Har läst denna väldigt intressanta tråd ett tag och för varje inlägg har jag fått en ide att skriv något klokt...
Lite OT blir det nog:
Som person är jag för orginalitet, att skapa något som är åtminstone eget och nyskapande på något plan. Jag ogillar automatiserade förlopp, mest av något gammal principskäl -JAG tycker det är roligare att knacka ihop komp själv, gärna sampla egna ljud etc.
Samtidigt förstår jag den nybörjare (som jag förvisso är igen....efter långt musikuppehåll

) som drar ihop lite loopar och slänger på någon vocal hook och vips
låter det lika bra som på energy (!)
Jag kan absolut identifiera mig i den känslan. Om man sedan postar det och vi som lyssnar kräks för att "det låter ju lika dant som allt annat" så blir det ju en smäll på käften och ett uppvaknande. Visserligen behövs kritiken kanske, men kanske lite abrupt. Om man fnular ihop loopar och det låter likadant som all kommersiell smörja (förlåt, musik) som säljs så låter det ju inte
dåligt?Att klaga på musik för att det låter likadant allt brukar man göra på treminuters boten anna. Men viss annan musik låter ju rätt likt till instrumenteringen...kanske viss form av jazz, hårdrock, dansband etc. (pianomusik?)
Det som man lyssnar på då brukar man kanske tänka hantverk, känsla, spelskicklighet, eller min favvis; melodier. Melodier är viktigt för mig....och trots det kan jag nog erkänna att om samma melodi spelas på gitarr eller programmeras i dator utan att ens rört en klaviatur, -då tenderar jag att per automatik gilla "hantverket" bättre.
hur vi upplever musik är ju ändå något extremt subjektivt och på något sätt fundamentalt. Jag älskar lite mörk skum musik ala depeche och recoil, och försöker mig ofta på att gröa lika själv. Jag har postat ett par låtar i samarbete här som jag är mycket stolt över och tycker låter bra...som kompositör/"producent".
Sedan "gnäller" folk (befogat och även jag) på mixar och nivåer, panoreringar etc, -med all rätta. jag försöker då jobba utefter de tips som givits.
Men det som berör mig mest är kritik om känslor låten förmedlar...om nyskapande, om melodier, om ljudbilder. För mig är det viktigt att vi kritiserar dels hantverket och dels
det budskap/de känslor kompositörer försöker få fram.
Nu känner jag att jag glidit tvärs över och ut ifrån ämnet ...omj ag ens snuddade vid det, men kände att jag behövde skriva av mig lite.
Vad jag vill ha fram är att dussinmusik kan ju låta bra fast den är automatiskt frmrattad, och att riktiga skitproduktioner faktiskt kan innehålla en bra melodi. På nåt sätt bör vår kritik ta fram bägge delarna på ngt sätt....
DG: japp

allt är konst!
Och Mikke....jag hatar dansbandsmusik jag med

LEdsen för OT gott folk...men jag ville skriva lite!
PS: Fan så mycket bra musik det ändå finns postat här!