Kontrollrummet

MIDI eller RIKTIGA instrument ?

mahan · 760 · 227938

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
ynot ville ju ha en tråd där konst och musik tas upp. f'låt en avdelning/tavla. ingen respons då, men nu...hehe har vi ju några sidor med intresse bakom oss :)


kanske kan dela denna tråd och fixa nåt enligt herr ynots önskemål ändå?

DIN JÄVLA PUCKADE RÖV!!! Att bara komma med ett sånt förslag!!!
NAzistjävel!!

(Nä nu måste jag sova) (Detta är ett grovt skämt, som kanske inte alla förstår, men kunde inte låta bli så här på uppenbara sluttampen)
 :lol: :lol: :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
LOL!!

Natti natt..  skall drömma om "midiokra" semifilosofer.




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vem har inte funderat och läst fel på burgarhak om man önskar MIDI eller maximål :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
VENE VIDI VICI

(MENE MIDI MICI) :unsure:
« Senast ändrad: 09.04.2007, 15:00:54 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
"Det spelar ingen roll hur mycket man kan om man inte kan kommunicera" /nån pedagog, kvinna tror jag
Gäller det även konst/musik/skapande anser du?

Men om man ändå leker med tanken att man kan avgöra vad som är konst, då är frågan om det är betraktaren eller konstnären som avgör OM det är konst. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara någon annan än den som skapar.
Jag skulle vilja väcka frågan om det inte kräver åtminstone EN betraktare som håller med om att det är konst, för att det mer objektivt ska kunna kallas konst? Annars kan allt kvalificeras som konst, o då blir inget konst, o då förlorar ordet sin betydelse.
(Om vi nu ska hålla oss till vår flummiga version av betydelsen 'konst' o inte utgå från den urprungliga)

Musik som saknar kriterier för att uppnå verkshöjd t ex, kan det klassas som konst?
« Senast ändrad: 10.04.2007, 12:29:11 by MrPhil »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
"Det spelar ingen roll hur mycket man kan om man inte kan kommunicera" /nån pedagog, kvinna tror jag
Gäller det även konst/musik/skapande anser du?

För skapande behöver man inte kommunicera med andra, precis som ingenjören som skapar en del av tv:n som inte är gränssnittet till användaren av tvn. Samma sak gäller konsten. Det är av fåfänga som folk vill dela med sig av sitt (onyttiga) skapande.

Citera
Jag skulle vilja väcka frågan om det inte kräver åtminstone EN betraktare som håller med om att det är konst, för att det mer objektivt ska kunna kallas konst? Annars kan allt kvalificeras som konst, o då blir inget konst, o då förlorar ordet sin betydelse.

"allt kan" är inte ekvivalent med "inget är", alltså förlorar inte ordet sin betydelse. Naturligtvis kommer folk fortsätta att tycka Picasso är konst eller icke-konst osv...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
"Det spelar ingen roll hur mycket man kan om man inte kan kommunicera" /nån pedagog, kvinna tror jag
Gäller det även konst/musik/skapande anser du?

För skapande behöver man inte kommunicera med andra, precis som ingenjören som skapar en del av tv:n som inte är gränssnittet till användaren av tvn. Samma sak gäller konsten. Det är av fåfänga som folk vill dela med sig av sitt (onyttiga) skapande.

Citera
Jag skulle vilja väcka frågan om det inte kräver åtminstone EN betraktare som håller med om att det är konst, för att det mer objektivt ska kunna kallas konst? Annars kan allt kvalificeras som konst, o då blir inget konst, o då förlorar ordet sin betydelse.

"allt kan" är inte ekvivalent med "inget är", alltså förlorar inte ordet sin betydelse. Naturligtvis kommer folk fortsätta att tycka Picasso är konst eller icke-konst osv...
Fast enl din egen def spelar det ingen roll vad folk tycker om Picasso - endast vad Picasso tyckte. Alla som anser något annat än Picasso har ju fel.

Nej, för att skapa behöver man inte kommunicera. Men för att det ska vara 'konst' då?
För att kunna definiera konst måste man väl oxå kunna definiera icke-konst?

