OFF för två punkter i tiden, då instrumentet börjar spela och där det slutar.
Finns inbyggt i alla vettiga sequencers. I Cubase kan man använda swing med quantizern, som (jag har för mig) normalfördelar sannolikheten för var punkterna placeras. (Detta betyder bara att sannolikheten är störst att startpunkten hamnar precis där den är klickad (eller spelad för er som föredrar det sättet) och att sannolikheten är låg att punkten hamnar långt ifrån.)

Nån fördel med att spela ser jag alltså inte alls - SÅ LÄNGE man vet instrumentets begränsningar (ja jag har luckor jag med, visste t ex inte det Rattle skrev ovan om barocktrumpeter. Så klart medhåll om att kunskap om instrumenten man vill använda är viktiga, tja det är t o m det grundläggande.

« Senast ändrad: 22.09.2008, 00:55:51 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det går naturligtvis att åstadkomma exakt samma resultat med "klickning" som genom att spela tonerna, allt hänger på den som programmerar.

Jag tycker man kan dra en liten parallell till trummor. Innan jag skaffade mig digitaltrummor satt jag och programmerade slagen, och fick det inte att låta speciellt levande. Skaffade mig bättre ljud, jo lite bättre blev det. Försökte göra spåren mera levande genom att lägga humanisering, rita kurvor för hur slagstyrkan varierade, och lade häng på vissa slag osv, och visst blev det bättre. Men riktigt bra blev det inte förrän jag spelade själv, och använde delvis kvantisering för att få det tajt. Och slumpen gjorde ibland att det som egentligen var ett spelfel gav inspiration till en passage som var helt oväntad. Men framför allt blev det så mycket enklare...

Genom att titta på vad jag spelat, oavsett om det är från ett keyboard eller trummorna, upptäcker jag att det finns något annat som diffar från idealvärdet, men som inte heller är slumpvisa variationer. Beroende på vad som spelas, och var i låten, låter det faktiskt bäst om instrumenten får driva något (ligga före idealvärdet) eller ha häng. Jag tror att det är väldigt svårt att programmera in sådant avsiktligt.

Jag säger inte att ett keyboard alltid är bästa gränsnittet mellan människan och musiken. Det är ju tex väldigt svårt att göra trumspår på ett keyboard, jag har nog allt försökt det också... Jag som egentligen är gitarrist skulle förmodligen kunna prestera vissa instrument bäst på en midigitarr. Jag har testat en gång att spela saxofon på en midigitarr. Kanske var det nyhetens behag, men jag tyckte att kunde skulptera fram saxofonlicks på ett sätt som jag aldrig kunnat på ett keyboard. Skulle vara kul att höra om det finns någon som har samma erfarenhet av detta. Man kan ju skaffa en midimick att sätta på sin elgura...

Även jag klickar i toner. Det är ju inte alltid jag orkar släpa fram ett keyboard, men jag försöker köra på riktigt på de mest framträdande instrumenten. Och piano är ju riktigt svårt att klicka in naturligt, hellre då spela in och fuska med ena handen i taget...
« Senast ändrad: 22.09.2008, 10:28:24 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


oceanmusic

  • Gäst
Ett sätt att få blåset mer levande är ju att köpa en blåscontroller, brukar funkar bra. Att få till stråkar mer levande genom någon slags kontroller skulle säkert också fungera men är, misstänker jag, inte riktigt lika lätt. Har inte sett någon stråkkontroller utan bara s.k. silent violins.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Rattlesnake skriver:
Citera
Genom att titta på vad jag spelat, oavsett om det är från ett keyboard eller trummorna, upptäcker jag att det finns något annat som diffar från idealvärdet, men som inte heller är slumpvisa variationer. Beroende på vad som spelas, och var i låten, låter det faktiskt bäst om instrumenten får driva något (ligga före idealvärdet) eller ha häng. Jag tror att det är väldigt svårt att programmera in sådant avsiktligt.

Detta är ett välkänt faktum. Ibland vill man ha driv, ibland häng. Jag bryr mig inte om det, förutom vad gäller percussionen. Oftast glömmer jag att ordna till det.

Citera
Jag säger inte att ett keyboard alltid är bästa gränsnittet mellan människan och musiken.

Det är individuellt vad man föredrar, även om jag är rätt ensam med att uteslutande klicka.

Citera
Även jag klickar i toner. Det är ju inte alltid jag orkar släpa fram ett keyboard, men jag försöker köra på riktigt på de mest framträdande instrumenten. Och piano är ju riktigt svårt att klicka in naturligt, hellre då spela in och fuska med ena handen i taget...

Sant med piano. Det är ett solo-instrument, som när jag klickar måste "behandlas/demidifieras" på ett sätt som avviker från andra instrument.  Under kompositionsfasen kör jag med dubbelt så stort omfång vad gäller slumpad velocity, om inte mer. Annars låter det störande stelt spelat. Det låter fortfarnade stelt, men sen velocityjusterar jag spåret, och får ett någorlunda realistiskt parti.

(Dessutom: Under klickandet av piano tar jag ut melodin stegvis på mitt klaviatur först (för att känna av vilken känsla som passar) och överför detta sedan till noter.

Att jag inte bara spelar in beror på två saker, främst har jag aldrig orkat träna upp min fingermotorik tillräckligt - det tar helt enkelt längre tid att spela än att klicka. Snabba passager får jag aldrig till..

/Per - med ett fingrar som saknar taktkänsla.
« Senast ändrad: 22.09.2008, 14:30:46 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Mus eller musiker, det är frågan..  ;)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mus eller musiker, det är frågan..  ;)

[tog bort]
« Senast ändrad: 24.09.2008, 04:58:01 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882