Kontrollrummet

Ändra tempo i Nuendo.....måste det vara så krångligt???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag har ett problem, vilket troligtvis är den enklaste saken i musikvärlden att göra egentligen, men jag har inte fått till det rätt.
Exempelvis härom veckan.
Började på en för mig ovanlig sak, en låt i högre tempo än 80bpm!!  ;)
Dock när jag spelat in första versen med lite sång och ett antal midispår kände jag att det fortfarande var för långsamt. Ville öka ytterligare 15 och gick in i "tempo track" och ändrade.  Allting flyttar på sig i projektet men hålle fortfarande samma tempo??
Jobbar jag med livejustering i "tempotrack" så att den ändrar tempot under tiden det spelar funkar det, men inte annars?

Hur gör man för att snabbt byta tempo i ett projekt och får allt att anpassas direkt efter detta??
Audiofiler kan jag tänka mig blir en historia för sig, men midi borde ju vara den lättaste sak i världen!
Har dragit mig för att fråga detta... men nu är jag mer irriterad än skamsen, så nu kommer det.
Hjälp??   :blink:
Me, Myself & I


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tror det har med vilken timebase du har aktiverad, Linear eller Musical. Har för mig att funktionen sitter på ungefär samma ställe i cubase som i nuendo, så jag postar en skärmdump från cubase.



Är som sagt inte helt säker att det beror på detta, men det är iaf en av möjligheterna.
För att dina audiofiler ska följa med så måste du bocka för "musical" inne i poolen för respektive fil och ange original tempo.
« Senast ändrad: 14.08.2008, 09:32:13 by jonnerstone »


lnetzel

  • Gäst
http://www.bigbluelounge.com/forums/viewtopic.php?p=316218&sid=084380788a82f2eb0014e8aba5345617


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ahaaa.....grymt!
Skall testa direkt när jag kommer hem i eftermiddag!!
Me, Myself & I


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ahaaa.....grymt!
Skall testa direkt när jag kommer hem i eftermiddag!!

Gött!! Berätta om det funkade sen :)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
FÖRLÅÅT!!!    Jag har ju faktiskt testat detta och det fungerade alldeles utmärkt. Tack för hjälpen!!
Knappen satt inte på samma ställe i Nuendo dock, utan till höger stället på menyn för respektive spår.

Så snabb hjälp man fick och så missar jag att svara.  Ber så mycket om ursäkt killar.
Me, Myself & I