Kontrollrummet

karl-Cloue

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Låtnamn:Cloue
Artist: k
Kompositör: k
Text:karl/CWR
Genre: easylistening
Ev.medverkande:
Inspelnings år:-08
Format: mp3
Status: skiss
Länk:Cloue

En av dom första låtar jag skrev efter igångsättandet av musicerandet....en tidigare version finns på min hemsida men denna tror jag mer på....lite otajt på sina ställen och kanske aningen för hög nivå på mixen men annars...vad tror ni???


Cloue

I wonder what it's all about and I wonder how it works
there's a feeling I can recognize from the men who rules the world
there are people in the gutter, have they chosen to be poor,
will you tell them you are sorry when they knock upon your door?

And if you are complaining of your broken new Kodak
who will ever know the difference, if the world is going mad


I wonder how the puzzle fits, there must be a missing piece
We keep looking for it everywhere, across the seven seas
I hope we find it very soon, 'cause the time is running fast
It is gonna take some clever minds, to save the world at last

We must stop complaining, we must try not to be sad
will it make a difference, when the world is going mad?


and I will lay on my knees
and I will pray for you

I wonder if we still are here a thousand years from now
do you think that we have found the means to solve it all somehow?
Will slavery and poverty completely be erased,
or will the world still be that insecure and tragic place?

We must stop complaining, we must try not to be sad
will it make a difference, when the world is going mad?



and I will lay on my knees
and I will pray for you

and I will lay on my knees
I'm kneeling down on the ground




« Senast ändrad: 31.08.2008, 12:26:06 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grymt hårt då första pianotonen kommer - fixas!
Varför tycker jag att pianot inte låter bra?

Kanske för att det har för hög volym i förhållande till sången eller kanske för att det står i ett rum längre bort och sångaren står här bredvid.

I'll be back later - for a second opinion.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Karl!

Två takter in i låten och man känner igen ......... KARL! :)
Snyggt att du har hittat din egen stil, och dessutom en som passar din snygga röst.
Snyggt arrat och lirat, som vanligt ........ gillas!
...men mixen är inte bra.

Arret med en simpel baskagge per takt gillas men soundet kunde vara lite mer dynamiskt och runt, nu låter det lite "pfuff"
Pianot låter väldigt hårt o kallt, kanske lite för mono åxå.
Stråkarna ligger åxå onödigt i mitten o lite för torra, saknar luft o reverb.
Stämmorna försvinner nånstans.........
Sen tycker jag mig höra en acke långt bak, lyft upp den.
Sången är snygg som vanligt, men på grund av mixen så finns det med ett aningen irriterande "ess".

En superlåt på gång alltså, alla ingrediensser finns, bara att ratta den till rätta! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Underbar känsla i låten, nu lyssnade jag med mono bärbart så jag ska inte uttala mig om mixen. Låten som helhet däremot - kanon  :D :D :D :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx...tyckte det lät bra innan jag la på kompressorn på alltet och då försvann luften...ska greja till nivåerna också...tnx  / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Mixen säger jag inget om.. det kan andra bättre, men jag ville bara säga att jag verkligen tyckte om låten! Och du sjunger ju så jäkla bra  :)
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


freddy

  • Gäst
Fin låt, aningen svårt för baskaggen också. Det kunde vara mindre anslag i den och mer bas liksom. Du sjunger bra som alltid, låter väldigt mycket Roine Stolt om din röst :)

Snyggt jobbat!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Åsa och nice att du tycker om låten och tack ....för komplimangen...vi kanske kan sjunga ihop vad tiden lider??? / karl

tnx freddy...tror aldrig jag hört Roine Stolt sjunga för det är väl inte han som sjunger i FK? Ska greja till baskaggen / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


freddy

  • Gäst
tnx Åsa och nice att du tycker om låten och tack ....för komplimangen...vi kanske kan sjunga ihop vad tiden lider??? / karl

tnx freddy...tror aldrig jag hört Roine Stolt sjunga för det är väl inte han som sjunger i FK? Ska greja till baskaggen / karl

Yes, men dom har flera som sjunger i FK. Men han är en av dom ja :)


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
tnx Åsa och nice att du tycker om låten och tack ....för komplimangen...vi kanske kan sjunga ihop vad tiden lider??? / karl

