Kontrollrummet

Windows/Pro Tools/Genelec-strul!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hardrocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Har en Digi 002 och har nu köpt ett par Genelec 8020A-monitorer. Har kopplat in dem i 002an och de låter bra i Pro Tools. Det låter också bra när jag redigerar i Windows Movie Maker. Dock låter det skit när jag kör iTunes och QuickTime mm! Det hackar i ljudet och låter badrum mm. Med andra program (t ex VLC Player) kommer det inget ljud alls. Vad är det för inställning jag missat?
« Senast ändrad: 04.09.2008, 19:05:01 by hardrocker »


Utloggad tsmalmbe

Du har nånslags "local monitor" inställning i din Digi påslagen. Välj rätt utgång i varje program som du använder, och se till att den inte "loopar" in i någon ingång. Alltså: alla dina windowsprogram som (kanske?9 använder någonslags WDM-driver skiter sig verkar det som.

Nån som har sett en 002 på riktigt kan säkert ge noggrannare instruktioner än vad jag kan...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad hardrocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Äntligen, här verkar jag träffat på nån som har koll! Har sökt och frågat på olika ställen i flera dagar. Jag är rätt färsk med både 002an och datorn, vart kan jag hitta denna local monitor? Är det i Pro Tools eller på 002an? Och det här med "Välj rätt utgång i varje program som du använder, och se till att den inte "loopar" in i någon ingång." får du jättegärna förklara lite tydligare för en lekman. Tack på förhand!


Utloggad tsmalmbe

Det är 002:ans control panel (om det finns en sån eller om det heter så) där du skall söka problemet.

IDF, hjälp oss.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Jag har 002 och har kört både på PC och Mac. Dock har det aldrig varit något problem med just detta så jag har aldrig funderat över saken.. Däremot är jag ganska säker på att man bara kan köra 002'an mot ett program i taget om nu det har något med saken att göra.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Quick time har egan inställningar till ljudet som påverkar ITunes. Gå till guicktime player och där prefs. Där kan du välja drivers, buffers samt välja "safe mode" som borde "alltid" fungera. Kolla att du ha digi wave driver valt.

Hägge


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
vilken version av coreaudio/pro tools ?

kolla efter core audio manager och ställ in så att itunes osv. använder sig av 002ans drivisar.
ta ett kik i preferences för de program det strular med och se till att 002an är primär drivis.

Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad hardrocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
vilken version av coreaudio/pro tools ?

kolla efter core audio manager och ställ in så att itunes osv. använder sig av 002ans drivisar.
ta ett kik i preferences för de program det strular med och se till att 002an är primär drivis.



Var hittar jag detta Core Audio Manager? Har ganska nyligen skaffat 002an och installerat Pro Tools. Som jag förstår det ska denna manager hoppa igång av sej själv, men jag hittar den inte. Och vad menas med "local monitor"?  Jag har Pro Tools LE 7,4 och kör på Windows XP. Tack på förhand!
« Senast ändrad: 01.09.2008, 18:07:13 by hardrocker »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Var hittar jag detta Core Audio Manager? Jag har Pro Tools LE 7,4 och kör på Windows XP.
Du BÖR hitta en ikon nere i verktygsfältet till höger, där klockan o lite annat mys finns.


Utloggad hardrocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Nu har jag förstått att jag måste godkänna dessa program (iTunes, QuickTime, VLC Player etc) i ASIO Driver & Wave Driver för att de ska få användas genom 002an. Men vart finner jag dessa program? Jag har Pro Tools 7.4 och kör Windows XP Pro. Tacksam för svar!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Nu har jag förstått att jag måste godkänna dessa program (iTunes, QuickTime, VLC Player etc) i ASIO Driver & Wave Driver för att de ska få användas genom 002an. Men vart finner jag dessa program? Jag har Pro Tools 7.4 och kör Windows XP Pro. Tacksam för svar!
på mac hittar man dem i digidesignmappen, så jag skulle tippa på typ
c:/program/digidesign
eller liknande. core audio manager eller digidesign asio manager skulle jag tippa på att den heter.. leta runt i digidesignmapparna så ska du hitta den till slut..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Nu har jag förstått att jag måste godkänna dessa program (iTunes, QuickTime, VLC Player etc) i ASIO Driver & Wave Driver för att de ska få användas genom 002an. Men vart finner jag dessa program? Jag har Pro Tools 7.4 och kör Windows XP Pro. Tacksam för svar!
på mac hittar man dem i digidesignmappen, så jag skulle tippa på typ
c:/program/digidesign
eller liknande. core audio manager eller digidesign asio manager skulle jag tippa på att den heter.. leta runt i digidesignmapparna så ska du hitta den till slut..

