Eller ren dumhet.
Skall vi kanske lägga ner nazi och dumbom-retoriken helt?
ANgående inlägget där jag dissade din musik, så får jag erkänna att jag (nog) inte hört den. KAnske på gamla studio. Det var bara för att visa hur du smått överlägset dissade fjortisarna (och alla andra) som lyssnar på boten Anna. Man lyssnar på konst/hantverk som ligger på den nivå man befinner sig.
Allt man skapar är inte konst(närligt) bara för att det är skapat.
En lyktstolpe, eller en cykel blir inte konst bara för att någon vill det.
Det där är flummig gammal 70-talsretorik. Kvasikultur.
Jag har inte sagt att något serieproducerat, eller något som är 100% hantverk (syfte i sinnevärlden, t ex cykel). Tänk dig en 1800-talscykel dock. Ganska intressant, komisk, konstruktion, mest hantverk förstås, men ändå en vilja att göra något på ett snyggt sätt. En gnutta konst finns också i gamla kinesiska hantverk och vikingatida.
Men det är bara ett sidospår, vad jag ville ha sagt är att alla har skapat något konstnärligt i sitt liv. Barn brukar t ex gilla att rita. Min farsa försökte börja måla när han var 50... Vi har alla det i oss. Sen är ju vissa mer begåvade än andra förstås.
Så jag förstår inte vad du vill.
Skilling uttrycker det bra tycker jag. Ambitionen hos den som skapar är det som sätter fröet till det som skapas.
Men det krävs oxå en reaktion hos mottagare för att det ska lyckas. Verket ska förmedla något från skaparen till mottagaren. Om en cykel gör det, då är det konst. Om syftet från början varit mer än att tillverka o sälja förstås. Väcker det inget hos mottagaren, känslor, funderingar, frågeställningar - o syftet inte varit det, så är det bara ett fortskaffningsmedel.
Därför kan oxå musik vara allt ifrån djupaste konstnärlighet, till serieproducerat hantverk.
Jag förstår inte vad du vill. Så om någon håller sin konst (av djupaste konstnärlighet) inlåst och dör i en brand tillsammans med konsten? NAturligtvis har han ju själv varit betraktare (=) han är konstnär. (Det där var en ekvivalenspil)... Som jag sagt tidigare så för mig PERSONLIGEN är det roligaste att skapa, inte att visa det för andra. Det har med fåfänga att göra att vi/du/alla andra här vill det. Det har inget med konstnärlighet att göra.
Oj vad kul tankeexperiment är