Kontrollrummet

Bra, billig, hållbar Laptop

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skall köpa en laptop i present. Skall användas till skolarbete, powerpoint, surfa, chatta och till en och annan film kanske.
Inbyggt nätverkskort vore bra också men det har väl alla? Budget: 5000-6500 kr.
Tittade på Zepto Titan A15 men den gick upp med 2000kr över en natt... :o
Tacksam synpunkter.


'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tja, om den inte skall användas till musikprod är det väl bara att köra på med t ex Dells billigaste, klarar galant det där för 5600:- 
Jag har haft min bärbara Dell ett år och den har gått som en klocka. Batteriet har inte mattats något heller, det är ju trist och dyrt när det ger upp.

Edit: Kom just på att jag jobbar på ett företag med 1500 anställda, och det är Dell som gäller även där på bärbara, från att tidigare har varit IBM.
« Senast ändrad: 24.08.2008, 21:48:23 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Japp. Håller med Rattlesnake.... Köp en billig. Min fru köpte en Dell Inspiron för ett tag sedan. Strax över femtusen och då var den grön. Fanns massa gosiga färger. Den funkar finfint.

Däremot finns inga hållbara bärbara datorer. (Åtminstone inte för femtusen) Använder man dom dagligen och plockar nätsladd i och ur ett par ggr per dag och bär dom fram och tillbaka så räkna med att få köpa en ny present om ett par tre år.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för kvicka svar. Hade en för några sedan som kostade det tre-dubbla den höll i tre år tror jag...
Ska kolla upp Dell Inspirion.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Köpte en Toshiba - Sattelite laptop för 12 000 den gav upp efter ett år och två månader. Ingen garanti (2månader för sent) och jag skötte den exemplarisk. Inga stötar, alltid fri lejd för utblåset, inget knäsurfande utan alltid på plan yta. Nu funkar inte fläkten för det finns ingen ström på dess poler på moderkortet så det är bara att köpa en ny eller ett nytt moderkort.

Köp en billig och se det som förbrukningsvara på 2 år. Vet ej om Acer fortfarande är kassa, men ledde garantireparationsligan för ett år sedan på laptops.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har kört HP dom tre senaste gångerna. Funkat bra i tre år. Sen ger sig strömuttaget. Jag har iofs ALLTID datorn i knät och stöter i ibland.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Köp en billig och se det som förbrukningsvara på 2 år.

Jo då blir ju priset än viktigare.

Vet ej om Acer fortfarande är kassa, men ledde garantireparationsligan för ett år sedan på laptops.

Thnx Zyan för den varningen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har kört HP dom tre senaste gångerna. Funkat bra i tre år. Sen ger sig strömuttaget. Jag har iofs ALLTID datorn i knät och stöter i ibland.

Men det heter ju Lap Top!  :mellow: Exakt det fel som skedde med min 15000 kronors  :o  HP. De kunde plocka delar för ett par tusen men inte mer. Jag var inte lika noggrann som Zyan. Ungarna hade den i sängen osv...
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Frfun har Acer, 6000 kr. funkat bra. Dotterns HP med 2 Gb för 4000 funkar förvånansvärt bra!

min jobbdell kostade nog 20 papp.....dell e bra :)

köp HP eller dell för 4-5000 kr. blir nog kalas!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
För övrigt har mitt strömuttag börjat sagga. Inte ens tre år gammal, men snart....


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Har kört HP dom tre senaste gångerna. Funkat bra i tre år. Sen ger sig strömuttaget. Jag har iofs ALLTID datorn i knät och stöter i ibland.

Men det heter ju Lap Top
Näää...norrlänningshjässa heter det


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Har haft en iBook i fem år, slitit runt med, haft i knät osv.. Funkar fortfarande helt ok förutom att batteritiden är typ 10 min..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har haft en iBook i fem år, slitit runt med, haft i knät osv.. Funkar fortfarande helt ok förutom att batteritiden är typ 10 min..

OK, Mac alltså. Plus fem tusen?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har haft en iBook i fem år, slitit runt med, haft i knät osv.. Funkar fortfarande helt ok förutom att batteritiden är typ 10 min..
Åfan. Kan man köpa Mac för 5000 nu. Schysst.

 :ph34r:


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ja iofs..  :unsure:

Men man kan köpa en lätt begagnad om man vill..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Har haft mycket problem med min HP. Batteri som blev kasst, hårddisk som kraschade, grafikkort som la av. Men som tur var så hade inte garantitiden gått ut när det hände. Vid de första två gångerna så fixade de datorn inom lovad tid, men sista gången då det var grafikkortet tog det en jävla tid innan jag fick tillbaka den.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har haft mycket problem med min HP. Batteri som blev kasst, hårddisk som kraschade, grafikkort som la av. Men som tur var så hade inte garantitiden gått ut när det hände. Vid de första två gångerna så fixade de datorn inom lovad tid, men sista gången då det var grafikkortet tog det en jävla tid innan jag fick tillbaka den.

Och HP har en enastående bra service om man jämför med Dell. (Min egna högst personliga erfarenhet)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fujitsu Siemens

Verkar vara mycket dator för pengarna?  :unsure:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jo, absolut. tror alla "di stora" har ungefär samma erbjudande typ....

dell.se ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Tjejen har en HP, skiten är ju fylld med massa junk default. Ogillar HP därför, men alla är säkert likadana :D Sen att man inte skickar med OS:et på skiva ens..

Dell tror jag nog mest på faktiskt, många klasskamrater som köpte dell när vi fick köpa datorer via universitetet, alla som jag snackat med är nöjda.
« Senast ändrad: 25.08.2008, 00:24:48 by freddy »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra synpunkter! Tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

Har haft 3 dell av olika årsmodell. Två av dem har fått inälvorna (moderkort et al) utbytta. Ett jävla väntande och pysslande.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Som sagt, konsumtionsvara som Zyan skrev. Tar emot att köpa en prylar som inte håller. Hmmm.
Hursomhelst Dell Inspirion 1525 får bra betyg i de tester jag läst.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Som sagt, konsumtionsvara som Zyan skrev. Tar emot att köpa en prylar som inte håller. Hmmm.
Hursomhelst Dell Inspirion 1525 får bra betyg i de tester jag läst.

Förbrukningsvara  :P

Jag vet också att Fuijusu Simens var väldigt stabila när jag kolla upp garantireparationer. Var minst sådana på de datorerna, fast det var också för något år sedan.
Jag besökte massa reparatörer och kollade upp för jag hade planer på att köpa en ny. Var sur på att min gamla hade gått sönder så lätt så jag la ner några timmar på den utforskningen.


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Har haft mycket problem med min HP. Batteri som blev kasst, hårddisk som kraschade, grafikkort som la av. Men som tur var så hade inte garantitiden gått ut när det hände. Vid de första två gångerna så fixade de datorn inom lovad tid, men sista gången då det var grafikkortet tog det en jävla tid innan jag fick tillbaka den.

Och HP har en enastående bra service om man jämför med Dell. (Min egna högst personliga erfarenhet)

Min erfarenhet är likadan. Jag är inne på min andra HP och den är på alla sätt utmärkt. Den "gamla" (nu fyra år gammal) rullar oxå på utan problem, men den är inte i min ägo längre. Den kontakt jag haft med HP service är jättebra.

Så jag rekommenderar gärna HP. Med dagens generella prestanda så klarar man sig väl med 4000 spänn om man bara ska skolarbeta och småsurfa... En värsting för studiobruk kan man få för 7000. Det börjar bli billigt.

Generellt brukar man varna för begagnad laptop (även om jag faktiskt har en sån själv, alltså har jag erfarenhet av tre laptops), man har ingen aning om hur den behandlats tidigare.
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Förbrukningsvara  :P

Jag vet också att Fuijusu Simens var väldigt stabila när jag kolla upp garantireparationer. Var minst sådana på de datorerna, fast det var också för något år sedan.

Okidok. Den Fuijutsi jag länkade till saknar minneskortsläsare vilket väl är ett måste för en partytokig, fotograferande tjugoåring... Måste väl beställa idag. Hon fyller om en vecka.
Har själv dålig men den enda laptop-erfarenheten av en HP så det lutar åt den här Dellen ändå.
Thnx Vallis och Zyan.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Dell är säkert helt ok:). Annars tyckte jag den där fujitsun såg prestandamässigt bra ut oxå. Men igen: Prestandan i dagens "standardburkar" är så pass hög, så det blir nog rätt bra vad du än väljer.

En annan aspekt är ju finishen. Om man gillar tangentbord-skärm-pekplatta på just modellen man väljer. Kan vara värt att pilla lite först. Och storleken. Det är rätt stor skillnad i "bärbarhet" på en 17" och en 12".

Lycka till med köpet.
/Bengan
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


oceanmusic

  • Gäst
Felet de flesta gör, tror jag, är att använda en laptop avsedd som laptop, som ersättning för den stationära. De Laptopar som verkligen är avsedd för kontinuerlig drift utan problem har en betydligt högre prislapp. Hur många av er som använder en laptop, "tömmer" batteriet med jämna mellanrum? Om en laptop står kontinuerligt på laddning kan batteriet komma att sluta fungera och det brukar inte vara en garantiåtgärd utan anses som en förbrukningsartikel.

Mao, det är skillnad på bärbara och bärbara om de är avsedda för just bärbarhet eller ersättning för en stationär i kontinuerlig drift. Själv har jag kört IBM/Lenovo och Dell, min fru har en HP och jag skulle vilja påstå att HPens batterikapacitet är jag mycket imponerad av. Thinkpaden och Dell har också fungerat mycket bra då jag använder dem just som ersättning för en stationär. Dock drar jag alltid ur strömsladden över natten för att slippa eventuella batteridegraderingar.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Förbrukningsvara  :P

Jag vet också att Fuijusu Simens var väldigt stabila när jag kolla upp garantireparationer. Var minst sådana på de datorerna, fast det var också för något år sedan.

Okidok. Den Fuijutsi jag länkade till saknar minneskortsläsare vilket väl är ett måste för en partytokig, fotograferande tjugoåring... Måste väl beställa idag. Hon fyller om en vecka.
Har själv dålig men den enda laptop-erfarenheten av en HP så det lutar åt den här Dellen ändå.
Thnx Vallis och Zyan.

Vet ingen som använder kortläsare, usb rakt in från kameran är vanligare.


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!

Vet ingen som använder kortläsare, usb rakt in från kameran är vanligare.

Jo, jag använder konsekvent kortläsaren. Så då vet du en :P. Men visst funkar USB oxå.
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


Utloggad tsmalmbe

har aldrig kopplat in kameran direkt. Snabbare utan den , dessutom kan man skippa x olika kablar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Vet ingen som använder kortläsare, usb rakt in från kameran är vanligare.

Jo, jag använder konsekvent kortläsaren. Så då vet du en :P. Men visst funkar USB oxå.

Räcker också upp handen.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag har numer en fujitsu siemens som har funkar enormt bra(peppar peppar) förutom dålig batteritid på mitt ex. Min mans ex har däremot jättebra batteri. Minneskortläsaren använder jag alltid till mobiltelefonsfoton eller till min gamla digitalkamera. Den nya digitalkameran har dock nåt nytt slags kort. Synd för det är ruskigt smidigt med kortläsare!
Plinkar på en låt...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det var tusan många som använder kortläsaren.  :lol:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag har numer en fujitsu siemens som har funkar enormt bra(peppar peppar) förutom dålig batteritid på mitt ex. Min mans ex har däremot jättebra batteri. Minneskortläsaren använder jag alltid till mobiltelefonsfoton eller till min gamla digitalkamera. Den nya digitalkameran har dock nåt nytt slags kort. Synd för det är ruskigt smidigt med kortläsare!

OK. Du har en F-Siemens med kortläsare alltså.
Är väl också tänkbart att hög prestanda sätter ner batteritiden? Dell får ganska bra omdömen där.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves