Kontrollrummet

Nose Cream - Pullover

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Pullover
GENRE: Contemporary jazz
LÅTLÄNGD: 4,59
KOMPOSITÖR: W
PRODUCENT: W
EV. MEDVERKANDE: Torgny Tjärnskog - sax, Fatos Krasniqi - bas, Emulator hjälpte till med trumgroove.
INSPELNINGSÅR: 2007-2008
FORMAT: mp3   

Förmodligen den sista någonsin med Nose Cream eftersom bandet är upplöst och detta var den sista inspelningen som gjordes.

Slutpillat med den idag. Har brottats mycket med trummorna men sist Emulatorn var över så gjordes detta groove under inflytande av god whiskey. Idag kompletterade jag med lite smutsig loop.

Så... kritik på allt.  :)

[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/kontrollrummet/nose_cream-pullover.mp3[/mp3]

Ladda ner Pullover
« Senast ändrad: 13.09.2008, 22:20:44 by Wernborg »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
väldigt dominerade trummor. Synkopen på ettan o så 4:an. Väldigt upprepande, vet att det är en loop. Men en loop måste man nog köra genom lite filter här och där tror jag, inte fan vet jag.
Fett basspel, brilliant gitarrspel, lysande sax framför allt
Jazznovis som jag är måste jag säga ändå att det svänger gott :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Förutom ett parti som jag upplevde onödigt repetitivt med ungefär åtta toner så svängde det sjusärdeles bra om det här! Jag känner Weather report-influenser.

Har lyssnat flera varv med simpla laptop högtalare till frukost.

Är det självklart vem som spelar gitarr (med beröm godkänt)?
Det är ett livfullt och vaket riffande/jazzande som pågår därifrån!
« Senast ändrad: 14.09.2008, 09:17:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Att trummorna bär emus signum behöver man inte grunna länge på men undrar vad de säger på Seismologiska i Uppsala? Närå, snygg fusionjazz med den kompetens hos musikerna genren kräver. Saxen ger mig goose pimples. Synd att ljudbilden är lite luddig. Inspelat live med två mickar? Fräckt slut. Hade gärna hört lite mer av elguran som började så lovande.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Djungelpercussion! :D

Nice jazzande, som nån sa. Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Jag gillar trummorna, finns en charm med att hålla dom repetitiva. Snygg sax som vanligt. Kul Vai-svajarm i breaket. Inte en av dom bästa låtarna med Nose Cream tycker jag, men det var ett kompetent band helt klart, tråkigt att ni har lagt ner. Gör sig nog bra live detta.

Så bra lirat alla inblandade, även om det är bara en av dom som läser :) du får vidarebefordra... 


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Svänger gött om den najsig saxofon gilla jag! :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo det var faktiskt rätt så bra. Tyckte kanske att trumloopen blev lite för monoton. Hade det varit jag så skulle jag nog jazza upp denännu mer med något slags mer levande percussion. Jag gillade vkerligen slutet. Det är coolt när en så lång låt slutar live:igt.  :)


oceanmusic

  • Gäst
Oj, favvomusik!  :)

Svänger riktigt görgott om detta!  :D Underbart med riktig sax, mumma! Håller med de andra om att trummorna är väl statiska även om jag tycker att de passar in riktigt bra. Detta var örongodis för min del!  ;)  :)

Läste just egghuvuds kommentar om percussion och ett slagverksbreak i mitten men med instrumenten spelandes skulle nog vara väldigt najs!

Wernborg, med tanke på ditt i mina öron oerhört "mysiga" gitarrljud, vad kör du med för rigg? (gura, stärkare/emulering mm)
« Senast ändrad: 24.09.2008, 15:48:04 by oceanmusic »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
väldigt dominerade trummor. Synkopen på ettan o så 4:an. Väldigt upprepande, vet att det är en loop. Men en loop måste man nog köra genom lite filter här och där tror jag, inte fan vet jag.
Fett basspel, brilliant gitarrspel, lysande sax framför allt
Jazznovis som jag är måste jag säga ändå att det svänger gott :D
Tack för allt. Du har rätt om trummorna... tror jag.

Citat från: MaxB
Förutom ett parti som jag upplevde onödigt repetitivt med ungefär åtta toner så svängde det sjusärdeles bra om det här! Jag känner Weather report-influenser.
Har lyssnat flera varv med simpla laptop högtalare till frukost.
Är det självklart vem som spelar gitarr (med beröm godkänt)?
Det är ett livfullt och vaket riffande/jazzande som pågår därifrån!
Om det är självklart vet jag inte. För mig är det det.  :lol: Erkänner!!

