Kontrollrummet

Stensdotter/ karl - The Sun

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
En låt som Anna och jag gjorde för något år sedan i och som blev använd i ett reklamprojekt...mixen kanske är lite på men vad tycks om låten och sången???
Allt gott / karl

LÅTNAMN: The Sun
ARTIST/GRUPP: Anna Stensdotter / karl
GENRE: ?
LÅTLÄNGD: 4.51
KOMPOSITÖR: Stensdotter/ karl
PRODUCENT: Stensdotter / karl
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3 

något avkortad version

The Sun

See the dawn
Right before my eyes
The sun is set and gone
Time goes by
Soon I see the early morning sky

And I feel like flying
As I look into The sun
Know that it's worth trying
Cause your are always on my side
On my side

Fade away
Shadows from the night
Turns into day
All so new
Never seen the sky so bright and blue

And I feel like flying
As I look into The sun
Know that it's worth trying
Cause your are always on my side
you're on my side

You give me strength when I am weak
You give me everything I need
When I am with you I am free
This is the place I want to be

Come to me
Let us share this moment of infinity
Move along
Let the light shine in and make us strong

And I feel like flying
As I look into The sun
Know that it's worth trying
Cause your are always on my side
you're on my side

© Anna Stensdotter -07
« Senast ändrad: 24.08.2008, 20:02:20 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo, har ju haft förmånen att lyssna till denna tidigare. A masterpiece helt klart och om den nu är officiell är det en kommande internetmusikklassiker. Grattis till den! Harmonierna på "...and I feel like flying"  och sticket gör den till ett unikum. Arret är i samma klass med t ex baklängesgitarrerna, kanske något överutnyttjade, synthar, körer...skitbra! Mixen tycker jag är för torr och outrot för långt men samtidigt händer det en del där. Thanks for sharing - som di säger over there.  ;)   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Jag gillar detta. Skön låt och bra sång. Inte så mycket mer att tillägga är jag rädd. Bra jobbat.


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Gillar allt, arr, mix, låt och sång. Alldeles lysande. Bra så!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx equality och kul att du gillade...klassiker och klassiker  :unsure: vet inte men tror både Anna och jag blev hyfsat nöjda med den här även om det var en annan version som fick reklamjobbet B) /  karl
Ps.jag la upp en något kortare version just för dig... :huh: B) Ds
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ps.jag la upp en något kortare version just för dig... :huh: B) Ds

 :) Ska lyssna igen. Kanske lite kinkig comment från mig. Du spelar ju i en egen division och då blir "kraven" därefter och kanske hade jag nån ursprunglig version på trumhinnan. Glömde kommentera sången som är lysande. Gillar Stensdotters elastiska röst.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Absolut...hon sjunger läskigt bra....
Ps.jag la upp en något kortare version just för dig... :huh: B) Ds

 :) Ska lyssna igen. Kanske lite kinkig comment från mig. Du spelar ju i en egen division och då blir "kraven" därefter och kanske hade jag nån ursprunglig version på trumhinnan. Glömde kommentera sången som är lysande. Gillar Stensdotters elastiska röst.

freddy...tack för lyssningen och kul att du gillar... B)

martin...det värmer... :wub:
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bra inspelad röst och bra spelad/producerad och mixad musik. Rösten låter bra!

Själva låten är nog inte nån favvis för mig. Bra mellanspår kanske :)

Men riktigt bra jobb med allt.

Finns reklamen på youtube eller något?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Tack för fin feedback :-) Kul! Är väl sådär nöjd med rösttagningarna på denna = snabbjobb. Konstigt vibrato i inledningen o s v. Vi har varit lite tveksamma till att lägga upp den här (låten är skyddad i det stora bolaget). Den finns därför inte uppe ens på kundens hemsida eftersom vi sålt rättigheter för lokaltv och radio endast. Men ni får en exclusive lyssning  ;)
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Jättebra låt! Och Stensdotter, du sjunger ju otroligt bra, gillar verkligen din röst.
Lite för torr mix på sången tycker jag, men det gör eg inget  :)

brabra!

/Åsa
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, det här är en annan division. Produktionen är helt enkelt proffsklass, inte mycket att säga om det. Och sången är helt perfekt, uttalet, intonationen, feelingen. Och helt egen stil, tycker jag hör lite mjuk rördist också som gör att den låter varm och spännande.

Jag gillar baklängesljuden och vintagesyntljuden. Gitarrerna låter lite för mycket piezo för min smak. Trummorna låter bra men spelet är så återhållsamt att man väntar sig en öppning som aldrig kommer.

Men det som är mycket faschinerande är att det här är ett helt eget sound, låter inte som något annat. Kul att vi får höra't! :)
DON'T PANIC


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx  B) är också allergisk mot piezomic...därför brukar jag micka upp min Ovation men här är den uppblandad med Yamaha FG180  ren akustisk och Ovation:en är lajnad och kommer faktiskt inte ihåg varför den blev det????skitkul att du gillar och tycker den låter eget..../  karl  B)
Ja, det här är en annan division. Produktionen är helt enkelt proffsklass, inte mycket att säga om det. Och sången är helt perfekt, uttalet, intonationen, feelingen. Och helt egen stil, tycker jag hör lite mjuk rördist också som gör att den låter varm och spännande.

Jag gillar baklängesljuden och vintagesyntljuden. Gitarrerna låter lite för mycket piezo för min smak. Trummorna låter bra men spelet är så återhållsamt att man väntar sig en öppning som aldrig kommer.

Men det som är mycket faschinerande är att det här är ett helt eget sound, låter inte som något annat. Kul att vi får höra't! :)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
du är för självkritisk <_< :o jag tycker du sjunger precis så bra som du ska och resten är din känsla som grejar upp det till 100%...snabbjobb  :unsure:...höll vi inte på i ett halvår  :P ...tnx för ett givande samarbete.../ karl
Tack för fin feedback :-) Kul! Är väl sådär nöjd med rösttagningarna på denna = snabbjobb. Konstigt vibrato i inledningen o s v. Vi har varit lite tveksamma till att lägga upp den här (låten är skyddad i det stora bolaget). Den finns därför inte uppe ens på kundens hemsida eftersom vi sålt rättigheter för lokaltv och radio endast. Men ni får en exclusive lyssning  ;)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
mycket fint hantverk, skitbra sång anna
sköna reverse ljud ger sug åt rythmen

äntligen fick jag höra denna låt! ;)

vore skitkul att fp se filmen åxo
bra jobbat karl & stensdotter!

/Larsson
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


asti

  • Gäst
Det är så´n här musik man letar efter, men sällan hittar! Sköna gitarrer som påminner om någon låt av Joni Mitchell. Sticket är en riktig "rysare"! :wub: Avslutningen kan tyckas lite långdragen vid första lyssningen, men ger en suggestiv effekt och ska nog inte kortas ner.
Hur bra som helst!


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Åsa - Tack för fin feedback  :rolleyes: Var inne o lyssnade på din o Equalitys låt som jag missat, du har också en jättehärlig röst! Och, wow, GRATTIS till förstaplatsen på Allears, grymt impad!

Rattlesnake -  Perfekt sång, *fnissar*, inte varje dag man får höra det :wub: Kul att du känner så.

Larsson - tack, kom över o hälsa på så får du se filmen  ;)

Karl - Hehe, nej, definitivt inte ett halvår, även om det kändes så. Den här första versionen som sedemera kraschade *fnissar* tog ca 1,5 dag. Den andra ungefär lika lång tid. Bara så du vet. Däremot satt du o skruvade i studion som en liten gnu. En bra erfarenhet att ha skrivit mot beställning  :D

Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ni är bra! Härligt att höra denna röst också. Tror inte jag lagt märke till din röst förut. Den håller långt!

Någon har kommenterat att det används mjuk rördist på sången. Jag upplever att det trycker ihop rösten mer än nödvändigt. Det är ju alltid tycke och smak - jag tycker rösten förtjänar mer nyanser, som nu begränsas. Jag kan vara ensam om den upplevelsen, så det är nog en petitess i sammanhanget.

Reverse/baklänges-ljudet tror jag skulle bli bättre om det inte var så påtagligt i ljudbilden som det är nu - återigen tycke och smak förstås.

Jag skulle aldrig skriva dessa kommentarer om det inte var för att jag tycker det här är ett snäpp bätte än mycket annat som hörs idag...
Ni är så bra att jag bjuder på mina tankar, liksom.

