Kontrollrummet

Dividend - Imaginära slaget i Stockholm (Marsch i a-moll)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Uppdaterar med en liten trumpet och så var den väl färdig då :)

LÅTNAMN: March i Am
ARTIST/GRUPP: Dividend
GENRE: march?
LÅTLÄNGD: 3:25
KOMPOSITÖR: P-E Rosqvist
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 21.08.2008, 17:48:49 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tycker inte det är så kinseiskt!! Jag hade förväntat mig mycket lägre tempo och mycket mer moll!

Alltså inget fel i detta. Det är ett fint och pampigt stycke på ett återhållet sätt som ger ett bra "tryck".

Jag letar efter svagheter, men hittar snarare styrkor som jag vill lyfta fram. Melodin är grymt bra! Om man nu får prata om melodi i denna typ av musik?!? 0.30-0.45 är ett riktigt riktigt bra exempel! Där får melodin dessutom spela lite "fritt".

Det där plocket som kommer strax innan 2minuter (pizzicato?) är väldigt fint det oxo.

Kineskiskt, nej!
Nordiskt, JA!

Ops, glömde säga att det var bra som vanligt!
« Senast ändrad: 15.08.2008, 13:11:58 by Light Head »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ah, kul att det funkar! :)

Melodin/fanfaren gillade jag också tillräckligt för att orka lyssna på den oavbrutet i nån timme igårkväll :)
pizzcato-prylen funkar det med. Jag kunde önska mer dynamik på sina håll, men annars är det ju kul att du gillar det! ;)
Specilellt att det inte låter altlför kinesiskt ;)

Tack!

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Två kommentarer bara? Jag fattar ingenting. På ett högkvalitativt verk som detta med markerade slag tågar folket igenom Stocks träckfyllda gator och torg, redo för strid!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fan, du har genomskådat hela skiten :D Får döpa om den till Det fjolliga bergatrollets dans ;) (eller nåt)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tja Per, sade ju att jag skulle ta detta senare så here it goes: :)

Tycker om detta. Det känns ännu mer sammanhållet än vanligt och stämmorna med de olika instrumenten känns mer genomarbetat. Inte för att du lagt lite arbete på tidigare verk men här känns det som du lagt lite mer krut på just stämmorna, eller så har du automatiskt bara blivit ännu bättre. :) Har faktiskt inget negativt att säga om denna!  :o ...  :D Skulle väl vara att det inte var någon melodi som satte sig direkt men det behöver det inte alltid vara tycker jag. Bra jobbat Per, du gör framsteg.

Vänliga hälsningar

Memphis the dwarf  ^_^


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Memphis: Jag försöker nog öva mig på olika kompositionsmässiga moment varje gång jag gör nåt! Sen om det märks är en annan femma  :lol:
Kul att det funkar! Bra då har du fällt avgörandet ;) Den är färdig! :)

Mvh
per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bra i den tidigare previewlyssningen jag fick, och bra nu.


bra!  kanske...lite krutröksdoftande samplingar...äh. skit i det :)


Slaget +i, stockholm   :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter bra! Fina teman och växlingar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Måste kommentera denna, som jag nästan missat att göra ;)

Fiiina altstråkar, som bär upp det här stycket, och vilken fanfar som borgar för en stor seger i det imaginära slaget, klart respektinjagande :P

Oerhört ståtligt och pampigt, slaget måste ha vunnits ;)

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Per.
Ja jag kan bara hålla med,det låter mycket bra.Verket som sådant funkar fast det är rätt kort.Pizzicato liret är snyggt och rätt - det ger en liten avbrytare till det övriga.
Här har du tänkt till hör jag i arret,och jag smälter för dynamik och växlingar i alstret - mycket snyggt och dramatiskt på samma gång.

Lysande helt enkelt,du har med andra ord gjort det igen :)

Mvh
Micael


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Häftig komposition! Den klart mäktigaste jag har hört av dig, och den som låter mest genomtänkt. Altfiolerna som Marre nämnde är verkligen häftiga, jag visste inte man kunde ge dem en huvudroll på detta viset.

Jag hör några smärre grejor som går att slipa. Alldeles i början så är ett horn solo. Vid 12s så låter det onaturligt staccato och rent över spelet, det stör mig lite. Sedan så kommer slagverket in för tidigt och gör det otajt, som om det försöker driva på tempot. Pizzicatot låter ju bra , men känns som starkt i förhållande till andra stråkar.

Men annars sjunker man in i stycket utan att fundera över General Midi och hans kommandon, för det är andra generaler som härskar, leran står till knäna och lavetterna har kört fast. Soldaterna har att välja på andras kulor eller egna. Och när slutet kommer verkar slaget fortfarande vara oavgjort.

DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Häftig komposition! Den klart mäktigaste jag har hört av dig, och den som låter mest genomtänkt. Altfiolerna som Marre nämnde är verkligen häftiga, jag visste inte man kunde ge dem en huvudroll på detta viset.

Jag hör några smärre grejor som går att slipa. Alldeles i början så är ett horn solo. Vid 12s så låter det onaturligt staccato och rent över spelet, det stör mig lite. Sedan så kommer slagverket in för tidigt och gör det otajt, som om det försöker driva på tempot. Pizzicatot låter ju bra , men känns som starkt i förhållande till andra stråkar.

Tack du! :) Anledningen att jag valde altfiol som huvudinstrument i stora delar av stycket är just att det mörkare stråkljudet har en skön intensiv klang som passade stämningen perfekt. Även i nyaste Contemplation (med sång av Marr, och snart mike) som jag lade upp nyligen har jag ersatt cello i höga registret med altfiol. Och det funkar ;)

Det är vettiga synpunkter du kommer med. Har tänkt på allt förutom pizzicatot, sant att det är något  högt. Känns nästan som en ensam cello på scen med annan mic-uppsättning. ;)

HM: Tack! :) Dramatik är kul att återskapa i musikform! :)

Marr: Tack! :) Kul att det fungerar!

Eq: Tack till dig med! :)

Emu: 4i+5k+3j  :)

« Senast ändrad: 21.08.2008, 17:52:32 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882