Kontrollrummet

MIDI eller RIKTIGA instrument ?

mahan · 760 · 226371

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Använder man midi dåligt så blir det dåligt.
Hur använder man midi dåligt? Midi är bara ett protokoll för att överföra data.
När man överlåter för mycket av 'kontrollen' från en själv till 'protokollet', t ex om man låter autofunktioner i ett seq-program styra allt för mycket. Kvantisering t ex. Om man väljer fel kvantisering, eller kvantiserar för hårt o för mycket blir det ju rätt stelt. Om syftet då varit att simulera akustiskt, naturligt, svängigt trumspel blir det nog inte speciellt bra. Om syftet är stela electronica-trummor kanske helt rätt. Midi-protokollet har inte en aning.
Ett annat exempel är om man som nybörjare inte har kläm på hur betydelsefullt dynamik (variationer i velocity) har, utan antingen använder ett klav utan anslagskänsla eller klickar in med musen, så alla toner får exakt samma värde. Kan vara helt rätt för vissa (elektroniska eller orgel) ljud, men oftast helt fel för ljud som ska påminna om verkliga/levande ljud. Att i efterhand slumpmässigt generera dynamikskillnader blir väl i bästa fall... slumpartat.
Likadant när en 'trummis' får fyra armar o tre ben, o det man strävat efter var att det skulle låta som en levande trummis (t ex så tänker man inte på att inte låta hihaten spela vidare under ett fill)
Midi ger ju så otroligt mycket möjligheter o underlättar så väldigt, att speciellt som nybörjare är det lätt att trilla i olika fällor just för att man inte tänker på att det kan ge oönskade eller felaktiga/overkliga effekter. I början blir man ofta så insnöad av alla möjligheter att uppnå olika saker, att man glömmer fråga sig om det man uppnått egentligen var speciellt bra - eller om det bara gick att uppnå...  :mellow:
Bara att använda möjligheten att byta ljud o spela upp ett annat kan ju ge oväntade resultat... ibland bra, ibland dåliga. Ett piano låter ju bra med sustain-pedal, en saw-synth mindre bra... ackord funkar på ett poly-ljud, mindre bra på ett mono-ljud etc etc.... ;)
O då har vi bara kommit in på väldigt basic fallgropar.
Ett par andra är 'kopieringens monotoni'.... alltså att kopiera vers1 till vers2, bara för att det går o är mycket enklare än att spela den igen. Att upprepa för korta sekvenser utan variation. Eller att spela in med ett ljud, som svarar på ett visst sätt, o sen spela upp med ett ljud som inte svarar på alls samma sätt.
O allt det här är förstås inte verktygets fel, utan användarens - precis som i fallet med vilket verktyg som helst!
Sen såg jag precis Wernborgs inlägg oxå :D


Nais inlägg!
Hatten av o tummen upp för ett av de bästa inläggen i denna tråd! :) Kritiskt men sakligt!


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Använder man midi dåligt så blir det dåligt.
Hur använder man midi dåligt? Midi är bara ett protokoll för att överföra data.
När man överlåter för mycket av 'kontrollen' från en själv till 'protokollet', t ex om man låter autofunktioner i ett seq-program styra allt för mycket. Kvantisering t ex. Om man väljer fel kvantisering, eller kvantiserar för hårt o för mycket blir det ju rätt stelt. Om syftet då varit att simulera akustiskt, naturligt, svängigt trumspel blir det nog inte speciellt bra. Om syftet är stela electronica-trummor kanske helt rätt. Midi-protokollet har inte en aning.
Ett annat exempel är om man som nybörjare inte har kläm på hur betydelsefullt dynamik (variationer i velocity) har, utan antingen använder ett klav utan anslagskänsla eller klickar in med musen, så alla toner får exakt samma värde. Kan vara helt rätt för vissa (elektroniska eller orgel) ljud, men oftast helt fel för ljud som ska påminna om verkliga/levande ljud. Att i efterhand slumpmässigt generera dynamikskillnader blir väl i bästa fall... slumpartat.
Likadant när en 'trummis' får fyra armar o tre ben, o det man strävat efter var att det skulle låta som en levande trummis (t ex så tänker man inte på att inte låta hihaten spela vidare under ett fill)
Midi ger ju så otroligt mycket möjligheter o underlättar så väldigt, att speciellt som nybörjare är det lätt att trilla i olika fällor just för att man inte tänker på att det kan ge oönskade eller felaktiga/overkliga effekter. I början blir man ofta så insnöad av alla möjligheter att uppnå olika saker, att man glömmer fråga sig om det man uppnått egentligen var speciellt bra - eller om det bara gick att uppnå...  :mellow:
Bara att använda möjligheten att byta ljud o spela upp ett annat kan ju ge oväntade resultat... ibland bra, ibland dåliga. Ett piano låter ju bra med sustain-pedal, en saw-synth mindre bra... ackord funkar på ett poly-ljud, mindre bra på ett mono-ljud etc etc.... ;)
O då har vi bara kommit in på väldigt basic fallgropar.
Ett par andra är 'kopieringens monotoni'.... alltså att kopiera vers1 till vers2, bara för att det går o är mycket enklare än att spela den igen. Att upprepa för korta sekvenser utan variation. Eller att spela in med ett ljud, som svarar på ett visst sätt, o sen spela upp med ett ljud som inte svarar på alls samma sätt.
O allt det här är förstås inte verktygets fel, utan användarens - precis som i fallet med vilket verktyg som helst!
Sen såg jag precis Wernborgs inlägg oxå :D

