Kontrollrummet

Asti ft Marruschkka och Freddy - Mardröm

gäst · 69 · 9989

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
En experimentlåt som jag inte vet vad jag ska göra med. Innan jag gör om texten - är det något att lägga möda på eller är det smörja?
Ska något tema bort? Idéer om ytterligare teman?

Har ändrat en del efter värdefulla synpunkter!

Har ändrat slutet! Marruschkka sjunger där och explosionen är borttagen, samt fade out.

Har fått hjälp av Freddy att förstärka slutet med ett betydligt tuffare och mäktigare elgitarrsolo än jag själv mäktade med!  :D

Har nu sänkt elguresolot en aning och höjt trummorna! Är med största sannolikhet den slutgiltiga versionen!  :D
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:49:00 by asti »


freddy

  • Gäst
Gillar introriffet. Kanske prova att sjunga samtidigt som det riffet någonstans?

Sen tycker jag trummorna och elgitarren ska komma in tidigare, först då jag verkligen gillar detta. Riktigt bra! Mer sånt mannen! :) In med trummorna på andra versen redan. 


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra och lite annorlunda tongångar än vad jag hört tidigare från dig tidigare. Riffet är ju lysande men lite överanvänt trots olika arr på detta. Gör nån variant på det vid, säg, tredje gången, förutom andra instrument, som Afzelius i En Kungens Man där flöjtvarianten på riffet skänker ombyte. Snyggt när trummor och elgura kommer in och hottar till. Lägge ett elgure-solo efter en vända som ökar i intensitet. (Finns flera diktiga elgitarrister här på KR). Kul att du får till allt bättre ljud. Tycker också mixen är alldeles rätt i mina lurar. Sticket är fint. Bra jobbat!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra text, spel och mix. Jag tror också trummorna med fördel kan komma in tidigare.

Men på det partiet där trummorna nu kommer in, borde det självklart komma in en frustrerad sologitarr som skriker ut sin smärta (med tank på texten). Precis innan den kommer in, borde texten du nu sjunger snällt och försynt istället skrikas ut, för att sen avlösas av sologitarren!
Det tror jag på!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Bra text, spel och mix. Jag tror också trummorna med fördel kan komma in tidigare.

Men på det partiet där trummorna nu kommer in, borde det självklart komma in en frustrerad sologitarr som skriker ut sin smärta (med tank på texten). Precis innan den kommer in, borde texten du nu sjunger snällt och försynt istället skrikas ut, för att sen avlösas av sologitarren!
Det tror jag på!
Precis vad jag tänkte också, men dels är jag inte så driven på elgitarr och dels klarar jag inte att skrika utan att rösten skär sig!  :wacko:
Finns kanske nå´n som kan hjälpa mig med elgitarrsolo, men skrikandet låter kanske lite konstigt om det är någon annan än den som sjunger!?


asti

  • Gäst
Bra och lite annorlunda tongångar än vad jag hört tidigare från dig tidigare. Riffet är ju lysande men lite överanvänt trots olika arr på detta. Gör nån variant på det vid, säg, tredje gången, förutom andra instrument, som Afzelius i En Kungens Man där flöjtvarianten på riffet skänker ombyte. Snyggt när trummor och elgura kommer in och hottar till. Lägge ett elgure-solo efter en vända som ökar i intensitet. (Finns flera diktiga elgitarrister här på KR). Kul att du får till allt bättre ljud. Tycker också mixen är alldeles rätt i mina lurar. Sticket är fint. Bra jobbat!
Tack för intressanta synpunkter! Helt rätt ang elgitarrsolot, det skulle förstärka! Får fundera ut nå´n variation!  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Gillar introriffet. Kanske prova att sjunga samtidigt som det riffet någonstans?

Sen tycker jag trummorna och elgitarren ska komma in tidigare, först då jag verkligen gillar detta. Riktigt bra! Mer sånt mannen! :) In med trummorna på andra versen redan. 

