Jag borde INTE ha skrivit uppsampling, eftersom det betyder att ändra samplingsfrekvensen. Ändrar man samplingsfrekvensen, är det ALLTID en matematisk algoritm, och medför ALLTID ändringar i materialet (kvalitets och kvantitetsvis).
Om man däremot ändrar bitdjupet uppåt (vilket är det vi talar om 16->24->32), är det INTE direkt fråga om om en matematisk algoritm, utan man helt enkelt "paddar" eller lägger in 8 extra nollor, som alltså inte tillför något alls till materialet. Skillnaderna kommer alltså från något annat, just t.ex då så att ens hårdvara låter annorlunda vid 16 eller 24 bitar. I teorin kan det alltså INTE bli bättre, utan lika bra eller sämre. Sämre kan det bli endast i det fallet att något går på snett, eller pga att det i själva verket också händer något annat än bitdjupsförändring.
Huruvida programmet man använder fungerar bättre med 16- eller 24-bitars material är sen en annan fråga. Nu gällde det Cubase, som alltså internt är 32 (24+8 floating point) (gäller åtminstone Cubase 3!).
Det är sant att om programmet är skit, och om det skiter på sig olika mycket beroende på om inkommande materialet är 16- eller 24-bitars är en annan diskussion. Den diskussionen gäller inte Cubase, eller de VST-pluggar man använder via Cubase.