Kontrollrummet

Guran låt idé + mick test

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
spela in med två st Röde nt2a i stereo.

har nog haft lite för hög gain på från fireboxen, blev ett lite högtbrus som jag fick skära lite i.
kan det vara så eller har någon något förslag på vad det kan vara?

Men I alla fall. tycker det blev en skön ljud bild som kan utveklas.
nå väl
Vad gör man av en sådan här låt ide
låter det eget eller snott  ;)

här är länken.

 
http://soundclick.com/share?songid=6826554
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
låter bekant gör det, men kanske inte stulet rakt av. Däremot låter det riktigt bra!

Fortsätt!

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Ola.
Mycke snyggt detta.Visst påminner det om nåt mellan varven,men inget som känns som en plankning direkt.Och så till den ständiga frasen,du behöver sång på dina alster :)
Vette fanken hur vi skall lösa det..

Mvh
Micael


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjena

Tycker det låter riktigt skönt. Det är någon låt jag kommer att tänka på men det hamnar nog mer om soundet. Kommer dock inte ihåg namnet och bara några fraser i början hehe...

Ljudet är riktigt varmt och skönt också.

Jepp gör något mer av det
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag är nog inte så begeistrad i ljudet tycker det låter grumligt och lite jobbigt. Melodin känns bekant, men det är väl halva poängen med att göra musik. Att man kan sno på ett sätt som gör att det låter eget  :)


Utloggad johan s

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
  • amatör sångare ,trummis o gitarrist
    • Visa profil
shit vilken skön låt riktigt bra skaffa en text till den så testar jag gärna o sjunga in där lite om det kan vara nåt för dig


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Påminner om någon av låtarna som J. Cash gjort cover på men jag kommer inte ihåg vilken. Men det är ju inte en direkt plankning så det är egentligen inget att hänga upp sig. Tycker det låter snyggt avskalat och naturligt men som andra redan nämnt; man saknar sången (ett evigt dilemma även för mig...). Med en snygg sångslinga kan det bli riktigt bra!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Beundrar mycket ditt gitarrljud. Verkligen fett! Och undrar hur du bär dig åt. Stillsam låt att kura skymning till. Saknar inte sång även om det säkert skulle göra sig. Hörs lite störljud (radio, TV?) på slutet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vackert Om du kan snickra bort sträng-gnisslet då du flyttar vänsterhanden är du i mål.
Åsså lite sång förstås.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Jag tycker ljudet är en aning märkligt på något vis. Det funkar, men det känns inte riktigt naturligt och basigt. Men det är om jag är kritisk, det funkar för att förmedla låten. Som alla andra har sagt, på med lite sång, kanske en cello :D Funkar nog rätt avskalat dock. bra jobbat


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Riktigt skönt gitarrljud! Mycket vibbar av temalåt från Shrek här!!  Men det gör inget för det är med egna harmonier och ändå med en egen stil, så du kommer undan med bravur.

Snyggt!
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Vad är det för "tickande" som kommer in där vid 1:15? Är det strängarna vid stämskruvarna som slår mot varandra när du gör "vibrato" på sista tonen där, eller vad är det. Jag skulle ju inte tro det dock.... men det låter så typ?
Me, Myself & I


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
tjo hej så har denna låt fått ett litet ansikts lyft med ett drömlikt piano

blir nog att plita lite text så  det kommer mera.

låter bekant gör det, men kanske inte stulet rakt av. Däremot låter det riktigt bra!

Fortsätt!

:)

Tack! jepp här fortsätter vi.