Sen tror jag inte du entydigt ska uttala dig om varför folk delar med sig av sitt skapande. Det kan gälla dig själv o säkert många med dig att fåfänga är del eller hela drivkraften, men för andra kan det vara helt andra saker.
« Senast ändrad: 10.04.2007, 14:30:21 by MrPhil »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag hävdar fortfarande (även om det inte framgått med så stor tydlighet kanske) att konst bara är konst om det finns i rätt kontext.

T e x så skiljer man ju ut konstmusik från vanlig musik. Jag var på några konserter med Ars Nova i Malmö (som f.ö drivs av  förträfflige kompositören Kent Olofsson) där ambitionen vara att göra något mer av musiken än bara att göra musik. Bra musik? vet inte en hel del av det är obegripligt för mig.

Om en femåring målar en streckgubbe så kan man inte jämföra det med T e x Dubuffe´s kladdande. Meningen, syftet och kontexten är inte det samma. Dubbuffé gjorde det för att utmana ett konstetablisemang med en djupare konstnärlig mening, medans femåringen kladdade på ett papper.

Om det ligger hos betraktaren så finns det säkert någon som tycker att gludplätterade bajskorvar är stor konst. Frågan är om det skulle fungera i konstens kontext. Skulle ett större välrennomerat museum eller någon gallerist med självaktning t e x ställa ut det?

Det var en del sådan på åttiotalet/tidiga nittiotalet. Någon kille målade med Aidsblod någon i new york maffian ställde ut sina använda bindor, men den typen av lättchockerande konst tycker jag mycket har spelat ut sin roll. Jag tror fortfarande att det handlade om behovet av att skrämma borgarna och att de i sibn tur behövde något att förfasa sig över.

God konst skall ställa en fråga. Det tycker jag fortfarande.  :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag hävdar fortfarande (även om det inte framgått med så stor tydlighet kanske) att konst bara är konst om det finns i rätt kontext.

T e x så skiljer man ju ut konstmusik från vanlig musik. Jag var på några konserter med Ars Nova i Malmö (som f.ö drivs av  förträfflige kompositören Kent Olofsson) där ambitionen vara att göra något mer av musiken än bara att göra musik. Bra musik? vet inte en hel del av det är obegripligt för mig.

Om en femåring målar en streckgubbe så kan man inte jämföra det med T e x Dubuffe´s kladdande. Meningen, syftet och kontexten är inte det samma. Dubbuffé gjorde det för att utmana ett konstetablisemang med en djupare konstnärlig mening, medans femåringen kladdade på ett papper.

Om det ligger hos betraktaren så finns det säkert någon som tycker att gludplätterade bajskorvar är stor konst. Frågan är om det skulle fungera i konstens kontext. Skulle ett större välrennomerat museum eller någon gallerist med självaktning t e x ställa ut det?

Det var en del sådan på åttiotalet/tidiga nittiotalet. Någon kille målade med Aidsblod någon i new york maffian ställde ut sina använda bindor, men den typen av lättchockerande konst tycker jag mycket har spelat ut sin roll. Jag tror fortfarande att det handlade om behovet av att skrämma borgarna och att de i sibn tur behövde något att förfasa sig över.

God konst skall ställa en fråga. Det tycker jag fortfarande.  :)
Din definition av konst tycker jag kräver en mottagare, alltså en kommunikation?
Citera
Om en femåring målar en streckgubbe så kan man inte jämföra det med T e x Dubuffe´s kladdande. Meningen, syftet och kontexten är inte det samma. Dubbuffé gjorde det för att utmana ett konstetablisemang med en djupare konstnärlig mening, medans femåringen kladdade på ett papper.
Vad händer om man inte vet vem som gjort vad, o man inte heller vet syftet?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

God konst skall ställa en fråga. Det tycker jag fortfarande.  :)


jag tycker att konst KAN ställa en fråga, men likaväl att konsten kan stå för ett uttalande. Eller båda!