Inget av det du skriver om har ju med midi-standarden att göra.
Att gnälla på midi för att du är irriterad över sakerna ovan är lite som att klaga på html när man tycker det ordbajsas för mycket på musikerforum.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Inget av det du skriver om har ju med midi-standarden att göra.
Att gnälla på midi för att du är irriterad över sakerna ovan är lite som att klaga på html när man tycker det ordbajsas för mycket på musikerforum.
Ojdå....  :mellow: O jag som tyckte jag var så tydlig o pedagogisk...? Har du verkligen läst ordentligt?
Nu är det ju inte så att vi pratar om just midi-standarden, utan om användningen av midi i musikproduktion.
O dessutom klagar jag inte ett dugg på midi i sig, utan på hur man som användare kan använda det dåligt.
Midi som verktyg är alldeles ypperligt, använder det själv väldigt mycket.
Hammare är också jättebra, men inte till att skruva i en skruv....  :rolleyes:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Inget av det du skriver om har ju med midi-standarden att göra.
Att gnälla på midi för att du är irriterad över sakerna ovan är lite som att klaga på html när man tycker det ordbajsas för mycket på musikerforum.

Har du läst hela tråden?  :)
« Senast ändrad: 23.04.2007, 17:47:57 by egghuvud »


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Inget av det du skriver om har ju med midi-standarden att göra.
Att gnälla på midi för att du är irriterad över sakerna ovan är lite som att klaga på html när man tycker det ordbajsas för mycket på musikerforum.
Ojdå....  :mellow: O jag som tyckte jag var så tydlig o pedagogisk...? Har du verkligen läst ordentligt?
Nu är det ju inte så att vi pratar om just midi-standarden, utan om användningen av midi i musikproduktion.
O dessutom klagar jag inte ett dugg på midi i sig, utan på hur man som användare kan använda det dåligt.
Midi som verktyg är alldeles ypperligt, använder det själv väldigt mycket.
Hammare är också jättebra, men inte till att skruva i en skruv....  :rolleyes:

Som sagt, midi kan inte hållas ansvarigt för kvantisering eller osvängiga produktioner.
Klart att "midi som verktyg är ypperligt". Lika självklart som att html är ett fint verktyg att publicera websidor med.
Du verkar inte ha förstått vad midi är riktigt.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Som sagt, midi kan inte hållas ansvarigt för kvantisering eller osvängiga produktioner.
Klart att "midi som verktyg är ypperligt". Lika självklart som att html är ett fint verktyg att publicera websidor med.
Du verkar inte ha förstått vad midi är riktigt.
Hm... du har verkligen inte förstått vad jag skrivit.  -_-


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Som sagt, midi kan inte hållas ansvarigt för kvantisering eller osvängiga produktioner.
Klart att "midi som verktyg är ypperligt". Lika självklart som att html är ett fint verktyg att publicera websidor med.
Du verkar inte ha förstått vad midi är riktigt.

Igen..... användning av midi talar vi om. Du vet, "Det låter MIDI" som många uttrycker det. Sen brukar jag inte publicera webbsidor med HTML, brukar använda ett FTP-program för det.  ;)


DåligtGehör

  • Gäst
Jag tycker det mesta är midis fel. Det behövs ett nytt interface! Kanske BIDI. Det har ju visat sig att M:et i MIDI inte fungerar. Det blir inte så musikaliskt som det var tänkt. B:et i BIDI skall stå för 'brain'. Alltså Brain Intelligent Digital Interface. Lägg märke till en dubblering av protokollets intelligens; både hjärna och intelligens måste bli helt enkelt bidra till ett mer musikalsikt flöde av idéer och utförande. Jag tror på detta. Detta är framtiden!


