Kontrollrummet

Harmonica mike - The thruth is hard to find

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn: The thruth is hard to find.
Artist:Harmonica mike/Josse
Genre:Ballad ala´Hm
Kompositör:Hm
Prod/Mix.Hm
Ev,Medverkande: Josse "The mail man"
Inspelnings år:2007
Format:Mp3:a
Storlek:3.8 meg so far..

Hej.
Då har jag donat lite till på denna.Kvar att göra är,en reff till på slutet å spela om acke solot samt mixa/panorera..
Nytt nu,acke solo, acke bas,lite piano här och där,några sång stämmor samt mixa hekla rasket frekvens å nivå mässigt.

Som vanligt så tar jag tacksamt emot synpunkter å kritik, allt för att få mix/arr och lir att låta lite bättre.

Edit: På taggen står det "sell out my dream",det var alltså arbets namnet.Låten heter i färdig tappning
"The thruth is hard to find".

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:22:38 by tsmalmbe »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag har visst en version av denna på min hårddisk :rolleyes:

jag skulle ta ner i tempo och göra den till gospel....you know.

Svarssång...mumma :)

nytt vid 1:30...SKITBRA! (ännu bättre med slow gospel ;) )


Om du behöver något lagringsutrymme för ofärdiga demos.....skrik :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
jag har visst en version av denna på min hårddisk :rolleyes:

jag skulle ta ner i tempo och göra den till gospel....you know.

Svarssång...mumma :)

nytt vid 1:30...SKITBRA! (ännu bättre med slow gospel ;) )


Om du behöver något lagringsutrymme för ofärdiga demos.....skrik :)

Tempo sänkning var en bra ide..det är ju lite forcerat.Definitivt värt ett försök.Gospel..HJÄLP!
Server utrymme..HJÄLP! 

Mvh
Micael


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Detta var mumsigt tycker jag. Vad är det som är ofärdigt med den?
Har nog inte hört nåt med dig på ett tag, tycker hur som helst att du lagt instrumenten mer sparsamt och luftigare än tidigare, och det gillar jag.
Less is more, den är ju i princip färdig Micael!

Fem av fem till sången vid 1.25 - 1.45. Det är fan världsklass där. Resten är bra det också, men just där jag nämnde ligger du helrätt tycker jag.
blargh


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hallåå Micael!
Lyssnar nu...lite fräls armé feelis första takterna :o
På 1:27 har du hittat jättefint sound på sången (o stämmorna). Använd samma sound överlag också i början. Sen kommer vi lite snubblande inpå slutrakan vid 1:48-2:00, basen knegande hittar hem till slut med trummisen. Men sen har vi Micaels munspel som räddar situationen. Låten sluat lite plötsligt i en takt...

Härlig röst som vanligt, lite öververbad i början :)
Skriver mer, men ögonen håller på att gå fast -_- -_-
Potential har du flera kilo, bara att tuta o köra :D


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Detta var mumsigt tycker jag. Vad är det som är ofärdigt med den?
Har nog inte hört nåt med dig på ett tag, tycker hur som helst att du lagt instrumenten mer sparsamt och luftigare än tidigare, och det gillar jag.
Less is more, den är ju i princip färdig Micael!

Fem av fem till sången vid 1.25 - 1.45. Det är fan världsklass där. Resten är bra det också, men just där jag nämnde ligger du helrätt tycker jag.

Det var vänligt skrivet Fidden.
Jag har stött och blött denna så jag har väl ledsnat.Det ska givetvis in lite mer sång och kanske ett stick av nåt slag..Tror att jag sänker tempot lite enligt Em:s förslag.

Tack för vänlig feedback.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hallåå Micael!
Lyssnar nu...lite fräls armé feelis första takterna :o
På 1:27 har du hittat jättefint sound på sången (o stämmorna). Använd samma sound överlag också i början. Sen kommer vi lite snubblande inpå slutrakan vid 1:48-2:00, basen knegande hittar hem till slut med trummisen. Men sen har vi Micaels munspel som räddar situationen. Låten sluat lite plötsligt i en takt...

Härlig röst som vanligt, lite öververbad i början :)
Skriver mer, men ögonen håller på att gå fast -_- -_-
Potential har du flera kilo, bara att tuta o köra :D


h.  mahan

Thanx J.
Det är ju en del å fixa,frälsis prylen bla annat..ha ha :D..Pianot lägger jag nog om/snyggar till, också.Det är ju relativt omixat,så det finns lite där också. Ska tota ihop lite mer vers,så på nån dag så kanske det blir en hel låt.Tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Gillar inte det där "combfiltret" på sången. Dubbad och förskjuten? Låter alltid illa i mina öron. Som en misslyckad m/s-kodning.

Försök få nån att spela in riktig bas kring 1:55?

Stämingen var på plats, och munspelet lät igen riktigt bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gillar inte det där "combfiltret" på sången. Dubbad och förskjuten? Låter alltid illa i mina öron. Som en misslyckad m/s-kodning.

Försök få nån att spela in riktig bas kring 1:55?

Stämingen var på plats, och munspelet lät igen riktigt bra.

Thanx tsm.
Jag har nån sorts delay plugg i början,nödlösning innan jag la upp den i natt.Ser över det på slutmixen,skrålar nog in nån stämma i början också..
Låten är ju bara halvfärdig,så jag donar ett tag till..

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Mmm-key. Fixa gärna rubriken så den är lite mera informativ oberoende av om detta kommer att utvecklas ett flertal gånger ännu!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tänkte först skriva att den var ju ganska tråkig men att trots allt låter det bra just bara för din känsla i rösten etc...

men men sedan dök ju partiet vid 1.25-1.50 upp  :rolleyes:, tycker de 25 sekunderna låter makalöst bra. Arrmässigt är det ju också klart den biten. Kan du inte bygga vidare på det soundet på något vis? Iofs är det kanske brytningen som gör mycket hm men ändå.

missförstå mig inte det andra är ju bra men känns mer som en i mängden medan den andra delen är en del i en kanonlåt.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Gillar början där gospelanslaget är tydligt och där för som Fidden sa kanske lite för snabb? Tycker också att sticket lyfter väldiga, mycket vackert. Saknar pianokompet på munspelssolot och övergången från sticket förstod jag inte alls vid första lyssningen menblev mer logiskt vid den andra, finurligt! En mellanlåt trots allt från dig men man är ju bortskämd och gör klart för sjutton!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
tänkte först skriva att den var ju ganska tråkig men att trots allt låter det bra just bara för din känsla i rösten etc...

men men sedan dök ju partiet vid 1.25-1.50 upp  :rolleyes:, tycker de 25 sekunderna låter makalöst bra. Arrmässigt är det ju också klart den biten. Kan du inte bygga vidare på det soundet på något vis? Iofs är det kanske brytningen som gör mycket hm men ändå.

missförstå mig inte det andra är ju bra men känns mer som en i mängden medan den andra delen är en del i en kanonlåt.

Tack Staffan för feedback.
Grunnat länge på hur jag ska gå vidare..förstått att sticket är bra och färdigt.När jag tog ut den på guran så hade jag ett annat upplägg på sticket ackordsmässigt,lite längre och mer text.Bra ide att utveckla det,det anammar jag..Får jag inte till stråk/blås arret så kanske du vill vara med på denna?

En bra låt har ju ett budskap och en stark reff..hör av mig om jag får ihop det.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gillar början där gospelanslaget är tydligt och där för som Fidden sa kanske lite för snabb? Tycker också att sticket lyfter väldiga, mycket vackert. Saknar pianokompet på munspelssolot och övergången från sticket förstod jag inte alls vid första lyssningen menblev mer logiskt vid den andra, finurligt! En mellanlåt trots allt från dig men man är ju bortskämd och gör klart för sjutton!

Tack Eq.
Tempot upplever jag också lite forcerat.Texten går ju inte att frisera nåt mer,så det kanske måste till en tempo sänkning - inte bestämt det än.Har testat en hel del olika sång tekniker men kommit fram till att som den nu sjungs -  är bäst.Lägger nog in nån över/under stämma för att göra versen intressantare.Det ska in piano under munspelet,lite soft komp utan finesser. Övergången efter sticket är tänkt för lite sång och stråk,inte riktigt klart dock - skiss i huvudet..Munspel direkt på sedan en runda och 2 vers igen samt avslutande stick/reff dock med en liten modifiering ackords mässigt..Det klarnar så småningom,med lite bra feedback..

By the way,jag fick ett paket idag :D Mycket efterlängtat!

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ofärdig??? Låter som en fullständig låt ju, förutom det abrupta slutet :) Som att hugga svansen av katten
När munspelet kommer in på slutet, får man riktig öh sydstatskänsla...

Tackar för ännu en skitbra låt! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ofärdig??? Låter som en fullständig låt ju, förutom det abrupta slutet :) Som att hugga svansen av katten
När munspelet kommer in på slutet, får man riktig öh sydstatskänsla...

Tackar för ännu en skitbra låt! :)

Tack Divi-Per.
Inte riktigt klar med den än,don´t save it yet.Mix lir arr ska få en omgång till.Har strukturen klar på planerings stadiet,nu skall det bara spelas in..å skrivas lite text - sedan så..

Mvh
Micael


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Jag tycker att du ska behålla tempot som det är, där är du helt rätt ute, annars kan det bli segt. Verserna är väldigt bra, även om det "släpar" lite; men det styr du upp med några nytagningar och lite mer "driv" i kompet. Samtidigt som jag gillar b-delen i dess nuvarande tappning så funderar jag på om du kanske skulle testa att lägga på fler stämmor; alt. bara en bluegrasstenorstämma på toppen; och ta fram baskagge och virvel istället för den nuvarande, ensamna hihaten. Kanske lägga upp leaden en oktav? Med andra ord, gå ifrån det avskalade och satsa på driv; trumfillet innan b-delen får mig nämligen att förvänta mig just något sådant. Mer bluegrass än gospel, om jag får välja. Eller så behåller du den som den är i.o.m att den redan nu är väldigt bra; framförallt versen. Sången är ypperlig. Munspelet sitter också helt rätt. Mina tankar.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag tycker att du ska behålla tempot som det är, där är du helt rätt ute, annars kan det bli segt. Verserna är väldigt bra, även om det "släpar" lite; men det styr du upp med några nytagningar och lite mer "driv" i kompet. Samtidigt som jag gillar b-delen i dess nuvarande tappning så funderar jag på om du kanske skulle testa att lägga på fler stämmor; alt. bara en bluegrasstenorstämma på toppen; och ta fram baskagge och virvel istället för den nuvarande, ensamna hihaten. Kanske lägga upp leaden en oktav? Med andra ord, gå ifrån det avskalade och satsa på driv; trumfillet innan b-delen får mig nämligen att förvänta mig just något sådant. Mer bluegrass än gospel, om jag får välja. Eller så behåller du den som den är i.o.m att den redan nu är väldigt bra; framförallt versen. Sången är ypperlig. Munspelet sitter också helt rätt. Mina tankar.

Gracias numero: ona dos tres quatro..
Bra synpunkter,tar med mig det om stäm sång.En ny tagning på leaden kan vara det som behövs
för att sy ihop versen, samt komplettering med en stämma.

Däremot drivet under verserna förstår jag inte.Menar du virvel istället för kantslag? Andra instrument?
Pianot sitter väl inte riktigt,det kan ju vara det det beror på..

Nåväl,tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Redan första anslaget på pianot luktar harmonica mike. Du har verkligen hittat din stil och det är ju riktigt skönt.

Breaket runt 1:25 är ju för bövelen lysande, grym sång och skööön kör.  Stråkarna gör sig helt rätt, även om de känns lite syntiga, försök att fejda ut dem lite tidigare runt 1:49 så blir det inte lika påtagligt. Dock hade jag direkt skippat basbreaket, eventuellt hittat på något annat där, exempelvis kan munspelet komma in lite tidigare. Det krävs lite mer från basen om den ska göra sig värdig att få spela ensam där   :blink:. Lite mer gospelkörer är att föredra, även i verserna. Behöver inte vara så mycket, mer som utfyllnad.

Trummorna vid 0:55 (liksom övriga fills) blir lite stiffa, jag hade nog satsat på vispar istället.Gett låten en mer  soft framtoning, vilket jag tror passar bättre. Dock känns det helt rätt med kantslag emellanåt, men gärna lite mer variation önskas. Gitarren funkar för övrigt bra, gillar när det knarrar till sådär äkta som det gör runtexempelvis  2:09.

Angående mixen, så vet du ju redan vad som gäller, pianot låter midi, basen ännu värre, i övrigt är det luftigt och skönt. Ta gärna till dig av user1234s tankar som också verkar vettiga.

Nördinfo
: Tycker man hör munspelet pipa i bakgrunden lite här o där, om man lyssnar noggrant t.ex. runt 0,11, 1:45. 1.55, 2:03 etc. Men det kanske är nåt annat som piper till :)

Jag ser verkligen fram emot en fullversion av denna låt. Jobba vidare.

/Jon

« Senast ändrad: 03.04.2007, 10:38:39 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Detta va coolt tycker jag :D

Du har perfekt röst för låten oxo anser jag ;)
Lite countryballad stuk . i like it!  bra jobbat

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Redan första anslaget på pianot luktar harmonica mike. Du har verkligen hittat din stil och det är ju riktigt skönt.

Breaket runt 1:25 är ju för bövelen lysande, grym sång och skööön kör.  Stråkarna gör sig helt rätt, även om de känns lite syntiga, försök att fejda ut dem lite tidigare runt 1:49 så blir det inte lika påtagligt. Dock hade jag direkt skippat basbreaket, eventuellt hittat på något annat där, exempelvis kan munspelet komma in lite tidigare. Det krävs lite mer från basen om den ska göra sig värdig att få spela ensam där   :blink:. Lite mer gospelkörer är att föredra, även i verserna. Behöver inte vara så mycket, mer som utfyllnad.

Trummorna vid 0:55 (liksom övriga fills) blir lite stiffa, jag hade nog satsat på vispar istället.Gett låten en mer  soft framtoning, vilket jag tror passar bättre. Dock känns det helt rätt med kantslag emellanåt, men gärna lite mer variation önskas. Gitarren funkar för övrigt bra, gillar när det knarrar till sådär äkta som det gör runtexempelvis  2:09.

Angående mixen, så vet du ju redan vad som gäller, pianot låter midi, basen ännu värre, i övrigt är det luftigt och skönt. Ta gärna till dig av user1234s tankar som också verkar vettiga.

Nördinfo
: Tycker man hör munspelet pipa i bakgrunden lite här o där, om man lyssnar noggrant t.ex. runt 0,11, 1:45. 1.55, 2:03 etc. Men det kanske är nåt annat som piper till :)

Jag ser verkligen fram emot en fullversion av denna låt. Jobba vidare.

/Jon



Kanon feedback Jon.
Sitter och lyssnar på låten och föreställer mig de tips jag fått av dig och andra.Tror nog att det kan bli en hyfsad låt så småningom..Nu vet jag i alla fall vad jag ska göra.
Bas sticket ska få en ny kostym med lite utfyllnad av övriga inst. å kanske nån gospel pryl som ebbar ut..Det kan vara nån slask insp. av munspelet som läcker igenom..Ser över alla detaljer när låten har full struktur.By the way..guran är nylonsträngad..svårt att få till ett vettigt ljud på den.Jag har en stål strängad men hunden har fällt den i golvet och den blev sig inte riktigt lik,halsen gick av  :(


I och med detta så tackar jag alla,nu ska jag försöka leva upp till den positiva feedback jag fått - och göra låten klar.Det blir jag skyldig er när jag fått så värdefull feedback.
Det var nära att jag gav upp på denna...

Mvh
Micael


Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Hej Harmonica Mike,
härlig låt. Återkom bara till versen efter sticket och gör ett hederligt slut så har du ju en färdig låt. Råd om tekniska förbättringar har du redan fått så där har jag inget att tillägga.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Detta va coolt tycker jag :D

Du har perfekt röst för låten oxo anser jag ;)
Lite countryballad stuk . i like it!  bra jobbat

/Perrra

Tack Perra.
Det blir nog lite till arr/mix mässigt på denna.So hang in there..

Mvh
Micael


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Jag gillar det. Som vanligt älskar jag din röst. Den passar värkligen in i ljudbilden.

Det svänger. :)


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Däremot drivet under verserna förstår jag inte.Menar du virvel istället för kantslag? Andra instrument?
Pianot sitter väl inte riktigt,det kan ju vara det det beror på..

Nejdå, kantslag känns helt rätt. Jag tror däremot att det är basspelet som gör att det känns lite tamt. Mer bas; både spel- och frekvensmässigt. Pianot behöver du inte skämmas för, låter bra och stilenligt. Fast det är klart, ett halvt ostämt barpiano hade väl kanske suttit bättre än midi.


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Fin sång och bra munspelslir! Förstår att den inte är färdig när jag hör slutet. Har lite svårt för soundet däremot. Skulle önska lite mer närhet i rösten i verserna. Tycker att det luktar lite dansband.  :P Tycker att den där gitarrgrejen som ligger själv är helt malplacerad. Även de första tonerna på pianot, som är lite rubato, tycker jag skulle ligga mer i tempo. (naturligtvis smaksak.) Sticket är fint, och melodiskt inte helt förutsägbart. Det här blir nog bra när du är klar.  :)
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


DåligtGehör

  • Gäst
Gillar kärnan i låten men inte dess klädedräkt.

Man kan nog även uttrycka det som att jag gillar sången men tycker att kompet inte matchar. Sången håller hög klass men det gör inte kompet/arret enligt mig. Den liksom balanserar mellan att låta på olika sätt; lite frikyrka, lite folkcountry, lätt smörcountry samt dansband. Det blir liksom en sån där låt man hör och tänker shit vad den hade kunnat låta bra men i det skick den presenteras så känns den rätt blek trots den starka sången.

Det partiet som fungerar bäst är munspelsolot. Inte för att munspelet är bättre än sången utan för att kompet här är det mest distinkta. Du spelar enkelt och konsekvent på gitarren här och det funkar bra. Här känns låten mer utmejslad och definitiv. Det betyder dock inte att man inte kan tänka sig något mer instrument. Första delen däremot känns mer spretig och identitetslös med inslag av syntmatta/stråkmatta, lite spridda skurar på pianot vilket tillsammans basen och trumkompet får låten att bli rätt harmlös.

Jag skulle hellre hört den med ett arr som var mer tydligt folkcountryblues ala t.ex. Eric Bibbs akustiska saker.

? Kan man inte tänka sig dragspel/mandolin/steelguitar istället för stråkar/syntmattor.
Tycker den spretar även i och med "B" partiet som är bra melodiskt och utgör ett bra avbrott men som känns något märkligt soundmässigt. Lite för tjusigt och synteteiskt i förhållande till den annars mer akustiska känslan.

? Jag hade nog funderat på att avstå från konventionellt trumset på den här. Prövat något som t.ex. "pukspelad" bastrumma och tamburin, fotstamp eller som yllet föreslog vispar.

- Trumfillsen är alldeles onödigt omfångsrika och frekventa. Dessa låter inte bra milt sagt.

- Basmellanspelet med efterföljande trumfill tycker jag drar ner låten ordentligt.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då ska vi se vad DG tycker..

Lång och genomtänkt feedback.Det blev mycket för mig att bita i,men du har en del poänger helt klart.
Låten är ju mera av en skiss och inte klar än arr/mix mässigt.Jag har en version utan piano/stråk,och den låter helt ok - men tunn..Jag ska färdig ställa strukturen och ta mig en riktig funderare på vad som ska få låta och inte.Dina tips om banjo/dragspel etc.. är bra.Men lite svåra att realisera.Jag har inga såna musiker i mitt kontaktnät.

Som du hör i nuvarande arr så har jag sökt lite efter en fungerande tråd,och det som har gett bäst respons är ju B-temat.Kanske beror det bara på sången,jag vet inte.
Låten funkar ju med bas trummor gitarr sång och munspel,men det blir lite tunt.Å andra sidan så kan det enkla vara bäst ibland.Jag donar på lite till och lägger upp den,så får vi se vart det tar vägen.

Mycket bra och genomtänkt feedback DG,jag respekterar dina åsikter och väger dom i guld - då jag vet att du gillar denna genre.

Mvh
Micael



Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
tänkte först skriva att den var ju ganska tråkig men att trots allt låter det bra just bara för din känsla i rösten etc...

men men sedan dök ju partiet vid 1.25-1.50 upp  :rolleyes:, tycker de 25 sekunderna låter makalöst bra. Arrmässigt är det ju också klart den biten. Kan du inte bygga vidare på det soundet på något vis? Iofs är det kanske brytningen som gör mycket hm men ändå.

missförstå mig inte det andra är ju bra men känns mer som en i mängden medan den andra delen är en del i en kanonlåt.

Tack Staffan för feedback.
Grunnat länge på hur jag ska gå vidare..förstått att sticket är bra och färdigt.När jag tog ut den på guran så hade jag ett annat upplägg på sticket ackordsmässigt,lite längre och mer text.Bra ide att utveckla det,det anammar jag..Får jag inte till stråk/blås arret så kanske du vill vara med på denna?

En bra låt har ju ett budskap och en stark reff..hör av mig om jag får ihop det.

Mvh
Micael

Såklart :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
du har en röst och ett munspel som bär hela vägen vad du än gör...så även i denna... och kompet skulle bli bättre med riktiga instrument...pianot låter " burrigt" som en del digitala gör och basen vid 1:50 däromkring blir alldelesför naken , blottad för att soundet ska hålla....som sagt det som räddar den här  är din sång och munspelet....men med "bättre" kompinstrument kan det bli hur bra som helst....
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Jarnis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Mysig låt. Saknar tjejkörer, varför inte med lite gospelkänsla, och elgitarr. Skippa synthstråken!

Skön röst och som vanligt bra lir på munspelet.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mysig låt. Saknar tjejkörer, varför inte med lite gospelkänsla, och elgitarr. Skippa synthstråken!

Skön röst och som vanligt bra lir på munspelet.

Tack Jarnis.
Gospel..? Ja nu är ni två som tycker det Emulator och du.Tror inte att jag fixar det arr å lir mässigt tyvärr,då behöver jag nog lite hjälp.Tjej kör kan gå att ordna däremot så småningom. El gura..hmmm...? Bra tanke! Why not?
Synth stråket...nja,det blir nog kvar men i en annan tappning.Förhoppningsvis ala´Stajo :D.

Röst å munspels feedback - Mega thanx!

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Så där ja,då kör vi igen.

Jag har donat lite till på denna,inte riktigt klar än,men jag har kommit en bit på vägen.
Arr mässigt saknas en reff på slutet,samt att mixa till rubbet.

Så feeda lite nu boys and girls,det behövs..

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
passar på att bumpa lite. var ett tag sedan jag lyssnade på din stämma men sjutton va skön den är. stabilt och tryggt.
fortfarande är 125-150 makalöst. Det andra börjar arta sig. Det är härligt med värme i låten.
www.myspace.com/staffanjonsson