Kontrollrummet

Kan man ändra karaktären i rösten?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Går det at ändra karaktären eller är det bara gehöret man kan öva upp? Och om det går, hur går man tillväga på samma sätt som gehöret eller finns det andra sätt?

Ursäkta den luddiga formuleringen!

Mvh


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Klart du kan. Rök, drick, skrik osv så ska du se att karaktären ändras... ;) framförallt - LEK med rösten!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil

freddy

  • Gäst
ja fast ändra det så det blir bättre.

Om du sjunger aktivt i några år så har din karraktär ändrats med all säkerhet. Det finns liksom ingen direkt "genväg" tror jag. Utan sjung sjung sjung, hela tiden...



Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Alltså, vad är det du vill bli bättre på? Vilken karaktär har du idag, vilken vill du ha? När du själv säger karaktär, vad menar du då?

Med rätt röstcoach kan du åstadkomma underverk. Jag har gått både hos en klassisk pedagoger och hos en soulcoach. Fanstastiska båda två, det beror ju på vad du behöver/vill åstadkomma och träna upp. Olika typer av musik kräver olika typer av övning helt enkelt.

När jag sjunger är det prio ett att göra det med känsla. Råsjungning (d v s jag sjunger och vet eg inte vad jag förmedlar) och sjungning med känsla skapar två olika karaktärer. Sedan kan man med rätt träning lära sig att använda röst och kropp att bli starkare, sjunga hårdare, waila, orka med långa sångpass o s v.

Sedan kan du ju sjunga med luft (det silar alltså luft ut mellan stämbanden när du sjunger) eller utan. Det ger också olika karaktärer.

Sedan har du olika generer, olika musikstilar. Ju mer du behärskar rösten rent tekniskt, desto mer kan du leka med uttryck och karaktär och känsla.

Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Alltså, vad är det du vill bli bättre på? Vilken karaktär har du idag, vilken vill du ha? När du själv säger karaktär, vad menar du då?

Med rätt röstcoach kan du åstadkomma underverk. Jag har gått både hos en klassisk pedagoger och hos en soulcoach. Fanstastiska båda två, det beror ju på vad du behöver/vill åstadkomma och träna upp. Olika typer av musik kräver olika typer av övning helt enkelt.

När jag sjunger är det prio ett att göra det med känsla. Råsjungning (d v s jag sjunger och vet eg inte vad jag förmedlar) och sjungning med känsla skapar två olika karaktärer. Sedan kan man med rätt träning lära sig att använda röst och kropp att bli starkare, sjunga hårdare, waila, orka med långa sångpass o s v.

Sedan kan du ju sjunga med luft (det silar alltså luft ut mellan stämbanden när du sjunger) eller utan. Det ger också olika karaktärer.

Sedan har du olika generer, olika musikstilar. Ju mer du behärskar rösten rent tekniskt, desto mer kan du leka med uttryck och karaktär och känsla.

Själv så vet jag i stort sett ingenting om sång! Så man kan nog inte säga att jag har någon karaktär egentligen! Vet inte riktigt själv vad för slags karaktär de ja vill åstadkomma, men alltså sjunga med ett cleant sound typ..med en ren röst ungefär! Skulle helst vilja lära mig utan någon lärare alltså sjunga för mig själv å lära mig på de viset! Så några bra exempel på nån sida, program,övning vad som helst som kan hjälpa mig på traven!

Tack på förhand!

Mvh



Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Cube, lyssna på de som har den karaktär du vill komma nära. Ta någon låt från denna artist och verkligen LYSSNA på hur han/hon sjunger. Lyssna på om han sjunger svagt/starkt, med hård röst/mjuk röst, med luft/utan luft, fraseringar (hur orden sjungs rytmiskt). Det är en orerhört bra skola att lyssna och försöka härma. Någon sida om sångteknik har jag aldrig använt mig av, så tyvärr har jag inga tips där.
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Ok, det ska jag börja göra nu!! Tack så mycket för tipset!  ;)

Mvh


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Imitera. Lyssna på din favoritmusik/sångare och imitera dem så gott det går. Inte bara en utan flera olika och inte bara en gång utan ofta. Lyssna efter noga vad det är i deras röster som gör dom så speciella och försök återskapa det. Lyssna mycket på olika svenska dialekter och försök härma dom talande först sen sjungande. Det är väldigt givande för din utveckling av rösten. Prova olika tekniker för uppsjungning. din röst låter olika beroende på hur uppsjungen den är. Din röst låter också olika olika tider på dygnet. Vi alla har ju alla upplevt morgonrösten  :)
Tänk på att det inte sker över en dag, det krävs engagemang och tålamod.

Tänk på att Övning ger träning  ;)


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
har börjat mycket med att härma osv=) .. plankar fler låtar nu också, men en grej jag märkt är att jag verkligen inte kan sjunga ljust typ upp till c2 är det ok men sen blir det skit(alltså jag kan ta tonerna högre men det låter som allt annat än sång typ.. skulle vilja förbättra det tex! c2 är ju inte speciellt ljust heller!  :blink: