Kontrollrummet

Inspelning i skolan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarnis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Hej Bullen!

Min syrra jobbar som musiklärare. Hon vill ha möjlighet att göra enkla inspelningar av sina elever. De spelar i grupp med trummor, gitarr, klaviatur och hela kittet. Hon frågade mig om vad hon behöver köpa in för grejer, men jag har jävligt dålig koll både på programvara och prylar. (Jag satt liksom med Madtracker fram till 2005) Vad är den bästa, enklaste och billigaste helhetslösningen? Dator, Cubase, ljudkort och midikeyboard etc etc eller digitalporta? Om man ska äska pengar av skolledningen bör man ju veta vad man ska ha dem till...

Tacksam för svar
« Senast ändrad: 02.04.2007, 08:36:06 by Jarnis »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
en porta!!

enkelt och relativt billigt!
om det inte finns ngn som har koll förstås, då gäller de o skaffa schyssta grejjor.. typ sonar, firepod, en bra dator, dubbla plattisar, KRK/tannoy-lyssning, och hela balletten.. men då måste man ju ha lite bra miljöer o sånt aswell.. :)
det slänger rätt fort iväg i priset!! ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
En porta är enkelt, sen måste man väl ha ett par mikrofoner. Ska gitarrerna lajnas eller mickas. Om de ska lajnas så behövs det någon sorts förstärkarsimulator typ Line 6 pod eller den billigare Behringer V-amp. Är det akustiska trummor så måste ju det mickas också. Ett budget tips som jag läste att Christer Jansson (kolla studios "inspelning special") använde var en kondensatormygga, han använde det under en hel turné. Det stod att det blev "färdigmixat" direkt då man satte den på bastrumman.


Utloggad tsmalmbe

Trummor: För att spara kanaler i datorn (du kommer att behöve 8-16 kanaler in ändå), rekommenderar jag en mixer för att mixa ihop trummorna till grupper: kick, snare, tom, oh (6 kanaler). Då sparar du plats i datorn.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad kaffe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Jag håller med om att en porta är det bästa. Ska det vara enklare inspelningar, bara för att eleverna ska ha lite roligt och lyssna på sig själva räcker det med att micka allt så lite som möjligt, dvs mick på gitarr, lajna basen och keyboard, släng dit så många sångmickar som behövs och resten av kanalerna går till trumset. Bara för henne att räkna efter hur många kanaler som kan behövas och köpa porta och mickar efter detta. Själva produktionen kommer ju inte låta tjohejsan, men det är väl inte det som är meningen? Beträffande mickar på trumset, har jag lyckats med hyfsade inspelningar på 3 mickar, en kagge, en virvel och en billig kondensator som överhäng.


Utloggad Jarnis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Ja, jag kanske ska föreslå en porta. Det verkar ju mest lättjobbat om inte annat. Finns det (budget-) musikdatorpaket annars? Där typ allt man behöver (program, hårdvara) ingår? Det är ju så mycket man kan sitta och pula med efteråt när man spelar in med dator som inte går på en porta.


Utloggad tsmalmbe

Ur en edukativ synvinkel tycker jag dator är bättre, eftersom det ger en vidare och bredare bild åt eleverna av postproduktion. Om det inte är ett argument, är porta förstås problemfritt och enkelt.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Det beror ju på budgeten också, men skolan kanske redan har en dator man kan använda.


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Buden går isär.
Jag tänker nog också att inlärningsmöjligheterna är större med en dator. Skolpaketen av sequencerprogrammen är väl hyfsat biliga T e x ligger en Cubaselicens på 2000:- http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=&grupp=&undermeny=&flik=5&exp=&info=12606
Sedan ett ESI Julia kort,
http://www.emusic.se/default.asp?info=10052
 en enkel mixer (alto eller behringer)
http://www.jam.se/mixerbor.htm
 och en enkel dator.
Midikeyboard kostar inte så mycket t e x:'
http://www.tradera.com/auction/Musik/aid_40784315

man kan alltid fynda sådant på second hand. Annars kan man få ganska vettigt för tusenlappen

Fördelen med detta är att det går att locka elever som inte spelar instrument att arbtea med musik. Gratissyntar, gratis grejor via internet (alltså jag menar inte pirat nu.. utan gratis)  Man kan arbeta med musik på fler pedagogiska sätt. Mer överskådligt med en bra datorskärm där man kan se musiken växa fram.

Fördelarna med dator verkar vara många tycker jag.  En porta är ju egetnligen bara en bandspelare. (fast det är klart att de senaste modellerna är mer avanvcerade). Eller finns det hybrider som koppplas till datorer?

Cubase studio 4 skollincens 1995:-
Behringer mixerbord            1795:-
Esi Julia ljudkort                 1450:-
Midikeyboard                      1500:-

Ca                                    6740:-

Säkert kan man komma billigare undan om man verkligen letar saker. Cubase har ju t e x sina studiopaket
ex:
http://www.emusic.se/default.asp?do=search&text=Studiopaket&kategori=&grupp=&undermeny=&flik=1&exp=&info=12722
5895:-

Mikrofoner finns väl hoppas jag. Dator är naturligtvis en kostnad men man kan klara sig ganska bra med en begagnad P4 för några tusen. En dator är väl dessutom sådant som kanske också finns redan innan.

Ett samarbetsprojekt är ju aldrig fel. Tänk om hon kan övertala någon datorlärare att medverka i ett gemensammt skolprojekt. Musik/teknik och datorkunskap i ett så att säga. lär barnen hårdvaruinstallera, mjukvaruinstallera och sedan arbtea med musik. Lysande...  :)


Utloggad tsmalmbe

Min syrra jobbar som musiklärare. Hon vill ha möjlighet att göra enkla inspelningar av sina elever.

Glöm inte det viktigaste: att du påminner henne att hon påpekar för sina elever hur bra kontrollrummet.com är för nybörjande musiker!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Min syrra jobbar som musiklärare. Hon vill ha möjlighet att göra enkla inspelningar av sina elever.

Glöm inte det viktigaste: att du påminner henne att hon påpekar för sina elever hur bra kontrollrummet.com är för nybörjande musiker!


precis eleverna får också ta del av internets goda sidor.... :P

Förresten så vill jag bara lägga till att jag inte lade ner så mycket tid på efterforskningar kring billigaste priserna. Thoman t e x brukar sälja grejor lite billigare. Det kan ju vara bra att handla svenskt förståss eftersom det kan behövas lite support.   :)


Utloggad tsmalmbe

Då det gäller skolor/kommuner etc. brukar det finnas "passliga" rabatter på priserna hos de lokala handlarna också. Och support. Så, buy local i detta fall.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Då det gäller skolor/kommuner etc. brukar det finnas "passliga" rabatter på priserna hos de lokala handlarna också. Och support. Så, buy local i detta fall.


Det var värst vad överens vi var idag..  :)


Utloggad Jarnis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 29
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Tack alla för svaren!

Smakar det så kostar det: du är nu skyldig oss att rapportera hur denna sak utvecklar sig där på skolan: vilket blev valet, och varför. Vi är nyfikna.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.