Vad är det för "tickande" som kommer in där vid 1:15? Är det strängarna vid stämskruvarna som slår mot varandra när du gör "vibrato" på sista tonen där, eller vad är det. Jag skulle ju inte tro det dock.... men det låter så typ?

vet inte riktigt vad du menar.. men gitarren är lite om gjord lite som en gammal jazzburk en hottad akkegura om du förstår vad jag menar

Jag tycker ljudet är en aning märkligt på något vis. Det funkar, men det känns inte riktigt naturligt och basigt. Men det är om jag är kritisk, det funkar för att förmedla låten. Som alla andra har sagt, på med lite sång, kanske en cello :D Funkar nog rätt avskalat dock. bra jobbat

Hopp ja. det är inte mycket som ör eq at. kan vara min speciella gitarr som låter lite annorlunda

Vackert Om du kan snickra bort sträng-gnisslet då du flyttar vänsterhanden är du i mål.
Åså lite sång förstås.

ska vara lite gnissel och gnäll. Tycker du inte? tycker det tillför mer en skadar men men det är ju en smaksak. tror med sång på så blir det mer levande med gnissel


Beundrar mycket ditt gitarrljud. Verkligen fett! Och undrar hur du bär dig åt. Stillsam låt att kura skymning till. Saknar inte sång även om det säkert skulle göra sig. Hörs lite störljud (radio, TV?) på slutet.

två nt2a mickar inspelat på ett stereospår inget konstigt alls
Ja det är nog tv n som låter i bakgrunden  :ph34r: så hör man lite barn skrik om man lyssnar riktigt noga,
Tack för lyssningen. :)


Påminner om någon av låtarna som J. Cash gjort cover på men jag kommer inte ihåg vilken. Men det är ju inte en direkt plankning så det är egentligen inget att hänga upp sig. Tycker det låter snyggt avskalat och naturligt men som andra redan nämnt; man saknar sången (ett evigt dilemma även för mig...). Med en snygg sångslinga kan det bli riktigt bra!

nine inch nails kanske?   ja sång ja   hua ligen blir så jobbigt att höra sin egen röst
men vem vet man kanske får lite hjälp  :)


shit vilken skön låt riktigt bra skaffa en text till den så testar jag gärna o sjunga in där lite om det kan vara nåt för dig

Ja. vilken bra idé ska bli kul att få lajja lite över nätet ser fram emot av vad det kan bli :)
återkommer,,,,


Jag är nog inte så begeistrad i ljudet tycker det låter grumligt och lite jobbigt. Melodin känns bekant, men det är väl halva poängen med att göra musik. Att man kan sno på ett sätt som gör att det låter eget  :)

Ja man måste låna lite, onödigt att uppfinna hjulet igen ;)

Tjena

Tycker det låter riktigt skönt. Det är någon låt jag kommer att tänka på men det hamnar nog mer om soundet. Kommer dock inte ihåg namnet och bara några fraser i början hehe...

Ljudet är riktigt varmt och skönt också.

Jepp gör något mer av det


Tack Stajo. lite  mer har kommit ingen sång dock ännu

Hej Ola.
Mycke snyggt detta.Visst påminner det om nåt mellan varven,men inget som känns som en plankning direkt.Och så till den ständiga frasen,du behöver sång på dina alster :)
Vette fanken hur vi skall lösa det..

Mvh
Micael

Hej HM  ja sång ja kommer mer av den varan snart hoppas jag






ingen glömd hoppas jag

JÄTTE TACK ALLA! :wub:

kommer mera e bara å vänta lite

Mvh Ola





« Senast ändrad: 16.09.2008, 01:18:46 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Snyggt med pianot!   Coolt att det ligger med samma slinga genom hela låten utan att man stör sig på det.
Kom på mig själv med att sitta och lyssna om det skulle byta någon gång till slut, men det funkar ju rakt igenom.   :)
Me, Myself & I


Aettan

  • Gäst
Det här låter fint, sång fixar vi lätt här från forumet jag kan ställa upp oxå kör eller vad som helst.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Det här låter fint, sång fixar vi lätt här från forumet jag kan ställa upp oxå kör eller vad som helst.

Jo men visst :) det låter gott att höra och det tackar man för.
E lite grejer på G på denna så vi får se hur det artar sig Mvh
https://soundcloud.com/olajegreus