Ja gärna det! :D ^_^
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
absolut...
tnx Åsa och nice att du tycker om låten och tack ....för komplimangen...vi kanske kan sjunga ihop vad tiden lider??? / karl

Ja gärna det! :D ^_^
har grejat till lite grann, tagit bort kompressor'n och styrt upp en del nivåer...bättre?
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mycket skönare piano och helhet så här. Jag undrar om du skulle uppskatta att börja låtens text med:
I ... wonder what it's all about
istället för:
I_wonder...
Jag menar att ha en längre paus mellan "I" och "wonder", att "I" kommer tidigare än nu.
Då kommer inte allt så snabbt samtidigt i början av låten. Det kan ha en lugnande inverkan för lyssnaren. Vill du reflektera över det?

Använder du någon deesser? Jag minns att du tidigare fick nån kommentarer om starka ss-ljud i en av dina inspelningar. I en här låten verkar det som en deesser arbetar liiite för hårt. Det låter som du läspar då du säger "rules"
From the man who "ruleth" the world.
Men nu vid nästa lyssning hör jag "rules" istället, så det är nog ok.

Uttalet på "gutter" tror jag med fördel kan ha lite hårdare uttal på mittenbokstäverna "tt", att de uttalas tydligare i ordet istället för att "tt" omärkligt rullar förbi. Men jag vet inte om jag har rätt i det, det bara känns som att det ska vara så, i mitt huvud.

...from the men who...

låter som om du sjunger "man" instället för "men"

Din mycket behagliga sång och ditt avspända komp kommer i den här versionen fram bra!
Vilken skillnad jag upplever i lyssningen mot den förra versionen!
Det här låter helt igenom behagligt!
Och den rösten...

Vad skulle världen vara utan din musik?  :wub:
« Senast ändrad: 31.08.2008, 00:18:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Gillar denna väldigt mycket. Men blir väldigt irriterad över bastrumman. Den känns helt *svordom* onödig. Den tar lixom bort fokus från själva låten och jag kommer på mig själv med att bara sitta och lyssna efter denna förbannade bastrumma som dessutom låter riktigt illa.
Det här är annars en ruskigt bra låt. Om du nu vill ha nåt percusivt varför inte använda cymbaler spelade med filtklubba? Eller nåt liknande som Paul McCartney gör på Beatles Blackbird (Tror det är hans fot eller nåt som stampar takten eller nåt, blir iaf väldigt bra).

Men än en gång. Låten är riktigt grym med en bra text. Bort baskaggen så åker den ner i min Mp3-spelare.

Ha de gött.

Micke


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx för fonetiken ...det blir lätt att man blir blind (döv) för sitt eget uttal så det är skitbra att få respons på det...ska ta med mig dina förslag nästa gång jag är i studion så får vi se om det kan bli bättre...kul att du iaf gillar...Allt gott /  karl
Mycket skönare piano och helhet så här. Jag undrar om du skulle uppskatta att börja låtens text med:
I ... wonder what it's all about
istället för:
I_wonder...
Jag menar att ha en längre paus mellan "I" och "wonder", att "I" kommer tidigare än nu.
Då kommer inte allt så snabbt samtidigt i början av låten. Det kan ha en lugnande inverkan för lyssnaren. Vill du reflektera över det?

Använder du någon deesser? Jag minns att du tidigare fick nån kommentarer om starka ss-ljud i en av dina inspelningar. I en här låten verkar det som en deesser arbetar liiite för hårt. Det låter som du läspar då du säger "rules"
From the man who "ruleth" the world.
Men nu vid nästa lyssning hör jag "rules" istället, så det är nog ok.

Uttalet på "gutter" tror jag med fördel kan ha lite hårdare uttal på mittenbokstäverna "tt", att de uttalas tydligare i ordet istället för att "tt" omärkligt rullar förbi. Men jag vet inte om jag har rätt i det, det bara känns som att det ska vara så, i mitt huvud.

...from the men who...

låter som om du sjunger "man" instället för "men"

Din mycket behagliga sång och ditt avspända komp kommer i den här versionen fram bra!
Vilken skillnad jag upplever i lyssningen mot den förra versionen!
Det här låter helt igenom behagligt!
Och den rösten...