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Som sagt, midi kan inte hållas ansvarigt för kvantisering eller osvängiga produktioner.
Klart att "midi som verktyg är ypperligt". Lika självklart som att html är ett fint verktyg att publicera websidor med.
Du verkar inte ha förstått vad midi är riktigt.
Hm... du har verkligen inte förstått vad jag skrivit.  -_-

Såja Mr Phil, visst är det jobbigt att bli hackad på av en grälsjuk surtkart? ;)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag tycker det mesta är midis fel. Det behövs ett nytt interface! Kanske BIDI. Det har ju visat sig att M:et i MIDI inte fungerar. Det blir inte så musikaliskt som det var tänkt. B:et i BIDI skall stå för 'brain'. Alltså Brain Intelligent Digital Interface. Lägg märke till en dubblering av protokollets intelligens; både hjärna och intelligens måste bli helt enkelt bidra till ett mer musikalsikt flöde av idéer och utförande. Jag tror på detta. Detta är framtiden!
Precis som det heter Hm o inte Bm, så måste ett nytt system bli HIDI.
H står då för "Helluva".
« Senast ändrad: 23.04.2007, 18:15:37 by MrPhil »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Som sagt, midi kan inte hållas ansvarigt för kvantisering eller osvängiga produktioner.
Klart att "midi som verktyg är ypperligt". Lika självklart som att html är ett fint verktyg att publicera websidor med.
Du verkar inte ha förstått vad midi är riktigt.
Hm... du har verkligen inte förstått vad jag skrivit.  -_-

Såja Mr Phil, visst är det jobbigt att bli hackad på av en grälsjuk surtkart? ;)
Njae. Jag konstaterar mest att du inte fattat bara...
Energin är din.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
veni, vidi, midi -jag kom jag såg jag spelade?


jaja, förlåt då  <_<


 :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
veni, vidi, midi -jag kom jag såg jag spelade?

 :lol: :D :lol:
Den hadde gått mig förbi!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vadå MIDI eller RIKTIGA instrument?

Ungefär som att säga HÅRDDISK eller RIKTIGA FOTOGRAFIER. (Ifall man skulle jämföra digitalfoto med traditionell dito)
Mediat låter inte. Midi låter inte heller. Fast jag fattar vad ni menar, även om diskussionen är störtdum. Lägg ner. Men om jag mot förmodan har fattat fel och du verkligen menar MIDI eller RIKTIGA instrument, ja då är många musikstilar i farozonen.

Kan vi inte hitta på en annan fruktlös debatt istället?

Jo visst :) vilken?


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Då satte helvetet igång igen ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Äh, hur menar du nu?  :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Klart man väljer RIKTIGA instrument som EZ-drummer och sånt, och inte MIDI. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Klart man väljer RIKTIGA instrument som EZ-drummer och sånt, och inte MIDI. ;)



JAvisst Per, och sen Hypersonic och Melodika! :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Folkmusikfiol som Vir.ist., har bara hört pissljud :ph34r:

Är det måntro för svårt för Vir.ist. makarna att skapa -_-
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag tycker MIDI är kasst, det finns ju fan inga kablar! Kollade alla musikaffärer i stan och de skrattade åt mig,,,, Till sist så köpte jag en Wave's midikabel för 595:- och en signalkabel från samma företag,, den kostade 695:-  Sedan gick jag hem, tog fram avbitaren och klippte av båda kablarna. Jag är inte så bra på att löda, men efter en stund så fick jag ihop trådarna. Men det funkade inte ändå!

Någon som har tips? Hur faan skall jag få ut ljudet från min midisynt, om det inte finns kablar?

En lösning är att jag köper en gammal hifianläggning som har DIN i stället för dagens moderna japanska kontakter...

Det var bättre förr!

/DCB-4ever


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Helt rätt. Här hemma är golvet fullt av sladdar och döda kattungar och annat. Fan vad lack man blir!


;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag har gått över till SMTP,, mycket bättre än MIDI!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tycker MIDI är kasst, det finns ju fan inga kablar! Kollade alla musikaffärer i stan och de skrattade åt mig,,,, Till sist så köpte jag en Wave's midikabel för 595:- och en signalkabel från samma företag,, den kostade 695:-  Sedan gick jag hem, tog fram avbitaren och klippte av båda kablarna. Jag är inte så bra på att löda, men efter en stund så fick jag ihop trådarna. Men det funkade inte ändå!

