Kontrollrummet

Karl - In the Corner

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN: In the Corner
ARTIST/GRUPP: karl
GENRE: upptempo ala Hoothers( kanske :unsure:)
LÅTLÄNGD: 2:58
KOMPOSITÖR: karl
PRODUCENT: karl
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
LÄNK:Ny Mix
Det som kommer kommer, men det har varit mest lugna låtar ett tag nu så denna höjer väl medelbpm från 85 till 90 iaf...funkar funkar inte???
In The Corner

I'm standing right in the corner
and I just can't carry on
I'm standing right in the corner
and it wasn't me who won

I'm struggling with harmonies and nothing seem to move
guess I could go on and leave it there
I've got nothing to prove

Right in the corner
I couldn't find the plan
Right in the corner
I can see where it all began

I'm trying to get rid of it
but it's harder than I thought
I need some help to sort things out
but I feel that I am caught

Seek for a melody
seek for a note so free
seek for the balance
seek for that piece in me

Right in the corner
Right on that spot
Right in the corner
I will give it one shot
Shot

Right in the corner
I couldn't find the plan
Right in the corner
I can see where it all began

I'm trying to get rid of it
but it's harder than I thought
I need some help to sort things out
but I feel that I am caught

Right in the corner
I couldn't find the plan
Right in the corner
I can see where it all began

I'm trying to get rid of it
but it's harder than I thought
I need some help to sort things out
but I feel that I am caught

Right in the Corner Right in the Corner
Seek for the melody
Seek for a note so free
Seek for the balance
Seek for that piece in me
« Senast ändrad: 13.09.2008, 21:38:51 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant gitarrspel, hade fått lite countryvibbar dock om det inte vore för den intressanta ackordsprogressionen. Denna gillade jag!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
jodå det funkar
Gillar inledningen, men tycker arret är lite rörigt sedan, kanske återkommer gitarrtemat för mycket?
Sedan så tycker jag så klart om de lugnare delarna. Speciellt vid 1.36.
Är inte trummorna lite för låga?
Gott
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Karl!

Låter bra tycker jag..speciellt det lugna stycket där både sång och harmonier går åt ett visst håll  B) När du precis före det lugna partiet lägger gitarrena lite mer sparsamt tycker jag att det känns lite mer homogent, kan möjligtvis tycka att det blir lite mycket av allt så man inte vet vad man skall lyssna på under de snabba partierna..annars kanonlåt och lite oväntat..


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Detta gillade jag. Lite i samma anda som gamla Yes. Mumma.

Enda invändningarna gäller sången. Låter som att du kopierat leaden på refrängerna. Jag kände igen ett taffligt uttal på "rid" som upprepades. ?  :unsure Lite småfalskt och något högt register också.

Jättebra låt.



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar de irländska vibbar som gitarrliret ger. Fint med det stillsamma partiet i mitten och brytet sen tillbaka till grundtemat. Härligt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Right in the head - smack  :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack alla...en ny mix med lite fix,högre trummor, ny sång på sina ställen,bättre balans?

Ny Mix

« Senast ändrad: 10.09.2008, 12:29:30 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


freddy

  • Gäst
Lyssnar på nya mixen nu. Kul att du gör något annat i denna låt. Strängljudet när du flyttar handen skär i mina öron på hög volym, alldeles för påtagligt.

Seek-partiet låter fan sting, nice.

Stämmorna som kommer på i slutet blir för dominanta tycker jag, man hör nästan bara dom i slutet.

Rörigt ibland med, svårt att urskilja instrumenten i mixen. Kanske kan separera dom mer i stereobredden?

Låter lite krystat för dig på dom högre tonerna, kanske backaup leaden med lite stämmor när du ligger högt i tonläge. Alternativt försöka sjunga lite annorlunda? I dom lägre partierna kommer din röst till sin rätt.

Låten gillas iaf och stuket är passar dig. Kul att höra lite annat från dig som sagt. Helheten är bra.



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nä senaste mixen var sämre än den förra, glitcharna blir jobbiga och din andrastämma har försvunnit - nooooooooooooo goood. MEN ljudets klarhet i andra mixen är bättre så kan du förena de tu så blir jag ju glad ju ( det rimmade)
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


oceanmusic

  • Gäst
Bra låt vars intryck dessvärre tas ner rejält pga strängljudet...

Din röst är guld, låten är kalas men ljudet från gitarren får jag (mfl?) spunk på!

Har du EQat skumt?


Efter 2:45 distar dessutom rösterna grymt. Sorry för negativismen men låten är så bra att den förtjänar ett bättre ljud!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Håller med lite folk. sången småsurar och låter aningens ansträngd, jag skulle VERKLIGEN vilja höra den en eller kanske två toner nertransponerad.  Gitarrens strängar rasslar för förmycket.

Annars gillar jag låten i sig. Sista körerna "right in the corner" låter för högt i volym.

mer uptempo mannen!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
ok nu är jag medveten om förekomsten av vissa strängljud och lite hög (tonmässigt) röst utan att ha hört låten, nu kan jag kan koncentrera mig på musiken
Mitt första intryck är de olika taktindelningarna, 5-takt, 3-takt (har faktiskt inte räknat, men känns som så) inte är så bra för själva låten. Nu är det väl mest i början. Ett enklare upplägg hade jag nog velat överlag. Trummorna jobbar lite för mycket, men har väl med själva strukturen att göra, och dom känns inte bra mixat med basen. Sen blev jag lite vilsen vad gäller refr o vers eftersom "right in the corner" upprepas rätt ofta i låten, alltså vad är vad.
Gillar låten, särskilt mittenpartiet. Och det är kul att höra lite sån här rivig musik också.
ang stränggnissel går väl det att fixa, hör i fantasin fioler, alltså lite irländska typ felor som spelar lite in i melodin eller i stämmor.
Du har verkligen den musikaliska kunskapen och skickligheten att göra halsbrytande rytmer men ibland känns det som det inte gagnar själva låten, som jag i det här fallet tycker verkar intressant. Jag tror inte att med ett enklare komp att det som vi upplever som karls musik skulle gå förlorat.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller inte med.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Citera
Håller inte med.
Vet inte vad det är du inte håller med om. Antar att det mitt förslag att förenkla kompet. Om så, jag har inget emot olika rytmiska figurerer, och karl är ju en fena på det, kände att just denna låt skulle må bättre av en lite mer 4/4 komp och med mer stadiga trummor.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
ok. Lite snabb comment av mig :) Menade just det. Tycker arret funkar (för mig), men kan hålla med om gnisslet :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Väldigt spännande musik som alltid! Tycker nog att början är lite överarrangerad. Avsnittet med "Seek for...." är ju dock helt suveränt. Låter lite "rörigt" i vissa partier, men det är kanske jag som inte hänger med.  :) I mitten tycker jag du kunde tagit ner det lite "lugnare" och se´n kört på för fullt i slutet! En stressad "zigenarfiol" vore kanske inte fel för att förstärka? Sprid gärna ut instrumenten mer i mixen! Tror arret kan förbättras en del!
/Peter.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Löjligt jävla bra LÅT.

Jag lyssnar sääälllan på texter, så dom skiter jag i, men själva låten, musiken är enormt jäkla bra!

diggar stenhårt!!!!!!!

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se