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Citera
Om en femåring målar en streckgubbe så kan man inte jämföra det med T e x Dubuffe´s kladdande. Meningen, syftet och kontexten är inte det samma. Dubbuffé gjorde det för att utmana ett konstetablisemang med en djupare konstnärlig mening, medans femåringen kladdade på ett papper.
Vad händer om man inte vet vem som gjort vad, o man inte heller vet syftet?
Precis min mening! Om man inte vet syftet och inte ser någon större skillnad. Vilket är då "kladd" och vilket är "konst"...? Enligt min bedömning, så är både "konstnärens" och 5-åringens kladd, inget annat än just kladd - men jag är ju ingen konstkännare som vet vad man "ska" tycka när "rätt" signatur finns... :rolleyes:
Konstbegreppet MÅSTE ligga hos betraktaren och inte hos "konstnären"/5-åringen/apan eller vem som nu har kladdat på sitt papper/kanvasduk/whatever...

Det var ju för flera år sedan som en förståndshandikappad vann en konsttävling med sin "fantastiska" abstrakta konst. Så långt frid och fröjd - tills det framkom att vinnaren var förståndshandikappad och fråntogs priset till förmån för tvåan (kommer ihåg detta mycket tydligt eftersom min sambo har en vuxen autistisk son som också kan måla färggranna och "abstrakta" tavlor när han är på det humöret). Det var ett j-a rabalder om det - och det visar vilket gigantiskt hyckleri det är i konstvärlden. Om den konst som vinnaren presterade var så fantastisk innan juryn visste något om personen som hade målat, så borde ju konsten rimligtvis ha varit precis lika fantastisk efter att det blev känt vem han var, eller hur?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Om en femåring målar en streckgubbe så kan man inte jämföra det med T e x Dubuffe´s kladdande. Meningen, syftet och kontexten är inte det samma. Dubbuffé gjorde det för att utmana ett konstetablisemang med en djupare konstnärlig mening, medans femåringen kladdade på ett papper.
Vad händer om man inte vet vem som gjort vad, o man inte heller vet syftet?
Precis min mening! Om man inte vet syftet och inte ser någon större skillnad. Vilket är då "kladd" och vilket är "konst"...? Enligt min bedömning, så är både "konstnärens" och 5-åringens kladd, inget annat än just kladd - men jag är ju ingen konstkännare som vet vad man "ska" tycka när "rätt" signatur finns... :rolleyes:
Konstbegreppet MÅSTE ligga hos betraktaren och inte hos "konstnären"/5-åringen/apan eller vem som nu har kladdat på sitt papper/kanvasduk/whatever...

Det var ju för flera år sedan som en förståndshandikappad vann en konsttävling med sin "fantastiska" abstrakta konst. Så långt frid och fröjd - tills det framkom att vinnaren var förståndshandikappad och fråntogs priset till förmån för tvåan (kommer ihåg detta mycket tydligt eftersom min sambo har en vuxen autistisk son som också kan måla färggranna och "abstrakta" tavlor när han är på det humöret). Det var ett j-a rabalder om det - och det visar vilket gigantiskt hyckleri det är i konstvärlden. Om den konst som vinnaren presterade var så fantastisk innan juryn visste något om personen som hade målat, så borde ju konsten rimligtvis ha varit precis lika fantastisk efter att det blev känt vem han var, eller hur?
hahaha,  påminde mig om ett program på 3:an, där de tävlande fick gissa ifall en del av ett konstverk var gjort av Ernst Billgren, eller en chimpans..

de tävlande hade fel!!  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
claes: rätt, det borde varit lika mycket konst. 

Men visst kan väl autistiska människor måla abstrakta tavlor....? Alltså, menade som abrstrakta på samma sätt som en "riktig" (ok..vi definierar det för denna gång som någon som säljer tavlor :D ) gör?

Har för mig att min mor snackat om deras förmåga, hon jobbar med autistiska barn, eller har gjort. fast jag kan rör aihop begreppen möjligen, det har hänt förut ett par gånger.

Hade tex fel om sändningstiden för ett TV-program i julas  :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
"Det spelar ingen roll hur mycket man kan om man inte kan kommunicera" /nån pedagog, kvinna tror jag
Gäller det även konst/musik/skapande anser du?

För skapande behöver man inte kommunicera med andra, precis som ingenjören som skapar en del av tv:n som inte är gränssnittet till användaren av tvn. Samma sak gäller konsten. Det är av fåfänga som folk vill dela med sig av sitt (onyttiga) skapande.

Citera
Jag skulle vilja väcka frågan om det inte kräver åtminstone EN betraktare som håller med om att det är konst, för att det mer objektivt ska kunna kallas konst? Annars kan allt kvalificeras som konst, o då blir inget konst, o då förlorar ordet sin betydelse.

"allt kan" är inte ekvivalent med "inget är", alltså förlorar inte ordet sin betydelse. Naturligtvis kommer folk fortsätta att tycka Picasso är konst eller icke-konst osv...

Citera
Fast enl din egen def spelar det ingen roll vad folk tycker om Picasso - endast vad Picasso tyckte. Alla som anser något annat än Picasso har ju fel.

Jag menar att diskutera åsikter om åsikter inte leder någon vart. Jag menar också att ditt försök att skapa objektiv grund är felaktig.
Men ingenjören som skapar en del av en tv. Den delen FUNKAR. Objektivt. Objektivt god konst måste ha en liknande förankring som jag nämnt tidigare (någon sida tillbaka).

Citera
Nej, för att skapa behöver man inte kommunicera. Men för att det ska vara 'konst' då?
För att kunna definiera konst måste man väl oxå kunna definiera icke-konst?

Jag menar att "god konst" är innovativ och förankrad i någon typ av struktur. Struktur/Logik och innovation i balans.
Men det är bara min åsikt naturligtvis.

Citera
Sen tror jag inte du entydigt ska uttala dig om varför folk delar med sig av sitt skapande. Det kan gälla dig själv o säkert många med dig att fåfänga är del eller hela drivkraften, men för andra kan det vara helt andra saker.

Jag är övertygad om att det är den drivande orsaken. De VILL dela med sig av sina verk, men att göra delandet till en del av konstverket är jag mycket tveksam till, som ni vill som menar att de som tittar på skall avgöra dess "objektiva" värde.

Nyttan finns där för de som har förmåga att uppskatta konsten. Flummigare än så behöver det inte vara.



https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Om den konst som vinnaren presterade var så fantastisk innan juryn visste något om personen som hade målat, så borde ju konsten rimligtvis ha varit precis lika fantastisk efter att det blev känt vem han var, eller hur?
Precis. Eller t o m än mer fantastisk.
Den som måste veta vem som gjort/uttryckt/uttalat något innan han kan ta ställning till det, är enl min mening inte kapabel att ta ställning till resultatet, utan måste luta sig mot kanalen för att tycka 'rätt'.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag menar att diskutera åsikter om åsikter inte leder någon vart. Jag menar också att ditt försök att skapa objektiv grund är felaktig.
Men ingenjören som skapar en del av en tv. Den delen FUNKAR. Objektivt. Objektivt god konst måste ha en liknande förankring som jag nämnt tidigare (någon sida tillbaka).

Citera
Nej, för att skapa behöver man inte kommunicera. Men för att det ska vara 'konst' då?
För att kunna definiera konst måste man väl oxå kunna definiera icke-konst?

Jag menar att "god konst" är innovativ och förankrad i någon typ av struktur. Struktur/Logik och innovation i balans.
Men det är bara min åsikt naturligtvis.

Citera
Sen tror jag inte du entydigt ska uttala dig om varför folk delar med sig av sitt skapande. Det kan gälla dig själv o säkert många med dig att fåfänga är del eller hela drivkraften, men för andra kan det vara helt andra saker.

Jag är övertygad om att det är den drivande orsaken. De VILL dela med sig av sina verk, men att göra delandet till en del av konstverket är jag mycket tveksam till, som ni vill som menar att de som tittar på skall avgöra dess "objektiva" värde.

Nyttan finns där för de som har förmåga att uppskatta konsten. Flummigare än så behöver det inte vara.
Mm... det kanske framstår som att jag tycker att det finns en objektiv måttstock för vad som är konst, eller vad som är dålig/bra kultur. Det menar jag inte.

Däremot har var o en SIN måttstock. Den baseras på olika saker eftersom vi är olika individer - därför oxå så skilda 'resultat'. Jag menar oxå att man inte på ett trovärdigt sätt kan konstatera att allt är konst - enl sin egen måttstock. Det i sig är inget motsatsförhållande till att våra måttstockar kan vara helt inverterade i förhållande till varann. Det finns inget objektivt rätt eller fel. Det måste dock finnas ett SUBjektivt bra/dåligt, konst/icke-konst hos varje individ - annars är man inte trovärdig. Tycker man nåt är bra, så måste man oxå tycka något är dåligt. Du måste däremot inte alls tycka likadant som någon annan.