Detta gillar jag verkligen. Bra stämning i låten, som passar ihop med arret. Kanske skulle jag önska percussion?  Leta upp emser, "kom mitt frö". SÅN percussion vore klockren.

Denna låten lämnar mig verkligen i nåt slags vegatativt tillstånd...riktigt skönt! För min del ger inte trummorna och gitarr så jättemycket i sitt nuvarande skick, jag hade gärna sett bara enkel percussion, kanske en cello... ELLER så gör du det hela mer stort och mäktigt än nu. Bara tankar.


riktigt trevlig bekantskap, denna låt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
ja diggar intron!

Gillar hela stycket. Bra mixat, bra text, roliga ackordbyten i samband med melodi :)


asti

  • Gäst
Gillar introriffet. Kanske prova att sjunga samtidigt som det riffet någonstans?

Sen tycker jag trummorna och elgitarren ska komma in tidigare, först då jag verkligen gillar detta. Riktigt bra! Mer sånt mannen! :) In med trummorna på andra versen redan. 

Detta gillar jag verkligen. Bra stämning i låten, som passar ihop med arret. Kanske skulle jag önska percussion?  Leta upp emser, "kom mitt frö". SÅN percussion vore klockren.

Denna låten lämnar mig verkligen i nåt slags vegatativt tillstånd...riktigt skönt! För min del ger inte trummorna och gitarr så jättemycket i sitt nuvarande skick, jag hade gärna sett bara enkel percussion, kanske en cello... ELLER så gör du det hela mer stort och mäktigt än nu. Bara tankar.


riktigt trevlig bekantskap, denna låt.
Tack för tipset, ska kolla den! Vegetativt tillstånd - låter som det var riktigt sövande!  :D
Jag hade tänkt mig att sista partiet skulle bli ett crescendo, så det ska jag försöka bygga på lite mer!
Ska försöka få till ett maffigt gitarrsolo - kanske någon som känner sig manad?  :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Måste du skriva om texten??  Jag tycker det passar riktigt bra som det är.  Tycker att stråkarna är lite torra i mixen och den solo stämman som spelar till sången i slutet vibrerar för mycket på varje ton tycker jag. Går det att ändra på ljudet så att du får några toner som är lite rakare kanske?

Jätteskön låt och coolt slut. Hade inte alls väntat mig det om jag inte varit dum och läst kommentarerna i förväg.
Skall ju inte göra det egentligen...då förstör man ju det roliga.   :rolleyes:

Gott jobbat!
Me, Myself & I


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter helt rätt när det öser på i slutet. Tycker faktist det kommer på rätt ställe överraskande och oväntat, alltså inte förutsägbart. Önskar dock att virvelbreaken inte upprepar sig hela tiden, lite variation önskas, likaså elguran. Eller att nån sologura läggs ovanpå? Ja, det har ju andra tyckt oxå. Väldigt bra sång och sångljud! Som låt betraktat är den väl rätt typisk i genren Wiehe eller Affe. Men det betyder inte att det är dåligt.


asti

  • Gäst
Måste du skriva om texten??  Jag tycker det passar riktigt bra som det är.  Tycker att stråkarna är lite torra i mixen och den solo stämman som spelar till sången i slutet vibrerar för mycket på varje ton tycker jag. Går det att ändra på ljudet så att du får några toner som är lite rakare kanske?

Jätteskön låt och coolt slut. Hade inte alls väntat mig det om jag inte varit dum och läst kommentarerna i förväg.
Skall ju inte göra det egentligen...då förstör man ju det roliga.   :rolleyes:

