Vänner! Forumaktivister! Det är DAGS!**********************************************************************'
EDIT:
Flabb har ordnat filer i ett smidigare format:
http://files1.bredband.net/cpuser_b658216/ljudgrejer/KR/festival7/drinkarflickan-24bit.zip
tack så mycket flabb! /Emu.
**********************************************************************'
Efter en drös diskussion i
den här tråden så kommer aktuell festival, den 7-e i ordningen, att behandla temat drinkare, döttrar och död. Specifikt enligt nedan!
Börja med att tanka hem en komprimerad fil med festivalmaterial:
http://files1.bredband.net/cpuser_b658216/ljudgrejer/KR/festival7/drinkarflickan.rarRar-filen innehåller så ett gäng filer:
Drinkarflickan.mid är en midifil med bas och midigitarr och nån melodifjutt. Därur kan man avläsa harmisar om man inte själv hittar ett F på sin keyboard! Det kan vara finurligt att börja med import av denna fil till sitt sekvenserprogram ty man får med BPM och en bra referenspunkt för låtstart av sångfilerna som alldeles strax kommer att nämnas. Jag kan ju även här nämna att låten går i 108 BPM, 3/4 takt. Vals fan

Det här är INTE samma midifil som CC fixade en länk till i dendärandratråden, det här versionen har jag förlängt så att alla verser får plats. Fiffigare så.
Vox1.wav är en sångtagning. I stort en renodlad förstatagning (även om det är skitsamma), förutom 3-eversen som jag var tvungen att lägga om pga tungfladder.
Vox2.wav är helt enkelt nästa sångtagning. Likadan typ. Jag håller igen något på teatralismen i denna, men den levererar nog flera sura toner.
Dubbeltsåfort.wav är ytterligare en sångtagning. Den går precis dubbelt så fort som de andra, alltså 216 BPM. Haha, jag var tvungen att lägga varannan vers så jag kunde hämta andan. Kanske fulklippt mellan verserna, men lite jobb måste ni ju ha. Med detta tempot hinner man med hela låten två gånger på samma tid som de andra. Ja ni hajjar nog.
Drinkarflickan.doc är helt enkelt texten.
Jaha och vad i hela friden ska ni med detta till då... Och var kommer det ifrån? Jo Drinkarflickans Död är ett gammalt skillingtryck, första gången tryckt i textform av K F Kaldén 1890, om
källan stämmer.
Å själva
festivaluppgiften:
Ni ska använda någon av/några/något ur de levererade sångfilerna och leverera en egen tolkning av Drinkarflickans Död.
Ni har FULLSTÄNDIG FRIHET att göra precis vad ni vill med sångfilerna och baka in dem i er egen musikaliska miljö. Fixa till surheter eller skapa ännu falskare toner med pitchkorrektion, Sampla ett par ord och gör en rytmisk figur, trasa sönder det i distmaskinen, Lägg över- och understämmor med egen sång så att originalet knappt hörs... Stretcha till halva hastigheten och gör ett 15-minutersverk. Kör varannan vers snabb o varannan långsam. Kör allting baklänges. Whatever. Gör en parodi, gör nåt seriöst... Gör fler än en version ... Må tekniken sätta gränserna, inte fantasin eller kreativiteten.
Edit: För att vara tydlig: Ni måste alltså INTE ha med HELA texten i er version. Kravet är att MINST NÅGOT ur någon sångfil är med.
Edit igen: När vi senare går till röstning så kommer det att vara en öppen (ickeanonym) sådan.
Samarbeten? javisst
Man får skicka in fler än ett bidrag, men inte fler än 37 st.
Låten får vara hur kort eller hur lång som helst.
Anmäl er här i tråden, så uppdaterar jag denna post med anmälda.
Låten, i mp3-format skickas lämpligen till krfestival7@gmail.com . Annars kan ni PM-a en länk till mig, det funkar oxå. Detta skall göras
senast söndagen (Edit: Ny deadline) 5-e oktober!!! Så kom igen nu:) !!
EDIT: Deadline: se förra raden.
Då åker vi!
tjing
Bengan
Anmälda:Cadello och Flabb: 1-3 bidrag
Rattlesnake
Asti
freddy, nog
Emulator, nog han oxå
pappa jonnerstone, godammit
Fidden
Memphis