Kontrollrummet

Åsa S - Älskade barn ( Ny version 2008-09-20)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hej på er!

Åsa S hade ju tidigare skapat en tråd för denna vackra dopsång, med en länk till en annan sida.
Jag har nu arbetat om pianot en hel del, men valt att behålla det som hon spelar i refrängerna för att ändå ha kvar hennes känsla i låten. Hon kan ju inte lägga upp filer i halvfärdigt på KR idag, så därför skapade jag nu en ny tråd för att för min egen del få lite feedback.

Det är nu en tjej i Scottland som ville ha denna på sitt dop och jag har därför försökt att få till den någorlunda så att de skall kunna använda den, även om den inte är riktigt klar. Någonting känns dock "fel" i mina öron men jag kan inte komma på vad det är nu.

« Senast ändrad: 20.09.2008, 14:57:37 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det går inte att spela upp den i spelaren ;-/ TEstar att ladda ner....

Nope... "bifogad fil finns inte"..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Nu fungerar det!  Tog bort Å och Ä i titeln så gick det.
Sorry, missade att testa efter jag lade upp den.
Me, Myself & I


Utloggad ÅsaS

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Söderbergs hemsida
Kornstad - du är en klippa! Jag tycker att det är fantastisk.... om jag får säga det själv!  :D
TACK!


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
jo jag har hört denna förut :)

tycker denna versionen får melodin att glänsa ännu mer. Jättefin låt som kommer passa perfekt.

Vet inte om jag tycker något låter fel. Sedan har jag inte riktigt förstått om låten skall spelas upp live eller denna versionen skall spelas via dvd typ?
Tycker det är bra att den inte är överarrad men saknar ändå något ljust violin eller något i refrängen för att höja den ytterligare.
typ såhär kunde det låta när jag inte kunde låta bli att testa till denna vackra melodi :) http://www.speedyshare.com/127922192.html
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Just i det här fallet ville de ha låten att spela upp i spelaren, ej live.
Det ligger en violin faktiskt och spelar mot cellon i refrängen, men jag hör att den försvunnit nästan i mixen nu.
Vad bra att du nämnde det!   Snyggt förslag du lirade in också. Skall kolla över det som jag lirat in och kanske kan man köra lite av båda om det är ok?
Me, Myself & I


Utloggad ÅsaS

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Söderbergs hemsida

Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Just i det här fallet ville de ha låten att spela upp i spelaren, ej live.
Det ligger en violin faktiskt och spelar mot cellon i refrängen, men jag hör att den försvunnit nästan i mixen nu.
Vad bra att du nämnde det!   Snyggt förslag du lirade in också. Skall kolla över det som jag lirat in och kanske kan man köra lite av båda om det är ok?

aha jo kanske var det därför jag tyckte mig höra något i mitt öra som inte riktigt kom fram :)

gör vad du vill med det   B)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Stajos bidragande stråke gav fina stämmor till sången.
Är det helt fel att lägga lite reverb på sången?
Jag skulle inte misstycka till tio körstämmor på några partier, kanske en refrängsväng.
Och som jag var inne på innan, nästan som ett framträdande i en mindre träkyrka (lite reverb).
« Senast ändrad: 15.09.2008, 22:59:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Nu är den framplockad! Har dessutom lagt till ett elpiano i slutet för att inte refrängen skall "tappa" så mycket i tonhöjningen.

Gjorde dessutom ngt som jag klurat på ett tag och tog bort basen i andra versen så att det blir än tydligare markering mellan ref och vers.

Jodå, körer är allt något som jag funderat på. Har inte funnits tid till att lägga detta ännu dock.
Det får komma till slutversionen och då helst med någon annan rösttyp också i kören. Vi får se vad det blir.   :)
Me, Myself & I


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Jättefin låt. Det enda jag reagerar på är att pianot och stråkarna har mycket rum i sig, medan sången är snustorr. Det kan vara det som du tycker låter "fel"?
blargh


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Håller med Fidden i allt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag har faktiskt reverb på sången men det kommer inte fram av ngn anledning?
Kör jag sången solo så hörs det tydligt, men med alla instrumenten så "försvinner" den.  Hörs bara på ljusare toner om man lyssnar efter det.

Provat att öka rummet mer, men då låter det för hemskt.  Skall testa att byta reverb ikväll så får vi se vad det blir.
Me, Myself & I


Utloggad ÅsaS

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Söderbergs hemsida
Jag tycker att det var bättre innan.
Du får gärna testa och greja hur mycket du vill. Men jag tror att den versionen som var tidigare är den som jag föredrar att skicka till dopguiden.se
Den är mer "mig".  :)
Stråkarna blev för mycket och el-pianot var inte min grej. Men det är spännande att testa!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag håller faktiskt med dig Åsa. Fast jag tycker ändå att det höjde låten lite med att basen "vilar" i andra versen med och bara lirar i refrängerna. Där tycker jag nog att man får en tillräcklig skillnad mellan vers och refräng för att det skall bli en höjning.  Eller vad tror ni?
Me, Myself & I


Utloggad ÅsaS

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Söderbergs hemsida
Oj! Glömde lyssna efter basen... eller rättare sagt där den saknas. Jag ska göra det!  :)


Utloggad ÅsaS

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
    • Söderbergs hemsida
Kornstad - Ja, du vet ju hur jag är.... hör inte så stor skillnad!  ;)
Det är klart att jag hör att det inte är någon bas på 2:a versen... men... jaaa Det är lika bra vilket som. Det där fattar du bättre än mig!  :D
Det är klart att jag kan lyssna på version 1 och 2 si så där 38 gånger vardera, då kanske jag kan ha en åsikt! ha ha!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
OK.  Nytt reverb på sången, stråken borttagen igen, basen borttagen i v2, inget elpiano, svensk text, och så har jag använt automation för att mjuka till avsluten på basen på ett par av de långa tonerna.

Känns den ok nu, eller vad tycker ni?
Ska det vara ännu med rum på sången?
Me, Myself & I


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tyckte det blev klart bättre med reverbet på sången nu, känns som det smälter ihop bättre.
stråkarna hör man också lagom mycket, bra.
röstar på denna jag.
www.myspace.com/staffanjonsson