Jag har hittat det perfekta moderkortet för mig nu (hoppas jag

): Asus P5Q3 DELUXE/WIFI. En musiker måste ju ha ett A-sus kort...

Det har Intels chipset P45+ICH10R, DDR3-minne, 1600MHz buss, 6st SATA (3Gb/s), RAID, chipset kyls med heatpipes, PCIe 2.0, Gigabit LAN, 2*Firewire, 10*USB etc...
Lite frågor som har skymtat förbi:
Det är inga problem att blanda SATA och IDE - men om man bygger en ny burk så finns det väl ingen anledning att hålla sig till den gamla IDE-standarden, utan det är lika bra att köra allt på SATA i så fall.
Enda anledningen till at välja en IDE-brännare, skulle i så fall vara att man har så många hårddiskar, att de fyller SATA-kontakterna... Jag har kört på det sättet i min nuvarande maskin, som har hängt med i ca 3 år - och det har fungerat utmärkt.
Hårddiskar som är tysta och bra, är Seagate och Samsung. Western Digital har också kommit med tysta diskar på sista tiden, så de kan också vara bra alternativ.
Angående CPU-kylaren, så är Intels egna ganska högljudda, trots att de har fått mycket kritik för det från diverse OEM-byggare. Det är alltså ljudnivån som gör att man hellre slänger originalkylaren och sätter en lite mer seriös modell från t ex Scythe, Arctic Cooling, Zalman etc...
Kylpasta brukar följa med - och det ska skrapas på och inte ligga i något tjockt lager - för då isolerar det i stället för att leda värmen... Funktionen är att kylpastan ska fylla ut de små ojämnheter som finns i ytorna, så att anliggningen mellan ytorna blir helt perfekt.