Eftersom sång är mitt "huvudinstrument" så går jag mest och klurar på sådana där saker hela dagarna. Det dyker upp strofer och melodier som jag (ibland) spelar in på MD och behåller tills "läget är det rätta" (vilket fodrar hästminne vilket jag inte har, det blir ju ett antal spår och idéer till slut).
Är mina gelikar i komponeringstagen så får jag höra vad de gör och kan redan på ett ganska tidigt stadium "passa in" något till det de gör. Man kommer med idéer och förslag på det hela. Ibland kommer texten först, utan ett bekymmer om vare sig morgondagen eller melodin, ibland har jag en klar melodi i skallen som jag då febrilt försöker att komma på en text till. Ibland så kastar mina polers ett "färdigt" spår i knäet på mig och säger "gör något av detta..?"
och då...
gör jag det...
Sedan är jag en sucker för olika ljud och effekter som brukar kommas på i samma sekund som text eller melodi "kommer". Det handlar om stämningen i låten, det instrumentala, som i mångt och mycket bestämmer hur och om vad det hela kommer att låta som. Å andra sidan så kan man förändra just den stämningen radikalt med en helt annan på sången... Sedan så har det ju förekommit tider då jag bara har skrivit texter till förbannelse i en pärm ofta med färdiga sångmelodier till, som man sedan bara "bekvämt" har kunnat plocka fram direkt när man får en låt kastad i ansiktet...
... och ibland funkar det inte alls...