Kontrollrummet

Frågor om kompressor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Hej!

Jag har lyckats förstått de flesta variabler vad gäller en kompressor. På min kompressor finns dock en knapp som anger RMS eller PEAK beroende på läge. Kan någon förklara det här lite närmare? Jag antar att det är att kompressorn i Peak-läge tar ut mätvärdet treshold med hjälp av peakarna, och att den annars jobbar med ett ungefärligt värde för låtens volym(RMS), men jag förstår inte alls hur det tillämpas. :)

Förklara för mig. :)


Utloggad tsmalmbe

Det tillämpas på det sättet, att värdet används för att bestämma tröskeln (threshold). Alltså, -20 peak och -20 RMS är ju inte samma sak, vilket ju är klart. Det leder till att kompressorn arbetar olika, med olika intensitet etc.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Peak kan ju vara bra att köra på trummor tex.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Det tillämpas på det sättet, att värdet används för att bestämma tröskeln (threshold). Alltså, -20 peak och -20 RMS är ju inte samma sak, vilket ju är klart. Det leder till att kompressorn arbetar olika, med olika intensitet etc.
Någon som orkar lägg upp i Wikin vad peak och RMS är? Och vad som skiljer dom åt? Varför man ska som exempelvis Burnin Sven skriver "köra Peak på trummor". För jag fattar inte det där.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
RMS= Root Mean Square= Genomsnittsligt värde. Peak. Precis som det säger.. Peakvärde (toppvärde i materialet). RMS brukar på smarta pluginkompressor i vissa fall ha en "look ahead" funktion.. RMS kan alltså i vissa fall se hela ljudfilen innan du hör den processad.. Peak jobbar i realtid/nutid.

Formeln för RMS hittas här http://en.wikipedia.org/wiki/Root_mean_square


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Tack för svaret Hegobald.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"