Vad används detta stycke till, reklam?
« Senast ändrad: 26.08.2008, 12:59:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Det var inte jag som nämde rördist och något sådant finns inte i min lilla studio ...alltså enbart Röde K2 och in i Cubase kanske lite aning kompressor svagt på sången...Denna gjorde vi Hösten-07 och kommer inte att gå in och peta i den...men nu när jag hör denna version kan jag hålla med dig om reverseljudet....och det var ett stort försäkringsbolag som via en reklambyrå nappade på låten och musiken utgör en kuliss bakom en reklamfilm om bolaget....vet att det kan låta skumt med den ljudmattan som är här men det var faktiskt en mer avskalad version som fick jobbet...kanske lägger upp den också vad tiden lider och när rättigheterna gått ut...
Allt gott / karl

Ni är bra! Härligt att höra denna röst också. Tror inte jag lagt märke till din röst förut. Den håller långt!

Någon har kommenterat att det används mjuk rördist på sången. Jag upplever att det trycker ihop rösten mer än nödvändigt. Det är ju alltid tycke och smak - jag tycker rösten förtjänar mer nyanser, som nu begränsas. Jag kan vara ensam om den upplevelsen, så det är nog en petitess i sammanhanget.

Reverse/baklänges-ljudet tror jag skulle bli bättre om det inte var så påtagligt i ljudbilden som det är nu - återigen tycke och smak förstås.

Jag skulle aldrig skriva dessa kommentarer om det inte var för att jag tycker det här är ett snäpp bätte än mycket annat som hörs idag...
Ni är så bra att jag bjuder på mina tankar, liksom.

Vad används detta stycke till, reklam?
« Senast ändrad: 26.08.2008, 15:08:03 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Detta gillar jag ..

Får ett härligt gung, och alldeles perfekt i BPM går den.
jättesoft låt..

När hon sjunger "And I feel like flying" i första där, så är det ett ackord som jag INTE förväntat mig :)
och det är bra när aldrig en låt är förutsägbar!

Jag gillar gitarrspelet starkt, märks att det inte är första gången det spelas in med den guran :P

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Asti, MaxB och Perra: Tack, så himla himla roligt att ni gillar låten och sången!!! Karl är fantastisk hela vägen, både på att skriva, sjunga o prodda. En härligt kille IRL också  :rolleyes:

Det var ju så längesedan vi gjorde den här, ett år sedan nu och faktiskt ett år sedan jag sjöng in något vettigt. Har varit chokad av jobb, men nu är jag utan uppdrag så jag skulle kunna sjunga på dagtid *ler*. Dock, snörvel snörvel, måste förkylningen botas. Är täbbt i däsad.

Det är så fantastiskt skönt att få fin feedback när man lämnat ut en del av sin själ i ett verk. Jag vill verkligen göra bra sångjobb o det är inte alltid det blir bra. Det ska liksom klaffa ända från början, rätt låt, rätt tonart eller läge, rätt känsla, det ska vara ROLIGT att sjunga. Har tappat bort det lite, det var så längesedan. Verkar som jag är mest produktiv under hösten *ler*.

Hursomhelst, tack för att ni lyssnar o jag är så GLAD över att ni gillar det vi åstadkommit.
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Detta är ju kanonbra, sången går rakt in, uttrycksfull och meningsfull text gör sitt, jag sitter som klistrad och lyssnar :D

Sen är det bra proddat Karl, på en fin låt-idé.
Full pott hos mej!

Och du Anna:här fick du till det till 100%, nu får du banne komma med mer snart, du sjunger så ljuvligt min goda fröken:P

Hoppas att du får massor av fina låtförslag som du kan förgylla, jag vet att det ska kännas rätt, men här finns ju alla möjligheter till det, eller hur, och t ex Karl kan sina saker?! ;)

Heja på!

/Marr
« Senast ändrad: 28.08.2008, 20:12:15 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Riktigt, riktigt snygg produktion helt klart. Någon skrev ovan att det inte låter som något annat, men jag håller inte riktigt med. Jag tycker att det låter väldigt mycket Karl i produktionen  ;)   (fast det är en duktig kvinna på sång..)

Stensdotter sjunger ju riiiktigt skönt och ger den där sista viktiga touchen som höjer detta till något över det vanliga.
Håller dock med Equality om att slutet är något utdraget i den längre versionen.