Du har din definition för god konst enl ovan. Jag kan ha exakt samma definition. Jag kan däremot ha en helt annan syn på vad innovativ, logik, struktur o balans innebär. Jag kan oxå värdera dem helt olika.

Om jag o du def dem olika o därmed bedömer ett konstverk/musikstycke olika, vem har rätt?
Jag tror vi är helt överens om att båda har rätt?

Kruxet uppstår när man för in skaparens 'veto' om vad som är rätt o fel i frågan, o oxå avfärdar den som inte tycker likadant med 'den förstår inte'.
- Den som inte gillar min konst har fel. Han/hon förstår den helt enkelt inte.
Kanske kan det vara så att den som betraktar kan sitta inne med bra mycket större kunskaper o förståelse o just därför ratar något?
Annars måste man göra gällande att man automatiskt gillar det man förstår. O ogillar bara det man inte förstår.

Citera
De VILL dela med sig av sina verk, men att göra delandet till en del av konstverket är jag mycket tveksam till, som ni vill som menar att de som tittar på skall avgöra dess "objektiva" värde.
Jag menar snarare dess SUBjektiva värde för varje betraktare.
Kommunikation med betraktaren, inte betraktarna som kollektiv. En viktig skillnad.
Det är inte mängden uppskattande betraktare som avgör ett konstverks värde, utan kanske mer det djup som någon kan bli berörd på.

Sen kan man fundera över begreppen 'djup', 'berörd' etc. Det betyder säkert oxå väldigt olika för olika människor.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
claes: rätt, det borde varit lika mycket konst.  !!!

Men visst kan väl autistiska människor måla abstrakta tavlor....? Alltså, menade som abrstrakta på samma sätt som en "riktig" (ok..vi definierar det för denna gång som någon som säljer tavlor :D ) gör?

Har för mig att min mor snackat om deras förmåga, hon jobbar med autistiska barn, eller har gjort. fast jag kan rör aihop begreppen möjligen, det har hänt förut ett par gånger.

Hade tex fel om sändningstiden för ett TV-program i julas  :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Så den lever än.... tråden där vi debatterar huruvida saker är autistiska, autentiska, artistiska, akustiska, elitistiska eller nazistiska.

Öh.. och MIDI.



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
indeed, OCH, guldmålade bajskorvar!

glöm inte det!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
målade popcorn?  :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
men MIDI låter ju inte bra jue!!  :lol: :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Citera
Nyttan finns där för de som har förmåga att uppskatta konsten. Flummigare än så behöver det inte vara.

Mm... det kanske framstår som att jag tycker att det finns en objektiv måttstock för vad som är konst, eller vad som är dålig/bra kultur. Det menar jag inte.

Däremot har var o en SIN måttstock. Den baseras på olika saker eftersom vi är olika individer - därför oxå så skilda 'resultat'. Jag menar oxå att man inte på ett trovärdigt sätt kan konstatera att allt är konst - enl sin egen måttstock. Det i sig är inget motsatsförhållande till att våra måttstockar kan vara helt inverterade i förhållande till varann. Det finns inget objektivt rätt eller fel. Det måste dock finnas ett SUBjektivt bra/dåligt, konst/icke-konst hos varje individ - annars är man inte trovärdig. Tycker man nåt är bra, så måste man oxå tycka något är dåligt. Du måste däremot inte alls tycka likadant som någon annan.
[/quote]
Det medges.

Citera
Du har din definition för god konst enl ovan. Jag kan ha exakt samma definition. Jag kan däremot ha en helt annan syn på vad innovativ, logik, struktur o balans innebär. Jag kan oxå värdera dem helt olika.

logisk struktur och innovativ, är ju valda för att hos de flesta har samma betydelse (den matematiska å ena sidan, och inslaget av något SOM INTE GJORTS TIDIGARE (eller att konstnären är omedveten om att det gjorts tidigare)).
Däremot har du rätt om balans. 20%, 40%?

