Kontrollrummet

Piece of paper - Memphis med tjejpolare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
LÅTNAMN: Piece of paper
ARTIST/GRUPP: Memphis med tjejpolare
GENRE: Typ pop, singer/songwriter
LÅTLÄNGD: 4.41
KOMPOSITÖR: Hon
PRODUCENT: Jag
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3 

Tjenamors. En tjejkompis till mig hade skrivit en låt på ackegura som vi spelade in hemma hos mig för ett tag sedan. Jag spelade in hennes sång och guran med min JJlabs Usb-mik och sedan gav hon mig fria händer att göra vad jag ville med det. :) Så jag lade på bas, trummor, synthslinga, dubb på guran samt ett improviserat ackesolo på slutet.  :D Trummorna är inte helt tighta men annars? :) Min första poplåt jag grejar med typ. Det är pluggar och klickat me musen, skulle gärna ha digitalkit och bra ljudkort till min riktiga bas. Kommentarer spontant?  :ph34r:

Edit: Glömde bifoga låten..  :lol:
Edit 2: Glömde även vanliga mallen med info längst upp.  :D
Det är sent, får skylla på det.  ^_^

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 24.08.2008, 02:28:08 by Memphis »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snygg låt pga fin melodi och bra sång. Takten blir på ett märkligt sätt makligare ju längre låten går eller är det bara att kompet blir mer avskalat? Trummorna försvinner och med dessa allt fler instrument. Det vanliga är ju att göra precis tvärtom för att öka intensiteten. Här gör ni precis tvärtom.  :huh: och det blir väl mycket repetition av melodin. Några små otajtheter som borde gå att fixa till lätt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Snygg låt pga fin melodi och bra sång. Takten blir på ett märkligt sätt makligare ju längre låten går eller är det bara att kompet blir mer avskalat? Trummorna försvinner och med dessa allt fler instrument. Det vanliga är ju att göra precis tvärtom för att öka intensiteten. Här gör ni precis tvärtom.  :huh: och det blir väl mycket repetition av melodin. Några små otajtheter som borde gå att fixa till lätt.

Tja Eq, tack för comment. Jo, jag avskyr att klicka ihop trummor och det blev därför inte så bra, så antingen sätter jag mig ner och lägger mer tid på det eller så försöker jag få tag i ett el-kit. Sedan det där med intensiteten har du rätt i.. :unsure: Jo, melodin bli kanske lite tjatig, vi funderar på att lägga stämmor på vissa ställen och det kanske hjälper lite.. :) Otightheterna tar jag på mig, skall fixa detta. Tack för dina ord.

Mvh

Memphis


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Tjena!

Bra låt och skön sång. Härlig intromelodi också.

Trummorna låter både för högt och riktigt otight. Sänk framförallt cymbaler/rides i volym. Mjuka även till kaggen, den är hård och passar inte riktigt in. Pukorna bör också sänkas. Virvel låter bra men kanske skulle må bra av lite mer kropp.

Önskar få gitarren panorerad mer också, det blir lite konstigt när den ligger på samma ställe som sången.

Sången låter bra men jag tror du har rätt i att stämmor på vissa ställen hjälper! Sångens mix är också mjuk och bra!

Lite kvar att fixa tycker jag, men en bra låt och det blir kanon när du är färdig!
http://pingvinfilm.se


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tjena!

Bra låt och skön sång. Härlig intromelodi också.

Trummorna låter både för högt och riktigt otight. Sänk framförallt cymbaler/rides i volym. Mjuka även till kaggen, den är hård och passar inte riktigt in. Pukorna bör också sänkas. Virvel låter bra men kanske skulle må bra av lite mer kropp.

Önskar få gitarren panorerad mer också, det blir lite konstigt när den ligger på samma ställe som sången.

Sången låter bra men jag tror du har rätt i att stämmor på vissa ställen hjälper! Sångens mix är också mjuk och bra!

Lite kvar att fixa tycker jag, men en bra låt och det blir kanon när du är färdig!


Tja PirateKing! Tack för berömmet och kritiken! Kul att du gillade introt! :) Ja, trummorna är väldigt othigta och ljudet behöver mixas bättre vilket inte är min starkaste sida. Skall försöka igen och om det inte blir bättre så skall jag leta upp någon som kan ta över. :) Angående gitarren så är den inspelad med sången samtidigt..  :unsure: Dels för att jag bara har en mikrofon och för att vi ville spara tid, så att panorera den med min dubb bli nog svårt. Kul att sångens mix fungerade! Har pillat med reverb och delay från Reason. Angående trummorna så ska jag ta mig till en fritidsgård och spela in på ett el-kit, kommer nog göra susen. :) Tack för din kommentar!

Mvh

Memphis 
 
« Senast ändrad: 26.08.2008, 00:39:29 by Memphis »


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Tjena!

Bra låt och skön sång. Härlig intromelodi också.

Trummorna låter både för högt och riktigt otight. Sänk framförallt cymbaler/rides i volym. Mjuka även till kaggen, den är hård och passar inte riktigt in. Pukorna bör också sänkas. Virvel låter bra men kanske skulle må bra av lite mer kropp.

Önskar få gitarren panorerad mer också, det blir lite konstigt när den ligger på samma ställe som sången.

Sången låter bra men jag tror du har rätt i att stämmor på vissa ställen hjälper! Sångens mix är också mjuk och bra!

Lite kvar att fixa tycker jag, men en bra låt och det blir kanon när du är färdig!


Tja PirateKing! Tack för berömmet och kritiken! Kul att du gillade introt! :) Ja, trummorna är väldigt othigta och ljudet behöver mixas bättre vilket inte är min starkaste sida. Skall försöka igen och om det inte blir bättre så skall jag leta upp någon som kan ta över. :) Angående gitarren så är den inspelad med sången samtidigt..  :unsure: Dels för att jag bara har en mikrofon och för att vi ville spara tid, så att panorera den med min dubb bli nog svårt. Kul att sångens mix fungerade! Har pillat med reverb och delay från Reason. Angående trummorna så ska jag ta mig till en fritidsgård och spela in på ett el-kit, kommer nog göra susen. :) Tack för din kommentar!

Mvh

Memphis 
 

Klart du inte ska lämna det till nån annan! Varje gång du gör en mix så blir det bättre. Övning övning, det är ända sättet :)

Det blir rätt jobbigt att mixa om gitarr och sång är på samma spår. Jag tycker du ska spela in det en gång till så du kan mixa var för sig.

Du har ju en bra låt här! Var inte lat nu och fixa klart den! ;)
http://pingvinfilm.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag gillar låten och arret, men pga bristerna i inspelningstekniken tror jag inte du kan få det att låta bättre än så här - en skaplig demo. Det som framför allt hörs är att gitarren och sången slåss om frekvensområdet och stereobredden. Trummorna förbryllade mig först, hur kan handklickade trummor låta otajt?  :huh: Du har alltså spelat in gitarr och sång med en mick, utan klick? Då blir det svårt att få till det tajt med trummor. Tänker på Simon&Garfunkels "Sounds of Silence" där de gjorde samma sak, och trummorna låter hopplöst otajta på sina ställen.

Mitt råd är att släppa den här versionen. Gör en ny grund med trummor och bas, ta dit tjejen igen så hon får sätta ny gitarr och sång - var för sig. När ni ändå håller på så tycker jag att du skall försöka få henne att sjunga ut, hon har bra röst, men jag tycker det låter lite introvert.

För att vara första försöket på poplåt tycker jag du glänser. Jag fick direkt associationer till modern, nyskapande pop när låten drog igång.
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trevligt att ha en sångerska att leka med så här. Kul att höra och jag vill definitivt höra mer låtar av er. Bra att ratta ljudet själv också eftersom man hela tiden kan lära sig mer på det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Det mesta har väl sagts redan.

Trummorna snubblar i varje liten fill, styr upp med kvantisering.

Sången känns lite tam, bra och fin ton har hon dock. Men försök kanske att få henne att känna mer eller överdriva uttrycken mer, nu känns det lite som hon går på default. Inte dåligt alls, bara lite uddlöst.

Låten är fin. Gillar denna typ av pop/rock med tjejsång, men en bättre produktion måste nog till om man ska njuta av detta till fullo. :D

Avslutande delen känns inte heller stabil, tror det är kompgitarren som känns lite ryckig.

Du har något bra här, försök bara ratta till lite mer fläsk i produktionen. Lite mer attityd i trummorna och sången. Bara för att det är en soft låt så behöver den inte attitydslös :)

Lycka till memphis och jag vill också höra mer!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sången känns lite tam, bra och fin ton har hon dock. Men försök kanske att få henne att känna mer eller överdriva uttrycken mer, nu känns det lite som hon går på default. Inte dåligt alls, bara lite uddlöst.

Låten är fin. Gillar denna typ av pop/rock med tjejsång, men en bättre produktion måste nog till om man ska njuta av detta till fullo. :D
Du har något bra här, försök bara ratta till lite mer fläsk i produktionen. Lite mer attityd i trummorna och sången. Bara för att det är en soft låt så behöver den inte attitydslös :)
Bra kommentar från Freddy. Jag visste inte hur jag skulle kommentera den saken men Freddy löste det bra. Rösten är bra - och mer övning ger mer attityd!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


oceanmusic

  • Gäst
Lyssnat några gånger nu och jag gillar låten, mycket!  :) Däremot håller jag med om attityden i sången. Känns som om hon är koncentrerad på att spela rätt på gitarren och sjunger lite "vid sidan om". Osynken stör lite mer än det borde...


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tja!

@PirateKing - Du har helt rätt, jag ska inte lämna över mixningen utan försöka själv och lära mig av det. :)

@Rattlesnake Tack för kritiken! Jag tror ändå inte jag ska släppa den utan göra som du föreslog att lägga nya trummor och bas och sedan lägga på gitarr och sång var för sig. På så sätt blir det nog tightare, hon kan koncentrera sig enbart på sången så hon kan sjunga ut mer och det bli lättare att undvika frekvenskrockar eftersom jag kan mixa spåren försig samt panorera gitarrerna. Kul att du gillade låten och tyckte det kändes något nyskapande. :)

@MaxB - Tack för att du lyssnade. Ja, visst är det kul att ha en kvinnlig sångare som vän, och en duktig en. :) Roligt att du vill höra mer från oss!

@Freddy - Ja, trummorna ja..  :rolleyes: Eftersom jag lade på trummorna till gitarren som inte var helt tight fast det var spelat efter klick, så är det svårt att få det tight, blir nog bättre att göra tvärtom, spela gitarren efter trummorna. :) Och vi spelade in varje del försig och som jag sedan klippte ihop.. vilket gör att det inte blev helt exakt rätt vid varje ny vers etc. Och jag utgick från en färdig takt som jag justerade vilket därför blev galet.. Ja,. :rolleyes: blev som sagt svårt att få det bra. :)

@Alla fyra - Tack alla för nyttig och positiv kritik! Jag har bestämt mig för att göra ett nytt försök från scratch. Spela in basen efter klick och sedan trummorna på ett digitalt trumset. Därefter skall jag, eller hon, spela in gitarren (Med nya strängar! :)) separat från sången och därefter får hon sjunga om låten och försöka sjunga ut mer vilket förmodligen blir lättare när hon inte behöver tänka på gitarrspelandet. :) Sedan ska jag gå in för mixningen och göra det bättre. Tack!

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 26.08.2008, 19:20:08 by Memphis »