Kontrollrummet

Musiker vs DJ:s

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
"Kan du inte starta en Dj vs Musiker tråd, skulle ju som du själv säger kunna bli en flammande disskussion och sådana räds vi väl inte här?? "

...skrev Jonnerstone i en annan tråd efter lite mjäkigt bräk från min sida. OK. Time to spill my guts då lixom. Kort sagt: jag tycker DJ:s suger.

Jag ser ingen större mening med dem och jag ser dem inte som musiker, ganska långt ifrån. Samtidigt har jag på flera forum sällan sett några som är så lättstötta som DJ:s, de går i försvarsställning snabbt. Visst generaliserar jag en del nu men ändå. Jag har diskuterat uttalanden som "han är en grym DJ" utan att direkt förstå argument som "han spelar ju rätt låtar". Jaha? Det är ju ganska subjektivt. Någon frågade om jag har sett en riktigt bra DJ live någon gång. Mitt svar blev "nej", det måste jag ju svara med tanke på min ståndpunkt här, right? Men jag fick aldrig riktigt svar på vad en riktigt bra DJ gör live. Har sett ett par videos med vad jag antar har varit "grymma DJ". Svettiga, pulserande ljud och ljus, dansande människor. Jag förstår fortfarande inte vad de gör som inte en playlist kan göra (bortsett från lite mellansnack då men det är kanske DET som är grejen?).

Ett par andra lågvatten i mitt liv;
En av mina första flickvänner hade varit ihop med snubbe, som i mina kretsar på den betraktades lite som en nolla. Well, jag undrade varför hon blev ihop med honom och även om jag nog utelämnar en del här så var en del av svaret "...jamen han är ju faktiskt DJ". Det där var första gången jag förstod att folk tyckte att det faktiskt var något. Jag fattade lika lite då (kanske var 17 år då) som nu. En snubbe som spelade skivor med mainstream/radio/dansmusik på ett dansställe. Big deal.

På en Finlandskryssning för 5-6 år sedan så var det en bekants bekant som såg sig själv som seriös DJ. Bara det men visst, låt gå för det. Denna snubbe blev så upprörd över den DJ som faktiskt var anlitad på färjan så att han lyckades övertala någon underhållningsansvarig på båten att få ta över DJ-båset några timmar. Som om inte detta var nog så visade det fan ta mig att han plockat med egna skivor! Jag trodde att jag snart skulle uppvisa världens första bevisbara spontana självantändning men min fru agerade brandsläckare. Lika bra var väl det för han var inte värd energin men allvarligt. Brukar du ta med guran på kryssning, bara ifall någon i bandet suger på gitarr? För att ta över i så fall liksom? Jag hoppas inte det.

Flamma på... det är öppet för diskussion, misstänker att denna tråd skulle flammat ännu bättre på Studios forum men jag föredrar KR. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
"Tonight God is a DJ" /Faithless

(Bra låt för övrigt)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker det finns DJs och sen finns det DJs också. Snubben som spelar Oa hela natten på Värnamos stadshotell ger jag inte mycket för. Däremot dom som skapar ny musik med hjälp av gammal musik kan bli rätt lattjo. Norman Cook tycker jag är ett bra exempel.

Du skriver Musiker vs DJ lite provokativt också. Många skulle nog anse att DJs är musiker. Jag är tveksam. Känns som en annan konstform på nåt sätt.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Du skriver Musiker vs DJ lite provokativt också. Många skulle nog anse att DJs är musiker. Jag är tveksam. Känns som en annan konstform på nåt sätt.

Avsiktligt eftersom jag inte anser att de är musiker. Skapande kanske, ja. Men jag har svårt för att godkänna grammofonen som instrument. Men de kanske är en form av skapande musiker men inte instrumentalister? INte för att det spelar så stor roll i o f s.


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
De e kanske igen en fråga om definition och vilken betydelse en och var själv ger ordet. Precis som i en tidigaren KR diskussion så ansåg endel att musikproducenten är en kreativ person som skapar något medan andra tyckte att han absolut inte var det.

DJ PENA på sverigebåten kanske inte e musiker/artist medan DJ SHADOW absolut är det. I min bok altså.

Hägge 


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag tar med mig mungigan överallt ifall bandet skulle suga.
« Senast ändrad: 10.09.2008, 23:42:30 by Zyan »


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag tycker att en DJ som bara spelar upp skivor inte är en musiker, även om han klarar att beatmixa dom snyggt. Musikintresserad och "har taktkänsla", javisst, men inte musiker.