Notera nu att kunskap, och erfarenhet (vilken typ av kunskap/erfarenhet? Konstvetenskaplig på uni?), inte ingår i min definition.

Citera
Om jag o du def dem olika o därmed bedömer ett konstverk/musikstycke olika, vem har rätt?
Jag tror vi är helt överens om att båda har rätt?
Kruxet uppstår när man för in skaparens 'veto' om vad som är rätt o fel i frågan, o oxå avfärdar den som inte tycker likadant med 'den förstår inte'.
- Den som inte gillar min konst har fel. Han/hon förstår den helt enkelt inte.
Kanske kan det vara så att den som betraktar kan sitta inne med bra mycket större kunskaper o förståelse o just därför ratar något?
Annars måste man göra gällande att man automatiskt gillar det man förstår. O ogillar bara det man inte förstår.

kunskaper och förståelse om vad? Logiska strukturer? Medges. Innovativitet? Medges. Konst och konsthistoria? Medges ej.


Citera
Jag menar snarare dess SUBjektiva värde för varje betraktare.
Kommunikation med betraktaren, inte betraktarna som kollektiv. En viktig skillnad.

Britney spears-problematiken ja.

Citera
Det är inte mängden uppskattande betraktare som avgör ett konstverks värde, utan kanske mer det djup som någon kan bli berörd på.

Vill väl egentligen undvika att dra in personliga funderingar, men kan inte låta bli
Du vet (och jag ogillar det en gnutta att jag blir geniförklarad av diverse individer för min musik här och på andra s ställen). Jag blir ibland djupt berörd, får eufori när jag skapar och tydligen delas den känslan av de som spelar mina låtar "1 timme på repeat" som någon ny bekantskap sa. De saknar alltså din kunskap/erfarenhet (vilken kunskap erfarenhet återigen?).
JAg är väldigt nyfiken.

Om du tror jag vill spela klassisk musik, har du helt fel f ö. Jag spelar pop/rock med klassiska instrument egentligen. Lyssna på execution för att förstå det hela. Filmmusik är en dålig beteckning. JAg föredrar pseudoklassiskt, men jag vill ändå göra den så innovativ som möjligt.
« Senast ändrad: 10.04.2007, 23:19:09 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
men MIDI låter ju inte bra jue!!  :lol: :lol:


 :lol:
Jag kom plötsligt att tänka på en riktig klassiker från gamla Studio-forumet:
Citera
midi är inte så bra. det är bättre att bara ha vanliga syntar med vanliga syntkablar. eller ännu bättre med riktiga instrument som låter bättre, typ piano.
:lol:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
 :lol: :lol:
jag tänkte på den när jag postade förrut!!
men vem var det som skrev detta??
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
:lol: :lol:
jag tänkte på den när jag postade förrut!!
men vem var det som skrev detta??
Det var någon som kallade sig för Paz. Jag tror inte att han var långlivad i forumet, utan försvann ganska snabbt...
Det finns många odödliga citat samlade i denna tråden: http://forum.studio.se/index.php?showtopic=19917  :P
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
:lol: :lol:
jag tänkte på den när jag postade förrut!!
men vem var det som skrev detta??
Det var någon som kallade sig för Paz. Jag tror inte att han var långlivad i forumet, utan försvann ganska snabbt...
Det finns många odödliga citat samlade i denna tråden: http://forum.studio.se/index.php?showtopic=19917  :P
haha just det ja..  :lol:
sjukt kul!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Det var någon som kallade sig för Paz. Jag tror inte att han var långlivad i forumet, utan försvann ganska snabbt...

 :P Var ju bara tvungen att söka på honom. 3 inlägg hann han med, varav ett till i nästan samma klass (på frågan om ett latencyproblem):

"Ja det är bara att testa. Men det är skillnad på sånt & på riktiga studios. Där är allt inkopplat från början så det är rätt när man ska spela in saker. & det brukar vara en där som kan allt om det okså. Det är bättre att vara i en riktig studio isåfall med dolby & sånt så det låter som en skiva. Men alla känner inte nån som har en studio så är det svårt att spela in."

Wörd!  :rolleyes:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det var någon som kallade sig för Paz. Jag tror inte att han var långlivad i forumet, utan försvann ganska snabbt...