Tack båda för riktigt skön och exclusive lyssning!


/ Andreas
Me, Myself & I


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Stensdotter låter rätt lik Chrissie Hynde måste jag säga, och det är väl inte det sämsta betyg. Proffsigt gjort. Sugkoppen eller vad ska kalla det som kommer i början upprepas några ggr för mycket. Sen är det nåt i refr som stör mig efter 1:a lyssning, alltså:

And I feel like flying
(nästa rad borde komma in tidigare)
As I look into The sun
Know that it's worth trying
(samma sak här, faktiskt mer här)
Cause your are always on my side
On my side

Vet inte om det är begripligt. Alltså lite för lång paus mellan versdelarna i melodin. Bara lite kompositionsmässiga intryck och mycket spontant upplevt. Jag har nog fel efter 5:e lyssningen.

Annars är refr kanon, "ett unikum" som equality säger.


Sen vad gäller själva kompet så saknar jag nån slags öppning, som nån tyckte (rattlesnake, va?), men det kanske inte funkade i sammanhanget (reklam å så)


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Kornstad och Tokai - vad roligt att ni gillar sången. Tack för fin feedback som jag verkligen uppskattar. Chrissie Hynde - wow - vilken komplimang...  :wub:
Lyssna på http://www.stensdotter.com


oceanmusic

  • Gäst
Utan att komma med alltför avancerade egna åsikter, skitsnyggt!  :)
Läcker falsettosång, det gillas!
Kalas tycker jag! :)


Kommer att tänka på en låttext med Pugh, "den skall bolla och rulla runt" och denna låt gör mina öron defintivt det!  :)
« Senast ändrad: 03.09.2008, 12:22:04 by oceanmusic »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag måste ha legat i koma sedan i somras... Hur har jag kunna missa denna?  :blink: Den är ju bara så bra!

Först önskade jag att jag fått höra den avskalade versionen och fick en känsla av det fanns så mycket mer att göra...

Sticket (0:43 osv) kunde vara "rakare" och avvika mer och att versen (1:05 osv) hade en rakare och mer pulsernade takt. Baklängesgitarrerna "lovar mer" och jag förväntar mig en högre intensitet. Men, det blir inte "mer".

Nu har den gått på några gånger medans jag skriver och jag börjar vänja mig!  ;) ...så kände jag på att det är så bra, så bra... som det är!  :)

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Nu har jag bara lyssnat lite kort, 2ggr..

Stensdotters röst,, får rysningar.. alltså sådana där goa!

Musiken är kalas, sköna harmonier och allt smälter ihop riktigt bra med sången. Inspelning/mix känns väl helt ok? Lite bättre än helt ok!

Det är ju kanske lite väl sent med att komma med åsikter om mix/inspelning, men jag tycker att BD är lite väl mycket i bakgrunden. Det är nog inte helt ovanligt i musikgenren?

Riktigt bra jobbat, och mer sådant önskas!




Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hade inte heller hört den - märkligt - ja den är i alla fall i en klass för sig som andra skriver och röst samt gurabehandlig är det som står ut mest på denna låt - Grattis till reklamjobbet ska man väl säga också - det är ni mer än värda.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Proffsigt och härlig musik! Sånginsatsen riktigt snygg!
Plinkar på en låt...


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx alla...detta är inte den versionen som är med i reklamen utan ett mer boost:at stuk...inga ändringar kommer att göras då det var den andra softare versionen som ni inte hört än funkade för uppdragsgivarna men kul att ni gillar iaf och....Ja,Anna Stensdotter sjunger ordentligt bra på denna :) ... Allt gott/  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Kanske redan svarat på detta, men en gång till gör inte illa!
Detta är snyggt! :)
Radiofärdigt, snyggt o så färdigt att det inte blir färdigare!
Hittar inget att såga på.......
fullständigt häärligt,WOW!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
jag är ju ett fan av karls musik och stensdotters sång så detta borde ju vara det ultimata :).
En skön låt som har många spännande grepp. Dock tycker jag arret är lite väl på hela tiden och att mycket återanvänds för mycket.
men bra är det ju :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Men oj - vilken bump! Tack för er positiva feedback, känns underbart att många gillar min sång!
Lyssna på http://www.stensdotter.com