Gott jobbat!
Tack för dina synpunkter! Jag brukar testa låtarna först på min fru och hon gillade inte texten. "Vad vet du om krigspsykos"? Så det var därför jag funderade på det. :)
Vet inte om jag kan reglera vibratot på stråkarna, får kolla det, men vill nog gärna ha dom torra!
/Peter


asti

  • Gäst
Låter helt rätt när det öser på i slutet. Tycker faktist det kommer på rätt ställe överraskande och oväntat, alltså inte förutsägbart. Önskar dock att virvelbreaken inte upprepar sig hela tiden, lite variation önskas, likaså elguran. Eller att nån sologura läggs ovanpå? Ja, det har ju andra tyckt oxå. Väldigt bra sång och sångljud! Som låt betraktat är den väl rätt typisk i genren Wiehe eller Affe. Men det betyder inte att det är dåligt.
Det där om Wiehe och Afzelius har jag aldrig hört förut!  :D
Du har nog rätt i att virveltrumman är lite statisk, får försöka hitta lite andra fills!
Ska se om jag kan fixa et elgitarrsolo eller om någon barmhärtig person vill hjälpa till. :rolleyes:
Tack för kommenarer!
/Peter


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker också wiehe här. Intressant, jobba på ;)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Tycker också wiehe här. Intressant, jobba på ;)
Jag skämtade lite i förra inlägget, paralleller till Wiehe och Afzelius har jag fått i parti och minut på allears, men det tar jag bara som komplimanger!
Jag trivs bäst med att sjunga på den dialekt som jag talar och då blir det så här!  :D
Tack för kommentarer!
/Peter.


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
En bra låt! Jag har ju lyssnat på de flesta av dina låtar och den här är en av dom bästa tycker jag! Och rätt som det var blev det en ny låt i låten, skitbra när gitarrerna kom in och drog igång, skulle vilja ha mer av det i låten.. men då får du nog sjunga lite mer med tryck, lite attityd, för att matcha gitarrerna.. skrika läste jag nånstans här, men nej det behöver du inte  :D

Jättebra, kul att höra!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


asti

  • Gäst
En bra låt! Jag har ju lyssnat på de flesta av dina låtar och den här är en av dom bästa tycker jag! Och rätt som det var blev det en ny låt i låten, skitbra när gitarrerna kom in och drog igång, skulle vilja ha mer av det i låten.. men då får du nog sjunga lite mer med tryck, lite attityd, för att matcha gitarrerna.. skrika läste jag nånstans här, men nej det behöver du inte  :D

Jättebra, kul att höra!
Låten är ju tänkt att vara i tre delar med samma tema i olika versioner. Sista delen har jag tänkt förstärka med ett gitarrsolo och ev stråkar som bygger upp ett crescendo. Ska också variera riffet lite grand! Fundera på det där med forumfestivalen!
/Peter.


asti

  • Gäst
Har tagit fasta på en del av era värdefulla synpunkter och gjort en del förändringar!


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Hahahaha  :lol: :lol: :lol:
Ursäkta asgarvet, men slutet kom så oväntat att jag blev så full i skratt.

Fin låt som vanligt, älskar verkligen att du sjunger på din egen dialekt. Du har en röst som ligger nära, man vill verkligen lyssna. Och temat som du kör i början (krumeluren på gitarren) är bra och egen. Gillar växlingen från dur till moll i del 2 eller vad du vill kalla det. Det tyngre slutet fungerar också.

Udda, varmt, nära, kul  :wub:
Lyssna på http://www.stensdotter.com


oceanmusic

  • Gäst
Rasande bra låt!  :) Skitsnyggt helt enkelt, tycker jag.

Inget jag reagerar över heller utan tycker att helheten håller helt och fullt. Imponerad över den rika men ändå distinkta instrumenteringen.  :wub:


asti

  • Gäst
Hahahaha  :lol: :lol: :lol:
Ursäkta asgarvet, men slutet kom så oväntat att jag blev så full i skratt.

Fin låt som vanligt, älskar verkligen att du sjunger på din egen dialekt. Du har en röst som ligger nära, man vill verkligen lyssna. Och temat som du kör i början (krumeluren på gitarren) är bra och egen. Gillar växlingen från dur till moll i del 2 eller vad du vill kalla det. Det tyngre slutet fungerar också.

Udda, varmt, nära, kul  :wub:
Tanken med slutet är ju att överraska, så det kanske lyckades!  :)
Däremot var väl inte avsikten att locka till skratt........
Kul att du gillar och tack för dina kommentarer!
Peter.


asti

  • Gäst
Rasande bra låt!  :) Skitsnyggt helt enkelt, tycker jag.

Inget jag reagerar över heller utan tycker att helheten håller helt och fullt. Imponerad över den rika men ändå distinkta instrumenteringen.  :wub:
Hoppas du lyssnade till slut och blev åtminstone lite överraskad! Men du kanske hade läst föregående inlägg!? Tack för kommentar och att du tog dig tid!
/Peter


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det är bara att instämma i hyllningskören, himla bra denna låt :D

Spännande uppbyggnad på den och text med verklig substans, du sjunger verkligen innerligt och känslosamt, impad av din sång här.(Härligt med skånska, me like!)

De ylande gittarerna sätter bra piff mot slutet, men enda synpunkten jag har, är att du borde ösa lite sång där, kräma på lite lagom desperat...det skulle verkligen lyfta ännu mer.

Slutknallen är klart mäktig!

Jag har lyssnat på dina andra låtar, men den här tycker jag mest om.

Exellent :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar som hastigast på jobbet med de begränsningar det innebär  <_<. Förändringar till det bättre. Skön feel i hela låten. Tuffar till sig på slutet med elguran. Bra! En av dina klart bästa och given på nästa platta.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Det är bara att instämma i hyllningskören, himla bra denna låt :D

Spännande uppbyggnad på den och text med verklig substans, du sjunger verkligen innerligt och känslosamt, impad av din sång här.(Härligt med skånska, me like!)

De ylande gittarerna sätter bra piff mot slutet, men enda synpunkten jag har, är att du borde ösa lite sång där, kräma på lite lagom desperat...det skulle verkligen lyfta ännu mer.

Slutknallen är klart mäktig!

Jag har lyssnat på dina andra låtar, men den här tycker jag mest om.

Exellent :P

/Marr
Tack för alla vänliga ord! :)
Tyvärr kan jag inte kräma på med sången, rösten pallar inte för det! Du kanske kunde hjälpa mig med det? Nå´nting i stil med tjejrösten på Stones' Gimme shelter?  ;)
Sista "avdelningen" hade jag från början tänkt mig helt instrumental, men det kanske skulle sitta fint med en "desperat" röst! Fundera på det!
/Peter.