 :P Var ju bara tvungen att söka på honom. 3 inlägg hann han med, varav ett till i nästan samma klass (på frågan om ett latencyproblem):

"Ja det är bara att testa. Men det är skillnad på sånt & på riktiga studios. Där är allt inkopplat från början så det är rätt när man ska spela in saker. & det brukar vara en där som kan allt om det okså. Det är bättre att vara i en riktig studio isåfall med dolby & sånt så det låter som en skiva. Men alla känner inte nån som har en studio så är det svårt att spela in."

Wörd!  :rolleyes:
Det var ju verkligen dagens sanningens ord!!  :D

Själv tycker jag denna är nästan oslagbar:
Citera
Någon som vet vad den melodyn heter som basshunter har eller något liknade? Vart får man tag i dom? Vart går jag in i FL Stodio för att hitta dom? Är det för bökigt eller? Är tacksam för snabb info


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens

Citera
Någon som vet vad den melodyn heter som basshunter har eller något liknade? Vart får man tag i dom? Vart går jag in i FL Stodio för att hitta dom? Är det för bökigt eller? Är tacksam för snabb info
[/quote]

personligen tycker jag Linus´s svar är bättre...!!!  :lol: :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :lol:


iof läste jag lite i den tråden. fan vet om man inte misstolkade rätt hårt där.....

jaja.

målar och spacklar vardagsrumsväggar. I princip säker på att det inte är konst.

Däremot är det fan en j*vla konst att få spacklet jämt o snyggt o bra slipat :(
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Det var någon som kallade sig för Paz. Jag tror inte att han var långlivad i forumet, utan försvann ganska snabbt...

 :P Var ju bara tvungen att söka på honom. 3 inlägg hann han med, varav ett till i nästan samma klass (på frågan om ett latencyproblem):

"Ja det är bara att testa. Men det är skillnad på sånt & på riktiga studios. Där är allt inkopplat från början så det är rätt när man ska spela in saker. & det brukar vara en där som kan allt om det okså. Det är bättre att vara i en riktig studio isåfall med dolby & sånt så det låter som en skiva. Men alla känner inte nån som har en studio så är det svårt att spela in."

Wörd!  :rolleyes:
Det var ju verkligen dagens sanningens ord!!  :D

Själv tycker jag denna är nästan oslagbar:
Citera
Någon som vet vad den melodyn heter som basshunter har eller något liknade? Vart får man tag i dom? Vart går jag in i FL Stodio för att hitta dom? Är det för bökigt eller? Är tacksam för snabb info


hah :lol:
Hälsa sa Hellsa


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Med risk för att ta upp det elitistiska spåret så tycker jag nog att det visst påverkas av vad man känner till. Jag minns t e x en utställning med Bård Brejvik, den norske skulptören på Malmö konsthall. Jag gick och tittade på utställningen och på en av väggarna hängde hundra styckern likadadn figurer fast i olika material och utförande. Jag förstod inte meningen alls med det. Tills jag hörde historien bakom verket. Konstnären hade rest runt hela världen och försökt att få samtida människor att sätta sin perosnliga prägel på en arketypisk form. Några killar i gerillamilisen hade skjutit med sina ak4 genom en av modellerna. Gustavsberg hade konstruerat en i toalettporslin osv osv. Plöstligt fick verket mycket mer mening.

Har man läst konsthistoria så förstår man mer om varför Picasso målade kubistiskt. Att betrakta konst är inte bara att titta och se vad man gillar. DEt måste få handla om att man förstår och vet vad man ser. Viss konst kan ju kännas vekrligen uttjatat idag. Hur många kubister ser man nu för tiden t e x?

För att svara på mrphils fråga hur man vet att det är konst om man inte vet syftet så tror jag att svaret ligger i det jag sade innan. KOntexten. Visst kan man argumentera som ni gjort att folk blir lurade, men de blir inte lurade av verket i sig, tycker jag utan av att kontexten luras. Tag en femårings klotter och säg att det är Picasso och ställ ut det på museum så är det klart att folk kommer att tycka Ah och Oh, för de vet att Picasso (i sin kontext) är en stor konstnär. 