Citat från: equality
Att trummorna bär emus signum behöver man inte grunna länge på men undrar vad de säger på Seismologiska i Uppsala? Närå, snygg fusionjazz med den kompetens hos musikerna genren kräver. Saxen ger mig goose pimples. Synd att ljudbilden är lite luddig. Inspelat live med två mickar? Fräckt slut. Hade gärna hört lite mer av elguran som började så lovande.
Snarare emus inflytande i så fall. Han satt bredvid. :lol: Inget inspelat live, utan spår för spår. Saxen förmodligen genom en dynamisk mikrofon i replokalen.

Citat från: dividend
Djungelpercussion!
Nice jazzande, som nån sa. Bra!
Tack.  :)

Citat från: freddy
Jag gillar trummorna, finns en charm med att hålla dom repetitiva. Snygg sax som vanligt. Kul Vai-svajarm i breaket. Inte en av dom bästa låtarna med Nose Cream tycker jag, men det var ett kompetent band helt klart, tråkigt att ni har lagt ner. Gör sig nog bra live detta.
Så bra lirat alla inblandade, även om det är bara en av dom som läser  du får vidarebefordra...
Körde denna live i ett annat band i slutet av nittiotalet. Det funkade toppenbra kan meddelas. På den tiden utan sax iofs. Vai-svajet är en whammy-exersis.

Citat från: SYNTH
Svänger gött om den najsig saxofon gilla jag!
Mig tacka!  :D

Citat från: egghuvud
Jo det var faktiskt rätt så bra. Tyckte kanske att trumloopen blev lite för monoton. Hade det varit jag så skulle jag nog jazza upp denännu mer med något slags mer levande percussion. Jag gillade vkerligen slutet. Det är coolt när en så lång låt slutar live:igt.
Tror också på ett mer levande trumspel/perc.spel. Vi får se. Slutet ja ... har också en förkärlek att sluta klart och tydligt. Fade är verkligen en nödlösning.

Citat från: oceanmusic
Oj, favvomusik! 
Svänger riktigt görgott om detta!   Underbart med riktig sax, mumma! Håller med de andra om att trummorna är väl statiska även om jag tycker att de passar in riktigt bra. Detta var örongodis för min del!   
Läste just egghuvuds kommentar om percussion och ett slagverksbreak i mitten men med instrumenten spelandes skulle nog vara väldigt najs!
Wernborg, med tanke på ditt i mina öron oerhört "mysiga" gitarrljud, vad kör du med för rigg? (gura, stärkare/emulering mm)
Tack.  :)
När jag spelar in i hemmastudion är det nästan alltid Guitarsuite JCM-emulering. Efter det Kjarehus compressor, delay och reverb. Ibland plockar jag fram min Boss GT-6 och i enstaka fall händer det att jag kör pedalsvängen med en Boss Linedriver som preamp.



Aettan

  • Gäst
Jag tycker loopen funkar gott men det kanske behöver meckas till lite volymer undervägs man får en upplevelse av att det är fullt ös på den hela tiden. I övrigt så finns det inget att anmärka, kort sagt det här är bra helt mina toner överlag utan prut. Synd att ni la ner bandet för det här låter mersmak i allra högsta grad.


oceanmusic

  • Gäst
Wernborg, tack för svaret.  :) Dock saknar jag gitarren i sig själv...  ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg, tack för svaret.  :) Dock saknar jag gitarren i sig själv...  ;)
Vet inte.  :lol:

Välj någon av följande:

Fender Stratocaster
Ibanez SA260
Epiphone Joe Pass

Om jag skulle gissa så chansar jag på Ibanezen.....

 :wacko:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Wernis!

Snygg jazzprogg på gång, synd att det blir den sista med Noskrämen....
Och du kan väl tänka dig vad Obbnäs trummel och skrammelavdelningen tänker om trummorna.. Mesta redan sagt om dom, men dom sticker nog lite mycket ut hela vägen och kompet (trumkompet) blir väldigt långtråkigt, smittar av sig även på resten av låten. särskilt baskaggen pumpar på för häftigt, lindra lite på kompressionen, fast jag vet ju att du älskar kompresser :D

Annars är detta ett skitsnyggt jazzklubbjam med gott lirade saxar, även arrade i stämmor, gillas!
Bra början och snyggt slut på låten, lite mer varianter på trummorna så blir detta mycket mer intressant!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............