Kontrollrummet

Ösig Metal av det lite halvhårda slaget!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Hej alla kära kontrollrummare.

Fick för mig att göra lite metal för omväxlingsskull klockan 04.00 på lördagmorgonen. Här är resultatet.

Allt är mer eller mindre otight spelat, för det är mest ett lek med riff och ljud och inget försök på en seriös inspelning! Men såga gärna allt som vanligt  ;)

Vad tycker NI!?

(finns sång på refrängen endast)

http://dump.kitti.se/metaltest_6.mp3
http://pingvinfilm.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Visst!  ;) Bra ös, väl värt att jobba vidare på. Några textrader till och lite bättre ljud på några instrument så blir det og bra!  :P

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou PIRATEN!

Gott ös på detta, som kunde bli ännu bättrre...(enligt Mahan :P)
Kör med kritiken direkt då:

- Baskaggen bör skäras i nedre registret, nu tar den kol på basgitarren.
- Basgitarren sound bord vässas så att den hörs bättre
- Nån av kaggarna, tror det är virveln, lämnar efter sig ett obehagligt "båu" sound, skär eller dämpa.
- Minisynthen vid 1:34 låter alltför snäll i sammanhanget, byt mot nåt större, attackerande stora stråkar eller kanske t.om gurasolo. Samma sak vid 2:19 vid den snygga breaken så låter synthsoundet alldeloes för cleant och snällt.
- Kompgurorna kunde åxå aningen vässas och det snygga gurasolot lyftas upp aningen.

En riktig godbit detta som helhet, snyggt lirat, riffen gillas och bara resten av sången kommer med ska det bli kul att höra slutresultatet! :)
Well done!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


oceanmusic

  • Gäst
Har egentligen inte så mycket att säga annat än gott mos!  :)

Lite mer sång, trots att sången som nu ligger är härligt stor.

Gott jobbat!  :)


lnetzel

  • Gäst
Coolt, sitter ju själv och försöker spela in metal så det var kul att höra. Är det DFH och GuitarRig/Amplitube eller kör du "hårdvara"?

Personligen är jag nyfiken på versionen "med avgrundsvrål".:).. men tips, titta på dvderna "Zen of Screaming" 1 och 2 först för det är riktigt informativt. (Om du får ont i halsen och sånt)
« Senast ändrad: 18.08.2008, 16:30:44 by lnetzel »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja mer sång. Nice låt du har på g här! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Sången skriker helt klart med sin frånvaro under hela introt... Mer sång över huvud taget måste ju verkligen till.


Det är något med ljudbilden som jag hänger upp mig på, eller om det är hur trummorna ligger. Kanske BD tar över lite??


Men,, den där "orgeln/pianot" känns på tok för ostämd.


Riktigt ok låt som säkert kommer att bli bra bara den får lite mer sång.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Får BlackSabbat-influenser här som övergår till Oasis  när sången dyker upp och så pang några dubbelguror som  inspirerar - skitbra jag gillar.
Eko
« Senast ändrad: 18.08.2008, 22:32:35 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Öööööös.

Kommer bli hur bra som helst.

Om jag får önska så önskar jag mindre metallsound på trummorna och mer sjuttiotal. Otroligt irriterande klickig bastrumma.

Bra som fan.


Utloggad johan s

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
  • amatör sångare ,trummis o gitarrist
    • Visa profil
underbart underbart heavy metal finns det för lite av här ju
sång saknas givetvis men det kommer hoppas jag  enda jag inte gillade helt var väl zynthslingorna kanske


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jafanken. bra ös. jag har dock aldrig begripit mig på klicketiklickkaggar  :wacko: låter bara klickigt. inget bacon. men jag fattar att det skall va så här :)

Gillar det mesta utomo syntharna faktiskt, tycker som mahan, att något annt kunde varit där.


men, skitbra grundmaterial!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


lnetzel

  • Gäst
Emulator... oj oj... lyssna på detta, dubbeltramp is da shit!




Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Indeed, metal utan en riktigt clickig baskagge fungerar bara int, syntharna låter nog för snälle och sånger passar inte riktigt in, men bra grundmaterial


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
alltså, klick låter ju bara fjuttigt?

Men, vi kan väl starta en annan tråd om det och låta Piraten ha detta ifred :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


lnetzel

  • Gäst
ja det är bäst,

Keep the klicketiklick. Det är inte samma genere utan det. Men testa kan man alltid göra!

Jag tycker låten som den är hittils flyter bra så nu till det svåra... gör klart den!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Shit vad det lyfte låten när sången kom in! :) Du sjunger bra. Bastrumman kan behålla klicket men behöver sänkas lite i volum bara tror jag. Nice job.

Mvh

Memphis


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Keep the klicketiklick. Det är inte samma genere utan det.

Precis. Därför måste det bort.  :D


lnetzel

  • Gäst
en bas kanske borde till? Det skulle nog också göra att klicketiklicket tonas ned utan att behöva åka ned o volym.

Du kan alltid byta ut synthslingan mot orgel och börja göra black metal:)


freddy

  • Gäst
ja det är bäst,

Keep the klicketiklick. Det är inte samma genere utan det. Men testa kan man alltid göra!

Jag tycker låten som den är hittils flyter bra så nu till det svåra... gör klart den!

Håller faktiskt med här. Klickkaggar ska man ha när det är lite snabbare och när det händer saker med dubbla kaggar, svårt att urskilja om man inte hör anslaget, muddar då. Visst kanske man kan dämpa det lite, så det inte blir så framtonande, men man ska höra anslaget tydligt! :)

Bra skit annars, släng på lite growl med så är du hemma. :D



Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Hej alla och tack för era grymma kommentarer!

Håller på att jobba på fortsättningen.

-Kaggen är nu mindre kliggig och mindre basig.
-Har börjat jobba fram basen lite också, men en bit kvar där.
-Har prövat att byta ut syntharna mot stråkar.
-Höjt solot och höjd diskanten på solot en aning.

Inte så stor ändring än, men såhär låter det nu iallafall:

http://dump.kitti.se/metaltest_v7.mp3
« Senast ändrad: 21.08.2008, 18:34:27 by pirateKING »
http://pingvinfilm.se


lnetzel

  • Gäst
Mja du... asså den där synthslingan. Den låter faktiskt jättekonstig, tror låten skulle må bättre utan faktiskt.

Baskaggen låter fortfarande schysst, var rädd att du skulle förstöra den pga konstiga kommentarer här:)

Som sagt... gör klart låten, lägg mer sång och vrål (fast se till att sjunga upp och drick massa vattenl och sluta genast om du får ont i halsen). Det kan bli riktigt trevligt till slut detta!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jaaa, det kan bli nice!

Kaggen låter helbra nu ju, tycker jag. Fan, det där riffet är nästan genialiskt! Kanske sätter sången in för sent  :unsure: Kanske läge att skriva en första vers  :P

Synthen gillar jag, fast den tillför en lite hoppig och blippig dimension till hårdheten  :D Låter dataspel, fan du skulle köra den på gura också, tror jag skulle funka bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tycker detta låter lovande, men kanske det ska vara growl på verserna & sådant längre fram?
det är iag inget jag stödjer, likaså klickiga kaggar
fast det är tur att det finns så snäva ramar inom metal,det betyder att det blir lätt att skilja sig från mängden! ;)

men iaf..jag tycker det är skönt ös, & syntharna var iget jag störde mig på
men sång är den biten som fattas!

lycka till!
/Larsson
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lite inne på samma som Larsson. Varför har klicketiklickkagge och growlsång och vara som alla andra?
Inte samma genre utan klickkagge. Nä, just det som är poängen att inte göra som alla andra.

Dubbelkaggespelet tillför inte intensitet alls enligt mig. Tvärtom tappar låten i tyngt och styrka när det kommer.

Synten tycker jag tillför lite humor till musiken på samma sätt som tex. Ramstein skulle gjort kanske?  BRA!!

Ang. sången. Fortsätt på inslagen bana på det sätt du sjunger. Är jättebra tycker jag.

Eller hur hade du tänkt dig fortsätta med sången?


Mvh // Gammal konservativ ex-hårdrockare.


 :)


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Hej alla kära forumiter. Ni kommer med mycket intressant och relevant kritik. Jag har läst och begrundat alla era kommentarer och påbörjat färdigställningen av låten. Har inget nytt att visa upp, men har valt riktningar på det mesta :)

Sången:
Sången kommer att vara clean hela vägen. Inget growl/skrikandes här. Har mycket idéer nu och ska spela in resten i veckan!

Syntharna:
Här behövs lite labbning. antingen så återgår jag till "blip-blippet", a la Machinae Supremacy ;) eller så spelar jag in dom spåren på guran. Ska pröva båda!

Gitarrerna:
Riktigt pinsamt detta, men jag kom att jag glömt att stämma gitarrerna inför inspelningen. Så dom ligger ca 0.2 tonsteg fel hela vägen. Sången är inspelad efter basen endast, därför låter sången faktiskt något falskt på refrängen :) Ska spela om dom stämda och tightare!

Trummorna:
Pukorna är jag inte riktigt nöjd med. Baskaggen behöver kanske rundas till något också och en del fills kan nog ses över!


Tack alla igen för fina synpunkter. Återkommer i veckan med en STOR uppdatering!
http://pingvinfilm.se


freddy

  • Gäst
Keep the klicketiklick. Det är inte samma genere utan det.

Precis. Därför måste det bort.  :D

Ja men det är fin logik. Då vill jag höra en överkompad klickkagge i någon av dina jazzlåtar framöver! Bryta av lite :D

Sen ser jag fram emot uppdateringen. Ska bli kul att höra sång på hela!
« Senast ändrad: 01.09.2008, 15:31:59 by freddy »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Keep the klicketiklick. Det är inte samma genere utan det.

Precis. Därför måste det bort.  :D

Ja men det är fin logik. Då vill jag höra en överkompad klickkagge i någon av dina jazzlåtar framöver! Bryta av lite :D

Sen ser jag fram emot uppdateringen. Ska bli kul att höra sång på hela!

Citera
Lite inne på samma som Larsson. Varför har klicketiklickkagge och growlsång och vara som alla andra?
Inte samma genre utan klickkagge. Nä, just det som är poängen att inte göra som alla andra.
Dubbelkaggespelet tillför inte intensitet alls enligt mig. Tvärtom tappar låten i tyngt och styrka när det kommer.
Synten tycker jag tillför lite humor till musiken på samma sätt som tex. Ramstein skulle gjort kanske?  BRA!!
Ang. sången. Fortsätt på inslagen bana på det sätt du sjunger. Är jättebra tycker jag.
Eller hur hade du tänkt dig fortsätta med sången?

Visst kan jag testa klicketiklickkagge på nåt eget. Fast det skulle nog bara blir ännu sämre jazz än hårdrock med dito bastrumma. Hänvisar i övrigt till mitt inlägg några steg upp. Det handlar för mig inte enbart och klicketigrejen utan mer hela synen på trummorna. Jag gillar väl inte sådana här trummor helt enkelt eftersom jag har svårt för dubbeltvåtaktstrummor med virveln på fel ställe bara som det så ofta är i modern hårdrock.

Skit i mig och rocka vidare....

 :)

// W


freddy

  • Gäst
Keep the klicketiklick. Det är inte samma genere utan det.

Precis. Därför måste det bort.  :D

Ja men det är fin logik. Då vill jag höra en överkompad klickkagge i någon av dina jazzlåtar framöver! Bryta av lite :D

Sen ser jag fram emot uppdateringen. Ska bli kul att höra sång på hela!

Citera
Lite inne på samma som Larsson. Varför har klicketiklickkagge och growlsång och vara som alla andra?
Inte samma genre utan klickkagge. Nä, just det som är poängen att inte göra som alla andra.
Dubbelkaggespelet tillför inte intensitet alls enligt mig. Tvärtom tappar låten i tyngt och styrka när det kommer.
Synten tycker jag tillför lite humor till musiken på samma sätt som tex. Ramstein skulle gjort kanske?  BRA!!
Ang. sången. Fortsätt på inslagen bana på det sätt du sjunger. Är jättebra tycker jag.
Eller hur hade du tänkt dig fortsätta med sången?

Visst kan jag testa klicketiklickkagge på nåt eget. Fast det skulle nog bara blir ännu sämre jazz än hårdrock med dito bastrumma. Hänvisar i övrigt till mitt inlägg några steg upp. Det handlar för mig inte enbart och klicketigrejen utan mer hela synen på trummorna. Jag gillar väl inte sådana här trummor helt enkelt eftersom jag har svårt för dubbeltvåtaktstrummor med virveln på fel ställe bara som det så ofta är i modern hårdrock.

Skit i mig och rocka vidare....

 :)

// W


ja men visst. Menade väl bara att om det är lugnare rock så håller jag definitivt med dig. Det kanske funkar i denna låt med lite mindre framträdande anslag t.ex.

Men det man glömmer ofta när det gäller extrem-metal är att baskaggeljudet måste ha mycket anslag för annars blir det skit, eftersom dom stampar frenetiskt på skiten. Alltså att det är mycket funktion i att ha ljudet sådant. Då brukar "folk" säga, ja men spela andra trummor då... spela gubbrock :D Men då missar man ju hela poängen enligt mig. Inget riktat mot dig wernis, bara allmänt.

Nog om detta för min del.. :)



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Vad är det här för jäkla spamm i min tråd? :P
http://pingvinfilm.se


freddy

  • Gäst

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tror inte jag hört den här förut. Jag tycker ljudbilden är fett bra. Kul plicketiplock med dist-gitarrerna och jag gillar det tajta spelet.

Melodican innan sången verkar aningen malplacerad! Jag tror definitivt du tjänar på att den håller tyst, så fort sången kommer in i ljudbilden. Sången är seriös och då passar det inte att en melodica bokstavligen spelar pajas!

Skönt sound med breda gitarrerna.

Repeat, tredje lyssningen nu, du måste göra något åt den där förb*%¤ melodican. Tycker den är otroligt malplacerad. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666