Däremot tycker jag att en DJ som scratchar, jobbar med loopar och förändrar musiken (eller kanske rent av skapar nya låtar med scratchen och looparna) är musiker. Scratch på en grammofon används ju ibland som ett rytminstrument, så om grammofonskötaren ska kallas för musiker eller inte handlar i mina öron om vad han använder grammofonen till.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Knivigt det där, att definiera vem som är musiker och inte.

Jag tycker nog att man ska kunna lira nåt instrument för att kalla sig musiker. Men då infinner sig frågan vad som är ett riktigt insrument. Banjo, ok. Elbas, troligen. Synth, ehh. Trummor, nej för fan. osv. Och hur är det med sångare.

När jag var liten så var det där faktiskt ett fungerande gubbskämt, man kunde lite vitsigt dra till med "jag spelar grammofon" om nån frågade om man lirade nåt.

Fast snubben som hade med en egen skivback på finlandsbåten var ju inte direkt avslappnad :lol: . Fan om man gjorde så jämt. "Fan vilken risig kock, jag har med mig mina kockknivar och tar över köket, det är ok va?" ... "Fan vilken dålig säljare, bäst jag ställer mig bakom disken själv och kränger nästa par kalsonger".
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Herregud, lever ni på 80 talet?

Det finns DJ's som "kallar" sig för DJ's...
Sen finns det dom som KLASSAS som dj's.

En Dj som spelar på en vanlig klubb får kanske i snitt 1500:-/gigg (en vanlig klubb, inget speciellt)
Där har du en DJ som spelar skivor, mixar, och byter låt så fort nån ber dom sätta på en speciell önskad låt.

En riktig DJ, några namn, Tiësto, Marcus Schössow, Paul Van Dyk, Axwell osv .. Det är ju människor som gör egna shower . dom spelar -EGNA- låtar och även andras låtar som dom i sin tur då remixat för dansgolvet.
Detta är ju människor som livnärar sig på det.

Åk till Stockholm / Göteborg och gå ut på nån känd klubb.. och återkom med en kommentar då .
Dom står där svettiga säger nån, dom gör inget säger nån annan, men vet ni egentligen hur avancerat det är att spela skivor idag, "på rätt sätt"?
Tro mig att jag tränat länge för att ens kunna få en beatmix snygg.
Det är liksom inte bara sätta i en ny skiva och tro att allt löser sig (det finns dock "dj's" som gör på det sättet, och då låter det också förjävligt!)

Det är en hel vetenskap att stå och spela skivor idag, vilket JAG vet eftersom jag jobbar som det själv på helgerna.

Checka tex en av pioneers höjdare:


www.youtube.com/watch?v=2FjmvAMH6YQ


kolla vilka funktioner det finns i dagens spelare jämför med dåtidens "vanliga dubbel cd's!"

80% av dom man hör ute och spelar är värdelösa, men dom 20% som är bra, dom ÄR bra.
Jag lever mig oftast in i dj's roll när jag är ute, följer varje byte, och bedömer om det är ett bra eller dåligt byte, och utifrån det kan man rätt snabbt avgöra om han kan sin sak eller inte.

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Håller med Perrra. Men tråden handlar om DJ´s som väljer musiken. Inte DJ´s som är kända för remixar.

På tal om Remixar. Väntar fortfarande spänt på Perrras tolkning av någon i årets Idol. Kom igen nu..du har jag haft hela tre avsnitt med inspiration :P

Ska starta en tråd om detta nu..innan tråden kapas.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
jag tycker DJ:s suger.
Jag ser inget som helst fel i det så länge de är kvinnor.  -_-


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
jag tycker DJ:s suger.
Jag ser inget som helst fel i det så länge de är kvinnor.  -_-

Nu måste jag vara jobbig och påpeka att detta är ett familjvänligt forum...men som moderator har jag tolkningsföreträde...och jag ser en snäll tolkning av den meningen.  :rolleyes:

Och nej, vi behöver inte veta allas tolkningar  ;)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
jag tycker DJ:s suger.
Jag ser inget som helst fel i det så länge de är kvinnor.  -_-

Nu måste jag vara jobbig och påpeka att detta är ett familjvänligt forum...men som moderator har jag tolkningsföreträde...och jag ser en snäll tolkning av den meningen.  :rolleyes:

Och nej, vi behöver inte veta allas tolkningar  ;)
Men! Det var ju hellpig som sa...!  :angry:





;)


freddy

  • Gäst
Spelar man upp andra artisters musik från en skiva så är man inte musiker.