Någon som har tips? Hur faan skall jag få ut ljudet från min midisynt, om det inte finns kablar?

En lösning är att jag köper en gammal hifianläggning som har DIN i stället för dagens moderna japanska kontakter...

Det var bättre förr!

/DCB-4ever

jag som har en stor pappkasse proppfull med gammalt kablage  :ph34r:
https://soundcloud.com/secondary-protocol



Utloggad Tant Fransa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 379
    • Visa profil
För mig är MIDI en förlösare. Jag kan sjunga och jag spelar lite piano. När jag gör musik hör jag i huvudet hur det ska låta. Sången gör jag i sömnen men det är väldigt sällan jag får pianoharmharmisarna helt som jag vill ha dem. Då är MIDI en förutsättning. Sedan är ju sången och skrivandet min prio 1. Jag vill mycket hellre att någon annan lägger på instrument som de behärskar bättre än jag.
 Kort sagt: jag älskar MIDI.


jay thomas

  • Gäst
För mig är MIDI en förlösare. Jag kan sjunga och jag spelar lite piano. När jag gör musik hör jag i huvudet hur det ska låta. Sången gör jag i sömnen men det är väldigt sällan jag får pianoharmharmisarna helt som jag vill ha dem. Då är MIDI en förutsättning. Sedan är ju sången och skrivandet min prio 1. Jag vill mycket hellre att någon annan lägger på instrument som de behärskar bättre än jag.
 Kort sagt: jag älskar MIDI.

Hade inte kunnat säga det bättre själv. Sången, mja. Dock använder jag en kombination av midi och instrument mer och mer. Ibland spelar jag in midi och audio parallellt. Om det blir för lökigt, skippar jag audiot och fixar midit...


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag tycker MIDI är kasst, det finns ju fan inga kablar! Kollade alla musikaffärer i stan och de skrattade åt mig,,,, Till sist så köpte jag en Wave's midikabel för 595:- och en signalkabel från samma företag,, den kostade 695:-  Sedan gick jag hem, tog fram avbitaren och klippte av båda kablarna. Jag är inte så bra på att löda, men efter en stund så fick jag ihop trådarna. Men det funkade inte ändå!

Någon som har tips? Hur faan skall jag få ut ljudet från min midisynt, om det inte finns kablar?

En lösning är att jag köper en gammal hifianläggning som har DIN i stället för dagens moderna japanska kontakter...

Det var bättre förr!

/DCB-4ever

En midi kabel kan man väl köpa nästan var som helst och inte fan behöver den kosta 600 spänn. Förstår inte riktigt vad du vill göra? Alla midi apparater har väl ändå samma typ av 5-pol din kontakt..eller?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tycker MIDI är kasst, det finns ju fan inga kablar! Kollade alla musikaffärer i stan och de skrattade åt mig,,,, Till sist så köpte jag en Wave's midikabel för 595:- och en signalkabel från samma företag,, den kostade 695:-  Sedan gick jag hem, tog fram avbitaren och klippte av båda kablarna. Jag är inte så bra på att löda, men efter en stund så fick jag ihop trådarna. Men det funkade inte ändå!

Någon som har tips? Hur faan skall jag få ut ljudet från min midisynt, om det inte finns kablar?

En lösning är att jag köper en gammal hifianläggning som har DIN i stället för dagens moderna japanska kontakter...

Det var bättre förr!

/DCB-4ever

En midi kabel kan man väl köpa nästan var som helst och inte fan behöver den kosta 600 spänn. Förstår inte riktigt vad du vill göra? Alla midi apparater har väl ändå samma typ av 5-pol din kontakt..eller?

Humor  :unsure:


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Humor? Nu känner jag mig lite dum för jag fattar inte...  :wacko:
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Humor? Nu känner jag mig lite dum för jag fattar inte...  :wacko:

DIN-kontakt (audio)MIDI-kontakt (data)

Lite som den där tråden MIDI till Telekabel-tråden ....

Hoppas Light Head skämtar, annars är det jag som är dum.  :lol:
« Senast ändrad: 12.12.2007, 00:19:23 by Wernborg »


DåligtGehör

  • Gäst
Hur som helst så är det värt det att lägga ordentligt med stålar på en bra midi-kabel. Det gör susen för ljudet.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :lol:

...och nogfanken skall det väl gå att böja de där pinnarna?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har två stora madrasser som bara fäller ut sig hela tiden i garderoben.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hur som helst så är det värt det att lägga ordentligt med stålar på en bra midi-kabel. Det gör susen för ljudet.

Guldplätterat ska de va <_<
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David