Hm, core audio e en funktion i MAC OS så de hittar du nog inte på en Windows maskin, ASIO stöds inte av ITunes. Men med Digi MME Helper kan du ändra på register innehållet, lägga till program etc, gällande digi wave driver:

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=100&navid=54&itemid=27146

Skulle dock trots allt tippa på ett fel idina Quicktime inställningar.

Hägge
« Senast ändrad: 04.09.2008, 14:13:55 by Hägge@Clonework »


Utloggad hardrocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Nu har jag förstått att jag måste godkänna dessa program (iTunes, QuickTime, VLC Player etc) i ASIO Driver & Wave Driver för att de ska få användas genom 002an. Men vart finner jag dessa program? Jag har Pro Tools 7.4 och kör Windows XP Pro. Tacksam för svar!
på mac hittar man dem i digidesignmappen, så jag skulle tippa på typ
c:/program/digidesign
eller liknande. core audio manager eller digidesign asio manager skulle jag tippa på att den heter.. leta runt i digidesignmapparna så ska du hitta den till slut..

Hm, core audio e en funktion i MAC OS så de hittar du nog inte på en Windows maskin, ASIO stöds inte av ITunes. Men med Digi MME Helper kan du ändra på register innehållet, lägga till program etc, gällande digi wave driver:

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=100&navid=54&itemid=27146

Skulle dock trots allt tippa på ett fel idina Quicktime inställningar.

Hägge

Jag har förstått att jag måste justera QuickTime. Men enligt instruktion ska det räcka att ändra ljudinställningen till Säkert läge (endast WaveOut) och det har jag ju gjort, men problemen kvarstår. Nåt annat jag kan ha missat?

Jag installerade Digi MME, men fick felmeddelande 2908.
« Senast ändrad: 04.09.2008, 15:36:47 by hardrocker »


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Nu har jag förstått att jag måste godkänna dessa program (iTunes, QuickTime, VLC Player etc) i ASIO Driver & Wave Driver för att de ska få användas genom 002an. Men vart finner jag dessa program? Jag har Pro Tools 7.4 och kör Windows XP Pro. Tacksam för svar!
på mac hittar man dem i digidesignmappen, så jag skulle tippa på typ
c:/program/digidesign
eller liknande. core audio manager eller digidesign asio manager skulle jag tippa på att den heter.. leta runt i digidesignmapparna så ska du hitta den till slut..

Hm, core audio e en funktion i MAC OS så de hittar du nog inte på en Windows maskin, ASIO stöds inte av ITunes. Men med Digi MME Helper kan du ändra på register innehållet, lägga till program etc, gällande digi wave driver:

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=100&navid=54&itemid=27146

Skulle dock trots allt tippa på ett fel idina Quicktime inställningar.

Hägge

Jag har förstått att jag måste justera QuickTime. Men enligt instruktion ska det räcka att ändra ljudinställningen till Säkert läge (endast WaveOut) och det har jag ju gjort, men problemen kvarstår. Nåt annat jag kan ha missat?

Jag installerade Digi MME, men fick felmeddelande 2908.

Ok, Windows felmedelande 2908 betyder "could not register component" som i sig skulle tyda på ett problem med registret på din dator. lönar sig att köre något "registry repair" program som tex. ccleaner. Kanske också installera om både 002 och de program som krånglar, 002an först. Men nu börjar min kunskap ta slut så men hoppas du får de o funka...

här fiins mera råd.

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=54&langid=100&itemid=20005

Hägge
« Senast ändrad: 04.09.2008, 16:15:12 by Hägge@Clonework »


Utloggad tsmalmbe

du har väl admin-rättigheter på datorn?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad hardrocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Jag blir så trött.. Jag instakllerade om Pro Tools. Först 6.9, sen 7.4. Nu hittar inte Pro Tools 002an.. Hatar detta!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad hardrocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Nu har jag installerat om allt igen och Pro Tools hittar 002an. Men jag hittar inte 002an i Kontrollpanelen under Ljudenheter. Hur kommer det sej?

Edit: Nu hittar jag den igen. Det var den nya 7.4.7-uppdateringen som sabbade det. Nu har jag 7.4 igen och det funkar. Problemet med ljud i iTunes, VLC och QuickTime kvarstår dock.
« Senast ändrad: 04.09.2008, 20:44:31 by hardrocker »


Utloggad hardrocker

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Jag börjar närma mej! Har pratat med Digidesigns support och de tror att det kan bero på att jag har QuickTime 7 installerat. Enligt dem bör jag ha QuickTime 6.5. Det programmet har jag hittat på Apples hemsida. Problemet är att jag då måste ha en lika gammal iTunes för att det ska funka, förmodligen iTunes 4 eller iTunes 5. Vet nån var jag kan ladda ner det? Jag har hittat iTunes 6 men det funkar inte eftersom den kräver QuickTime 7.