Spelar man andra artisters musik ute på en klubb och även sin egen, då är man DJ OCH musiker.

Sen spelar det inte roll hur svårt det är att göra bra byten eller hur avancerat det faktiskt är att vara DJ, det hör inte hit. Visst behöver man nog vara en aning musikalisk för detta jobb, iaf ha taktkänsla.. men musiker, nja.

 


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Spelar man upp andra artisters musik från en skiva så är man inte musiker.

Spelar man andra artisters musik ute på en klubb och även sin egen, då är man DJ OCH musiker.

Sen spelar det inte roll hur svårt det är att göra bra byten eller hur avancerat det faktiskt är att vara DJ, det hör inte hit. Visst behöver man nog vara en aning musikalisk för detta jobb, iaf ha taktkänsla.. men musiker, nja.

 


det skriver vi under på :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Spelar man upp andra artisters musik från en skiva så är man inte musiker.

Spelar man andra artisters musik ute på en klubb och även sin egen, då är man DJ OCH musiker.

Sen spelar det inte roll hur svårt det är att göra bra byten eller hur avancerat det faktiskt är att vara DJ, det hör inte hit. Visst behöver man nog vara en aning musikalisk för detta jobb, iaf ha taktkänsla.. men musiker, nja.


det skriver vi under på :)

Dito!

Jag tycker det viktigaste när man är på klubb och dansar, eller vad man nu gör, är att det spelas "rätt" låtar som matchar stämningen. Då handlar det ju mest om låtval/blandning och att känna av vad publiken vill ha, samt att man kanske själv väljer ett ställe då som är nischat i de stilar man gillar..inte hur/om låtarna är snyggt ihopmixade.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Spelar man upp andra artisters musik från en skiva så är man inte musiker.

Spelar man andra artisters musik ute på en klubb och även sin egen, då är man DJ OCH musiker.

Sen spelar det inte roll hur svårt det är att göra bra byten eller hur avancerat det faktiskt är att vara DJ, det hör inte hit. Visst behöver man nog vara en aning musikalisk för detta jobb, iaf ha taktkänsla.. men musiker, nja.

 


det skriver vi under på :)

Klart man tänker som ni, "nja", först. Sen undrar jag om det är helt korrekt. Finns ju folk som sitter och bygger ihop musik av loopar. bara loopar, och det blir fantastisk bra musik av det. även om personen inte är någn musiker i ordets rätta bemärkelse.

jag tror nog, utan att ha en aning, att en bra DJ även är musikalisk.  Eller åtminstone att det underlättar om man är musikalisk. Vet inte riktigt varför jag tror det, men så är det :)

herre jösses vilket meningsfullt inlägg det här blev.  :wacko:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Spelar man upp andra artisters musik från en skiva så är man inte musiker.

Spelar man andra artisters musik ute på en klubb och även sin egen, då är man DJ OCH musiker.

Sen spelar det inte roll hur svårt det är att göra bra byten eller hur avancerat det faktiskt är att vara DJ, det hör inte hit. Visst behöver man nog vara en aning musikalisk för detta jobb, iaf ha taktkänsla.. men musiker, nja.

 


det skriver vi under på :)

Klart man tänker som ni, "nja", först. Sen undrar jag om det är helt korrekt. Finns ju folk som sitter och bygger ihop musik av loopar. bara loopar, och det blir fantastisk bra musik av det. även om personen inte är någn musiker i ordets rätta bemärkelse.

jag tror nog, utan att ha en aning, att en bra DJ även är musikalisk.  Eller åtminstone att det underlättar om man är musikalisk. Vet inte riktigt varför jag tror det, men så är det :)

herre jösses vilket meningsfullt inlägg det här blev.  :wacko:

hm... har sovit på saken ...


musik är ju  "organiserat ljud"

musiker måste då vara en som "organiserar ljud "


 ergo  emu hade "rättare" än vad jag först tänkte  :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Nej

en DJ i vanliga personers ögon är en människa som står i ett speciellt bås och spelar musik på kvällarna.

För mig är en DJ mkt mkt mer än så .

&feature=related

Check out 2 pros ;)

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se