asti

  • Gäst
Lyssnar som hastigast på jobbet med de begränsningar det innebär  <_<. Förändringar till det bättre. Skön feel i hela låten. Tuffar till sig på slutet med elguran. Bra! En av dina klart bästa och given på nästa platta.
Fick tyvärr inte napp på elgurasolo utan la på det själv! Kunde varit bättre, men vill få det klart! Gjorde en liten variation på "riffet", som du tipsade om, och det gör nog att det känns mindre enformigt. Har vant mig vid ståbasen nu och gillar den! Tack för hjälpen! Har du någon åsikt om slutet? Ska detonationen vara där eller ska det bli knäpptyst? Det är också rätt effektivt!
Den uppåtsträvande tremoloviolinen tycker jag bidrar rätt bra till crescendot. Tack för dina som alltid övertänkta och nyttiga synpunkter!
/Peter.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar nu i mina favvolurar och jag tycker det är lysande. Basen funkar bra och jag tycker du fått till ett bättre pianoljud än det jag hört tidigare. Ny plugg? Snyggt med dubbningen av guran på riffets andra vända. Stråkarret snyggt likaså. Smakfullt. Övergången till rockdelen är rysansvärt skön och din sologura funkar och skulle upp 3-5 dB i mixen. Orgeln helt rätt i mina öron ger mig vibbar till gamla tiders "hjältar" som Doors och Animals. Den enda lilla "nitsen" är krevaden på slutet, den förtar något i låten trots texten men andra kan säkert uppfatta den som en bra ljudillustration. För mig är den övertydlig. Som sagt bland det allra bästa jag hört från dig. Var stolt!  :) 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Lyssnar nu i mina favvolurar och jag tycker det är lysande. Basen funkar bra och jag tycker du fått till ett bättre pianoljud än det jag hört tidigare. Ny plugg? Snyggt med dubbningen av guran på riffets andra vända. Stråkarret snyggt likaså. Smakfullt. Övergången till rockdelen är rysansvärt skön och din sologura funkar och skulle upp 3-5 dB i mixen. Orgeln helt rätt i mina öron ger mig vibbar till gamla tiders "hjältar" som Doors och Animals. Den enda lilla "nitsen" är krevaden på slutet, den förtar något i låten trots texten men andra kan säkert uppfatta den som en bra ljudillustration. För mig är den övertydlig. Som sagt bland det allra bästa jag hört från dig. Var stolt!  :) 
Ska pröva att höja gitarrsolot lite grand. Fick dra ner det lite för att det dränker annat, t.ex tremoloviolinen. Är också tveksam till "krevaden". Har man hört det en gång är överraskningsmomentet borta och sedan blir det nog mest jobbigt. Frågan är då om man ska tona ner eller tvärt slut med knäpptyst? Får ev hjälp med kvinnlig "kraftsång" i sista delen, kan nog förstärka ytterligare.
Tack igen för att du lägger tid, lyssnar och ger bra kommentarer! :)
/Peter


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Frågan är då om man ska tona ner eller tvärt slut med knäpptyst?

Ja, tänkte faktiskt på det igår. Slags "talande tystnad".
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du är bra.
Låten är bra!

Krevad eller inte - överraskning eller inte... jag vet inte...
Det här är bra som det är!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Du är bra.
Låten är bra!

Krevad eller inte - överraskning eller inte... jag vet inte...
Det här är bra som det är!
Tack för de orden!
Peter.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tycker det är en fin låt. Känns nära och berör.
Är lite tveksam till slutet dock, tanken är nog bra men jag förknippar det mer med en vinjett till typ trax topp 10 eller något. Ha ha vilket iofs är skönt att vi inte har haft krig på 200 år... så att tankarna mer går till sådant.
www.myspace.com/staffanjonsson


asti

  • Gäst
Tycker det är en fin låt. Känns nära och berör.
Är lite tveksam till slutet dock, tanken är nog bra men jag förknippar det mer med en vinjett till typ trax topp 10 eller något. Ha ha vilket iofs är skönt att vi inte har haft krig på 200 år... så att tankarna mer går till sådant.

Jag är nog inne på att byta explosionen mot tystnad f.n. Vore kul om man kunde göra det med ett "random" slut, så varje lyssning var en överraskning!  :D
Kul att du gillar låten och tack för din kommentar.
Peter.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker nog du ska ta bort bomben i slutet eller vad den nu betyder. Varför inte bara göra en tjusig fade out? Tycker själv fadeouten betraktas orättvist som dålig. Jag menar musiken är ju inte live direkt. En fadeout tycker jag ger en viss känsla åt musiken, det här långsamt försvinnande...
Annars är det perfekt. Ang mina liknelser med Wiehe osv. så handlade inte om din sång utan mer om själva kompositionen. Har bott i Malmö i över 20 år så skånskan är mitt andra modersmål. När du sjungar "drömmar" är det så härligt. Vet inte om skivbolaget Amalthea längre existerar, annars vore det en given plats för dig att skicka in dina alster.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tycker själv fadeouten betraktas orättvist som dålig. Jag menar musiken är ju inte live direkt. En fadeout tycker jag ger en viss känsla åt musiken, det här långsamt försvinnande...

Håller med Tokai där. Fade-out har ett ofärtjänt dåligt rykte. Skulle säkert funka så med det rockiga slutet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves