Kontrollrummet

Ljudkort som distar.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Goddagens!

Har i alla artiklar jag läst om studioinspelning hört att man alltid bör hålla reglarna vid markerat 0-läge och sen ställa in gain så att signalen på mätarbryggan alltid ligger strax under 0-läge. Men om detta innebär att mitt ljudkort distar, bör jag då försöka sikta på att ändra inspelningsläge mellan -10dBv och +4dBu? Är det möjligt att hitta ett läge som överensstämmer mellan bordet och kortet eller varierar det så stort från produkt till produkt?

Eller är det helt enkelt så att jag ska dissa vad bordet säger och bara låta mig styras av ljudkortets led-mätare för att se vart min nivå ligger? OBS, jag pratar inte om en konstant dist, utan vid toppar.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Kolla på ljudkortet eller i ljudkortets mjukvarumixer.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad tsmalmbe

Jag antar att disten kommer från A/D-konvertern?  A/D-dist är det sämsta. Ditt bord har säkerligen headroom så det räcker, och diten där är inte lika illa. Men den bör ju undvikas också.

Absolut viktigast är att hålla koll på ljudkortets led-indikatorer.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Om du inte är ute efter nån effekt, tex att dista preampen i bordet, sätt regeln på noll, där har bordet mest headroom, sen ställer du gain efter det.
Att klippa i ADn finns det vissa som gör med mening, så att säga att det är det sämsta är kanske att ta i.
Ingenting är dåligt om man har en tanke med det och använder det som händer på ett bra sätt.



Utloggad tsmalmbe

Att klippa i ADn finns det vissa som gör med mening, så att säga att det är det sämsta är kanske att ta i.
Ingenting är dåligt om man har en tanke med det och använder det som händer på ett bra sätt.

Du har givetvis helt rätt. Men med tanke på andan i frågan, så tycker jag det var helt korrekt i denna kontext. I hans signalkedja, där han strävar till att få minsta möjliga dist, är den digitala disten det sämsta av alla alternativ där det kan dista.

Överens nu?

;)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Helt sant, i vanliga fall så är det ju precis som du säger.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Mycket bra svar! :) Det jag känner mig rädd för är att förlora upplösning på grund av att jag inte kan ställa gainen nära taket i bordet. Är detta resonemang uppåt väggarna? Jag kommer nämligen inte mycket mer än halvvägs 0-läge på mätarbryggan när det distar i datorn.

Vidare undrar jag om jag kan avhjälpa detta genom att switcha mellan -10dBv och +4dBu i bordet, alternativt i kortet, och slutligen, ska alla prylar vara inställda på samma värde(vad gäller 10dbv/4dbu)?

Tack för grymma svar!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Allt ska vara nivåanpassat - så om du har en utgång med -10dB, så ska den kopplas till en ingång med -10dB om du inte ska få onödigt mycket brus - och om du har en utgång med +4dB, så ska den kopplas till en ingång med +4dB, för att minska risken för distorsion...
Om du har möjlighet till det, så ställ helst in allting på +4dB, eftersom en högre signalnivå i kablarna ger lite lägre risk för störningar. Har du balanserade anslutningar, så använd balanserade kablar, av samma anledning.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Tackar, nu börjar det klarna. Sista oklara:

Förlorar jag upplösning eftersom jag inte kommer upp i noll-läge på mixern om jag rättar mig efter ljudkortets leds.


Utloggad tsmalmbe

Förlorar jag upplösning eftersom jag inte kommer upp i noll-läge på mixern om jag rättar mig efter ljudkortets leds.

Det är försumbart. Grejen är ju den att du inte behöver förstärka signalen så mycket, för att uppnå bra nivå in i ljudkortet. Det är en bra sak, inte dålig sak. Med din "logik" skulle situationen vara bäst då du får kräma på maximum gain på mixern, och ändå inte slå över på ljudkortet. Faktum är att det skulle betyda att signalen som kommer IN i mixern skulle vara ganska svag. Vilken inte heller är bra.

Ju mindre förstärkning i mixern du behöver för att komma nära digitalnollan i ljudkortets A/D, desto bättre.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.