Allt är ju inspelat live från början, så spelmässigt är det egentligen ingen skillnad mot ett "äkta" komp.
Med den lilla skillnaden då att alla nyanser/skiftningar/spelstil/karaktär/personligt uttryck o.s.v. inte finns med.. 
Jag kan förstå att det är populärt med midifierade trummor men gitarr är ju ett instrument som "alla" spelar och som dessutom är pissenkelt att spela in. Virtuella gitarrspår känns bara som en rejäl omväg tycker jag. Man alla får göra som dom vill.. 
Trummor har ju inte (mod) 12 noter, dvs de är enklare att midifiera på ett realistiskt sätt. Medhåll. Men vad fasen finns det för perosnligt uttryck när en rythmguitar spelar,oftast? Precis som Nyanser/skiftningar/karaktär/osv låter som synonymer som inte adderar mer innehåll till vad du skriver, spelar väl en sampling av en gitarrist (alltså VirtualGuitarist) inte sämre än en gitarrist gör??

I slutändan lyssnar vi ju på mp3an iaf
Enda nackdelen skulle väl vara att det är roligare att spela själv, eller att folk kan känna igen varifrån kompet härrör

Men kom inte att tala om personliga uttryck när det är ett riff som använts miljontals gånger

"Åååh, vilken skön tolkning av Hetfields komp på enter sandman."
Jag menar, t o m jag kan spela enter sandman på gitarr men inte fan har jag nånsin hört nåt personligt uttryck i den notkombinationen.

Vissa solon är en mer komplicerad fråga.. Personligen menar jag att det krävs innovation och nåt som sticker ut... Komplicerat...
För att förtydliga: Menar att det behövs nåt ENASTÅENDE i uttryckssättet för att det skall bli tal om att använda ord som "karaktär", inte en kompgitarr sådär bara. Hur man vill göra den distinktionen är dock olika... Missförstå mig rätt.
« Senast ändrad: 22.08.2008, 20:12:02 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882