Vad skulle världen vara utan din musik?  :wub:
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx...får väl skippa baskaggen då :unsure:  B) får se.../ karl
Gillar denna väldigt mycket. Men blir väldigt irriterad över bastrumman. Den känns helt *svordom* onödig. Den tar lixom bort fokus från själva låten och jag kommer på mig själv med att bara sitta och lyssna efter denna förbannade bastrumma som dessutom låter riktigt illa.
Det här är annars en ruskigt bra låt. Om du nu vill ha nåt percusivt varför inte använda cymbaler spelade med filtklubba? Eller nåt liknande som Paul McCartney gör på Beatles Blackbird (Tror det är hans fot eller nåt som stampar takten eller nåt, blir iaf väldigt bra).

Men än en gång. Låten är riktigt grym med en bra text. Bort baskaggen så åker den ner i min Mp3-spelare.

Ha de gött.

Micke
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
tnx...får väl skippa baskaggen då :unsure:  B) får se.../ karl
Gillar denna väldigt mycket. Men blir väldigt irriterad över bastrumman. Den känns helt *svordom* onödig. Den tar lixom bort fokus från själva låten och jag kommer på mig själv med att bara sitta och lyssna efter denna förbannade bastrumma som dessutom låter riktigt illa.
Det här är annars en ruskigt bra låt. Om du nu vill ha nåt percusivt varför inte använda cymbaler spelade med filtklubba? Eller nåt liknande som Paul McCartney gör på Beatles Blackbird (Tror det är hans fot eller nåt som stampar takten eller nåt, blir iaf väldigt bra).

Men än en gång. Låten är riktigt grym med en bra text. Bort baskaggen så åker den ner i min Mp3-spelare.

Ha de gött.

Micke

Hej hej.

Läste mitt inlägg och insåg att jag uttryckte mig lite onödigt hårt kanske. Men jag gillar VERKLIGEN låten, och baskaggen går väl att leva med. Huvudsaken är ju att du själv e nöjd.

No hard feelings  :unsure:

 :)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx jonnerstone..no panic...jag tål det mesta...grejade om och det blev en kompromiss...gamla baskaggen från den gamla versionen(tre år gammal) och lite  virvlar hit och dit...funkar???
Allt gott /  karl
« Senast ändrad: 01.09.2008, 23:14:15 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
tnx jonnerstone..no panic...jag tål det mesta...grejade om och det blev en kompromiss...gamla baskaggen från den gamla versionen(tre år gammal) och lite  virvlar hit och dit...funkar??r?
Allt gott /  karl

Ibland är det första det bästa. Mycket bättre. Inte perekt men mycket bättre. Men perfekt e tråkigt så det är ju inget att sträva efter. Nu åker den ner i spelaren iaf   :)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx...jonnerstone...kanske tar Maja igen på refrängen..../  karl   B)
tnx jonnerstone..no panic...jag tål det mesta...grejade om och det blev en kompromiss...gamla baskaggen från den gamla versionen(tre år gammal) och lite  virvlar hit och dit...funkar??r?
Allt gott /  karl

Ibland är det första det bästa. Mycket bättre. Inte perekt men mycket bättre. Men perfekt e tråkigt så det är ju inget att sträva efter. Nu åker den ner i spelaren iaf   :)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Och Karl gör det igen!   Håller med om det som sagts tidigare, tror det var Mahan, två takter in i låten och man känner genast igen sig. Det låter Karl.   Har absolut inkentinken att anmärka på i denna kompositionen faktiskt..eller jo förresten..ett litet önskemål.  Skulle vilja önska att virveln ökade i styrka och kom närmre i slutet av låten, vilket jag tror skulle stärka känslan för låten faktiskt. Bara i slutet, lagom till sista refrängen typ, men det är ju bara en smaksak.
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
Åter en skön, lite vemodig låt från Karl! Väldigt smakfullt, man försätts genast i en avslappnad stämning där man väntar på spännande harmoniföljder och fantasifulla arrangemang. Jag tror att det är rösten i första hand som fängslar, men låtarna i sig är så gott som utan undantag av väldigt hög klass. Jag kan höra hur mycket som helst av den här typen av låtar! Underbart!