Samma sak gäller väl för musik. Ju mer man vet om arrangemang, orkestrering, toner, ja t o m ju mer man lyssnat på musik, desto mer kritisk blir man väl? Jag måste säga att jag fortfarande inte tycker att detta har med elitism att göra. Bara med att kunskap ökar ens förståelse för vad man tar sig an.

:)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har man läst konsthistoria så förstår man mer om varför Picasso målade kubistiskt. Att betrakta konst är inte bara att titta och se vad man gillar. DEt måste få handla om att man förstår och vet vad man ser. Viss konst kan ju kännas vekrligen uttjatat idag. Hur många kubister ser man nu för tiden t e x?

Det är just det som är felet med "konst" och konstkännare. För mig är det helt ointressant varför Picasso målade som han gjorde. Hans tavlor fortsätter vara meningslöst skräp i mina ögon ändå. Enligt min mening ska man inte behöva veta ett dugg om bakgrunden för att kunna tycka om ett konstverk. Det är ju samma sak som att man avskyr en viss låt när man hör den - men när man sedan får reda på att det är en viss artist som "ska" vara "bra" enligt "finsmakarna", så ändrar man genast uppfattning om låten... Är verkligen konstkännare så naiva, att de inte vågar ta egna beslut om vad som är bra eller inte - utan först måste få reda på vad de ska tycka, genom att de får reda på konstnärens namn och hur denne "ska" uppfattas...?
Rembrandts tavlor blir aldrig uttjatade, utan står sig genom alla modeväxlingar och är alltid lika uppskattade.
Vad jag verkligen tycker är uttjatat och har varit uttjatat väldigt många år, är att "konst" måste vara extremt och provocerande för att bli accepterat av förståsigpåarna...

Citera
För att svara på mrphils fråga hur man vet att det är konst om man inte vet syftet så tror jag att svaret ligger i det jag sade innan. KOntexten. Visst kan man argumentera som ni gjort att folk blir lurade, men de blir inte lurade av verket i sig, tycker jag utan av att kontexten luras. Tag en femårings klotter och säg att det är Picasso och ställ ut det på museum så är det klart att folk kommer att tycka Ah och Oh, för de vet att Picasso (i sin kontext) är en stor konstnär. 

Så lättlurad är inte jag. Jag bryr mig inte om vem som har målat en tavla eller varför. Är det skräp så är det skräp - oavsett signaturen och oavsett vilket syfte "konstnären" har haft...

Citera
Samma sak gäller väl för musik. Ju mer man vet om arrangemang, orkestrering, toner, ja t o m ju mer man lyssnat på musik, desto mer kritisk blir man väl? Jag måste säga att jag fortfarande inte tycker att detta har med elitism att göra. Bara med att kunskap ökar ens förståelse för vad man tar sig an.

Att vara kritisk är raka motsatsen till att luras av "experterna" att tycka vad man "ska" tycka... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Har man läst konsthistoria så förstår man mer om varför Picasso målade kubistiskt. Att betrakta konst är inte bara att titta och se vad man gillar. DEt måste få handla om att man förstår och vet vad man ser. Viss konst kan ju kännas vekrligen uttjatat idag. Hur många kubister ser man nu för tiden t e x?

Det är just det som är felet med "konst" och konstkännare. För mig är det helt ointressant varför Picasso målade som han gjorde. Hans tavlor fortsätter vara meningslöst skräp i mina ögon ändå. Enligt min mening ska man inte behöva veta ett dugg om bakgrunden för att kunna tycka om ett konstverk.
[...]

Jag håller med er båda två! För det handlar ju inte om att man MÅSTE ha vissa förkunskaper för att uppskatta ett verk av något slag, utan om att förkunskapen kan FÖRSTÄRKA intrycket.

Steffo Törnqvist säger till exempel att "För den som känner till att lille Jack Daniel brände sin första whiskeydroppe redan som sjuåring smakar ett glas Jack Daniel's annorlunda."

Det smakar iofs skit ändå, men annorlunda skit.

För övrigt: Ordet elitism som har vädrats här till och från har ju en uteslutande negativ klang idag. Men det har ju å andra sidan motsatsen, populism, också. Pest eller kolera, således  :lol: